Jak se vypořádat s cestovní nevolností

Spoluautor Laura Marusinec, MD

V tomto článku:Použití léků na nevolnostJezděte strategicky, abyste se vyhnuli nevolnosti9 Reference

Nevolnost způsobená pohybem, vám může okamžitě znepříjemnit vaši radost z jízdy v zábavním parku. Naše oči, vnitřní ucho, svaly i klouby přenáší pohyby a změny pohybu do našeho mozku. V okamžiku, kdy se jízda začne houpat, tak tyto části těla přenáší různé informace do našeho mozku a špatná orientace poté vede k nevolnost, závratím a v nejhorších případech také vyvolává zvracení. Horská dráha ale není jediné místo, kde se vám toto může stát. Rada, jak předcházet nevolnosti způsobené pohybem může být použita také při jízdě lodí, vlakem, letadlem nebo autem. Pro utlumení nevolnosti můžete používat léky na nevolnost nebo můžete změnit váš životní styl, který může také zmírnit nevolnost způsobenou pohybem, například stravu či polohu těla.

1
Použití léků na nevolnost

  1. 1
    Sežeňte si volně dostupný lék Kinedryl (název léku se může lišit, např. Medrin) je antihistaminikum, které můžete koupit ve většině lékáren. Tyto léky vám zablokují receptory ve vašem mozku, které způsobují nevolnost a zvracení. Tento lék můžete pořídit ve dvou formách - způsobující ospalost či nikoliv. Pro zábavní parky je dobré použít ten, který ospalost nezpůsobuje. Při delší jízdě vlakem či letu letadlem na delší vzdálenosti, pro vás bude dobře fungovat i varianta, která způsobuje ospalost..
    • Pro zabránění nevolnosti v zábavním parku, byste první dávku léku měli užít mezi 30 minutami až 1 hodinou před tím, než půjdete na atrakci. Dospělí a děti starší 12 let mohou užít tento lék každé 4 až 6 hodin pro zabránění nevolnosti. Pro zabránění nevolnosti u dětí mladších 12 let dávkujte tento lék mezi 6 až 8 hodinami nebo dle potřeby, ale každý lék by měl být konzultován s lékařem, pokud se jedná o dítě.
    • Vzhledem k tomu, že na trhu je více druhů těchto léků, které zabraňují nevolnosti způsobené pohybem, tak můžete konzultovat s lékárníkem či lékařem, který z nich je pro vás nejlepší.
  2. 2
    Vyzkoušejte náhražky ze zázvoru. Zázvor (Zázvor lékařský) je levný a účinný. Zázvor můžete konzumovat čerstvý nebo ve formě tablet. Zázvor koupíte v obchodě nebo jakékoliv lékárně.
    • Pokud chcete zázvor jíst syrový a čerstvý, tak stačí, když ho oloupete a nakrájíte na malé kostičky. Představte si velikost žvýkačky a zázvor nakrájejte přesně do takové velikosti. Pro mnoho lidí může být chuť zázvoru nepříjemná až šťiplavá. Pokud mezi tyto lidi patříte také, tak si vyberte zázvor ve formě tablet.[1]

2
Jezděte strategicky, abyste se vyhnuli nevolnosti

  1. 1
    Najezte se nějakého jídla, aby se vám uklidnil žaludek. Ve chvíli před jízdou nebo po ní. Snězte něco, co uklidní váš žaludek, jako například sušenky a zázvorové pivo. Pro nevolnost jsou nejlepší potraviny bez příchuti s vysokým obsahem cukru, ale nízkým obsahem tuku. Jezte například jídlo, které obsahuje zázvor nebo sušenky, chleba, pečivo, cereálie či ovoce.[2]
    • Vaše tělo bude náchylnější k nevolnostem, pokud budete konzumovat pikantní a kyselé potraviny, které budou dráždit váš žaludek.[3]
  2. 2
    Vyberte si na sezení tu nejlepší a nejstabilnější část atrakce. Liší se dle druhu jízdy, kterou budete absolvovat. Na horské dráze je nejstabilnější prostřední část. Zadní a přední část této atrakce bývá obecně méně stabilní než ta prostřední. V autě je to poté přední sedadlo. V letadlech a na lodích jsou nejstabilnější opět prostřední sedadla.[4]
  3. 3
    Udržujte vaši hlavu a krk v rovině. Vzhledem k tomu, že je nevolnost způsobována protichůdnými informacemi vysílanými do mozku, tak se snažte svou hlavu a krk vždy udržovat v rovině. Udržováním vašeho těla v rovině zabráníte hlavě od houpavých pohybů. Tím, zvláště na horské dráze, zabráníte úrazům.[5]
  4. 4
    Zaměřte se očima na jeden bod. Je větší možnost dostat závrať, když se nezaměříte na jeden bod a vaše oči se tak budou točit dokola. Vaše oči udržujte pouze na tomto jednom bodu. Na horské dráze vám pomůže se dívat na vozík před vámi nebo jednoduše zavřít oči. Pokud jste na lodi, tak se dívejte na horizont, což vám pomůže od mořské nemoci.[6]
  5. 5
    Zmenšete svou aktivitu na minimum. Jednoduchost je na nevolnost nejlepším lékem. Toto však bohužel neplatí u jízd na atrakcích v zábavních parcích, kde zmenšení aktivity je skoro nemožné. Ale pokud se jedná o lodě, vlaky, auta nebo letadla, tak se snažte dělat co nejméně. Nečtěte knihu nebo nesledujte film. Pro snížení nevolnosti se pouze posaďte a relaxujte.[7]
  6. 6
    Zatlačte na vaše P6 body. Jedná se o akupunkturní bod, který je známý jako Osrdečník 6. Stlačením tohoto bodu ulevíte od nevolnosti. Tento bod se nachází na vnitřní straně zápěstí, přibližně dva a půl centimetru směrem od paže ke středu zápěstí. Mnoho obchodů s příslušenstvím pro cestování prodává náramky se zabudovanými tlačítkem přímo na tomto místě, které vám pomáhá od nevolnosti. Vědecké studie dokonce prokázaly účinnost této metody.[8]
    • Stále je však vedena debata o tom, zda při stlačení tohoto bodu pomůžete od nevolnosti.[9] Ale za zkoušku nic nedáte.

Reference

  1. http://www.motion-sickness-guru.com/ginger-for-motion-sickness.html
  2. http://my.clevelandclinic.org/health/healthy_living/hic_Steps_to_Staying_Well/hic_Travel_Medical_Kit/hic_What_You_Need_to_Know_about_Seasickness-or-motion-sickness
  3. http://my.clevelandclinic.org/health/healthy_living/hic_Steps_to_Staying_Well/hic_Travel_Medical_Kit/hic_What_You_Need_to_Know_about_Seasickness-or-motion-sickness
  4. http://emedicine.medscape.com/article/2060606-clinical
  5. http://www.aafp.org/afp/2014/0701/p41-s1.html
  6. Tal D, et al. Artificial Horizon Effects on Motion Sickness and Performance. Otology & Neurotology. 33:878.2012.
  7. . http://www.aafp.org/afp/2014/0701/p41-s1.html
  8. Stern RM, et al. Acupressure relieves the symptoms of motion sickness and reduces abnormal gastric activity. Alternative therapies in health and medicine. 2001 Jul-Aug;7(4):91-4.
  9. Miller KE, Muth ER. Efficacy of acupressure and acustimulation bands for the prevention of motion sickness. Aviation, Space and Environmental Medicine. 2004 Mar;75(3):227-34.

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Laura Marusinec, MD. Dr. Marusinec je atestovaný pediatr ve Wisconsinu. V roce 1995 získala lékařský titul na Medical College of Wisconsin School of Medicine.

Kategorie: Umění & zábava

V jiných jazycích:

English: Deal With Motion Sickness on Rides, Bahasa Indonesia: Mencegah Rasa Mabuk saat Naik Wahana, Italiano: Gestire la Chinetosi sulle Giostre, Français: se débarrasser du mal des transports, Русский: справиться с укачиванием на аттракционах, Español: lidiar con los mareos por el movimiento en los juegos mecánicos y los medios de transporte, 한국어: 멀미 예방하는 방법, 中文: 应对晕动症, Nederlands: Bewegingsziekte in attracties voorkomen, 日本語: 乗り物酔いに対処する, Português: Lidar com Enjoos em Brinquedos, العربية: التعامل مع دوار الحركة في الجولات, Deutsch: Auf Fahrten mit Reisekrankheit fertig werden, ไทย: รับมือกับอาการเมารถ เมาเรือ, Tiếng Việt: Xử lý chứng say tàu xe

Stránka byla zobrazena 1 060 krát.
Byl tento článek přesný?