Jak se vypořádat se stresem

3 Metody:Jak řešit stres změnami životního styluJak se zbavit stresu mentální aktivitouPostavte se za sebe

Život může být velmi stresující, někdy se ale musíte se stresem umět vypořádat pozitivně. Stres způsobuje mnoho věcí, například rodinné problémy, pracovní problémy, finanční nejistota, špatné zdraví nebo smrt někoho blízkého. Je důležité si uvědomit příčiny (některý stres je přirozený) a vypořádat se s nimi, nejen se zabývat příznaky. Hlavně se nesnažte řešit stres sami – požádejte o pomoc kamaráda a pokud je to nutné, klidně i profesionála.



1
Jak řešit stres změnami životního stylu

  1. 1
    Pravidelně cvičte. Cvičení z vašeho těla odstraňuje stresové hormony a zvyšuje hladinu endorfinů, což jsou hormony štěstí. Vyhraďte si během svého hektického dne chvíli na cvičení – udržíte tím své tělo zdravé a zbavíte se stresu. Rozdíl poznáte ihned. [1]
    • Snažte se každý den asi na 30 minut zvýšit svůj tep na 120-180 úderů za minutu. Pokud nemáte čas cvičit najednou 30 minut, nebojte se, můžete si to rozdělit na menší časové úseky.
    • Chůze alespoň 20-30 minut denně bohatě stačí, pokud si nemůžete dovolit více. Chůze je dobrá nejen proti stresu – lidé staří 40 let, kteří každý týden alespoň 150 minut chodí, si prodlouží život o 3.4 – 4.5 let. [2]
    • Plavání, výšlapy a jízda na kole také snižují stres. Výhoda kola a plavání oproti běhu je to, že nezatěžuje klouby a je tedy perfektní také pro lidi, kteří mají s klouby problémy, nebo si je chtějí chránit. [3]
  2. 2
    Dostatečně spěte. Dejte svému tělu spánek, který potřebuje a hladina stresu se vám sníží. Spánek je mechanismus, během kterého se vaše tělo opravuje a obnovují se zásoby energie. Když máte málo spánku, vaše tělo používá stres, aby vás udrželo v akci a nahrazuje jím nedostatek energie.
    • Většina dospělých lidí potřebuje 7-8 hodin spánku denně. [4] Malé děti a starší lidé spí 9-10 hodin denně.
    • Zvykněte si spát pravidelně. Pokud můžete, snažte se chodit spát a vstávat každý den ve stejnou dobu. Vaše tělo tak bude vědět, kdy má být unavené, bude se vám snadněji usínat a spánek využijete na maximum.
    • 49% Američanů, kteří trpí nedostatkem spánku, viní stres. [5] Pokud máte pocit, že se točíte v kruhu nespavosti a stresu, zajděte si k lékaři, jistě vám bude schopný poradit.
  3. 3
    Jezte správně. Vaše tělo potřebuje být zdravé, šťastné a potřebuje také správné palivo, aby se dokázalo vypořádat se stresem. Ať už se vám to líbí nebo ne, stres je tělesná reakce na cokoli, co je narušením přirozeného stavu, což znamená, že vaše tělo dokáže se stresem také účinně bojovat.
    • Bylo dokázáno, že voda snižuje hladinu stresu. [6] To proto, že dehydrované tělo produkuje stresový hormon kortizol. Pokud dostatečně nepijete, říkáte si o pořádnou dávku stresu.
    • Přestaňte pít kofein a alkohol. V některých případech alkohol způsobuje stresové reakce a vede také k závislosti, což je samo o sobě velmi stresující. [7] Kofein také způsobuje vyšší hladiny stresu, hlavně když pijete kávu v práci, [8], takže se snažte vždy zůstat jen u vody.
    • Jezte zdravou snídani a během dne pokračujte se zdravými svačinami. Je lepší jíst během dne více malých porcí jídla, než sníst tři velká jídla za den. [9]
    • Pokud chcete jíst tak, abyste se zbavili stresu, jezte více složitých cukrů, například celozrnných potravin, jídel s vysokým obsahem vitamínu A jako například pomeranče, jídel s vysokým obsahem hořčíku, jako je špenát, losos a zelený a černý čaj, které obsahují také antioxidanty.
  4. 4
    Naučte se relaxovat. Uvolnit tělo je skvělý způsob, jak se zbavit stresu. Neočekávejte, že se váš stres okamžitě vypaří, může to nějakou dobu trvat. Myslete na něco klidného, nebo se snažte nemyslet vůbec na nic. Dovolte svému tělu, aby vaší mysli sdělilo, že je vše v pořádku.
    • Poslouchejte klidnou a jemnou hudbu. Hudba má moc vás uklidnit a také zlepšit vám náladu. Zkuste poslouchat klidnou hudbu bez vokálů, například piano, flétnu nebo house. Klasická hudba, jazz nebo folkové písničky většinou dobře fungují, ale pokud to není pro vás to pravé, pusťte si to, co vás uklidňuje nejvíc.
    • Dejte si koupel. Přidejte si do ní sůl Epsom nebo jinou koupelovou sůl a relaxujte. Užijte si tento čas, který máte jen pro sebe a uvolněte se.
    • Zajděte si na masáž. Požádejte partnera, nebo se objednejte na profesionální masáž, která uvolní stres. Používejte oleje a ztlumte světlo, abyste vytvořili nejlepší atmosféru.
    • Pište si deník. Zapisujte si, co vás trápí, čím se zabýváte a jak se cítíte. Pomůže vám to vyrovnat se s negativními emocemi.
  5. 5
    Dělejte jógu a meditujte. Přestože jóga by se mohla klidně stát vaším každodenním cvičením, hluboké protahování a pomalé pohyby pomohou vyčistit také vaši mysl. Meditace – pročištění mysli – spolu s jemnou jógou vám poskytne dvojitou relaxaci a uleví od stresu.
    • Používejte představivost a představujte si místa, na kterých se cítíte dobře. Představte si nějaké místo, na kterém byste byli šťastní, zaměřte se na jeho detaily a snažte se plně odpoutat od přítomnosti.
    • Jógu dělejte sami doma, nebo choďte na skupinové kurzy, abyste se naučili nové pozice. Postupem času budete schopni provádět složité pozice, které vás donutí soustředit se a nemyslet na stres.
    • Zkoušejte relaxační techniku hlubokého uvolnění svalů. Postupujte celým tělem a vždy na deset vteřin zatněte svaly a potom je zase uvolněte. Tím zjemníte a uvolníte všechny svaly těla.
  6. 6
    Dělejte věci, které vás baví. Když jsme ve stresu a díváme se na náš rozvrh, máme pocit, že nemáme vůbec čas dělat to, co máme rádi. Ať už jde o kreslení, pletení, čtení, sport nebo vaření, každý den se snažte najít si alespoň chvíli na to, co máte opravdu rádi.
    • Snažte se najít si nového koníčka, který vám pomůže zbavit se stresu. Pokud jste se vždy chtěli naučit jezdit na koni nebo stavět modely letadel, pusťte se do toho! Když se budete učit něco nového, nebudete myslet na to, co vás trápí a ještě k tomu budete dělat něco zábavného.
    • Pokud jste velmi zaneprázdnění, vyhraďte si každý den deset minut na to, co máte opravdu rádi. Nejlepší by bylo strávit těmito činnostmi alespoň hodinu, ale když si dovolíte i jen malou přestávku ve svém hektickém rozvrhu, rozhodně tím pro sebe uděláte něco dobrého. [10]

2
Jak se zbavit stresu mentální aktivitou

  1. 1
    Vyhýbejte se negativnímu myšlení. Uvědomte si, že máte v životě také dobré věci a snažte se najít nějakou emocionální rovnováhu. Nesoustřeďte se pouze na to špatné, ale snažte se na všem najít něco dobrého.
    • Zastavte se a uvědomte si všechny věci, za které jste vděční. Napište si i to nejmenší, co si užíváte – střecha nad hlavou, postel, dobré jídlo, teplo, jistota, zdraví, přátelé nebo rodina. Uvědomte si, že ne každý takové věci má.
    • Řekněte si něco pozitivního každý den hned po probuzení. Dodá vám to energii a budete schopni se soustředit na to, abyste mysleli pozitivně. Buďte vděční za každý nový den. Nikdy nevíte, který bude ten poslední!
    • Mluvte sami se sebou pozitivně. Snažte se řešit vše pozitivními výroky, například: „To zvládnu, pěkně jedno po druhém,“ nebo „Už se mi to jednou povedlo, takže to dokážu i teď.“
    • Představujte si pozitivní věci – netrvá to dlouho, ale může vám to velmi pomoci. Myslete na úspěch, čtěte si příběhy úspěšných lidí. Nepřipouštějte si porážku, dokud jí skutečně nebudete muset čelit. Nemusíte sami sebe ponižovat!
  2. 2
    Zorganizujte si svůj život. Nastavte si cíle, kterých chcete dosáhnout například každý den a pište si seznamy úkolů. Během dne si udělejte čas také na odpočinek a relaxaci. Když vezmete svůj čas pevně do svých rukou a určíte si priority, úroveň stresu se vám sníží.
    • Znejte své limity. Buďte realističtí ohledně toho, co můžete dosáhnout. není dobré se snažit splnit nesplnitelné množství úkolů a potom si vyčítat, že jste to nestihli.
    • Dávejte úkolům prioritu. Nejprve pracujte na nejdůležitějších úkolech a ty méně důležité můžete odložit a věnovat se jim, až přijde jejich čas.
    • Snažte se dělat ty nejnepříjemnější a nejsložitější úkoly co nejdříve po ránu, dokud máte ještě plno sil. Vyhnete se tak stresu z odpolední práce. Lenost způsobuje pouze další stres!
    • Dávejte při své práci důraz na kvalitu a ne na kvantitu. Buďte pyšní na to, že jste něco udělali dobře a ne na to, že jste něčeho udělali hodně.
    • Pokud možno rozvrhněte si svůj den tak, abyste se vyhnuli stresujícím situacím, snížili jejich počet na minimum a museli řešit maximálně jednu najednou. Vždy si určete data dokončení pro velké projekty.
    • Na konci dne si znovu projděte své cíle a myslete na vše, co jste ten den zvládli. Je to skutečně příjemný pocit a jistě se vám potom také bude spát lépe. Můžete si ze svého seznamu postupně odškrtávat splněné úkoly.
  3. 3
    Zjistěte, které věci vás stresují. Ujistěte se, že dobře chápete, proč jste ve stresu. Jinak se nebudete schopni stresu vyhnout. Ve vědomí je síla!
    • Pokud si například všimnete, že jste pravidelně ve stresu v přítomnosti nějaké osoby nebo v nějakou dobu, snažte se na tuto situaci svůj mozek připravit. Pokud jde o někoho, koho máte rádi a důvěřujete mu, měli byste se pokusit mu to jemně sdělit. Jestli o tom nechcete mluvit, připomínejte si, že jde jen o nějakou dobu a že to musíte vydržet. Zanedlouho budete zase v klidu.
    • Zkoušejte si to. Když víte, že budete muset čelit stresující situaci, zkoušejte si ji. Představte si, že se vám úspěšně podařilo ji zvládnout. Vytvořte si v hlavě jakýsi „film“, ve kterém vše dobře dopadne a přehrávejte si jej stále dokola.
  4. 4
    Přestaňte si dělat starosti s tím, co nemůžete změnit. To se týká hlavně politiky, ale platí to také u jiných věcí. Naučte se akceptovat věci, které nemůžete změnit. Bohužel to není tak jednoduché, jak se zdá.
    • Jde skutečně o reálný problém, nebo jste si ho jen vymysleli? Pokud je váš problém vymyšlený, jak pravděpodobné je, že by se mohl stát skutečností? Opravdu se bojíte oprávněně? Můžete se na tuto situaci nějak připravit, nebo je to mimo vaši kontrolu? [11]
    • Když připustíte, že s něčím skutečně nemůžete nic dělat, pomůže vám to zvyknout si na tuto situaci. Uvědomte si, že stres je zbytečný a že se jím pouze uklidňujete, ale musíte s tím přestat.
  5. 5
    Buďte zodpovědní za to, abyste měli život podle svých představ. Činit rozhodnutí a dělat něco není tak stresující, jako sedět a cítit se bezmocně, zatímco ostatní něco dělají. Rozhodněte se, co chcete dělat a dělejte to!
    • Naučte se říkat lidem ne. Nemůžete udělat vše, co se po vás žádá a i kdybyste mohli, pravděpodobně by se vám nechtělo.
    • Odolejte touze být stále dokonalí. Perfekcionismus způsobuje mnoho stresu, pokud se snažíte dostát nerealistickým představám. Buďte realisté a uvědomte si, co můžete a co nemůžete. Neplánujte si neúspěchy jen proto, že chcete namasírovat své ego.
    • Nebuďte na sebe přísní jen proto, že se vám něco nepodařilo. Pokud jste se snažili a dali tomu všechno, nic víc jste ani udělat nemohli. Jste sice zodpovědní za svůj život, ale neměli byste se zbytečně trestat.
    • Buďte svým nejlepším přítelem. Může to znít otřepaně, ale je to skutečně pravda: milujte sami sebe, závisejte pouze sami na sobě a respektujte se za to, co umíte. Milovat sebe znamená nahradit úzkostlivé „jsem dost dobrý?“ sebevědomým „vím, že jsem dobrý“.
  6. 6
    Mějte smysl pro humor. Jednou z bariér pro stres je pokušení brát to všechno příliš vážně. Je v pořádku si dát trochu pohov a pořádně se zasmát. Smích vás zbaví stresu, snažte se smát se i když se na to zrovna necítíte.
    • Naučte se smát se sami sobě. Nemusíte se ponižovat, ale měli byste se umět zasmát sami sobě. Jak se chcete smát ostatním věcem, když se nedokážete zasmát ani sami sobě?
  7. 7
    Požádejte o pomoc přátele. Když chcete něco dokázat ale nemáte sílu nebo čas to udělat, je v pořádku požádat o pomoc rodinu nebo přátele. Vždy poděkujte a nabídněte podobnou službu také vy jim.
    • Chtějte od lidí respekt, ne uznání – to platí i pro vaše kamarády. Přátelé vás budou respektovat, protože vás mají rádi, i když s vámi nemusejí vždy souhlasit. Vaši nepřátelé (pokud nějaké máte) vás budou respektovat proto, že máte upřímné a laskavé záměry. Odolejte touze být milován a přijímán úplně všemi, je naprosto nemožné toho dosáhnout. Brzy zjistíte, že již nejste tolik ve stresu a jste mnohem spokojenější.
    • Travte čas s pozitivními lidmi a vyhýbejte se těm negativním. Zní to jako pořekadlo, ale je to pravda: když se obklopíte lidmi, kteří si užívají života, jsou šťastní a veselí, nebudete mít ani čas být ve stresu. Mezi pesimistickými, cynickými a zlými lidmi by vám nikdy nebylo dobře.

3
Postavte se za sebe

  1. 1
    Pokud je pro vás někdo hrozbou, jste vystresovaní a cítíte úzkost, konfrontujte tohoto člověka a řekněte mu, jak se cítíte.
  2. 2
    Najděte si někoho, komu důvěřujete a řekněte mu naprosto vše, co vás trápí. Když se někomu takto otevřete, uleví se vám a najdete způsob, jak své problémy vyřešit.
  3. 3
    Kupte si míčky na uvolnění stresu nebo boxovací pytel. Můžete také chodit křičet do lesa. Pomůže vám to zbavit se stresu a uvolnit tělo. Zadržování emocí pro vás není dobré.

Tipy

  • Naplánujte si něco do budoucna, na co se můžete těšit. Stresu se zbavujte také pomocí představivosti.
  • Buďte ohledně svých emocí upřímní. Nepopírejte je ani je nepotlačujte, stres byste tím pouze zhoršili. Nebojte se plakat, uvolníte tím úzkost a dovolíte nahromaděným emocím, aby se dostaly na povrch.
  • Udržujte si nadhled a nezapomeňte, že věci nemusejí být tak hrozné, jak se zdají. Vždy myslete na to, co je důležité a snažte se nenechat se pohltit stresem.
  • Dopřejte si masáž.
  • Žvýkejte žvýkačku. Bylo prokázáno, že žvýkání žvýkaček snižuje stres. Proto mnoho mladých lidí, kteří jsou ve stresu, často příliš mnoho jedí. Žvýkačka je rozhodně zdravější alternativou.
  • Snažte se mít dostatek slunečního světla. Denní světlo může zlepšit vaši náladu a pomoci vám se sezónními depresemi.
  • Najděte něco, co chcete dělat nebo něco, co jste již dlouho odkládali a zaměřte se na to. Jen dejte pozor, aby se tato činnost pro vás nestala formou eskapismu.
  • Omluvte se lidem, kteří si od vás zaslouží omluvu. Dejte pozor, abyste celou situaci ještě nezhoršili. Pocit viny váš stres ještě zhorší.

Varování

  • Pokud pociťujete závratě nebo bolest na hrudníku, okamžitě vyhledejte lékařskou pomoc.
  • Pokud trpíte chronickým stresem – často propadáte slzám, rychle přibíráte na váze nebo hubnete, nebo jste ztratili chuť na milování, navštivte svého lékaře. Je možné, že trpíte úzkostí nebo nějakou jinou poruchou.
  • Nikdy se nesnažte léčit se sami drogami, alkoholem nebo nějakými léky.
  • Vyhněte se eskapismu, nepomůže vám to kromě extrémních případů, kdy je již nutné vyhledat odbornou pomoc.




Informace o článku

Kategorie: Filozofie a Náboženství

V jiných jazycích:

English: Deal With Stress, Español: lidiar con el estrés, Português: Lidar com o Estresse, Deutsch: Stress bewältigen, Nederlands: Omgaan met stress, Italiano: Affrontare lo Stress, Français: gérer le stress, Русский: справиться со стрессом, 中文: 减压, Bahasa Indonesia: Mengatasi Stres, العربية: التعامل مع الضغوط, Tiếng Việt: Đối phó với stress, ไทย: รับมือกับความเครียด, 日本語: ストレスに対処する

Stránka byla zobrazena 2 816 krát.

Byl tento článek přesný?