Jak se zbavit menstruačních bolestí

V tomto článku:Ulevte si od bolestiJak zmírnit menstruační křečeKdy navštívit lékaře

Pro mnoho žen jsou křeče obvyklým průvodním jevem menstruace. Některé ženy toto nepohodlí nijak zvlášť neomezuje a jsou schopny fungovat běžným způsobem, zatímco u jiných se křeče projevují ve větší míře a ženy jsou nuceny zůstat den či dva v posteli, dokud bolesti neodezní. V tomto článku se dočtete, jak si můžete od menstruačních křečí ulevit a jak se dá těmto bolestem předcházet.

1
Ulevte si od bolesti

  1. 1
    Vezměte si některý z volně prodejných léků proti bolesti. Nesteroidní protizánětlivé léky (NSPZL) jako např. aspirin nebo ibuprofen jsou při bolestivých křečích velmi účinné. Když pocítíte rozvíjející se křeč, užijte některý z těchto léků a přibližně do půl hodinky by mělo být po bolesti.
    • Pokud lékař neurčí jinak, řiďte se informacemi v příbalovém letáku a neužívejte větší než doporučenou denní dávku léku.
    • Existují léky speciálně určené proti křečím a dalším menstruačním potížím. V každé lékárně vám poradí, který konkrétně zvolit. Pokud aspirin ani ibuprofen nezabere, můžete vyzkoušet také paralen, panadol nebo další léky obsahující acetaminofen (paracetamol).
  2. 2
    Použijte ohřívací láhev. Křeče jsou způsobovány stahy děložní svaloviny, která se při menstruaci zbavuje děložní výstelky. Teplé obklady přináší úlevu při bolestech svalů všeobecně, a proto vám mohou pomoci i při menstruační křeči.
    • Lehněte si a položte si ohřívací láhev nebo teplý obklad na oblast podbřišku.
    • Od bolesti vám uleví i horká vana nebo sprcha.
  3. 3
    Pijte bylinkové čaje. Teplý nápoj vás uklidní a napomůže uvolnění vašich svalů. Říká se, že některé bylinky mohou navíc efektivně ulevit od křečovitých bolestí v podbřišku. Vyzkoušejte to a připravte si konvičku čaje z jedné z následujících bylin:
    • List maliníku působí na činnost hladkého svalstva v malé pánvi a napomáhá uvolnění dělohy.
    • Kůra kaliny obecné údajně zmírňuje děložní křeče a bolestivou menstruaci.
    • Dong Quai neboli Angelika čínská je rostlina hojně používaná v čínské medicíně. Údajně má celkový relaxační účinek na svaly a nervovou soustavu. Bývá označována za harmonizátora ženského organismu.
  4. 4
    Zkuste masáž. Masáž svalů v oblasti dolních zad a břicha vám může od menstruačních bolestí podstatně ulevit.[1]Namasírovat se můžete sama pomocí různých masážních pomůcek nebo s pomocí partnera. Pokud ale máte náladu se trochu rozmazlit, zajděte si k profesionální masérce.

2
Jak zmírnit menstruační křeče

  1. 1
    Pravidelně cvičte. Ženy, které se pravidelně věnují pohybové aktivitě, mívají slabší menstruační křeče než ženy, které necvičí.[1]Pokuste se do vašeho běžného života zařadit alespoň jednu z následujících aktivit:
    • Do práce choďte pěšky nebo jezděte na kole. Chůze a jízda na kole mohou být v některých případech dokonce rychlejším způsobem jak se do práce dostat. Navíc se jedná o relativně nenáročné cvičení, které však bude vašemu zdraví z dlouhodobého hlediska prospěšné.
    • Několikrát týdně si jděte zaběhat nebo zaplavat. Běh a plavání posilní vaše svaly, zpevní celé tělo a díky tomuto zdravému základu snáze udržíte křeče na uzdě.
    • Začněte hrát týmové sporty. Jakmile se stanete součástí týmu, basketbal, fotbal, softbal nebo volejbal vám zajistí pohyb několikrát týdně.
  2. 2
    Omezte příjem látek, které křeče zhoršují. Všimly jste si někdy, že pokud pijete hodně kávy, jsou vaše křeče bolestivější? Je to z toho důvodu, že kofein (stejně jako alkohol a sůl) má vliv na intenzitu a délku trvání svalových křečí.[1]Zejména v období před příchodem vaší menstruace tedy omezte příjem následujících potravin a látek:
    • Kávy a nápojů obsahujících kofein.
    • Piva, vína, destilátů a dalších nápojů obsahujících alkohol.
    • Jídla s velkým obsahem soli jako smažené hranolky (a další lákadla z rychlých občerstvení), instantní polévky, hotová jídla a zpracované maso z konzervy.
  3. 3
    Zvažte užívání hormonální antikoncepce. Ženám, které trpí vážnými menstruačními křečemi a dalšími menstruačními bolestmi může pomoci hormonální antikoncepce. Hormony v ní obsažené způsobují ztenčení děložní sliznice, což vede k menšímu počtu děložních stahů a méně silným křečím. Máte na výběr z následujících možností:
    • Hormonální antikoncepční pilulka je jednou z nejoblíbenějších metod. Pilulka obsahuje určité množství estrogenu, progesteronu, případně obou těchto hormonů. Obvykle se užívá každý den po dobu třech týdnů, po kterých následuje týdenní přestávka, během které se dostaví menstruace. Toto schéma může být podle druhu pilulky nastaveno i jinak – žena může např. užívat pilulku každý den po celou dobu menstruačního cyklu a žádnou přestávku v užívání nedělat. Zde je důležité řídit se vždy pokyny vašeho ošetřujícího lékaře.
    • Injekční antikoncepce je další formou hormonální antikoncepce. Ženě bývá aplikována obvykle v tříměsíčních intervalech.
    • Další možností je nitroděložní tělísko, které se zavádí do dělohy. Tento prostředek ve tvaru „T“ uvolňuje malé množství hormonu a zavádí se obvykle na dobu 3 – 5 let.

3
Kdy navštívit lékaře

  1. 1
    Věnujte pozornost symptomům. Pokud jsou vaše bolesti tak silné, že nemůžete jít do práce, do školy nebo se věnovat svým obvyklým činnostem, buďte ostražití. Je možné, že příčinou křečí není menstruace, ale jiný zdravotní problém.[1]Pokud pocítíte některý z níže uvedených příznaků, vyhledejte lékařskou pomoc:
    • Křeče jsou natolik bolestivé, že se nedokážete zcela napřímit.
    • Křeče trvají déle než 2 dny.
    • Křečovitá bolest vede až k pocitům nevolnosti a zvracení.
  2. 2
    Přesvědčte se, že za křečemi nestojí jiné gynekologické onemocnění. Navštivte svého gynekologa a požádejte ho o provedení testů a vyšetření, které by určily původce vašich křečí.
    • Endometrióza je gynekologické onemocnění, při kterém dochází k růstu částeček děložní výstelky mimo děložní dutinu.[1]
    • Myomy jsou malé nezhoubné útvary vyrůstající ze stěny dělohy, které mohou způsobovat bolest v oblasti podbřišku.[1]
    • Hluboký pánevní zánět je infekční onemocnění, které se může projevovat bolestí v podbřišku a dalšími příznaky.

Tipy

  • Pokud po ránu cítíte rozvíjející se bolest a křeče v podbřišku, začněte svůj den dostatečným množstvím čisté vody, zdravou snídaní a pohybem: lehkou procházkou nebo krátkým během uvolníte napětí ve svalech.

Varování

  • Pokud se rozhodnete začít užívat hormonální antikoncepci, vyhněte se kouření, které může v kombinaci s pilulkami způsobovat krevní sraženiny.
  • Užívání nesteroidních protizánětlivých léků (NSPZL) pokaždé, když pocítíte menstruační křeč, údajně zintenzivňuje bolestivost křečí do budoucna. Pokud občas dokážete zvládnout bolest bez léků, můžete tím pozitivně ovlivnit intenzitu křečí, které by v budoucnu neměly být tak silné.

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 233 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Reduce Menstrual Cramps, Español: reducir los cólicos menstruales, Deutsch: Menstruationskrämpfe lindern, Português: Aliviar Cólicas Menstruais, Italiano: Alleviare i Crampi Mestruali, Français: réduire les crampes menstruelles, 中文: 缓解痛经, Русский: уменьшить боли при месячных, Bahasa Indonesia: Mengatasi Nyeri Menstruasi, Nederlands: Menstruatiepijn verminderen, العربية: تقليل التقلصات المصاحبة للدورة الشهرية, हिन्दी: माहवारी की ऐंठन कम करें, Tiếng Việt: Giảm Đau bụng kinh, 日本語: 生理痛を緩和する, 한국어: 생리통 절감시키는 방법, ไทย: บรรเทาอาการปวดท้องประจำเดือน

Stránka byla zobrazena 4 861 krát.
Byl tento článek přesný?