Jak se vyhnout padání vlasů kvůli stresu

V tomto článku:Proč vlasy ve stresu padajíJak se zbavit fyzického a emocionálního stresuPodpora zdravého růstu vlasů8 Reference

Někdy může psychický a emocionální stres způsobovat padání vlasů, což je pro většinu lidí velký problém, kterého by se chtěli zbavit. Protože ale vlasy rostou dlouho, začínají lidem padat často několik týdnů nebo i měsíců po stresující události a může to trvat ještě mnoho měsíců potom. Naštěstí vlasy opět dorostou, jakmile se zbavíte zdroje stresu, ale existuje několik věcí, které vám mohou pomoci tento proces urychlit. V tomto článku se dozvíte, jak se zbavit stresu a jak pečovat o vlasy tak, aby vám padaly co nejméně.

Část 1
Proč vlasy ve stresu padají

  1. 1
    Seznamte se s poruchami, které způsobují padání vlasů. Existují tři hlavní poruchy spojené se stresem:
    • Telogenní efluvium: U této poruchy stres způsobuje, že se vlasové váčky „vypnou“ a vlasy přestanou růst. O několik měsíců později vlasy postižené touto poruchou náhle začnou vypadávat. Jde o nejběžnější stresovou poruchu, která způsobuje padání vlasů.
    • Alopecie areata: U této poruchy imunitní systém napadá vlasové váčky a způsobuje vypadávání vlasů, někdy dokonce po velkých pramenech. Tuto poruchu může způsobit mnoho faktorů včetně stresu.
    • Trichotilomanie: Tato nemoc se od ostatních dvou liší, protože jde o psychickou poruchu, při které si pacient kompulzivně vytrhává vlasy, obočí a ochlupení z ostatních částí těla. Většinou jde o mechanismus řešení stresu, úzkosti, deprese, osamělosti, nebo nudy. [1]
  2. 2
    Navštivte lékaře a nechejte si potvrdit diagnózu. U každého typu vypadávání vlasů není přesně jasné, jakou roli hraje stres.
    • Stres někdy způsobuje vypadávání vlasů přímo, ale jindy může pouze zhoršit již existující nemoc. V některých případech padání vlasů způsobuje stres, místo aby stres způsoboval padání vlasů.
    • Přestože ve většině případů není nutné padání vlasů řešit lékařsky, v některých případech tento problém není způsobem stresem (jak byste si mohli myslet), ale jde o příznak vážnějšího zdravotního problému. Proto je nutné navštívit lékaře a získat přesnou diagnózu, místo abyste se pokoušeli zjistit příčinu padání vlasů sami.
    • Mezi vážnější choroby, které mohou způsobovat padání vlasů, patří nedostatečná funkce štítné žlázy, autoimunitní choroby, jako je lupus nebo syndrom polycystických vaječníků (SPV). U nedostatečné funkce štítné žlázy a SPV existují metody léčby, které pacientům umožní získat vlasy zpět. U autoimunitních nemocí je ovšem ztráta vlasů často permanentní. [2]
  3. 3
    Ve většině případů vám vlasy dorostou zpět. Pokud vám vlasy padají skutečně kvůli stresu, měli byste se při léčbě zaměřit zejména na odstranění tohoto stresu.
    • Jakmile se stresu zbavíte, vlasy by vám měly narůst zpět, aniž byste museli brát nějaké léky, nebo podstupovat léčbu.[3]
    • Je důležité mít trpělivost. Cyklus růstu vlasů trvá dlouhou dobu a může trvat několik měsíců, než zaznamenáte nějakou změnu.
    • Snažte se vyhýbat se stresu a nemyslet na svoji situaci, abyste si svůj problém zbytečně nezhoršovali. Věřte tomu, že se vám vlasy opět obnoví a budete v pořádku.

Část 2
Jak se zbavit fyzického a emocionálního stresu

  1. 1
    Dostatečně spěte. Nedostatek spánku může způsobovat duševní i fyzický stres, zejména pokud trpíte nedostatkem spánku dlouhodobě. Může to mít vliv na vaše stravování, na váš pracovní výkon i na vaši celkovou náladu, což způsobuje stres a úzkosti, které vedou k vypadávání vlasů.
    • Zlepšete svůj spánek tím, že budete mít pravidelný režim – to znamená, že budete chodit spát i vstávat každý den ve stejnou dobu. Měli byste každou noc spát alespoň 7-8 hodin.
    • Nedělejte před spaním nic stimulujícího. Nesledujte strašidelné filmy nebo seriály, vyhýbejte se obrazovkám počítače a telefonu a necvičte, ani nejezte. Místo toho si raději čtěte knihu, nebo si dejte horkou koupel.
  2. 2
    Jezte zdravě. Když budete jíst zdravě, budete mít více energie a snáze se vypořádáte se stresem. Stravování má vliv také na sílu vlasů, takže když budete jíst zdravě, vlasy vám budou méně padat.
    • Jezte každý den alespoň tři vyvážená jídla. Nevynechávejte snídani, která vám ráno nastartuje metabolismus a pomůže vám vyhnout se chuti na jídlo před obědem.
    • Vyhýbejte se zpracovaným potravinám, sladkým jídlům a potravinám s vysokým obsahem nasycených tuků. Jezte raději více ovoce a zeleniny, celozrnných obilovin, bílkovin a jídel s obsahem mononenasycených tuků, jako je avokádo, mastné ryby, ořechy a olivy.
    • Jezte více vitamínů a minerálů, které podporují zdravý růst vlasů a celkové zdraví. Jsou to vitamíny V, vitamín A, C a E, zinek, selen a hořčík. Omega-3 mastné kyseliny jsou také velmi prospěšné, protože posilují zdraví pokožky hlavy.
  3. 3
    Začněte více cvičit. Cvičení má skvělý vliv na emocionální stres. Při cvičení se do těla uvolňují endorfiny – hormony štěstí – které vám pomohou cítit se klidněji a uvolněněji.
    • Můžete si vybrat jakýkoli druh cvičení – co se týče řešení stresu, měli byste dělat něco, co vás bude bavit, ať už to bude běh, veslování, jízda na kole, tanec, nebo horolezectví. Cokoli, co vám zrychlí tep a vykouzlí vám úsměv na rtech, vám pomůže.
    • Měli byste se věnovat také józe nebo meditaci, protože se tím můžete snadno zbavit stresu. Můžete také meditovat doma, nebo u stolu v práci – kdekoli, kde na chvíli budete moci vypnout okolní svět a pročistit si mysl.
  4. 4
    Začněte chodit k psychologovi. Když v sobě budete své pocity dusit a nebudete o zdrojích svého stresu mluvit, emocionální stres se bude postupně zhoršovat. Proto je dobré najít si psychologa a mluvit o svých úzkostech. Umožní vám to zbavit se stresu mnohem snáze.
    • Pokud nemáte zájem o psychologa, zkuste si promluvit alespoň s nějakým dobrým kamarádem, nebo s někým z rodiny. Nebojte se, že je budete svými problémy zatěžovat – jistě vám moc rádi pomohou a vyslechnou vás.
    • I v případě, že vám rozhovor nepomůže zbavit se zdroje vašeho stresu, vám může pomoci změnit to, jak na své problémy pohlížíte. Když si promluvíte s přáteli a rodinou, uvědomíte si, že vás lidé okolo vás podporují a že se se svým stresem nemusíte nutně vypořádávat sami.
  5. 5
    Dejte svému tělu čas, aby se zotavilo po velké fyziologické změně. Velké změny – například operace, autonehody, nemoci, nebo porody, mohou být pro tělo velmi traumatické, i když se duševně cítíte dobře. Proto si lidé často všímají, že jim začínají padat vlasy tři až šest měsíců po velké fyziologické změně.
    • V tomto případě je nutné si uvědomit, že škoda již byla napáchána. Nemůžete už udělat nic pro to, abyste účinky této traumatické události změnili nebo napravili.
    • Proto je jediným řešením dopřát tělu dostatek času na zotavenou. Vlasy vám nebudou padat navždy, takže až se tělo z traumatické události vzpamatuje, začnou vám opět růst.
  6. 6
    Zaměřte se na léky, které berete. Některé léky mohou mít vliv na padání vlasů, takže zhoršují vypadávání vlasů kvůli stresu.
    • Nejčastějšími viníky jsou léky na ředění krve a léky na snížení krevního tlaku (beta blokátory). Mezi další léky, které mohou mít podobný vliv, patří metotrexát (na revma), lithium (na bipolární poruchu) a některé nesteroidní protizánětlivé léky. [2]
    • Pokud berete některé z těchto léků a máte pocit, že by mohly způsobovat vaše padání vlasů, navštivte svého lékaře a dohodněte se na úpravě dávkování, nebo na změně léků.

Část 3
Podpora zdravého růstu vlasů

  1. 1
    Jezte dostatek bílkovin. Vlasy jsou tvořeny zejména bílkovinami, takže pokud chcete, aby vám rostly rychle a zdravě, musíte jíst dostatek proteinů. Když nebudete mít dostatek bílkovin, vaše tělo je přestane dodávat vlasům a začne je využívat pouze pro ostatní tělesné funkce.
    • Když vaše tělo nemá dostatek bílkovin, růst vlasů se zpomalí. Když tedy již vyrostlé vlasy dokončí růstový cyklus a začnou přirozeně vypadávat (tomuto procesu se říká katagen), může se zdát, že máte méně vlasů, než je běžné.
    • Nedělejte si ovšem starosti – jakmile začnete jíst více bílkovin, vlasy vám opět začnou růst rychleji a brzy je budete mít hustější.
    • Nejlepšími zdroji bílkovin jsou ryby (tuňák, losos, nebo halibut), bílé drůbeží maso (krůtí a kuřecí), vejce, mléčné produkty (mléko, sýry a jogurty), fazole (bílé, zelené a černé), hovězí a vepřové maso a tofu.[4]
  2. 2
    Jezte více vitamínů B a méně vitamínů A. Vitamíny B jsou důležité pro zdravý růst vlasů, takže pokud jich nemáte dostatek, vaše vlasy tím utrpí. Na druhou stranu příliš mnoho vitamínu A může způsobovat padání vlasů, takže pokud ho máte příliš mnoho, měli byste jeho konzumaci omezit.
    • Není příliš běžné, že by lidé neměli dostatek vitamínu B (zejména v USA), ale přesto s tím někteří lidé mohou mít problémy. Pokud chcete přirozeně zvýšit množství vitamínu B, jezte více ryb a libového masa, škrobové zeleniny a necitrusových druhů ovoce.
    • Pokud chcete omezit konzumaci vitamínu A, přestaňte jíst léky a doplňky stravy, které ho obsahují. Uvědomte si, že doporučené denní množství vitamínu A (pro všechny lidi starší 4 let) je 5000 IU.[2]
  3. 3
    Nedržte nízkokalorické diety. Diety, při kterých se značně omezuje množství kalorií, tělu často nedodávají dostatek vitamínů, živin a zdravých tuků, které jsou důležité pro správné fungování a růst vlasů.
    • Kromě toho rychlé hubnutí (jako důsledek nízkokalorických diet) může tělu způsobit fyzický stres, který může vyvolat padání vlasů.
    • Je důležité jíst zdravě, což znamená dávat tělu palivo a živiny, které potřebuje. Pokud se snažíte zhubnout, měli byste to dělat zdravě. Nejlépe toho dosáhnete tak, že si budete vybírat výživné potraviny a budete pravidelně cvičit.
    • Snažte se hubnout pomalu a stále stejně a v žádném případě se neuchylujte k hladovění. Pokud chcete hubnout bezpečně, neměli byste hubnout rychleji, než 1 kg za týden.
    • Mnoho kalorických a tučných potravin je pro vaše tělo zdravých, ale musíte si je vybírat obezřetně. Například ořechy, avokádo a mastné ryby obsahují velké množství mononenasycených tuků, ale jsou velmi zdravé a měli byste je do svého jídelníčku zařadit.
  4. 4
    Pečujte o své vlasy. Když budete o své vlasy dobře pečovat, budete je mít zdravější a budou krásné a husté a nebudou vám vypadávat.
    • Začněte tím, že si koupíte šampon a kondicionér určený pro váš typ vlasů. Na suché vlasy je nutné používat hutnější a výživnější produkty, zatímco mastné a jemné vlasy vyžadují lehčí produkty určené pro pravidelné používání.
    • Vyhýbejte se produktům, které obsahují příliš mnoho chemikálií. Šampony se sulfáty a parabeny jsou pro vlasy špatné – kupte si raději produkty, které obsahují pouze přírodní ingredience.
    • Také byste si neměli vlasy mýt příliš často, protože byste je tím mohli zbavit přirozených olejů a vysušit je, což by způsobilo jejich lámání. Většině lidem stačí mýt si vlasy každé tři nebo čtyři dny.
    • Vyživujte vlasy ještě více. Choďte ke kadeřnici na speciální zábaly, nebo si vyrobte vlastní vlasovou masku. Kokosový olej, arganový olej, nebo mandlový olej mohou značně vylepšit zdraví vašich vlasů.
    • Pečujte o své vlasy tím, že si je necháte každých 4-6 týdnů zastřihnout. Zbavíte se tím roztřepených konečků a vaše vlasy budou vypadat skvěle.[5]
  5. 5
    Nepřehánějte to se stylingem a účesy. Pokud chcete mít zdravé vlasy, neměli byste to přehánět s účesy. Ženy jsou v dnešní době posedlé foukáním, žehlením a vlněním vlasů pomocí nástrojů, které využívají teplo. Tím se vlasy značně poškozují.
    • Snažte se omezit používání těchto nástrojů. Naučte se nechávat si vlasy uschnout přirozeně, natáčet si je pomocí pěny a bez tepla, nebo používat například natáčky, které nevyužívají teplo.
    • Také byste si s vlasy neměli příliš hrát – nenatáčejte si je na prsty, ani si nevytrhávejte roztřepené konečky. Dávejte si pozor také na culíky – když si je budete dělat příliš těsné, vlasy vám budou vypadávat (trakční alopecie). Noste vlasy rozpuštěné tak často, jak to bude možné (zejména v noci) a experimentujte s volnými účesy, nízkými culíky a copy. Také byste si vlasy neměli příliš často kartáčovat.
    • Pokud si vlasy barvíte, dávejte si pozor. Barva vlasy vysušuje a značně poškozuje. Barvěte se pouze když to bude nezbytně nutné a pokud si chcete vlasy nechat zesvětlit, dobře si to rozmyslete. Je lepší využít přírodní techniky barvení vlasů, jako je henna, která vlasy barví a zároveň vyživuje.

Tipy

  • Když se zaměříte na společenský, emocionální a profesionální stres, kterým trpíte a promluvíte si s lidmi, kteří na vás mají velké požadavky, pomůže vám to zmírnit dopad stresu.
  • Když se zaměříte na společenský, emocionální a profesionální stres, kterým trpíte a promluvíte si s lidmi, kteří na vás mají velké požadavky, pomůže vám to zmírnit dopad stresu.
  • Když si budete vést deník, pomůže vám to utřídit si emoce a zmírnit stres.

Varování

  • Ženy mezi 30 a 60 lety mohou trpět chronickým telogenním efluviem, které průběhu let mění intenzitu. Ovlivňuje celou pokožku hlavy, ale nezpůsobuje kompletní plešatost. Jde také o sebeomezující nemoc.

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 21 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Onemocnění a Léčby

V jiných jazycích:

English: Prevent Hair Loss Due to Stress, Español: prevenir la caída del cabello por el estrés, Русский: предотвратить выпадение волос из–за стресса, Português: Evitar Queda de Cabelo Devido ao Estresse, Deutsch: Stressbedingten Haarausfall vermeiden, Italiano: Prevenire la Caduta dei Capelli Dovuta allo Stress, Français: prévenir la chute des cheveux due au stress, Bahasa Indonesia: Mencegah Rambut Rontok Akibat Stres, Nederlands: Haaruitval als gevolg van stress voorkomen, हिन्दी: तनाव के कारण बालों का झड़ना रोकें, ไทย: ป้องกันผมร่วงอันเนื่องจากความเครียด, Tiếng Việt: Ngăn ngừa Rụng tóc do Căng thẳng, العربية: حماية الشعر من التساقط الناتج عن التوتر, 中文: 防止压力太大造成脱发, 日本語: ストレスによる抜け毛を予防する

Stránka byla zobrazena 2 734 krát.
Byl tento článek přesný?