Stáhnout PDF Stáhnout PDF

Většinu dívek a žen během menstruace trápí křeče. Mohou mít různou intenzitu, od mírně nepříjemné až po vysloveně vysilující. Způsob, jak se křečím úplně vyhnout, neexistuje, ale můžete se naučit je omezit a lépe je zvládat. V tomto článku se dočtete, jak na to.

Metoda 1 ze 3:
Rychlá úleva

  1. 1
    Dejte si kolu a sůl a zahřejte postižené místo. Důvodem, proč trpíte křečemi, jsou stahy dělohy, tedy svaloviny, která se snaží vypudit menstruační tekutinu. Bolest dělohy můžete tedy ošetřit stejným způsobem, jako bolest jakéhokoli jiného svalu, od natažených stehenních svalů po ustrnulý krk: kolou se solí, která vám pomůže na bolest nemyslet, a zahřátím. Teplo sval uvolní a poskytne okamžitou (ne-li trvalou) úlevu.
    • Použijte zahřívací podušku nebo termofor. Lehněte si a na místo, které vás bolí, položte termofor nebo teplou podušku. Zhruba 20 minut jen odpočívejte a nechte teplo působit.[1]
    • Dopřejte si teplou koupel. Naplňte vanu teplou vodou a dopřejte si důkladnou lázeň.[2] Pro větší uvolnění do vody můžete nasypat kuličky do koupele s výtažky levandule či růže, nebo nakapat éterické oleje.
  2. 2
    Namasírujte se. Další výborný způsob, jak uvolnit natažený sval, je masáž. Položte dlaň na bolestivé místo a jemně přitlačte. Mněte danou oblast několik minut. Během masáže se snažte celé tělo co nejvíc uvolnit.
    • Můžete masírovat jak břicho, tak záda. Soustřeďte se na místo, kde bolest cítíte nejostřeji.
    • Pro ještě větší uvolnění se nechte masírovat partnerem. Dejte ale pozor, ať při masáži netlačí příliš.
  3. 3
    Uvařte si bylinky. Pro uklidnění menstruačních křečí se používá celá řada bylinek. Uvařte si z některé z nich čaj a pomalu ho usrkávejte. Pomůže vám to dočasně utlumit bolest. Navštivte obchod se zdravou výživou nebo jiný obchod s bylinkami a vyzkoušejte následující čaje:
    • Čaj z maliníku. Má příjemnou vůni a tlumí křeče.
    • Čaj z kůry kaliny obecné.[3] Pomůže uvolnit dělohu a zmírní bolest.
    • Ženský ženšen. Používá se na řadu problémů, protože dokáže zklidnit nervový systém.
  4. 4
    Vezměte si lék proti bolesti. Jedním z nejúčinnějších způsobů, jak se zbavit křečí, jsou volně dostupné léky. Nesteroidní protizánětlivé léky (NSAID), jako je ibuprofen či paralen vás rychle zbaví bolesti. Seženete je v takřka každé lékárně.[4]
    • Existují léky určené přímo na odstranění menstruačních křečí a s nimi spojených bolestí. Vyberte lék, který obsahuje paracetamol/acetaminofen.
    • Použijte pouze doporučené množství. Pokud bolest neodezní během hodiny, vyzkoušejte místo navýšení dávky jiné způsoby odstranění bolesti.
  5. 5
    Dopřejte si orgasmus. Ví se, že orgasmus dokáže ulevit od menstruačních křečí, protože uvolňuje dělohu a tlumí její stahy. [5] Pokud se na to cítíte, můžete si také dopřát volný den, nebo si vyjít ven s kamarády, což vás uvolní a bolest poleví.
    Reklama

Metoda 2 ze 3:
Dlouhodobé změny pro zmírnění křečí

  1. 1
    Pijte méně kofeinu a alkoholu. Jak se již nejedna z nás přesvědčila, omezení těchto látek ubere křečím na síle. Ve dnech před menstruací se snažte omezit kávu a alkoholické nápoje. Když na vás křeče přijdou, vyhýbejte se těmto nápojům úplně.[6]
    • Pokud máte opravdu silné křeče, zkuste se zříct alkoholu a kofeinu namísto v období menstruace po celý měsíc.
    • Zkuste kávu nahradit černým čajem. Drasticky tak snížíte přísun kofeinu, ale zároveň ho budete mít stále dost, aby vás to po ránu vzpružilo.
  2. 2
    Cvičte víc.[7] Lékařské studie prokazují, že ženy, které více cvičí, trpí méně menstruačními křečemi. Cvičení během celého měsíce omezí vaši bolest na minimum.Cvičení ve chvíli, kdy cítíte křeče, vám navíc pomůže uvolnit svaly, a budete se tak cítit lépe.
    • Během celého měsíce se věnujte kardio cvičení, jako je běh, plavání a jízda na kole.
    • Zařaďte do cvičení činky; posílíte tím svaly a zlepšíte celkově své zdraví.
    • Lehké cvičení, jako je jóga nebo chůze, pomůže odstranit křeče i ve chvíli, kdy vás zrovna trápí.
  3. 3
    Zvažte hormonální antikoncepci.[8] Hormonální antikoncepce obsahuje hormony estrogen a progestin, které oslabují děložní sliznici, díky čemuž se děloha nemusí pro její uvolnění tolik stahovat. To znamená, že ženy, které užívají hormonální antikoncepci, mají mírnější menstruační křeče. Ohledně užívání hormonální antikoncepce se poraďte se svým lékařem, který vám ji také může předepsat.
    • Hormonální antikoncepce se podává mimo jiné ve formě pilulek, injekcí či děložního tělíska. Vyberte si tu, která je pro vás nejvhodnější.
    • Hormonální antikoncepce je silné léčivo, které má vedlejší účinky. Pořádně se o nich poučte a zvažte, zda ji použít na snížení menstruačních křečí.
    Reklama

Metoda 3 ze 3:
Vyhledejte lékařskou pomoc

  1. 1
    Identifikujte závažné příznaky. Většině žen menstruační křeče odezní po několika hodinách, nanejvýš jednom dni. Jiné ale zažívají křeče, které jim mohou vážně narušit běžný život. V tomto případě mohou křeče poukazovat na poruchu reprodukčního systému, která bolest způsobuje. Pokud zažíváte následující příznaky, vyhledejte lékařskou pomoc:
    • Křeče, které vás donutí zůstat na lůžku, místo abyste šly do školy či do práce, nebo se věnovaly svým obvyklým činnostem.
    • Křeče, které trvají déle než 2 dny.
    • Natolik bolestivé křeče, že vám přivodí migrénu či nevolnost, nebo vyvolají zvracení.
  2. 2
    Objednejte se na kontrolu poruch reprodukce. Váš lékař vám může udělat testy, které určí, zda za vašimi abnormálně silnými křečemi stojí jiná porucha. Obeznamte se s následujícími poruchami:
    • Endometrióza. Jedná se o běžné onemocnění, které působí růst děložní sliznice mimo dělohu, což může způsobit silnou bolest.
    • Fibroidy. FIbroidy jsou malé výrůstky na děložní stěně, které mohou působit bolest.
    • Zánět pánevního dna. I tato infekce může být nesmírně bolestivá.
    Reklama

Tipy

  • Pití velkého množství vody vám pomůže pročistit tělo.
  • Každá desátá žena zažívá natolik silné bolesti, že se v období menstruace není schopná nejméně 1-3 dny věnovat své obvyklé činnosti..
  • Snažte se spát co nejvíce; běžte si večer lehnout dříve, než obvykle.
  • Řadě žen během v období menstruace pomáhá cvičit jógu.[9] Pomůže vám se uvolnit a bolest na chvíli poleví. Je možné, že budete muset ubrat na intenzitě cvičení, ale pravděpodobně budete stále schopná cvičit.
  • Naproxen má protizánětlivé účinky a snižuje otoky. Proti křečím nepomáhá.
  • Nitroděložní tělíska u některých žen vyvolávají silnější menstruační křeče.
  • Po porodu některé ženy zažívají v období menstruace méně křečí.
Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 43 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili. Tento článek byl zobrazen 1 280 krát
Kategorie: Zdraví
Stránka byla zobrazena 1 280 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama