Jak se vypořádat s nevolností v autě

Spoluautor Chris M. Matsko, MD

V tomto článku:Pomoc při příznacích kinetózyPředcházení kinetóze11 Reference

Nevolnost v autě (kinetóza) je problém, kterému čelí mnoho lidí. Kinetóza je způsobena nesouladem mezi očima a vnitřním uchem. Vnitřní ucho informuje mozek, že tělo je v pohybu, ale oči naopak říkají, že tělo je nehybné. Tento konflikt vede k mnoha příznakům kinetózy. I když na tento problém neexistuje žádný lék, známe některé způsoby, jak tento stav zlepšit.

1
Pomoc při příznacích kinetózy

  1. 1
    Čerstvý vzduch. Některým lidem může čerstvý vzduch zmírňovat nevolnosti. Jednoduše otevření okna nebo puštění větráku může pomoci zmírnit vaše příznaky.[1] Pokud příznaky přetrvávají, jakmile je to možné, zastavte auto a vystupte ven nadýchat se čerstvého vzduchu. Vzduch vám může pomoci a zastavení auta by mělo pomoci také. Někteří lidé využívají v teplém počasí klimatizaci, zatímco jiní dávají přednost čerstvému vzduchu a klimatizaci nezapínají.
  2. 2
    Zabraňte výhledu. Často je nevolnost způsobena pohybem venku. Proto je možné, že najdete úlevu, pokud zabráníte výhledu z auta. Také existují speciální brýle na zmírnění pohybu, které vám mohou také pomoci.
    • Může vám také pomoci jednoduše zavřít oči, zvláště pokud můžete usnout.
    • Můžete také vyzkoušet sluneční brýle nebo masku na spaní a zabránit tak výhledu ven a tím dostatečně omezit příznaky nevolnosti.
    • Suché oči nebo unavené oči mohou k nevolnosti také přispět. Použití očních kapek nebo postříkat obličej vodou vám může pomoci. Také můžete příznaky zlepšit, pokud vyndáte z očí kontaktní čočky a použijete raději brýle.
  3. 3
    Užití zázvorových přípravků. Některým lidem sníží příznaky nevolnosti užití zázvorových produktů. Můžete vyzkoušet zázvorové bonbóny, zázvorové pivo, zázvorové sušenky a mnoho dalších zázvorových produktů. Pokud jste ke kinetóze náchylní, měli byste mít jeden nebo více těchto produktů po ruce, pro případ, že vám bude nevolno.[2]
  4. 4
    Snězte něco suchého. Některá data ukazují, že snědením suché svačiny, jako jsou sušenky, můžete zlepšit příznaky kinetózy. Je to proto, že suchá strava absorbuje přebytečnou kyselinu ze žaludku.
  5. 5
    Zkuste akupresuru. Vyvíjení tlaku na určité body na vašem těle může pomoci ulevit od nevolnosti. Zvláště na akupresurní bod P6- Nei Guan na spodní straně zápěstí můžete vyvíjet tlak na pomoc při nevolnosti.[3]
    • Tento bod se nachází tam, kde byste měli hodinky. Najděte bod na zápěstí, který leží mezi šlachami v malém "údolí". Pokud zatlačíte prstem na toto místo, měli byste do 10 sekund úlevu.
    • Pokud máte hodinky nebo těsný náramek, můžete si vytvořit tlakový obvaz proti kinetóze. Udělejte si malou kuličku z papíru, nebo něčeho podobného (jako je třeba obal) o velikosti hrášku. Zasuňte ji pod náramek, jak je popsáno v odstavci výše.

2
Předcházení kinetóze

  1. 1
    Zabraňte nevolnosti související s kinetózou. Necestujte s příliš plným nebo příliš prázdným žaludkem. Kinetóza se obvykle zhoršuje s plným žaludkem, proto se před cestou vyhýbejte těžkým jídlům. Všem potravinám, o kterých víte, že vám nedělají dobře, je třeba se vyhnout. To zahrnuje potraviny, po kterých se budete cítit příliš plní, stejně jako potraviny, které jsou pikantní nebo s vysokým obsahem tuku.[4]
    • Někteří lidé mají potíže cestovat s prázdným žaludkem.
    • Nejezte v autě jídla, která výrazně voní, můžete tím také předejít nevolnosti.
  2. 2
    Posaďte se tak, abyste cítili nejmenší množství pohybu. Protože je kinetóza výsledkem nesouladu mezi pohyby, které cítíte a vidíte, vyberte si místo, kde necítíte tolik pohybu (nebo žádný pohyb) a můžete zabránit rozvoji kinetózy. Většinou jsou nejvhodnější přední sedadla.[5]
    • Nikdy si nesedejte proti směru jízdy- zvyšujete tím pravděpodobnost nevolnosti.
  3. 3
    Vyhněte se při kinetóze vizuálním podnětům. Některé z věcí, ze kterých se vám může dělat nevolno, jsou vizuální povahy. Například byste neměli v autě číst. Při pohybu auta může být obtížné soustředit se na písmena, proto je čtení při jízdě v autě nebezpečné pro ty, kteří trpí kinetózou.[6]
    • Minimalizovat účinky kinetózy také pomůže, pokud se budete soustředit na jeden bod na cestě.
    • Pokud cestujete s někým, kdo také trpí na kinetózu, vidět je zvracet- nebo o tom pouze mluvit- může zvýšit pravděpodobnost nevolnosti.
  4. 4
    Užijte léky. Některé volně prodejné léky, včetně anticholinergik jako je skopolamin, spasmolytik jako prometazin a sympatomimetik jako je efedrin jsou vhodné pro prevenci kinetózy. Většina z nich obsahují lék s názvem meclizine, který je proti zvracení, působí také jako antihistaminikum a proti křečím. Konkrétně se zaměřuje na oblasti mozku, které souvisí s pohybem a brání rozvoji kinetózy, kterou mohou lidé zažít v autech (a dalších prostředcích).[7]
    • Pokud je vaše kinetóza zvláště závažná, může vám váš lékař předepsat skopolamin, který můžete užívat orálně, intravenózně nebo lokálně (na kůži).
    • O působení léků a nežádoucích účincích se vždy poraďte se svým lékařem nebo lékárníkem dříve, než začnete tyto léky na předpis užívat.
  5. 5
    Konzumujte zázvor. Zázvor může být použit jako alternativní lék, který může některým lidem účinně pomoci proti kinetóze. Jako prevenci můžete smíchat ½ polévkové lžíce zázvorového prášku se sklenicí vody na pití, nebo dvě zázvorové kapsle 20 minut před cestou.[8]
    • Zázvorové produkty mějte stále po ruce na pomoc proti kinetóze. Může vám velice pomoci, pokud budete mít v kapse, nebo v tašce zázvorové bonbóny nebo sušenky.
  6. 6
    Nekuřte. Kouření může způsobovat kinetózu, proto je nejlepší nekouřit.[9] Malá studie ukázala, že pokud nebudete 12 hodin před cestou kouřit, snížíte možnost kinetózy.[10] Pokud jste notorický kuřák, můžete být schopni omezit kouření několika způsoby. Pro další informace si přečtěte článek na téma, jak přestat kouřit:http://cs.wikihow.com/Jak-p%C5%99estat-kou%C5%99it.

Tipy

  • Pozorování objektů, které se rychle hýbají, může vést k nevolnosti.
  • Vždy informujte řidiče, že vám začíná být nevolno.
  • Zhluboka se nadechněte, abyste se uklidnili. Neustále pohybujte svaly, abyste zlepšili pocit nevolnosti.
  • Zkuste při zvracení nezavírat ústa, protože budete nakonec zvracet nosem.
  • Spěte! Pokud nemůžete usnout, zkuste lék, který vám pomůže usnout, jako je Melatonin.
  • Pokud v autě často trpíte kinetózou, vozte s sebou uzavíratelný plastový sáček.
  • Pokud pojedete cestou plnou zatáček, naplánujte si několik zastávek.
  • Někteří lidé zjistili, že jim pomáhá držet si zápěstí. K dispozici jsou náramky s kuličkou uprostřed, která je umístěna na tlakové body a pomáhá ulevit při kinetóze.
  • Zkuste se vyhnout velkému provozu, pokud je to možné. Neustálé popojíždění a zastavování vše jen zhorší.
  • Při nevolnosti zkuste ukusovat sušenky.

Varování

  • Ženy jsou obecně náchylnější ke kinetóze, než muži. Těhotné ženy, děti ve věku 2 až 12 a lidé, kteří mají poruchy vestibulárního systému nebo migrény jsou náchylnější ke kinetózám.[11]

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Chris M. Matsko, MD. Dr. Matko je lékař v důchodu v Pennsylvánii. Svůj lékařský titul získal na Tempe University School of Medicine v roce 2007.

Kategorie: Cestování

V jiných jazycích:

English: Deal With Car Sickness, Español: superar el mareo en el auto, Português: Lidar com Enjoos no Carro, Русский: справиться с укачиванием в автомобиле, Deutsch: Mit Reisekrankheit umgehen, Français: gérer le mal des transports, Bahasa Indonesia: Mengatasi Mabuk Kendaraan, Nederlands: Omgaan met wagenziekte, Tiếng Việt: Đối phó với Say xe, ไทย: จัดการกับอาการเมารถ, العربية: التعامل مع دوار السيارة, 日本語: 乗物酔いを抑える, 한국어: 차멀미 대처법

Stránka byla zobrazena 3 388 krát.
Byl tento článek přesný?