Jak se zbavit křečí v nohou

V tomto článku:Okamžitá úlevaPrevence křečí nohouJak se zbavit křečí spojených s těhotenstvímKdy je nutné vyhledat lékařskou pomoc

Křeče v nohou nastupují velmi rychle, mohou trvat několik vteřin, ale i několik minut a někdy mohou být velmi bolestivé. Křeče mohou postihnout jakýkoli sval, ale nejčastěji se vyskytují v lýtkových svalech na spodním konci nohy, v zadních stehenních svalech a v předních stehenních svalech. Když se naučíte křeče řešit co nejdříve, podaří se vám zbavit se bolesti, ale v některých případech je nutné podniknout i jiné kroky a případné časté křeče řešit s lékařem.

Část 1
Okamžitá úleva

  1. 1
    Protáhněte si sval, do kterého jste dostali křeč. Svalové křeče přicházejí náhle a neočekávaně a projevují se stažením svalu. Pokud se chcete křeče rychle zbavit, musíte si sval protáhnout. [1]
    • Když sval protáhnete, zabráníte tomu, aby byl stále v křečovité poloze a zajistíte, že se uvolní. [2]
    • Protahování nejlépe funguje v případě, že jste schopni vydržet v protažení alespoň minutu, nebo dokud křeč neustoupí. Když ucítíte, že se křeč vrací, budete muset cvik zopakovat. [3]
  2. 2
    Protáhněte si lýtkové svaly. Přeneste váhu na nohu s křečí a mírně pokrčte koleno. Chodidlo mějte stále pevně na zemi. [4]
    • Dalším způsobem, jak si protáhnout lýtkové svaly, je postavit se kousek od zdi a opřít se o ni rukama. Nohu s křečí mějte stále narovnanou, chodidlo nechejte na zemi a protahujte si nohu tím, že se opřete horní polovinou těla o zeď. [5]
    • Můžete si také vybrat polohu s rukama opřenýma o zeď. Opřete se přední částí chodidla nohy, ve které máte křeč o zeď a patu nechejte na zemi. Mějte nohu stále nataženou a horní polovinou těla se přibližujte k zemi, abyste si důkladně protáhli lýtkový sval.
    • Pokud se nemůžete postavit, sedněte si a natáhněte nohu, ve které máte křeč. Přitáhněte si špičku chodidla k hlavě a mějte celou nohu stále nataženou. [6]
  3. 3
    Protáhněte si zadní stehenní svaly. Pokud si chcete protáhnout svaly na zadní straně stehen, proveďte výše uvedený cvik vsedě a přitahujte si chodidlo k hlavě a k hrudníku. [7]
    • Můžete si tyto svaly protáhnout také tak, že si lehnete na záda a přitáhnete si kolena k hrudníku. Pokud máte někoho, kdo by vám mohl pomoci, požádejte ho, aby vám zatlačil na kolena a přitáhl vám je trochu blíže k hrudníku.
  4. 4
    Protáhněte si přední stehenní svaly. Připravte si židli nebo zeď, abyste měli rovnováhu. Pokrčte koleno nohy, ve které máte křeč a chytněte se za chodidlo. Přitáhněte si chodidlo směrem k bedrům a hýždím. [8]
  5. 5
    Použijte teplo. Když sval s křečí zahřejete, pomůžete mu uvolnit se a zbavíte se bolesti, kterou křeč způsobuje. [9]
    • Metody, které můžete použít: teplý ručník, ohřívací dečka, nebo teplá koupel nebo sprcha. Většině lidem teplo při křečích přinese úlevu a kromě toho zlepšuje krevní oběh.[10]
  6. 6
    Zkuste led. Některým lidem na svaly v křečích pomáhají ledové obklady. Zkuste zjistit, co vám bude vyhovovat nejvíce. [11]
    • Nedávejte si led přímo na kůži. Nejprve si kostky ledu dejte do uzavíratelného pytlíku a přidejte trochu vody. Vymáčkněte z pytlíku vzduch, dobře ho uzavřete, omotejte ho vlhkým ručníkem a potom si ho přiložte na kůži.
    • Můžete použít také sáček s mraženou zeleninou, například s hráškem, nebo kukuřicí. Omotejte si sáček vlhkým ručníkem a přiložte ho na sval s křečí.

Část 2
Prevence křečí nohou

  1. 1
    Zjistěte, proč trpíte křečemi. Pokud se chcete bolestivým křečím v budoucnu vyhnout, měli byste vědět, co vám je způsobuje. [12]
  2. 2
    Promluvte si s lékařem. Pokud máte opakované problémy s křečemi v nohou, pokud jste starší, trpíte cukrovkou nebo onemocněním jater, máte skřípnuté nervy kvůli problémům se zády, trpíte špatným krevním oběhem v nohou, nebo máte nějakou poruchu štítné žlázy, máte vyšší riziko křečí v nohou. [13]
    • Některé léky, například diuretika, kterými se léčí vysoký krevní tlak, mohou v těle způsobovat změny, které naruší rovnováhu minerálů a elektrolytů.
    • Váš lékař vám může pomoci zbavit se příčiny vašich křečí.[14]
  3. 3
    Upravte svůj tréninkový režim. Nepřehánějte to s cvičením. Cvičení je důležité pro celkové zdraví, ale pokud trpíte křečemi nohou, vaše tělo má pravděpodobně problém udržet s vaším tréninkem krok.[15]
    • Upravte svůj trénink tak, abyste zapojovali i jiné svaly, než jen svaly na nohou, protože svaly na nohou se přizpůsobí intenzitě cvičení.[16]
  4. 4
    Cvičte kratší dobu. Křeče v nohou jsou časté, protože svaly na nohou se snadno unaví, dojde k nedostatku tekutin a v těle může být nedostatek elektrolytů. Všechny tyto faktory se mohou objevit současně v případě, že cvičíte příliš dlouho.
    • Pokud trpíte častými křečemi v nohou, zkraťte si tréninky a najděte si systém postupného prodlužování cvičení, aby si vaše svaly na intenzivní pohyb mohly zvyknout.
  5. 5
    Dodržujte pitný režim. Jednou z nejčastějších příčin křečí v nohou je dehydratace při sportu nebo cvičení, zejména pokud je venku extrémní horko.[17]
    • Měli byste více pít během cvičení, před cvičením i po cvičení. Když se napijete vody během křeče, může se vám ulevit.[18]
    • Někdy samotná voda nestačí. Při intenzivním cvičení je nutné doplňovat také elektrolyty. Když je v těle nedostatek elektrolytů, objevují se svalové křeče.[19]
    • Elektrolyty svému tělu můžete dodat pomocí sportovních drinků, solných tablet a tím, že budete jíst potraviny, které obsahují velké množství elektrolytů, například banány a pomeranče.[20]
    • Každý člověk je jiný, takže neexistuje žádná univerzální metoda určení množství elektrolytů, které člověk potřebuje, aby se zbavil křečí v nohou.
    • Při cvičení a i během běžného pocení ve vysokých teplotách svaly využívají mnohem více elektrolytů, než normálně.
    • Pokud trpíte křečemi svalů při cvičení, vaše tělo pravděpodobně využívá všechny dostupné elektrolyty, takže je nutné je nahradit.
    • Nejjednodušším způsobem, jak toho dosáhnout, je pít sportovní nápoje, které obsahují vápník, hořčík, draslík a sodík. Tyto minerály neboli elektrolyty zajistí, že budou vaše svaly fungovat správně.
    • Pokud chcete brát solné tablety, poraďte se nejprve s lékařem. Většinou je užívají vytrvalostní sportovci, takže je možné, že pokud cvičíte pouze středně intenzivně, nebudou pro vás nejvhodnější.
  6. 6
    Upravte své stravování. Jezte potraviny bohaté na minerály, jako je vápník, hořčík, draslík a sodík. [21][22]
    • Mezi potraviny bohaté na vápník a hořčík patří mléko, ryby, maso, vejce a ovoce.
    • Jezte potraviny, které obsahují draslík. Patří mezi ně například banány, ryby, avokádo a brambory.
    • Nezapomeňte také na dostatek soli. Pokud je venku horko a vy se hodně potíte, měli byste pít sportovní nápoje, které obsahují elektrolyty včetně sodíku, nebo chloridu sodného.
  7. 7
    Před cvičením a po cvičení se protáhněte. Když si svaly protáhněte před cvičením, zahřejete je, zlepšíte krevní oběh a budete celkově flexibilnější. [23]
    • Když si protáhnete svaly po cvičení, zmírníte svalovou únavu a bolest. Správné protažení vám umožní uvolnit svalovou tkáň, zbavit se škodlivých chemikálií, které se v těle při cvičení nahromadily a zlepšit krevní oběh ve svalech. [24]
    • Protahování po cvičení sice nemusí vždy předejít svalovým křečím, ale může vám pomoci zlepšit celkové zdraví vaší svalové tkáně.
  8. 8
    Očekávejte svalové křeče po plavání. Plavání je skvělé cvičení, ale mnoha lidem také způsobuje křeče nohou. Před plaváním se důkladně připravte, zejména pokud neplavete příliš často, nebo se chystáte plavat ve studené vodě.[25]
    • Studená voda zpomaluje krevní oběh v nohou během plavání. Neměli byste tedy chodit plavat sami pro případ, že byste dostali křeč do nohy v místě, kde je voda tak hluboká, že nedosáhnete na dno. [26]
  9. 9
    Před spaním se protáhněte. Svalové křeče se často objevují v noci. Pokud je to i váš problém, důkladně si svaly před spaním protáhněte a nezapomeňte dodržovat správný pitný režim. [27]
    • Lehké cvičení těsně před spaním vám může také pomoci vyhnout se křečím v nohou. Jděte na krátkou procházku, nebo si několik minut před spaním zajezděte na rotopedu.[28]
  10. 10
    Vyhněte se příliš dlouhému sezení. Oslabené svaly jsou častou příčinou opakujících se křečí v nohou. [29]
    • Pokud musíte sedět v práci, dělejte si přestávky alespoň každých 60 minut a na chvíli se projděte. I když se jen postavíte a protřepete si nohy, bude to lepší, než kdybyste neustále seděli. Pokud je to pro vás možné, v pauze na oběd si zajděte na procházku. [30]

Část 3
Jak se zbavit křečí spojených s těhotenstvím

  1. 1
    Zajděte si k lékaři a požádejte ho o vitamíny. Pokud jste těhotná a trpíte častými křečemi nohou, promluvte si se svým lékařem a nechejte si doporučit vitamíny pro těhotné ženy, které obsahují dostatek vápníku, hořčíku, sodíku a draslíku. [31]
    • Bez předchozí konzultace s lékařem nezačínejte brát žádné nové doplňky stravy ani vitamíny.
  2. 2
    Protáhněte si sval, ve kterém máte křeč. Nemusíte se bát, že by protahování svalů mělo nějaký vliv na vaše těhotenství.
  3. 3
    Před spaním si protahujte lýtkové svaly. U většiny žen se noční křeče lýtkových svalů vyskytují zejména v druhém a třetím trimestru těhotenství.[32]
    • Lýtkové svaly jsou nejčastějšími svaly, které postihují křeče u těhotných žen.
    • Každý večer před spaním si lýtkové svaly důkladně protáhněte – postavte se krok od zdi, opřete se o ni rukama a dejte si jednu nohu před druhou.
    • Jemně pokrčte koleno nohy, kterou máte blíž u zdi a mějte narovnaná záda a paty stále na zemi. Záda i chodidla musíte mít narovnaná. V této poloze vydržte asi 30 vteřin.
    • Vyměňte nohy a celý cvik zopakujte.[33]
  4. 4
    Protáhněte si zadní stehenní svaly. Zadní stehenní svaly si můžete protáhnout tak, že si lehnete na záda a přitáhnete si kolena k hrudníku. Pokud vám může někdo pomoci, požádejte ho, aby vám trochu zatlačil na kolena a přitáhnul vám je blíž k hrudníku. Dejte si pozor, abyste si netlačila na břicho.[34]
  5. 5
    Protáhněte si přední stehenní svaly. Připravte si zeď nebo židli, abyste se mohla opřít. Pokrčte koleno nohy, ve které máte křeč a chytněte se za chodidlo. Přitáhněte si chodidlo k hýždím. [35]
  6. 6
    Noste správné boty. Noste boty, které jsou pro vás pohodlné a poskytnou vám podporu v zadní části boty. [36]
    • Podle American College of Foot and Ankle Surgery vám v těhotenství nohy vyrostou zhruba o půl velikosti a pravděpodobně už tak i zůstanou. [37]
    • V těhotenství se ženám doporučuje nosit boty, které poskytují správnou podporu ze všech stran, zejména u patya u kotníků.
    • Můžete si koupit sportovní boty, které budete v těhotenství nosit.[38]
    • Nenoste v těhotenství boty na vysokých podpatcích.[39]
  7. 7
    Pijte hodně tekutin. V těhotenství byste měla dodržovat správný pitný režim.
    • Zeptejte se svého lékaře, zda smíte pít nápoje s elektrolyty, například sportovní drinky. Platí to zejména v případě, že jste v pokročilém stádiu těhotenství v létě. [40]

Část 4
Kdy je nutné vyhledat lékařskou pomoc

  1. 1
    Pokud vaše křeče neustoupí, objednejte se k lékaři. Svalové křeče, které jsou velmi silné, často se vrací, trvají déle, než několik minut a protažení u nich nepřináší úlevu, vyžadují lékařskou péči. [41]
  2. 2
    Připravte se zodpovědět dotazy svého lékaře. Lékař se vás pravděpodobně zeptá na několik věcí, aby mohl určit příčinu křečí.[42]
    • Mezi základní otázky patří kdy se křeče objevily, jak často se objevují, jak dlouho trvají, jaké svaly jsou jimi postiženy a zda jste v poslední době změnili cvičení. [43]
    • Možná budete muset poskytnout také seznam léků, které berete, budete muset říct, kolik alkoholu pijete a budete muset popsat i případné jiné příznaky, jako je zvracení, průjem, zvýšené pocení, nebo častější močení.[44]
    • Některé léky mohou v těle způsobit změny, které zvýší riziko křečí nohou. Například některé léky na vysoký krevní tlak mohou narušit vstřebávání elektrolytů a minerálů. [45]
    • Lékař vám možná bude chtít vzít krev, aby mohl provést další testy. Většinou se zjišťuje množství železa, vápníku, draslíku a hořčíku v krvi a zkoumá se vstřebávání těchto látek. Mezi další běžná vyšetření patří testy funkce ledvin a štítné žlázy.[46]
    • Lékař se pravděpodobně bude chtít také ujistit, zda nemáte v nohou omezený krevní oběh.[47]
  3. 3
    Pokud trpíte i jinými příznaky, navštivte lékaře. Pokud trpíte otoky nohou, zarudnutím, nebo kožními změnami v místě křeče, měli byste navštívit lékaře. [48]
  4. 4
    Pokud trpíte nějakou nemocí, také byste měli navštívit lékaře. Různé nemoci mohou zvýšit riziko křečí nohou, zejména pokud jste nedávno změnili svůj tréninkový režim.
    • Mezi tyto nemoci patří cukrovka, poruchy funkcí jater, poruchy štítné žlázy, obezita, nebo stlačené nervy.[49]

Tipy

  • Vyhýbejte se těsnému oblečení, zejména těsným kalhotám.
  • Noste pohodlné boty, které vám dobře podepřou nohy.
  • Pokud trpíte nadváhou, měli byste si najít způsob, jak zhubnout.
  • Pokud vaše práce vyžaduje dlouhé sezení, musíte sedět pohodlně. Zjistěte si, zda máte židli, která vás dobře podepře a že se vám při sezení neomezuje krevní oběh v nohou.
  • Pokud trpíte neustávajícími problémy, zajděte si k lékaři. Křečemi nohou čas od času trpí každý, ale pokud je máte často, měli byste navštívit lékaře a zjistit, zda vaše problémy nezpůsobuje nějaká vážnější nemoc.

Reference

  1. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/muscle-cramp/basics/definition/CON-20014594?p=1
  2. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003193.htm
  3. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/muscle-cramp/basics/definition/CON-20014594?p=1
  4. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/muscle-cramp/basics/definition/CON-20014594?p=1
  5. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/muscle-cramp/basics/definition/CON-20014594?p=1
  6. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/muscle-cramp/basics/definition/CON-20014594?p=1
  7. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/muscle-cramp/basics/definition/CON-20014594?p=1
  8. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/muscle-cramp/basics/definition/CON-20014594?p=1
  9. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/muscle-cramp/basics/definition/CON-20014594?p=1




Ukázat více... (40)

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 10 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Obecné zdraví

V jiných jazycích:

Português: se Livrar de Cãibras nas Pernas, Italiano: Liberarsi dai Crampi alle Gambe, Deutsch: Beinkrämpfe beseitigen, Русский: избавиться от судорог ног, Français: se débarrasser de crampes dans les jambes, 中文: 摆脱腿抽筋的烦恼, Bahasa Indonesia: Menyembuhkan Kram pada Tungkai, Nederlands: Beenkramp, Tiếng Việt: Chữa chuột rút, العربية: تخفيف تشنجات الساق, Español: aliviar los calambres de piernas, हिन्दी: पैर के क्रैंप्स से छुटकारा पाएँ, ไทย: แก้ตะคริวที่ขา, 日本語: 足がつるのを治す, 한국어: 다리에 난 쥐를 푸는 방법

Stránka byla zobrazena 1 546 krát.
Byl tento článek přesný?