Jak se vyrovnat s osamělostí

Spoluautor Paul Chernyak, LPC

V tomto článku:Užívejte si svou samotuPotěšte seBuďte opět společenští

Lidé se cítí osamělí z různých důvodů, včetně jednoduché společenské trapnosti či záměrné izolace. Každý prožívá osamělost. Naštěstí však existuje celá řada způsobů, jak ji překonat.

1
Užívejte si svou samotu

  1. 1
    Rozlišujte mezi osaměním a samotou. Osamění je, když se vám nelíbí, že jste sami. Samota je, když jste rádi, že sami jste. Na samotě není nic špatného, pokud vás těší být sami. Čas o samotě může být užitečný a příjemný.
  2. 2
    Pracujte na zdokonalování a dělejte si radost. Obvykle se stává, že když věnujeme většinu času ostatním, máme tendenci zanedbávat sami sebe. Pokud procházíte obdobím osamělosti, využijte toho tak, že budete dělat věci, které chcete dělat pro sebe. Je to skvělá příležitost pro to, abyste byli šťastní!
  3. 3
    Zvažte cvičení. Péče o tělo je obvykle první věc, kterou začneme zanedbávat, když máme hodně práce. Máte-li trávit méně času s jinými lidmi než obvykle, zkuste ho využít ke cvičení. Pokud cvičíte v posilovně, můžete potkat nové přátele či dokonce někoho opravdu zajímavého pro vás!
  4. 4
    Naučte se nové dovednosti. Pokud chcete, abyste se cítili co nejlépe v tomto období, zkuste se naučit nějaké nové dovednosti. Můžete začít hrát na hudební nástroj, naučit se kreslit, nebo brát lekce tance. Pokud využijete možnost učit se novým věcem s ostatními, můžete poznat nové lidi, ale také vám to přinese tvůrčí odbytiště pro své pocity. Proměňte svou osamělost v něco krásného!
  5. 5
    Udělejte něco velkého. Lidé často mají v plánu uskutečnit něco velkého, ale mají tisíce výmluv, proč to neudělají. Už jste někdy chtěli napsat knihu? Vytvořit film? Použijte svou samotu jako záminku, abyste vytvořili něco velkého. Kdo ví, možná se to promění v něco, co pomůže ostatním řešit jejich vlastní osamělost…

2
Potěšte se

  1. 1
    Uvědomte si, že nejste sami. Všichni jsme osamělí. Neznamená to, že s vámi není něco v pořádku. Lidé jsou zvláště náchylní k osamělosti během velkých životních změn, a to zejména těch vedoucích k lepšímu. Pokud měníte způsoby, hledáte pro sebe nové alternativy a cesty, je přirozené být osamělí, protože právě hledáte lidi, kteří sdílejí vaše zájmy a vaše nové myšlenky.
  2. 2
    Zapojte se do činnosti. Připojte se ke sportovní lize nebo berte lekce. Dobrovolničte v rámci své komunity. Pokud jste příliš plaší, najděte si skupinu pro sociální úzkost, minimálně on-line. Podívejte se na místa, jako Craigslist nebo místní zpravodajské weby pro různé aktivity ve vaší oblasti.
    • Neberte funkci s jediným nápadem - najít si přátele, nebo setkávat se s lidmi. Zkuste jít bez jakéhokoliv očekávání a užít si to bez ohledu na to, co se stane. Podívejte se na aktivity, které vás zajímají, což zahrnuje skupiny lidí, jako jsou knižní kluby, církevní skupiny, politické kampaně, koncerty a výstavy výtvarného umění.
  3. 3
    Nedovolte si se jen tak válet. Místo toho, abyste trvale přemítali o tom, jak sami se cítíte, udělejte cokoliv, abyste na to nemuseli myslet. Jděte na procházku, jezděte na kole nebo si přečtěte knihu. Prozkoumejte aktivity a koníčky, nebojte se zkoušet nové věci. Zážitky vám dávají základ, ve kterém se můžete vyjadřovat ve více sociálních situacích (tedy mluvit s lidmi) a navazovat rozhovory, které budou zajímat jiné lidi.
    • Udržujte se zaneprázdněni. Lelkování je to, co způsobuje pocity osamělosti. Pracujte nebo se oddávejte jiné činnosti.
  4. 4
    Zapojte se do společenských aktivit sami. Často to nebývá partner nebo přítelkyně, co vám chybí, ale aktivity a koníčky, které sdílíte. Vezměte sami sebe na rande. Například, pokud byste na rande šli na večeři nebo do kina, pak si zajděte do kina nebo do příjemné restaurace. I když se vám může zdát trapné dělat sami věci, které jste byli zvyklí dělat s někým jiným, nedržte se zpátky. Opravdu to není divné! Jakmile si vzpomenete, proč jste dělali tyto věci dříve, můžete se z nich znovu radovat.
    • Vezměte si sebou knihu, časopis nebo noviny, pokud jdete na jídlo do restaurace, nebo si jdete dát někam sami kávu. Tím se zabavíte ve chvílích, kdy byste obvykle hovořili. Mějte na paměti, že lidé chodí sami do kaváren schválně, jen aby měli čas sami na sebe. Lidé se na vás nebudou dívat s předpokladem, že nemáte žádné přátele, pokud sedíte sami.
  5. 5
    Co pořídit domácího mazlíčka? Pokud vás to opravdu bez kamarádství nebaví, popřemýšlejte o možnosti vzít si psa nebo kočku z místního útulku. Domácí mazlíčci byli společníci po staletí z dobrých důvodů, vyhrát důvěru a náklonnost zvířete může být velmi obohacující zkušenost.
    • Buďte odpovědným majitelem zvířátka. Ujistěte se, že váš mazlíček je kastrovaný, a přijměte zavázat k péči o domácí zvíře do vašeho života pouze v případě, že jste připraveni zvládnout každodenní úkoly a dobře o něj pečovat.

3
Buďte opět společenští

  1. 1
    Zavolejte nebo se setkávejte s lidmi, které znáte. I když to nejsou oni, s kým byste chtěli být právě teď, lidský kontakt vyváří plynule další kontakty. To zahrnuje vaši matku i kluka u pultu s lahůdkami.
    • Naslouchejte více než mluvíte. Poslechem lidí prohloubíte své kontakty víc než když budete mluvit donekonečna jen o sobě.
    • Nevyčerpejte svá stávající spojení, jsou vším, co máte v této chvíli.
  2. 2
    Odvažte se sami převzít iniciativu v navazování vztahů. Nečekejte, až se lidé přiblíží k vám - přibližte se vy k nim. Zeptejte se dotyčných, zda si nechtějí popovídat u kávy. Buďte ti, kdo projeví zájem o ostatní před tím, než oni projeví zájem o vás, pokud by ho vůbec kdy projevili.
    • Pamatujte si, že se snažíte vytvořit pro sebe místo v životě jiného člověka a buďte ohleduplní. Nemyslete si, že jen se tak ukázat vám okamžitě přihraje přátele. Bude to zřejmě dlouhý proces a většina lidí, se kterými se setkáte, již bude mít své vlastní přátele a životy.
  3. 3
    Zkuste trávit víc času s rodinou. I v případě, že nemáte ideální minulost s rodinnými příslušníky, je pravděpodobné, že přijmou vaše pozvání. Můžete seznámit své přátele s novými lidmi. To také pomůže snížit ten trapný pocit, že jste sami na veřejnosti.
  4. 4
    Buďte příjemní. Přitáhněte k sobě lidi tím, že jim nabídnete příjemnou společnost. Buďte spíše pochvalní než kritičtí. Zanechte nelichotivých komentářů ohledně šatů jiných lidí, jejich zvyklostí nebo vlasů. Není třeba upozorňovat na malou skvrnku na košili, když se s tím nedá nic dělat. Lidé potřebují slyšet, že jejich svetr je v pohodě, nebo si přejí, abyste si přečetli jejich článek. Nemusíte kolem toho nadělat, ale jen se mimochodem zmínit, když se vám něco líbí. Tak nejlépe necháte roztát ledy kolem sebe a buduje si jejich důvěru postupně v průběhu času, protože lidé kolem vás pochopí, že je nebudete kritizovat.
  5. 5
    Připojte se k online komunitě. Někdy to může pomoci. Podělte se o své myšlenky a zkušenosti, nebo se zeptejte těch, kteří procházejí podobnými životními situacemi. Online fóra vám často umožňují pomáhat druhým, přičemž mohou pomoci i vám. Podívejte se také na bezplatné telefonní přátelské komunity.
    • Nezapomeňte se ujistit, že jste v bezpečí, když jste online. Ne každý online uživatel o sobě říká pravdu.

Tipy

  • Pokud jste ve škole nebo na koleji, zkuste někdy pozvat lidi ze třídy na večírek, který uspořádáte. Je to skvělý způsob, jak poznat nové lidi!
  • Vytvořte si pozitivní náladu a atmosféru kolem sebe. Uvědomte si, že osamělost může být pravý důvod vyzkoušet něco nového, relaxovat nebo se ponořit do kreativity. Koneckonců, některé z nejznámějších osobností tráví hodně času sami.
  • Analyzujte, proč jste osamělí. Zejména po rozchodu si možná myslíte, že jste osamělí, protože vám chybí s někým randit. To však nemusí být vždy ten pravý důvod. V průběhu vztahu jste možná začali trávit méně času s přáteli, nebo jste zapomněli, jak dobře se můžete cítit, když jste jen s pár lidmi, které máte rádi. Snažte se pochopit, jaký typ kamarádství opravdu potřebujete.
  • Pochopte, že nemusíte být ve vztahu, abyste byli šťastni. Může být těžké vidět své přátele randit, či mít pocit, že je s vámi něco v nepořádku, když s nikým nechodíte. Vy však nemusíte randit jenom proto, abyste se cítili součástí skupiny nebo obklopeni lidmi, kteří vás mají rádi. Začněte hledat nové přátele či vztahy pouze tehdy, až se budete cítit připraveni.
  • Pro ty z vás, kteří jsou věřící, zvažte společenství s lidmi společné víry. Většina kostelů by měla mít nějaké pravidelné společenské aktivity. Pokud vaše církev žádné nemá, zkuste je sami zahájit.
  • Naučte se těšit se sami ze svých aktivit. Pokud si sami užíváte svůj čas, přitahujete lidi, kteří se chtějí připojit a být také tak šťastni. Tak to chodí, když si samotu přejete, lidé za vámi začnou přicházet a chtít s vámi mluvit!
  • Někdy se možná nemáte rádi. Nedělejte to, i když přechodně prožíváte nepříjemné chvíle. Je lepší chodit ven, setkávat se s lidmi a zkoušet nové věci. Milujte sami sebe, aby i ostatní vás mohli milovat.
  • Pamatujte si, že natažená ruka k jinému osamělému může dát více štěstí, než si dokážete představit.
  • Naučte se být šťastni sami se sebou. Pokud se sami sobě líbíte a milujete se, je to vidět. Lidé chtějí být kolem těch, kteří jsou pozitivní a sebevědomý.
  • Pamatujte si, že důvod, proč jste rozpačití je ten, že každý je rozpačitý. Lidé se na vaše chyby nesoustředí, je více pravděpodobné, že se zaměřují na své vlastní.

Varování

  • Pokud máte pocit, že jste osamělí, zkuste si dát pauzu od sociálně mediálních stránek, jako je Facebook nebo Twitter, které sociálním vztahům nepomáhají. Nejen, že lidé mohou být na těchto stránkách krutí, ale vidět tlačítko "aktualizovat svůj status" zábavných aktivit může ještě prohloubit váš pocit. Místo toho zkuste dělat něco venku. Jděte třeba na dlouhou procházku, hrajte si se svým psem, nebo můžete trávit čas se svým sourozencem.
  • Stát se příliš závislým na on-line komunitách, jako jsou sociální sítě, může vést ke komplikacím. Používejte tyto sítě jako nástroj k setkávání se s lidmi ve vašem okolí, kteří sdílejí stejné zájmy. Vynaložte úsilí, abyste se spolu mohli stýkat. Může to být dobrý filtr pro společné zájmy, ale nečekejte, že lidé, kteří jsou online, můžou být ve stejnou chvíli offline.
  • Pokud máte přetrvávající pocit osamělosti, vyhledejte lékařskou pomoc. Mohlo by to být příznakem deprese.
  • Samota je stav, kdy různé kulty, gangy a další skupiny využívají zranitelné a můžou mít negativní vliv i na vás. Buďte opatrní a naslouchejte tomu, co ostatní říkají o té skupině, se kterou se uvažujete vídat.
  • Můžete najít špatné lidi ve špatných skupinách. Pokuste se najít dobré lidi v dobrých skupinách.

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Paul Chernyak, LPC. Paul Chernyak je licencovaný profesionální poradce v Chicagu. V roce 2011 vystudoval American School of Professional Psychology.

Kategorie: Ostatní

V jiných jazycích:

English: Deal With Loneliness, Français: surmonter sa solitude, Italiano: Affrontare la Solitudine, Español: manejar la soledad, Português: Lidar com a Solidão, Deutsch: Mit Einsamkeit umgehen, Nederlands: Met eenzaamheid omgaan, Русский: справиться с одиночеством, 中文: 摆脱孤独, Bahasa Indonesia: Mengatasi Kesepian, 日本語: 寂しさの取り扱い, العربية: التعامل مع الوحدة, ไทย: รับมือกับความโดดเดี่ยว, हिन्दी: अकेलेपन से निबटें (Deal With Loneliness), Tiếng Việt: Vượt qua Nỗi cô đơn, 한국어: 외로움에 대처하는 방법, Türkçe: Yalnızlıkla Nasıl Baş Edilir

Stránka byla zobrazena 2 955 krát.
Byl tento článek přesný?