Jak se vyrovnat se změnou

5 Díly:Připravte se v předstihuPřijetí jako strategie zvládání změnDopřejte si čas na zotaveníNavraťte do svého života rovnováhuZačněte myslet na budoucnost

Změny na nás číhají za každým rohem, ať už jde o rozchod s partnerem, stěhování do jiného města, odstěhování nejlepšího kamaráda, smrt v rodině, ztráta zaměstnání, nebo neúspěch v něčem, co pro vás hodně znamenalo. Změny nejsou snadné, ale často nám poskytují příležitost se vyvíjet a ověřit si, že dokážete vše, co si usmyslíte.

Část 1
Připravte se v předstihu

  1. 1
    Buďte připravení. Život je plný neočekávaných překvapení – neměli byste dopustit, abyste na to zapomínali. Smrt, ztráta a neočekávané situace jsou nedílnou součástí života, bez ohledu na to, jak moc se před nimi budete chtít chránit. Hlavním klíčem k tomu, abyste se naučili zvládat změny, je akceptovat je jako nevyhnutelnou skutečnost.
  2. 2
    Všímejte si známek změny. Lidé často odmítají vidět to, co mají přímo před očima. Uvadající zdraví blízkých lidí, restrukturalizace společnosti, ve které pracují, nelibé poznámky ostatních ohledně věcí, které je třeba změnit atd. Pokud se chcete vyhnout šoku ze změny, měli byste být stále na pozoru a vnímat všechny tyto věci, které vás na přicházející změny upozorní. Když si uvědomíte, že se změna nevyhnutelně blíží, budete se na ni moci lépe připravit. Když budete předstírat, že je vše v pořádku, ničemu nepomůžete – je možné, že vám to vyjde, ale stejně tak se může stát, že bude všechno jinak. Když se rovnou zamyslíte nad způsoby řešení těchto změn, pomůže vám to se s nimi snáze vypořádat a dosáhnout úspěchu.
    • Měli byste si všímat všech poznámek o propouštění, které v práci uslyšíte. Když na něco takového narazíte, začněte si vylepšovat svůj životopis a možná se začněte dívat i po nové práci, nebo rovnou začněte odpovídat na inzeráty. I když se vám ve vaší současné práci líbí a nechtěli byste odcházet, je moudré mít v rukávu další možnosti. Nabídku práce můžete vždy odmítnout, ale když váš nadřízený zjistí, že vás ostatní společnosti vidí jako přínos a chtějí vám nabídnout místo, může vám to dokonce upevnit vaši současnou pozici.
    • Pokud je někdo z vašich blízkých vážně nemocný, zjistěte si o dané nemoci co nejvíce informací. Měli byste znát všechna stádia této nemoci a měli byste vědět, co dělat, když se stav pacienta náhle zhorší. Pokud jde o smrtelnou nemoc, zjistěte si, co můžete udělat pro to, abyste pacientovi co nejvíce zpříjemnili jeho poslední chvíle a jak to udělat, abyste zmírnili jeho bolest. Budete pravděpodobně muset čelit těžkým rozhodnutím, na která byste se měli připravit ještě v době, kdy jste schopni myslet jasně.
    • Pokud se musíte přestěhovat do jiného města nebo země, zjistěte si o daném místě co nejvíce informací ještě dříve, než se vydáte na cestu. Využijte internet a knihovnu a zjistěte si také vše o službách, které na daném místě budete chtít využívat. Opustit milované město a komunitu nikdy není snadné, ale nemusíte si to dělat ještě těžší tím, že nebudete vědět, do čeho jdete.
  3. 3
    Položte si jednu velmi důležitou otázku: „Co nejhoršího by se mi mohlo stát?“ Tato otázka vás přinutí zamyslet se nad tím, čemu nejhoršímu byste mohli čelit. Přinutí vás myslet na to, jak byste takovou situaci řešili a jak to udělat, abyste se jí vyhnuli.
    • Řekněme například, že vám v práci řekli, že vás přeřazují do jiného oddělení. Možná si myslíte, že to nevyhnutelně znamená, že se vám nebude dařit, protože se jedná o oblast, o které toho moc nevíte. Co nejhoršího by se mohlo stát? Mohli byste o svoji práci přijít. Nyní se zastavte: co můžete udělat pro to, abyste zlepšili své šance na úspěch? Požádejte svého zaměstnavatele o školení, najděte si knihy a materiály, ze kterých se budete moci učit, nebo začněte opět chodit do školy, abyste si doplnili znalosti účetnictví atd. Možná bude také dobré vyjádřit své obavy některému ze svých nadřízených. Ať už si vymyslíte jakékoli řešení, budete vědět, že jste se seznámili s tím nejhorším, co by se vám mohlo stát a nyní jste připravení na řešení této situace pro případ, že by skutečně nastala.
    • Dalším příkladem je spojování dvou rodin v případě, že si vaše matka najde nového partnera. Možná budete mít pocit, že na vás už matka nebude mít čas, nebo že vás bude chtít vydědit. Zeptejte se sami sebe, co nejhoršího by se mohlo stát – například to, že se svým novým manželem bude neustále jezdit po světě a nebude se vám věnovat, nebo že nová rodina zdědí vše, co mělo patřit vám. Nyní se opět zastavte a zamyslete se nad tím, co můžete udělat pro to, aby se to nestalo. Můžete si s matkou rovnou promluvit a požádat ji, aby si s vámi dohodla pravidelné návštěvy a společně strávený čas, nebo ji požádat, aby si s vámi vyjasnila svoji poslední vůli.

Část 2
Přijetí jako strategie zvládání změn

  1. 1
    Uvědomte si, že v životě můžete ovládat jen jednu jedinou věc a to jste vy sami. Změna vám může obrátit život vzhůru nohama, ale jen vaše reakce na ni má vliv na to, zda se s ní vypořádáte, nebo neuspějete. Je běžné, že lidé obviňují ostatní, ať už na to mají právo či ne, ale uvědomte si, že když budete ze svých problémů obviňovat jiné lidi, nic tím nevyřešíte a budete zbytečně zahořklí a bezradní.
    • Akceptujte fakt, že nemůžete změnit ostatní lidi. Nemůžete ani brát jejich činy jako reakci na to, kdo jste a jakou máte cenu. Tím byste se podvolovali osudu a zbavili byste se veškeré moci.
    • Naučte se být silní sami o sobě. Síla je důležitá pro zpracování změn důstojným způsobem. Samotná změna sice nezmizí, ale když si uvědomíte, že si dokážete najít způsob, jak danou situaci vyřešit pomocí vlastních zdrojů a pomoci lidí, kterým na vás záleží, budete schopni se se změnou vypořádat, aniž byste se zhroutili.
  2. 2
    Dávejte si pozor na rady ostatních lidí. Někteří lidé mají zvláštní radar, který se zapne vždy, když v jejich okruhu někdo řeší vážné problémy. Ať už jde o snahu pomoci, nebo jen snahu zasáhnout, nevyžádané rady byste si neměli brát příliš k srdci a neměli byste si nechat přidělávat další starosti. No a co, že pan Novák po smrti své ženy truchlil jen týden? No a co, že si paní Novotná našla práci už dva týdny po tom, co ji vyhodili z předchozího zaměstnání? Tito lidé vám zapomněli říct, že pojídali několik tabulek čokolády denně, byli závislí na prášcích na spaní a novou práci získali jen díky tomu, že jim ji nabídl jejich bratranec, který vlastní společnost. Lidé mohou být naprosto skvělí, když se něco pokazí, ale stejně tak mohou být také naprosto manipulativní a mohou jednat bezmyšlenkovitě, takže si vždy dávejte pozor na to, co by mohlo stát za jejich zdánlivě dobře míněnými radami.
    • Pokud máte pocit, že vám někdo neradí správně, nebo se chová manipulativně, naslouchejte svým instinktům. Poděkujte za rady a nápady, ale k ničemu se nezavazujte. Dejte lidem najevo, že „na tom pracujete“ nebo „že už vám pomohl někdo jiný.“ Nemusíte zacházet do zbytečných detailů.
    • Uvědomte si, že spousta lidí jednoduše nechce nic vědět. V některých lidech zprávy o změnách nebo ztrátách vyvolávají strach a způsobují, že se uzavřou do sebe a doufají, že se jich dané změny nedotknou. Nechejte tyto lidi být – život jim většinou naservíruje to, čeho se nejvíce bojí. Hledejte si lidi, kteří vás budou podporovat a budou ochotní vám naslouchat, i kdyby to mělo znamenat, že si budete muset najít dobrého psychologa, kterému budete platit. Jednoduše si najděte někoho, kdo vám poskytne možnost se vypovídat, abyste ze sebe mohli všechny své myšlenky dostat ven.

Část 3
Dopřejte si čas na zotavení

  1. 1
    Akceptujte fakt, že vás změna srazila na kolena. Když si uvědomíte, že se vám nedaří se se změnou vypořádat, uděláte tím první krok k tomu, aby se vám to nakonec podařilo. Mnoho druhů změn, jako je například smrt milované osoby, zahrnuje velkou emocionální bolest. Každá emocionálně náročná zkušenost je vysoce osobní a nelze ji srovnávat s podobnou zkušeností jiných lidí. Dopřejte si dostatek času na smutek a truchlení a na to, abyste našli způsob, jak z toho ven. Když neuznáte svoji bolest a neuvědomíte si, že je součástí změny, budete riskovat, že ji pohřbíte hluboko v sobě a nevyrovnáte se s ní. Tato emocionální nášlapná mina by potom mohla bouchnout v tu nejméně vhodnou chvíli.
    • Možná jste například přišli o práci a najednou nemáte žádný pravidelný příjem, žádný pevný denní režim a žádnou činnost, které byste se mohli věnovat. U tohoto typu změny nejde pouze o ztrátu peněz – jde o ztrátu místa ve společnosti, které potvrzuje vaši hodnotu a potenciálně také o ztrátu schopnosti zajistit si střechu nad hlavou, a možná i o ztrátu důstojnosti. Když si uvědomíte svůj strach a bolest ihned, můžete se začít pomalu prokousávat těmito pocity a zároveň hledat způsoby, jak svoji situaci vyřešit. Buďte trpěliví a snažte se držet si přehled o praktických záležitostech – informujte banku, že potřebujete více času na to, abyste splatili své dluhy, začněte si pěstovat vlastní potraviny atd. Tento přístup je o tom, abyste k sobě byli laskaví a jemní a dali si pozor na to, abyste se nevyhýbali řešení praktických záležitostí kvůli těm emocionálním, protože byste se kvůli tomu mohli dostat do ještě větších problémů.
  2. 2
    Očekávejte, že se nové vzorce životního stylu zakoření až po čase. Změna představuje velký šok, protože vás rozhodí a naruší život, který jste si dosud budovali. Pokud jste měli cíle, kterých jste dosáhli, změna vám je může celé naprosto zničit. Všechny zvyky a rutiny, na které jste se spoléhali, vám nyní mohou připadat nedůležité a nepraktické. Začněte tedy zvolna a postupně si zvykejte na nové strategie přežití.
    • Dopřejte si dostatek času na to, abyste se ze změny vzpamatovali. Pokud například truchlíte po smrti nějaké blízké osoby nebo domácího zvířete, uvědomte si, že dobu a způsob truchlení si musíte zvolit sami. Nikdo na vás nemůže tlačit. Čas je velmi subjektivní a pouze vy se můžete rozhodnout, zda jste již strávili dostatek času smutkem. Existuje mnoho důkazů o tom, že když lidé nezpracují smutek ze ztráty milované osoby dostatečně, nenaučí se v budoucnu zpracovávat neočekávané situace.
    • Neznamená to, že byste se měli podvolit beznaději. Jak jsme již uvedli, měli byste své pocity akceptovat, ale zároveň byste měli pokračovat ve svém praktickém životě a naučit se rozvíjet nové aspekty životního stylu a dávat si pozor na to, aby vaše nerozhodnost a odevzdanost neovlivnila i jiné oblasti vašeho života.
  3. 3
    Važte si svých vzpomínek, ale snažte se pracovat na zářné budoucnosti. Když ztratíte někoho milovaného, budete mít v srdci navždy prázdné místo, ale když to akceptujete a budete ochotní si nechat příjemné vzpomínky, umožní vám to smířit se s tím, co se stalo. Pokud jste přišli o práci, nebo o něco jiného, musíte si projít obdobím truchlení, abyste se vyrovnali s tím, že jste ztratili něco, co bylo důležitou součástí života. Můžete si uspořádat malý symbolický obřad, abyste dosáhli uzavření této životní kapitoly.

Část 4
Navraťte do svého života rovnováhu

  1. 1
    Naučte se zotavovat se ze změn účelným způsobem. Nalézt znovu svůj účel v životě, nebo si vytvořit nový, je skvělým způsobem, jak obtížné změny zařadit do kontextu. Ze začátku se vám tato myšlenka pravděpodobně nebude zamlouvat, ale změna ve vás skutečně může probudit touhu zamyslet se nad tím, co je pro vás skutečně důležité. Berte to jako příležitost znovu objevit smysl svého života.
    • Byli jste ve svém životě vždy věrní sami sobě? Může se stát, že si uvědomíte, že jste sešli z cesty a zapomněli jste na to, co je pro vás důležité ve prospěch očekávání a snů ostatních lidí.
    • Ukázala vám tato změna, že máte ve svých cílech a snech nějaké mezery? Možná jste dosáhli již všeho, po čem jste toužili, ale zjistili jste, že vám toto vítězství nepřineslo žádnou radost. Dokáže vás tato změna naučit změnit trasu a začít se věnovat tomu, co vás skutečně naplňuje?
    • Důvěřujete sami sobě? Ztráta milované osoby, práce, nebo domova vás může naprosto vykolejit. Uvědomte si, že to, co říkají ostatní, neurčuje to, kým jste vy. Je na čase obnovit svoji sebedůvěru a uvědomit si, co se v životě počítá a najít praktické způsoby, jak si tyto věci opět najít.
    • Reagujete na změny, nebo si změny sami vytváříte? Účelný přístup ke změnám v životě obecně znamená přijímat rány a vracet je zpět a zároveň vychytávat všechny ostatní míče, které k vám letí. Změna sice nezmizí, ale umožní vám pochopit ji a brát ji jako precedens pro všechny další změny, které vás v životě čekají.
    • Nikdo po vás nechce, abyste se od základu změnili. Změny jsou chvíle, kdy se naopak projeví vaše skutečná podstata. Máte svůj charakter vytříbený a zdravý tak, jak by měl být? Zamyslete se nad sebou, buďte k sobě upřímní a rozhodněte se změnit vše, co byste podle vás mohli dělat lépe.
  2. 2
    Berte změny jako příležitosti. Změna je příležitost zaměřit se na svůj život a ujasnit si, zda se rozhodujete správně, zda věnujete dostatek času (peněz, nebo snahy) tomu, co vám dělá radost a přináší vám štěstí, nebo zda se jen tak bezcílně touláte a vyhýbáte se rozhodnutím, která vám mohou umožnit stát se pánem svého života. Je to sice nepříjemné, ale na všech následujících změnách lze najít něco pozitivního:
    • Ztráta milované osoby vám může pomoci lépe porozumět cyklu života od narození až po smrt. Může vám poskytnout pocit spojení se svým životem a zbavit vás strachu z vlastní smrti. Může vám pomocí šoku umožnit zahodit odevzdanost a falešnou spokojenost. A také vám může pomoci obnovit vztahy s rodinou a přáteli.
    • Ztráta zaměstnání vám může umožnit setkat se s novými lidmi a objevovat příležitosti, o kterých jste ani nevěděli. Může vám také ukázat, že jste si svoji poslední práci vůbec neužívali a dělali jste ji jen abyste přežili. Možná pro vás bude překvapení, že ztráta zaměstnání bude nakonec pozitivní věc, ale když zjistíte, že můžete ušetřit spoustu peněz, když se o sebe začnete starat sami, budete z toho mít radost. Můžete tento čas využít také k tomu, abyste změnili obor práce a třeba se naučili něco nového, co vám umožní věnovat se v budoucnu něčemu, co vás skutečně baví.
    • Stěhování na nové místo vám umožní seznámit se s mnoha novými lidmi a otevře vám dveře novým příležitostem. Může vám to také zlepšit povědomí o lidech a umožnit vám najít si své místo ve světě. Kromě toho se budete moci začít věnovat mnoha činnostem, nad kterými jste v minulosti ani nepřemýšleli.

Část 5
Začněte myslet na budoucnost

  1. 1
    Zanechejte stěžování a obviňování za sebou. Když vás změna bude nutit si neustále stěžovat a na někoho svalovat vinu, lze to pochopit jen velmi krátkodobě. Přátelé a rodina vás ze začátku budou podporovat, ale postupem času si stěžováním způsobíte jen to, že se na vás všichni lidé vykašlou a vy sami neuděláte nic pro zlepšení své situace. Možná si dokonce znepřátelíte ty, kteří vás chtěli podporovat a stanete se falešnou obětí, která za své problémy viní celý svět.
    • Ze začátku si můžete trochu stěžovat a nadávat, ale musíte si dát pozor na to, abyste nebyli izolovaní. Nedovolte, aby se vám to stalo.
    • Snažte se být optimistou, který se dokázal vypořádat s tím nejhorším, ale přesto si uvědomuje, že život jde dál. Dělejte vše pro to, abyste se měli lépe a uvědomte si, že činnost je nejlepším lékem na nečinnost.
  2. 2
    Zbavte se toho, co se stalo a jděte dál. Nemůžete zůstat zaseknutí na stejném místě a stále myslet na svoji minulost. Možná se vám zdá pohodlné vracet se k zvykům a jít cestou nejmenšího odporu. Změna vyžaduje také změnu vás samotných a vy se budete muset naučit odolat touze vrátit se do zajetých kolejí a pokoušet se znovu vytvořit to, co jste měli dříve. Vydejte se do budoucnosti se vzpřímenou hlavou. Využijte toho, co jste se naučili, ale nedovolte, aby to využilo vás.

Tipy

  • Pokud neustále obviňujte ostatní, naučte se s tím přestat. Napište si klíčová slova, která vám dají najevo, že se blíží zbytečné naříkání, například jména lidí, které nemáte rádi, problémy, které vás tíží a pocity, kterými při naříkání trpíte. Tato slova použijte jako varování k tomu, abyste se zastavili, nadechli se a začali uvažovat jinak. *Bude to chtít trochu tréninku, ale z dlouhodobého hlediska to bude mnohem lepší, než když si budete své břemeno nést dál.
  • Někdy je náhlá a drastická změna v životě vhodnou příležitostí ke změně zlozvyků, kterými trpíte již dlouho. Protože se vám změní naprosto vše, je dobré změnit i to, co sami chcete. Zkuste si své nové zvyky tři týdny – pokud se zakoření, byli jste na ně připraveni a můžete to brát jako velký úspěch.
  • Truchlete a pečujte o své city. Přestože jde o šťastnou změnu, jako je například svatba, nebo stěhování do nového města, kde jste vždy chtěli žít, akceptujte, že to s sebou ponese emocionální ztráty a v soukromí se s nimi vypořádejte. Nezatěžujte jimi své blízké lidi a neupozorňujte na negativní stránky svého štěstí. Promluvte si s někým, kdo si prošel tím samým a porozumí vám.
  • Postupně se snažte zlepšovat svoji situaci. Je lepší dělat změny po malých krůčcích, než nedělat vůbec nic. Můžete si například zkusit vydělat trochu peněz, abyste se zbavili finančních problémů a mezitím si hledat novou práci. Zkuste například prodat nějaké oblečení na eBay nebo na Aukru. Pokud se vám nechce absolvovat zdlouhavý proces focení, psaní popisů, odesílání a odepisování na zprávy, zkuste prodat jen jednu nebo dvě věci. Potom zkuste pokračovat s dalšími věcmi. Nemusíte mít pocit, že tomu musíte dát všechno. Za chvíli se vám začnou peníze hromadit jen proto, že jste si dali tu práci a prodali jednu nebo dvě věci. Když vytrváte, dosáhnete úspěchu.
  • Vyhledejte pomoc na internetu u lidí, kteří si prošli stejnou situací. Najděte si diskusní fóra pro lidi, kteří se stěhují, procházejí si rozvodem, smrtí v rodině, nebo ztrátou zaměstnání.
  • Za každou cenu se dívejte dopředu.


Varování

  • Snažte se nezatěžovat své blízké. Je dobré najít si profesionálního psychologa, který vám poskytne dlouhodobou podporu. Pokud trpíte emocionálními problémy, psycholog vám může nejvíce pomoci. Uvědomte si, že vaši blízcí změnu prožívají s vámi a musíte ji také zpracovat.
  • Změny nejsou pro nikoho snadné. Někdy přicházejí v době, kdy už jste zatížení jinými změnami. V takovém případě neváhejte vyhledat pomoc. Důležitější je postavit se na nohy, než zachovat si kamennou tvář.
  • Neponižujte se ve snaze najít si na změně něco pozitivního. Někdy jsou změny tak negativní, že není snadné jim jakkoli čelit. Žádné pozitivní afirmace vám v těchto případech nepomohou. Pokud se vás taková situace dotýká, vyhledejte podporu a pomoc u ostatních. Může vám pomoci vaše rodina, vaši přátelé, nebo psychologové a poradci.


Informace o článku

Kategorie: Osobní péče a Styl

V jiných jazycích:

English: Deal with Change, Español: lidiar con el cambio, Français: accepter des changements non désirés, Português: Lidar com a Mudança, 中文: 应对变化, Italiano: Affrontare il Cambiamento, Deutsch: Mit Veränderung umgehen, Русский: справиться с переменами, Bahasa Indonesia: Menghadapi Perubahan, Nederlands: Omgaan met verandering, العربية: التعامل مع التغيير, Tiếng Việt: Đối phó với Thay đổi, ไทย: รับมือกับความเปลี่ยนแปลง, 한국어: 변화에 대처하는 법

Stránka byla zobrazena 1 404 krát.

Byl tento článek přesný?