Jak se vyrovnat se zlomeným srdcem

V tomto článku:Vyrovnejte se s okamžitými následkyDlouhodobá strategieReference

Každý někdy v životě zažije rozchod a následně zlomené srdce. Nedá se tomu zabránit. Existují nicméně způsoby, jak se s tím vyrovnat, znovu se postavit na nohy a vykročit správným směrem. Tady je několik tipů.

Část 1
Vyrovnejte se s okamžitými následky

  1. 1
    Dopřejte si čas. Když právě proběhla událost, která vám zlomila srdce (třeba skončil váš vztah), budete potřebovat čas na truchlení a na zvládnutí všech emocí, které vás budou určitou dobu zaplavovat jako velká voda.
    • Nevrhejte se okamžitě po hlavě do práce (nebo čehokoli jiného, co pohltí veškerý váš čas), protože tím se jenom vyhýbáte pocitům, které jednou budou stejně muset přijít a se kterými se budete muset vyrovnat. Čím déle to budete odkládat, tím horší to ve skutečnosti bude.
    • Připravte se na to, že vaše emoce budou jako na houpačce. K uzdravení zlomeného srdce nevede rovná cesta vzhůru, dlážděná úspěchy; mnohem spíš se podobá spirále. Utěšujte se tím, že kdykoli si obejdete jedno kolečko opakujících se emocí, pokaždé jdete pomalu nahoru a pokaždé se s nimi vyrovnáváte lépe a lépe. Uzdravujete se.
  2. 2
    Držte si od bývalého partnera či partnerky odstup. Je téměř nemožné překonat bolestné období po rozchodu a zlomené srdce, když budete neustále pod tíhou informací o tom, jak se váš bývalý protějšek má. To ničemu nepomůže. Znamená to žádné prohlížení jeho/jejího profilu na facebooku, žádné smsky, žádné opilecké telefonáty ve dvě ráno.[1]
    • Zablokujte si bývalou lásku na sociálních sítích, takže nebudete mít pokušení trávit hodiny prohlížením jeho/její Facebookové stránky a analyzováním každého příspěvku a komentáře ve snaze ujistit se, že také lituje, že už není s vámi, že se k vám chce vrátit a tak podobně.
    • Pokud se neustále snažíte zůstat s ex v kontaktu, nedokážete se v životě posunout dál, což ve výsledku vaše trápení a pocity smutku a zlomeného srdce nijak nezlepší, ale naopak ještě zhorší.
  3. 3
    Nesnažte se se svými pocity bojovat. Rozchod a zlomené srdce zkrátka bolí. Nedá se tomu nijak vyhnout a čím víc se budete snažit s těmito emocemi bojovat, tím hůř se s nimi vyrovnáte a tím déle vám to potrvá.
    • Zkuste si psát deník o tom, jak se cítíte. Může vám to pomoci obzvlášť tehdy, když je pro vás obtížné mluvit s jinými lidmi o svých pocitech. Každý den si zapište všechno, co se ve vás odehrává a jak se cítíte. Uvidíte, že postupem času se to bude zlepšovat.
    • Nepředstírejte, že se cítíte dobře, když je vám ve skutečnosti hrozně. Přijměte skutečnost, že po nějakou dobu procházíte emocionální bouří. Vaši přátelé (pokud to jsou opravdoví přátelé) to pochopí a podpoří vás.
    • Klidně poslouchejte depresivní, smutné nebo agresivní písničky, pokud vám to pomůže nahromaděné emoce dostat ven, ale nezabředněte do toho. Neposlouchejte jenom písničky o zklamaných láskách a zlomených srdcích, jinak se budete přes to, co se stalo, dostávat ještě obtížněji.
  4. 4
    Připravte si plán. Potřebujete samozřejmě nějaký čas na to, abyste mohli setrvat ve svém smutku, ale zároveň nesmíte zapomínat na to, proč stojí za to žít. Zpočátku bude těžké se přemluvit, jít ven mezi lidi a cokoli dělat, ale když se o to pokusíte alespoň jednou týdně, je to dobrý začátek.
    • Začněte malými krůčky. Nepokoušejte se hned po rozchodu uspořádat obrovský večírek s tříchodovou večeří. Místo toho si skočte raději na kávu nebo na pivo s nejlepším kamarádem nebo zajděte do knihovny.
    • Dělejte věci, které vás baví, obzvlášť ty, které jste němohli dělat, když jste ještě byli zadaní. Připomene vám to, proč je vám vlastně lépe single a že dokážete věci dělat dost dobře i sami.
  5. 5
    Pečujte o sebe. Jedna z nejdůležitějších věcí, na které při zotavování z rozchodu nesmíte zapomínat, je starat se o sebe. Často se budete cítit úplně bez nálady a motivace. Může být těžké vůbec vstát z postele, ale když se budete snažit a uděláte i něco pro sebe, zabráníte tím pádu na úplné dno.
    • Odměňujte se za drobné pokroky, například když si uklidíte byt, jdete nakoupit nebo se dokonce zvládnete osprchovat.
    • Cvičení může být skvělá příležitost jak se o sebe starat a zlepšit si náladu. Fyzická aktivita uvolňuje endorfiny, které způsobují pocity štěstí a vy se tak budete celkově cítit mnohem lépe.

Část 2
Dlouhodobá strategie

  1. 1
    Dejte si limit, kolik času můžete denně strávit truchlením. Jakmile přejde prvotní šok po rozchodu, musíte se postarat o to, abyste netrávili příliš mnoho času vzpomínáním a smutněním, jinak se přes minulý vztah nikdy nepřenesete – a vy přece chcete v životě vykročit dál.[2]
    • Každý den si určete dobu, kdy budete na rozchod myslet, postačí 20 – 30 minut. Nastavte si budík, abyste věděli, kdy váš čas vypršel. Samozřejmě, že se myšlenky na nešťastnou lásku budou vracet i během dne, ale vždy si připomeňte, že máte rezervovaný čas, kdy na to můžete myslet a do té doby ze zkuste soustředit na jiné věci.
    • Dělejte věci, které vyžadují vaši pozornost (a které jsou pokud možno zábavné) těsně po truchlení, abyste se co nejrychleji soustředili na něco příjemného.
    • Požádejte o pomoc dobrého kamaráda nebo člena rodiny, kterému věříte. Stanovte si časový limit, během kterého budete o svých problémech mluvit (třeba 30 minut) a jakmile vyprší, nechte kamaráda nebo příbuzného, aby vás vrátil zpátky na zem.
  2. 2
    Dávejte si pozor na náplasti v podobě nového vztahu. Není nic špatného na tom, zvýšit si pochroumané sebevědomí novým vztahem, do kterého bez rozmyslu skočíte, dokud obě zúčastněné strany vědí, o co jde. Budete se po rozchodu cítit na dně, zranitelní a nesebevědomí a to není vhodná doba k tomu, začít něco vážného a opravdového s někým novým..
    • Pokud budete chodit na večírky, hlídejte si svoje pití, abyste neskončili u opileckých nočních telefonátů/smsek svému bývalému nebo bývalé, případně abyste neskočili po prvním klukovi či holce jen proto, že si potřebujete povzbudit zraněné ego.
    • Nechte si pomoct od přátel. Pokud se schyluje k nějakému trapasu, nechte si od nich poradit ohledně rychlých vztahů a zamyslete se nad tím, jestli je to opravdu to, po čem toužíte (klidně může být, ale musíte v tom mít nejprve sami jasno).
  3. 3
    Dávejte si pozor na to, jak se chováte na síti. Platí to i pro telefonování a esmeskování. Nesdílejte tuny nenávistných a naštvaných postů o svém předchozím vztahu. Když ze všech přátel na Facebooku uděláte svědky vašeho nervového zhroucení, ničemu tím neprospějete, naopak se to může obrátit proti vám.
    • Zrovna tak nesdílejte pouze věci typu „Už se nemůžu dočkat dnešního rande“ v naději, že si toho na Facebooku všimne váš ex a jeho nebo její kamarádi. Pokud máte tendence tohle dělat, tak jste se z rozchodu ještě nevzpamatovali, protože vám pořád víc záleží na tom, jak vypadáte v očích ex, než na tom, zda jste opravdu šťastní.
    • Čím více budete bývalému partnerovi či partnerce psát a volat, tím těžší pro vás bude posunout se v životě dál, obzvlášť pokud se ten druhý rozešel s vámi a ne vy s ním. Nezměníte vůbec nic, jen posílíte jeho/její sebevědomí a ještě víc poškodíte to své. Vymažte si bývalé z telefonu, zablokujte je na sociálních sítích a neptejte se svých přátel co dotyčný dělá a jak se má.
  4. 4
    Nezapomínejte, že vaším cílem je posunout se dál. Zlomené srdce pochází z traumatu konce vztahu a proto jakmile se odpoutáte od vztahu jako takového, už nebudete mít zlomené srdce. Vaším cílem je připomínat si, že to dokážete, i když vám možná teď připadá, jako by se vám zhroutil celý svět.[3]
    • Budoucnost máte před sebou, nezapomeňte na to. A i když už do ní nepatří ten druhý, stále máte naděje, sny a plány na to, co chcete dokázat. Budete sice smutní, protože jste přišli o sny, které počítaly s vaším protějškem, ale nebojte se, určitě je nahradí jiné sny s někým jiným.
    • Opakujte si mantru "Chci být šťastný/á." Připomenete si tak, že i když jste na dně kvůli rozchodu, netoužíte na tom dně zůstat. Pracujte na svém štěstí a na tom, abyste se přes rozchod přenesli.[4]
  5. 5
    Vyhledejte pomoc. Občas zkrátka nedokážete všechno zvládnout sami a budete potřebovat odborníka. Není na tom nic špatného a neměli byste se kvůli tomu stydět. Zlomené srdce bolí a vyvolává obrovskou bouři emocí a pocitů, se kterými může být velice těžké se vyrovnat.
    • Naučte se poznat rozdíl mezi běžným smutkem po rozchodu a skutečnou depresí. Pokud už uplynulo několik týdnů a vy jste stále nebyli schopní vylézt z postele, starat se o sebe, nebo vám je jednoduše úplně všechno jedno, neotálejte a vyhledejte odbornou pomoc.

Tipy

  • I když to zní jako klišé, když si budete každý den opakovat, že se máte rádi, pomůže vám to získat zpátky alespoň část sebevědomí. Připomínáte si tím, že máte kontrolu nad svými pocity a že vaši hodnotu neurčují pocity, které o vás mají druzí lidé.
  • Nechte si některé věci, které jste během vztahu dostali. Není důvod vyhazovat něco, co máte rádi jen proto, že vám to připomíná bývalou lásku. Není špatný nápad věc na chvíli uklidit, abyste ji neměli denně na očích, dokud se z rozchodu dostatečně nevzpamatujete.
  • Kupte si tabulku své oblíbené čokolády a vyplakejte se do polštáře. Nechte svým pocitům volný průběh.
  • I když vás to bude možná lákat, neřešte své problémy nevhodným způsobem, neuchylujte se k drogám, alkoholu a podobně. Jen si tím zaděláváte na větší problémy v budoucnu. Vyberte si raději pozitivnější způsoby, jako je cvičení, poslouchání nebo hraní hudby, případně psaní o svých pocitech.

Varování

  • Neobviňujte z rozpadu vztahu jen sami sebe. Ve vztahu jste byli dva a za konec vztahu mohou vždycky také oba dva (i když se jeden rozešel s druhým).
  • Nepomlouvejte svého bývalého přítele nebo přítelkyni před lidmi. Nemusíte mlčet o věcech, které mezi vámi nefungovaly a které váš vztah komplikovaly, ale pamatujte, že to nebyl jen ten druhý, kdo může za rozchod.
  • Nešiřte se před přáteli a rodinou o nepěkných podrobnostech – nechcete přece, aby váš bývalý protějšek začali nenávidět. Co kdybyste se jednoho dne k sobě s ex vrátili? Pak by to mohl být vážný problém.
  • Pokud zjistíte, že váš bývalý partner nebo partnerka mají novou známost, chovejte se jako civilizovaný člověk – nezasahujte do toho.

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Mládí

V jiných jazycích:

English: Deal With Heartbreak, Русский: справиться с разбитым сердцем, Português: Lidar com o Coração Partido, Français: gérer une peine de cœur, Italiano: Riprendersi da una Delusione Sentimentale, Deutsch: Liebeskummer verarbeiten, Español: lidiar con un desamor, Bahasa Indonesia: Menanggulangi Patah Hati, Nederlands: Omgaan met hartzeer, 中文: 修复分手后的伤痛

Stránka byla zobrazena 2 735 krát.
Byl tento článek přesný?