Jak se vypořádat se ztrátou a bolestí

2 Metody:Jak zvládnout truchleníPracujte na svém štěstí

Když ztratíte něco nebo někoho, kdo vám byl velmi blízký, budete se potýkat se silnými pocity smutku. Bolest, smutné vzpomínky a nezodpovězené otázky vás pravděpodobně budou v noci držet vzhůru. Možná budete mít pocit, že už nikdy nebudete stejní, jako dříve, že se už nikdy nebudete smát. Krutou pravdou je, že neexistuje způsob, jak truchlit bez bolesti. Naštěstí ovšem existuje způsob, jak truchlit konstruktivně a umožnit si dívat se dopředu. Neměli byste se spokojit s tím, že se už nikdy nebudete radovat – překonejte svoji ztrátu a pomalu, ale jistě se začněte opět těšit ze života.

1
Jak zvládnout truchlení

  1. 1
    Postavte se ke své ztrátě čelem. Po vážné ztrátě lidé často chtějí udělat cokoli jen aby unikli nepříjemným pocitům. Když se uchýlíte k drogám nebo alkoholu, budete celé dny jen spát, budete trávit příliš mnoho času na internetu, nebo začnete vést promiskuitní život, nebudete se cítit dobře a svoji bolest tím jen prohloubíte. Dokud se své ztrátě nepostavíte čelem, nebudete schopni se zotavit. Když budete bolest ignorovat, nebo se budete snažit se jí vyhnout, pomůže vám to jen dočasně. Bez ohledu na to, jak daleko utečete, vás nepříjemné pocity nakonec dohoní. Postavte se své ztrátě, umožněte si pocítit všechny nepříjemné pocity, které jsou s ní spojené a truchlete. Dokud si svůj smutek neuvědomíte a neprožijete ho, nebudete se ho moci zbavit.
    • Pokud je ztráta čerstvá, smutek si zaslouží vaši plnou pozornost. Neměli byste to ovšem zbytečně protahovat. Dopřejte si určitou dobu na truchlení, například několik dní nebo týden a tuto dobu buďte skutečně smutní. Když budete truchlit déle, bolest se ve vás usídlí a vy budete paralyzovaní sebelítostí a nepodaří se vám odrazit se od dna.
  2. 2
    Pusťte svoji bolest ven. Nebojte se plakat. Nikdy byste neměli zadržovat slzy. Uvědomte si, že neexistuje žádný správný nebo špatný způsob, jak vyjádřit bolest. Důležité je si bolest uvědomit a pokusit se ji překonat. Jak to uděláte je jen na vás.
    • Najděte si způsob, jak se bolesti zbavit. Pokud tíhnete během truchlení k nějaké činnosti, věnujte se jí (pokud ovšem nejde o ubližování sobě nebo jiným lidem). Plačte, křičte do polštáře, jděte si zaběhat, házejte věcmi, projeďte se v autě, nebo jděte do lesa a zplna hrdla si zakřičte. Všechny tyto věci jsou naprosto zdravé a umožní vám trochu se uvolnit.
    • Nedělejte nic, čím byste mohli uškodit sobě nebo ostatním. To, že prožíváte bolest neznamená, že byste měli způsobovat další bolest. V dobách ztrát byste se měli naučit využívat své vnitřní emocionální rezervy a vypořádat se s bolestí, kterou cítíte.
  3. 3
    Sdílejte své pocity s ostatními. Měli byste vyhledat lidi, kteří budou schopni vám pomoci. Pokud nemáte žádného přítele, nebo někoho, najděte si někoho, kdo vás vyslechne, například kněze, nebo terapeuta. I když budete mít pocit, že mluvíte zmateně a nesrozumitelně, pomůže vám promluvit si s někým, komu důvěřujete. Berte tyto rozhovory jako třídění emocí – vaše myšlenky nemusejí být srozumitelné, ani rozumné. Musíte je pouze vyjádřit.
    • Pokud máte pocit, že byste svými problémy ostatní lidi zatěžovali, stačí, když je budete varovat. Řekněte jim, že jste smutní, zmatení atd. a že možná nebudete mluvit smysluplně. Když budete mluvit s někým, komu na vás skutečně záleží, nebude mu to vadit.
  4. 4
    Distancujte se od lidí, kteří nemají soucit. Bohužel vám nepomůže každý, s kým si promluvíte. Ignorujte lidi, kteří vám budou říkat, že se z toho musíte dostat, že nemáte být přecitlivělí, nebo že oni by se s podobnou ztrátou vypořádali snadno. Tito lidé nevědí, jak se cítíte, takže jim nevěnujte pozornost. Řekněte jim, že s vámi nemusejí trávit čas, pokud je vaše pocity obtěžují.
    • Někteří z těch, kteří vaše pocity budou brát na lehkou váhu, budou dobří přátelé, kteří to budou dělat v dobré víře. Až se budete cítit lépe, začněte se s těmito lidmi opět vídat. Do té doby s nimi ale netravte čas – emocionální zotavování nelze urychlit.
  5. 5
    Zbavte se výčitek. Pokud jste o někoho přišli, možná se cítíte provinile. Možná se vám hlavou honí, že jste se nestihli rozloučit, nebo že jste se k tomu člověku měli chovat lépe. Nedovolte, aby vás pocity viny srazily k zemi. Minulost nezměníte tím, že na ni budete neustále myslet. Není vaše vina, že jste ztratili někoho, koho jste měli rádi. Místo abyste mysleli na to, co jste bývali mohli udělat jinak, se zaměřte na to, co můžete udělat nyní – zpracovat své emoce a pokračovat ve svém životě.
    • Pokud se cítíte provinile, promluvte si s někým, kdo daného člověka také znal. Někdo takový vás jistě přesvědčí, že ztráta milované osoby není vaší vinou.
  6. 6
    Schovejte si věci, které vám vašeho blízkého připomínají. To, že někdo z vašeho života odešel neznamená, že na něho nesmíte vzpomínat. Je dobré vědět, že i když tento člověk již není s vámi, vaše přátelství, láska a vztahy stále existují. Nikdo vám je nevezme a navždy budou vaší součástí. Měli byste si schovat několik věcí, které vám tohoto člověka budou připomínat.
    • Tyto věci si uložte do krabice a prozatím je dejte někam, kde je nebudete mít neustále na očích. Až si budete chtít zavzpomínat, budete je moci vytáhnout a připomenout si vaše společné chvíle. Většinou není dobré mít tyto věci stále na očích. Alespoň ze začátku by to pro vás bylo těžké.
  7. 7
    Vyhledejte pomoc. Je smutným faktem, že společnost stále stigmatizuje lidi, kteří využívají odborné pomoci s emocionálními problémy. Návštěva psychologa nebo poradce rozhodně není nic, za co byste se měli stydět. Jde v podstatě o známku síly. Když vyhledáte pomoc, kterou potřebujete, projevíte tím touhu posunout se dopředu a překonat svůj smutek. Nebojte se objednat se k psychoterapeutovi – v roce 2004 navštívila ordinace psychologů více než čtvrtina všech dospělých Američanů. [1]

2
Pracujte na svém štěstí

  1. 1
    Přestaňte myslet na smutek. Snažte se držet si pozitivní vzpomínky na radostné chvíle, které jste s daným člověkem prožili. Když se zaměříte na to negativní a budete si stále něco vyčítat, nepodaří se vám odpoutat se a jít dál a budete se cítit stále hůře. Uvědomte si, že člověk, o kterého jste přišli, by jistě nebyl rád, kdyby viděl, jak dlouho se trápíte. Pamatujte si věci přesně takové, jaké byly v nejlepší dobu a vzpomínejte na to, jak jste se společně smáli.
    • Pokud jste přišli o své zvíře, vzpomínejte na vše, co jste spolu prožili, na štěstí, které vám vaše zvíře přineslo a na to, co jste na něm měli nejraději.
    • Kdykoli budete cítit smutek, vztek, nebo sebelítost, vezměte si deník a napište si všechny dobré věci o člověku, kterého jste ztratili, na které si vzpomenete. Ve chvílích smutku si tento deník budete moci pročítat a myslet na všechny příjemné chvíle, které jste společně prožili.
  2. 2
    Zabavte se. Když budete mít stále co dělat a budete se zabývat různými úkoly, dáte svému mozku pauzu a nebudete neustále myslet na svoji ztrátu. Také budete mít možnost si uvědomit, že svět je stále příjemným místem.
    • Práce a studium vám mohou pomoci, ale nespoléhejte se na tyto běžné věci, jinak se vám může stát, že budete jen pracovat a truchlit. Měli byste svému životu dodat trochu radosti. Zkuste zahradničit, vařit, rybařit, poslouchat hudbu, chodit na procházky, kreslit nebo malovat, psát atd. Vyberte si činnost, která vás bude naplňovat a přinese vám radost (což vám studium a práce často nedokáže poskytnout).
    • Zapojte se do dobrovolnické práce a místo přemýšlení o svých problémech myslete na problémy ostatních lidí. Můžete pomáhat dětem, bezdomovcům atd. Pokud máte rádi děti, jejich smích vás může uklidnit.
  3. 3
    Radujte se z maličkostí. Lidé, kteří truchlí, často zůstávají stále doma a zanedbávají vnější život. Když se přenesete přes prvotní smutek, měli byste využívat každé příležitosti chodit ven a trávit čas s ostatními lidmi. Choďte na procházky do přírody, meditujte a všímejte si krásy okolo sebe. Nesnažte se honit se za konkrétními pocity – pouze nechejte sluneční paprsky, aby vám dopadaly na kůži a zaposlouchejte se do zvuků okolního světa. Obdivujte krásu přírody a architektury a nezapomínejte na to, že svět je krásný. Život jde dál a vy si zasloužíte vést příjemný a spokojený život.
    • Existují důkazy o tom, že sluneční paprsky mají antidepresivní účinky. [2] Když vyrazíte ven, může vám to pomoci zbavit se smutku.
  4. 4
    Získejte zpět ideu toho, o co jste přišli. Když někoho ztratíte, bohužel už si nikdy nebudete moci užívat jeho fyzickou přítomnost. Neznamená to ovšem, že tento člověk již neexistuje jako idea nebo symbol. Uvědomte si, že tento člověk bude navždy žít ve vašich vzpomínkách, slovech a činech. Když uděláte něco, co bude tímto člověkem ovlivněno, bude žít dál.
    • Mnoho náboženství nás učí, že podstata lidí zůstává naživu i po tom, co jejich fyzické tělo zemře. Jiná náboženství zase tvrdí, že se tato podstata převtěluje do jiné formy. Pokud věříte, může vás uklidnit fakt, že člověk, o kterého jste přišli, v duchovním světe stále existuje.
  5. 5
    Travte čas s dobrými lidmi. Pravděpodobně bude těžké najít motivaci chodit mezi lidi a bavit se. Když překonáte smutek a uděláte to, budete se cítit ihned lépe. Je dobré vyhledat společnost přátel, kteří vám budou rozumět a budou vědět, čím si procházíte. Najděte si přátele, se kterými je zábava a kteří jsou citliví. Tito lidé vám pomohou vrátit se do běžného života, což vám zase pomůže rychleji překonat smutek.
    • Poprvé venku s přáteli po velké ztrátě to bude možná trochu divné, protože nikdo nebude vědět, jak s vámi má mluvit. Nenechejte se tím rozesmutnit – jednoho dne budete muset začít opět normálně žít. Buďte vytrvalí, může trvat několik týdnů nebo měsíců, než se budete cítit opět „normálně“. Vždy je dobré trávit čas s přáteli.
  6. 6
    Nepředstírejte štěstí. Až začnete opět normálně žít, budete mít pocit, že se od vás vyžaduje, abyste se chovali šťastněji. Neměli byste se sice utápět ve smutku, ale neměli byste ani předstírat štěstí. Vynucené štěstí je příšerné – je velmi těžké nutit se k úsměvu, když se vám nechce. Štěstí by pro vás nemělo být tvrdou prací. Je v pořádku tvářit se nějakou dobu trochu smutně, ale nesmíte se vědomě snažit vyhýbat se štěstí a spokojenosti. Úsměvy si nechejte na chvíle, kdy se budete moci usmívat upřímně.
  7. 7
    Dopřejte si trochu času, abyste se zotavili. Čas léčí všechny rány. Úplné zotavení může trvat měsíce, nebo i roky. Je to naprosto v pořádku. V pravou chvíli začnete člověku, o kterého jste přišli, projevovat úctu tím, že si budete svůj život opět užívat plnými doušky.
    • Nebojte se – nikdy nezapomenete na někoho, koho jste milovali. Nepřijdete ani o svoji vnitřní sílu, která vám umožňuje dosahovat vašich cílů. To, co se může změnit, je pouze váš přístup k životu. Budete mít nový smysl pro to, co je důležité a možná se vám změní názor na určité aspekty života. Pokud si ale neumožníte truchlit a zotavit se, nikdy se to nestane.
    • Měli byste si sice dopřát nějaký čas na zotavenou, ale nezapomínejte na to, že váš život je cenný a že byste si měli co nejvíce užívat. Smyslem života je být šťastný, ne smutný. Nespěchejte, ale nespokojte se s částečným zotavením. Postupujte pomalu, ale jistě. Dlužíte to sami sobě – dívejte se dopředu a snažte se vrátit se zpět do života, bez ohledu na to, jak dlouho to potrvá.
  8. 8
    Nepochybujte o svém štěstí. Nemusíte se cítit provinile kvůli tomu, že se cítíte dobře. Neexistuje žádná přesně daná doba, kterou musíte strávit truchlením. Když své štěstí získáte zpět dříve, nemusíte si to vyčítat. Pokud máte pocit, že jste se ze ztráty vzpamatovali, pravděpodobně je to pravda. Nestanovujte si žádnou přesnou dobu, kterou věnujete truchlení, ale ani neodkládejte štěstí. Nikdy se nenuťte být smutnější, než jste.

Tipy

  • Trpělivost je nejdůležitější. Netlačte na sebe a nechejte věcem volný průběh.
  • Život je krásný, nezapomínejte na to, že vás čeká ještě spousta příjemných věcí. Usmívejte se, navštěvujte nová místa a seznamujte se s novými lidmi.
  • Můžete myslet i na jiné věci. Opravdu není nutné myslet stále jen na toho, o koho jste přišli, abyste sami sobě nebo ostatním dokázali, že vám tento člověk chybí. Lidé dobře vědí, že jste zničeni – nemusíte nikomu nic dokazovat.
  • Hudba vám může pomoci. Když budete cítit bolest a smutek, pusťte si nějakou veselou hudbu. Neměli byste poslouchat jen smutné teskné písničky.
  • Mějte rádi sami sebe. Když upadnete, zasmějte se tomu, zvedněte se a jděte dál.
  • Smutek se vyskytuje cyklicky a u každého probíhá jinak. Každý se léčí svým vlastním způsobem a každý na ztrátu reaguje jinak.
  • Když vám někdo bude říkat, abyste se přes to dostali, nehádejte se s ním. Cítili byste se potom ještě hůře, protože byste měli pocit, že nedokážete tolerovat emoce tak dobře, jako ostatní lidé. Začali byste si myslet, že s vámi něco není v pořádku. *Uvědomte si, že vaše pocity jsou naprosto normální. Neposlouchejte lidi, kteří vám budou tvrdit opak. Tito lidé nevědí, jaký vztah jste měli s tím, o koho jste přišli. Až přijde váš čas, zotavíte se a budete schopni pokračovat ve svém životě.
  • Ničeho nelitujte. Neměli byste se cítit provinile proto, že jste se nestihli rozloučit, nebo říct „mám tě rád“. Můžete to všechno říct i nyní.
  • Nezapomínejte na to, že každý člověk má jiné pocity. Pokud máte pocit, že trpíte více, než ostatní lidé, nic si z toho nedělejte. Většinou to znamená jen to, že jste ztratili někoho, na kom vám skutečně upřímně záleželo. Někteří lidé vůbec nepláčou, jiní pláčou měsíce v kuse.
  • Nezaobírejte se myšlenkami „co by, kdyby“. Není dobré myslet na to, co jste mohli udělat jinak.
  • Neobviňujte se. Nic tím nevysvětlíte a v žádném případě se nebudete cítit lépe.
  • Pokud chcete plakat, plačte. Nemá smysl v sobě pocity dusit.
  • Zkuste si hrát se svými domácími zvířaty. Zvířata vycítí, jak vám zrovna je a mohou vás přivést na jiné myšlenky.

Varování

  • Vyhněte se alkoholu a drogám. Když budete unikat k návykovým látkám, způsobíte si další problémy.
  • V žádném případě nepáchejte sebevraždu, ani ta největší ztráta za to nestojí.

Věci, které budete potřebovat

  • Fotky, deníky, videa, vzpomínky
  • Deník, do kterého si budete moci zapisovat své pocity

Informace o článku

Kategorie: Problémy s chováním

V jiných jazycích:

English: Cope with Loss and Pain, Español: lidiar con la pérdida y el dolor, Português: Lidar com a Perda e a Dor, Français: surmonter le deuil et la douleur, Italiano: Superare una Perdita e il Dolore, Deutsch: Mit Verlust und Schmerz fertig werden, Nederlands: Omgaan met verlies en verdriet, 中文: 应对失去和伤痛, Русский: справиться с утратой и болью, Bahasa Indonesia: Mengatasi Rasa Kehilangan dan Kesedihan, العربية: التأقلم مع الخسارة والألم, ไทย: รับมือกับการสูญเสียและความเจ็บปวด, Tiếng Việt: Vượt qua Đau thương và Mất mát, 한국어: 상실과 고통에 대처하는 법, हिन्दी: बिछड्ने की पीड़ा सहें

Stránka byla zobrazena 1 083 krát.

Byl tento článek přesný?