Jak se zbavit bolesti beder

V tomto článku:DiagnózaLéčba příznakůZmírnění bolesti

Trápí vás bolesti zad? Tisíce lidí po celém světě trpí bolestmi beder, což ale neznamená, že se musíte vzdát bez boje. Ať už máte bolesti kvůli zranění, nemoci, nebo pokročilému věku, je možné je zmírnit pomocí správných metod. Pokud vás bolesti zad trápí déle než týden, zajděte si raději k lékaři.

Část 1
Diagnóza

  1. 1
    Zjistěte, co vaši bolest způsobuje. Většinou bolesti v zádech během několika týdnů vymizí. Pokud ale trpíte bolesti déle než dva týdny, zajděte si k lékaři, aby vám doporučil vhodnou léčbu. Bolest ve spodní části zad, neboli v bedrech, může být lokalizovaná, nebo obecnější. Bedra většinou neznamenají bolesti páteře nebo páteřního svalstva.
    • Bolest v bedrech může být způsobena následujícími faktory: [1]
      • Pokročilý věk
      • Artritida
      • Vyhřezlá ploténka
      • Kompresní zlomeniny
      • Nemoci, jako například skolióza
    • Pokud si nejste jistí tím, co způsobuje vaši bolest, nebo máte pocit, že je na vině jedna z výše popsaných nemocí, zajděte si k lékaři. Ten vám předepíše léky proti bolesti a doporučí vám speciální rehabilitaci.
  2. 2
    Odpočívejte. Při ohýbání používáte svaly beder, ale neodpočinou si ani při cvičení a pohybu. Tyto svaly jsou sice silné, ale vyžadují odpočinek. Někdy bolest přejde, když svalům dopřejete trochu klidu.
    • Zamyslete se nad tím, zda jste si nemohli bolest způsobit zraněním ve spánku. Existuje několik věcí, pomocí kterých si můžete záda ve spánku chránit:
      • Spěte na boku.[1]
      • Zkuste si mezi nohy dát na noc malý polštářek. Podepře vám záda a narovná vám nohy.
      • Kupte si pevnější matraci. Podle některých zdrojů jsou pevnější matrace pro záda šetrnější. [1]
  3. 3
    Pokud máte špatné držení těla, napravte to. Pokud nemáte správné držení těla, je možné, že vám to způsobuje bolesti zad. Bedra jsou náchylná na bolest způsobenou špatným držením těla, protože nesou velkou část vaší váhy.
    • Dobré držení těla znamená mít páteř mírně zatočenou dovnitř u beder, mírně zatočenou ven u horní strany zad a mírně zatočenou opět dovnitř u krku (aby byl krk rovně, ale mírně předsunutý). [2]
    • Pokud se hrbíte, snažte se zatahovat ramena. Neroztahuje hrudník a nesnažte se to přehánět, abyste nechodili jako pták.
    • Přes den si pravidelně kontrolujte držení těla. Všímejte si těchto věcí:
      • Hrudník by měl být rovně a vyvýšený.
      • Hlava by měla být vyvýšená a přímo nad hrudníkem.
      • Ramena by měla být v pohodlné poloze a neměla by bolet. Měli byste je mít volně svěšená.
  4. 4
    Nastavte si ergonomickou pracovní stanici. Uvědomte si, že u počítače trávíme každý den dlouhé hodiny času a často ne zrovna ve správné pozici. Mohou tím utrpět naše záda, nohy i ruce. Upravte si pracovní plochu tak, abyste mohli mít správné držení těla a nezatěžovali jste si bedra.
    • Nohy mějte položené na zemi. Záleží na tom, jak vysokou máte židli – nastavte si ji tak, abyste nohama pohodlně dosáhli na zem.
    • Pravidelně měňte polohu. Není zdravé sedět dlouhou dobu v jedné poloze, takže byste to měli střídat. Většinu času seďte rovně, ale chvílemi zkuste sedět v mírném předklonu nebo naopak v mírném záklonu.
    • Udělejte si čas na to, abyste se postavili a prošli se. Každou hodinu si udělejte 5 minut přestávku a chvíli se projděte. Podívejte se z okna, s někým si popovídejte, nebo jen tak odpočívejte. Každopádně byste neměli sedět dlouhou dobu v kuse.
      • Pořiďte si pracovní stůl, u kterého budete moci stát, nebo si pořiďte rovnou pracovní stůl s běžícím pásem.

Část 2
Léčba příznaků

  1. 1
    Pokud trpíte křečemi svalstva, snažte se je vyléčit. Křeče se objevují, když se hladké svalstvo stahuje na povel autonomního nervového systému. Tyto křeče jsou často bolestivé a jsou příznakem nataženého nebo natrženého svalu. [3]
    • Jemně si protahujte bedra a pohybujte se dopředu a dozadu. Pokud vás protahování bolí, jděte k lékaři. Když se budete protahovat správně, měli byste stažené svaly uvolnit. [4]
  2. 2
    Vezměte si nesteroidní protizánětlivé léky proti bolesti. Vezměte si například aspirin nebo ibuprofen, které zmírní zánět a zbaví vás bolesti tím, že zablokují určité enzymy. [5]
    • Ibuprofen berte podle pokynů na obalu. Měl by vám zmírnit zánět a zbavit vás bolesti.
    • Aspirin mohou brát dospělí, ale nikdy byste ho neměli dávat dětem. U dětí způsobuje Reyeho syndom, což je akutní nemoc postihující mozek a játra. [6] Výhodou aspirinu je ovšem to, že snižuje riziko krevní sraženiny a může být tedy vhodný k odvrácení infarktu. [5]
  3. 3
    Zbavte se bolesti pomocí ledu. Led stáhne cévy pod kůží a zmírní bolest a otok. Pokud si chcete pomocí ledu zmírnit bolest beder, můžete to udělat několika způsoby:
    • Použijte ledový ručník. Namočte si ručník do studené vody, vyždímejte ho a vložte ho do igelitového pytlíku. Pytlík dejte do mrazáku na 15-30 minut, potom z něho vytáhněte ručník a přiložte si ho na záda. [7]
    • Vyrobte si ledový obklad. Vložte do igelitového sáčku asi 0.5kg ledu. Nalejte na led vodu, vymáčkněte ze sáčku přebytečný vzduch, uzavřete ho a přiložte si ho na záda. [7]
    • Přiložte si na záda pytlík mražené zeleniny. Nejlepší je hrášek.
    • Vyrobte si domácí sněhový pytlík. Smíchejte si tři šálky vody a jeden šálek lihu a nalejte směs do uzavíratelného pytlíku. Počkejte, až se vám v pytlíku utvoří sněhová konzistence (ale ne tak dlouho, aby obsah celý zmrznul), vytáhněte pytlík z mrazáku a přiložte si ho na záda. [7]
  4. 4
    Zkuste se bolesti zbavit pomocí tepla. Také teplo vám uleví od bolesti. Můžete zkusit střídat teplo a chlad.
    • Vlhké teplo používejte vždy jen 15-20 minut. Koupele, parní lázně a nahřívací pytlíky fungují lépe, než suché teplo. [7]
    • Kupte si nahřívací obklad na záda, který můžete nosit celý den.
    • Snažte se neusnout na elektrické dečce. Nastavte si vyhřívání na střední výkon a nastavte si i budík, abyste neusnuli na zapnuté ohřívací dečce. [7]

Část 3
Zmírnění bolesti

  1. 1
    Protáhněte si záda. Bolest v bedrech je někdy jako začarovaný kruh – bolí vás záda, takže si to nechcete zhoršit cvičením nebo protahováním. Když se ale nebudete hýbat, svaly vám povolí a budou zranitelnější a citlivější na bolest. Kromě toho nebudou schopny unést vaši váhu. Zkuste následující cviky na bolest spodní části zad. Když vám cvičení bude způsobovat bolest, ihned s ním přestaňte.
    • Motýlek. Sedněte si na podložku, pokrčte kolena a spojte nohy. Pokuste se položit stehna na zem. Rukama si chytněte chodidla, pomalu se snižujte směrem k nohám a snažte se udržet stehna a hýždě na zemi. Vydržte v krajní pozici asi 15 vteřin a potom se zase pomalu zvedněte.
    • Veselé miminko. Lehněte si na záda na podložku. Obě nohy zvedněte, pokrčte kolena, abyste měli stehna rovnoběžně se zemí a chytněte se rukama za chodidla. Pomocí spodní části zad zatlačte obě kolena směrem k zemi. Vydržte v této poloze asi 15 vteřin a potom se pomalu uvolněte.
    • Holub. Sedněte si, položte si levou nohu před sebe a natáhněte pravou nohu za sebe. Pravý bok by měl mířit k zemi. Ruce si opřete o boky a mírně se prohněte v zádech. Potom natáhněte ruce před sebe a předkloňte se k levému koleni. Vydržte v této poloze asi 15 vteřin a potom se pomalu zvedněte.
    • Pokud vás bolí záda, vyhýbejte se následujícím cvikům: [8]
      • Sedy-lehy s narovnanýma nohama
      • Sklapovačky, sedy-lehy s pokrčenýma nohama
      • Zdvihy nohou
      • Bicepsové zdvihy
      • Dotýkání se prstů u nohou vestoje
  2. 2
    Projděte se. Pokud je to možné, procházejte se alespoň hodinu venku, nebo na běžícím pásu. Pokud vás budou záda hodně bolet, zastavte se. Někteří lékaři tvrdí, že chůze je nejlepším cvičením na bolavá záda, [1] protože podporuje krevní oběh a posiluje zádové svalstvo.
  3. 3
    Protahujte si záda s lahví vody. Vsedě za stolem zatlačte záda pevně do opěradla židle. Vezměte si lahev se studenou vodou a strčte si ji mezi záda a židli. Budete díky tomu muset sedět rovně a zbavíte se bolesti.
  4. 4
    Zkuste různé další typy léčby. Kromě chůze, protahování a stabilizace svalstva zkuste i jiné druhy léčby. Můžete zkusit například následující věci:
    • Masáž. Existuje mnoho druhů masáží. Některé jsou vhodné na bolesti zad a jiné zase ne. Zeptejte se svého lékaře, jakou masáž by vám doporučil.
    • Manipulace páteří. Mnoha pacientům, kteří si nechají lidově řečeno „křupnout“ páteří, se bolest vytratí v podstatě okamžitě. [9] Mnoho chiropraktiků a fyzioterapeutů spolupracuje s lékaři a pomohou vám určit nejvhodnější léčbu.
    • Akupunktura. Akupunktura je stará čínská medicína, při které se využívají jehličky a tlakové body. Pokud vám to zní trochu podezřele, zamyslete se nad tímto: mnoho testů potvrdilo, že lidé trpící bolestmi páteře po léčbě akupunkturou hlásili zmírnění bolesti a zvýšení pohyblivosti. [10]
  5. 5
    Snažte se omezit fyzický i emocionální stres. Vyřaďte ze svého života co nejvíce stresových faktorů. Budete se cítit lépe a pomůže vám to zbavit se bolesti zad. Studie prokázaly, že lidé, kteří jsou v depresi, mají větší problém s uzdravováním se z bolestí zad, kvůli čemuž jsou opět více v depresi. [1]

Tipy

  • Na internetu si najděte tipy na léčbu, kterou můžete vyzkoušet sami doma. Posilujte svaly, protahujte se a cvičte.
  • Bolest v zádech může způsobovat i zácpa. Pokud trpíte vážnou zácpou, navštivte co nejrychleji svého lékaře.

Varování

  • Pokud si nejste jistí, proč vás záda bolí, zajděte si k lékaři.
  • Nedávejte aspirin dětem, mohl by jim způsobit Reyeho syndrom.
  • Pokud vás záda bolí déle než dva týdny, navštivte lékaře.

Informace o článku

Kategorie: Obecné zdraví

V jiných jazycích:

English: Get Rid of Lower Back Pain, Español: eliminar el dolor de espalda baja, Italiano: Liberarsi del Dolore alla Parte Bassa della Schiena, Português: se Livrar de Dor Lombar, Deutsch: Sich von Kreuzschmerzen befreien, Français: faire passer un mal de reins, Русский: избавиться от боли в пояснице, Nederlands: Van lage rugpijn afkomen, 中文: 摆脱后腰疼痛, Bahasa Indonesia: Menghilangkan Nyeri Punggung Bawah, العربية: التخلص من ألم أسفل الظهر, Tiếng Việt: Loại bỏ cơn đau thắt lưng, ไทย: แก้อาการปวดหลังส่วนล่าง, हिन्दी: लोअर बैक (Lower Back) के दर्द से छुटकारा पाएं, 日本語: 腰痛を治す

Stránka byla zobrazena 4 628 krát.
Byl tento článek přesný?