Jak se vyhnout zácpě

V tomto článku:Upravte své zažíváníVyhýbejte se věcem, které zácpu zhoršujíRychlá úleva od zácpy9 Reference

Když změníte své stravování, snadno se vyhnete zácpě. Pokud vás tento problém trápí již delší dobu a chtěli byste se ho zbavit jednou provždy, zamyslete se nad svým stravováním a přestaňte jíst jídla, která zácpu způsobují. Jezte více vlákniny, pijte více vody a vyhýbejte se smaženým jídlům.

1
Upravte své zažívání

  1. 1
    Jezte potraviny s vysokým obsahem vlákniny. Jistě už víte, že je pro vás vláknina prospěšná, ale snažíte se ji jíst ke každému jídlu? Když to budete dělat, vyhnete se zácpě. Vláknina zvětšuje objem stolice a umožňuje jí odcházet z těla. Měli byste jíst 24-36 g vlákniny denně. [1] Následující potraviny obsahují velké množství vlákniny a pomohou vám vyhnout se zácpě. Měli byste alespoň jednu z nich jíst ke každému jídlu:
    • Zelí, květák, brokolice a další košťálová zelenina
    • Čočka, fazole, hrách
    • Broskve, jahody, borůvky, papája
    • Mandle, vlašské ořechy, buráky
    • Pšenice, otruby a další celozrnné produkty
    • Lněná semena
  2. 2
    Berte potravinové doplňky s vlákninou. Pokud nestačí jíst potraviny s obsahem vlákniny, kupte si nějaký potravinový doplněk. Většina z nich se prodává ve formě prášku, který se smíchá s vodou. Obsahují rostlinnou a živočišnou vlákninu prospěšnou pro lidské tělo. [2] Příliš velké množství vlákniny může způsobovat průjmy a další potíže, takže vždy berte pouze doporučenou dávku.
    • Například psylium vás dokáže snadno zbavit zácpy, protože uvolňuje stolici.
    • Doplňky s obsahem inulinu a oligofruktózy stimulují růst prospěšných bakterií ve střevě, čímž také bojují proti zácpě.
  3. 3
    Pijte švestkovou šťávu. Švestky jsou přírodním zdrojem koncentrované vlákniny a obsahují také sorbitol, což je přírodní projímadlo. Pokud vám švestky chutnají, dávejte si je každé ráno sušené, nebo pijte jejich šťávu. Švestky vám pomohou uvolnit stolici a zbaví vás zácpy. [3]
  4. 4
    Každý den si dejte trochu jogurtu. Někdy je zácpa způsobena nerovnováhou střevních bakterií. Když budete jíst jogurt, který obsahuje probiotika, obnovíte správné prostředí ve střevech. Každé ráno si dejte jednu porci bílého jogurtu jako prevenci proti zácpě.
  5. 5
    Pijte hodně vody. Zácpa se objevuje v částech střeva, které nemají dostatek vody na to, aby jimi stolice snadno prošla. Když jste dehydrovaní, většinou máte také zácpu. Pijte dostatek vody ke každému jídlu a nezapomínejte pít ani mezi jídly. [4] Měli byste vypít asi 10 šálků tekutin denně. [5]
    • Když budete mít zácpu, zkuste co nejrychleji začít více pít. Předejdete tím zhoršení zácpy.
    • Každé ráno si dejte sklenici teplé vody s citronovou šťávou pro lepší zažívání.

2
Vyhýbejte se věcem, které zácpu zhoršují

  1. 1
    Nejezte zpracované potraviny. Zpracované potraviny plné bílé mouky a cukru neobsahují žádnou vlákninu. Není zdravé jíst potraviny bez vlákniny, protože to způsobuje zácpu. Nejčastěji jsou na vině tyto potraviny: [6]
    • Bílý chléb
    • Sladké pečivo
    • Fast food
    • Smažená jídla
    • Mléčné produkty
    • Sladkosti
  2. 2
    Pijte méně alkoholu. Alkoholické nápoje, jako je pivo, víno, whisky a další, tělo dehydrují. Když budete dehydrovaní, budete mít zácpu, protože střeva nebudou mít dostatek vlhkosti. Pokud často trpíte zácpou, měli byste konzumaci alkoholu omezit. Dejte si jen jednu skleničku, nebo přestaňte alkohol pít úplně. Když budete chtít pít, po každé sklenici alkoholu si dejte jednu sklenici vody.
  3. 3
    Omezte konzumaci kofeinu. Kofein může někdy s mírnou zácpou pomoci, protože působí diureticky, ale dlouhodobou zácpu většinou zhoršuje, protože dehydruje tělo. Pokud pijete tři kávy denně, měli byste to trochu omezit, abyste měli jistotu, že to nezpůsobuje vaši zácpu. Zkuste si dát jen jednu kávu denně, nebo začněte pít kávu bez kofeinu.
  4. 4
    Neignorujte nutkání se vyprázdnit. Lidé často odkládají cestu na toaletu, ale musíte si uvědomit, že pro vaše zažívání to není dobré. Dlouhé čekání je častou příčinou zácpy, takže až se vám začne chtít, ihned se jděte vyprázdnit.
    • Někdy je dobré mít časový rozvrh. Můžete si naplánovat, že každé ráno půjdete na toaletu vyprázdnit se. Když to budete dělat pravidelně, vaše tělo si na to zvykne a bude se vyprazdňovat každý den ve stejnou dobu.
  5. 5
    Buďte fyzicky aktivní. Běh, jóga a další tělesné činnosti zlepšují zažívání. [7] Pokud máte zácpu, zajděte si na rychlou procházku, nebo si jděte zaběhat. Když budete 3-4x týdně cvičit, budete mít správné zažívání a vyhnete se zácpě.
  6. 6
    Při sezení na toaletě měňte polohy. Pro některé lidi není sezení na toaletě nejvhodnější polohou pro vyprázdnění. Některým vyhovuje dřepění. Nejjednodušší je podložit si nohy stoličkou tak, abyste měli kolena zvednutá.
    • Pořiďte si malou stoličku pod nohy.

3
Rychlá úleva od zácpy

  1. 1
    Vezměte si ricinový olej. Tento tip skutečně funguje. Ricinový olej dráždí střeva a vyvolá téměř okamžité vyprázdnění. [8] Bude vám stačit jen jedna čajová lžička. Dejte si pozor, abyste to s dávkou nepřehnali, jinak byste si mohli způsobit zažívací potíže.
    • Vezměte si přesnou dávku uvedenou na obalu oleje.
    • Neberte si olej přes spaním, protože byste mohli na toaletě strávit dost času.
  2. 2
    Zkuste epsomskou sůl. Tato sůl smíchaná s vodou působí jako projímadlo a změkčuje stolici. Smíchejte si lžičku této soli s vodou a výsledný roztok vypijte. [9] Zácpa by měla polevit během hodiny.
  3. 3
    Pijte pampeliškový čaj. Čaj ze sušeného pampeliškového kořene je skvělým lékem na zácpu. Když ho budete pít každý den, uleví se vám. Je bezpečný a zdraví prospěšný, i když neexistují žádné studie prokazující jeho účinky.
    • Kupte si hotový pampeliškový čaj, nebo si ho vyrobte sami. Louhujte ho asi 5 minut a oslaďte si ho trochou medu.
  4. 4
    Zkuste tablety senny. Senna je bylina, která stimuluje svaly v okolí střeva a umožňuje snadný průchod stolice. Funguje i v případě dlouhodobé zácpy a pomůže vám pokud nic jiného nezabere. Senna má ale vedlejší účinky, takže než ji začnete brát, poraďte se s lékařem.

Tipy

  • Nestyďte se o zácpě mluvit se svým lékařem. Jistě vám dokáže pomoci.
  • Diety s vysokým obsahem bílkovin zatěžují zažívání. Zácpa se často projevuje například u Atkinsovy diety a u dalších diet, které omezují příjem sacharidů. Pokud nějakou takovou dietu držíte, jezte i potraviny s vysokým obsahem vlákniny a nízkým obsahem sacharidů, například brokolici.
  • Léky proti bolesti často způsobují zácpu, protože zpomalují pohyby střev. Kupte si nějaké přírodní projímadlo, které vám pomůže se zácpy zbavit. Pokud berete léky proti bolesti, musíte si dávat pozor na to, abyste měli dostatek vlákniny. Pokud se problému nedokážete zbavit, budete možná muset zkusit i silnější projímadlo.
  • Některé jogurty obsahují enzymy, které regulují zažívání.
  • Nebojte se říct lékaři vše – jistě už tyto problémy někdy s pacienty mnohokrát řešil.
  • Pokud trpíte chronickou zácpou, promluvte si s lékařem, nebo se ihned objednejte ke specialistovi. Zácpa je příznakem vážnějších zdravotních problémů, jako jsou obstrukce střev, rakovina tlustého střeva, nebo rakovina konečníku.
  • Pravidelně jezte banány, zbaví vás zácpy.


Varování

  • Strava bohatá na vlákninu je pro střeva prospěšná (a pomáhá také slinivce a zdraví), ale neměli byste to přehánět. Když budete jíst příliš mnoho vlákniny, živiny z jídla se vám nedostanou do těla, ale vstřebají se střevy. Pokud berete vitamíny i vlákninový potravinový doplněk, měli byste je brát v jinou dobu, abyste zvýšili účinnost vitamínů.
  • Neměli byste pít ani příliš mnoho vody. V extrémních případech může příliš mnoho vody vést k hyponatremii (nedostatek sodíku v krvi, což je smrtelné. Nepřekračujte doporučený počet sklenic vody denně a nepijte ani příliš mnoho sportovních nápojů.
  • Pokud se zácpa střídá s průjmy, trvá delší dobu, nebo máte ve stolici krev, měli byste okamžitě navštívit lékaře.
  • Vyhýbejte se silným projímadlům a v žádném případě je neužívejte často. Je sice důležité se zbavit zácpy, ale projímadla vyvolávají závislost. Můžete brát vlákninu nebo hořčík klidně celý život, pokud nezískáte tyto živiny z potravy.
  • Dávejte si pozor i na nové druhy cvičení. Začínejte pomalu a pokud si něčím nebudete jistí, poraďte se s lékařem.








Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 34 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Avoid Constipation, Español: evitar el estreñimiento, Português: Evitar a Prisão de Ventre, Русский: избежать запоров, 中文: 避免便秘, Nederlands: Constipatie vermijden, Bahasa Indonesia: Menghindari Konstipasi, العربية: تجنب الإصابة بالإمساك, ไทย: เลี่ยงอาการท้องผูก, हिन्दी: कब्ज़ से बचें, Tiếng Việt: Phòng tránh Táo bón, 日本語: 便秘を防ぐ

Stránka byla zobrazena 2 683 krát.
Byl tento článek přesný?