Trpíte silnými menstruačními křečemi? Přestože se s tímto problémem potýká většina žen, nepostihuje všechny ženy stejným způsobem. Měla byste si uvědomit, že není nutné každý měsíc trpět v agónii. Zkuste některé z tipů v tomto článku, které vám pomohou rychle se zbavit bolesti i křečí.

Metoda 1 ze 3:
Změňte své stravování

  1. 1
    Dejte si banán. Banány obsahují draslík, který vám zmírní křeče, protože většina křečí pramení z nedostatku tohoto minerálu. [1] Zde jsou další potraviny, které obsahují draslík:
    • Bílé a zelené fazole
    • Listová zelenina, jako je špenát, nebo kapusta
    • Sušené ovoce – meruňky, rozinky, švestky
    • Ryby – losos, halibut, nebo tuňák
  2. 2
    Vyhýbejte se kofeinu. Když budete pít velké množství kofeinu, křeče se vám zhorší. Některé zdroje doporučují vyhýbat se také potravinám, které obsahují kofein, což je káva, čaj, colové nápoje a dokonce i čokoláda. [2]
  3. 3
    Pijte heřmánkový čaj (bez kofeinu). Nedává studie provedená na Imperial College v Londýně potvrdila, že když budete pít čaj z německého heřmánku (Matricaria recutita), zmírníte tím menstruační křeče. [3] Heřmánek obsahuje glycin, což je aminokyselina, která ulevuje od svalových křečí. Heřmánek uvolňuje dělohu, takže pomáhá zmírňovat menstruační křeče.
  4. 4
    Pijte sportovní nápoje, jako je například Gatorade. Neexistují sice žádné vědecké důkazy, které by potvrzovaly, že vás sportovní nápoje zbaví menstruačních křečí, ale rozhodně stojí za to je vyzkoušet. Sportovní nápoje obsahují elektrolyty, které mohou pomoci proti křečím.
    • Proč tyto nápoje nemusejí vždy fungovat? Pravidelné křeče mohou být způsobeny hyperaktivitou, nebo nedostatkem některých esenciálních živin, jako je hořčík, nebo draslík. Menstruační křeče jsou ovšem způsobeny děložními stahy, kterými se při menstruaci vypuzuje krev a neoplodněná vajíčka z těla. Protože tedy nejde o stejnou příčinu, jako v případě běžných svalových křečí, sportovní drinky pravděpodobně nebudou moc účinné.
  5. 5
    Berte omega-3 mastné kyseliny. Zkuste začít brát každý den rybí olej, který obsahuje velké množství zdravých omega-3 mastných kyselin. Tyto kyseliny vám mohou zmírnit bolest spojenou s menstruačními křečemi. Při jedné studii se zjistilo, že ženy, které každý den braly rybí olej, trpěly menšími bolestmi, než ženy, které braly pouze placebo. [4]
  6. 6
    Zkuste některé z následujících doplňků stravy. Než změníte své stravování, nebo začnete brát nějaké doplňky stravy, měli byste se poradit se svým lékařem. Některé doplňky stravy mohou mít nepříznivé účinky v kombinaci s léky, které berete. Následující doplňky stravy jsou zdraví prospěšné a pomohou vám zbavit se bolesti způsobené menstruačním krvácením:
    • Vápník - 500 - 1,000 mg denně. Vápník je důležitý pro zachování pevného svalstva.[5]
    • Vitamín D, 400 IU denně. Vitamín D pomáhá tělu zpracovávat vápník a má protizánětlivé účinky.[6]
    • Vitamín E, 500 IU denně. Vitamín E může pomoci proti menstruačním bolestem.
    • Hořčík, 360 mg denně, tři dny před začátkem menstruace. Hořčík pomáhá redukovat prostaglandiny, což jsou chemikálie, které se vylučují během menstruace a způsobují křeče svalstva. [7]
    Reklama

Metoda 2 ze 3:
Cvičení a protahování

  1. 1
    Zvedněte nohy o několik desítek centimetrů nad zbytek těla a podložte si je polštářem. Díky tomu se uvolní děložní svaly.
  2. 2
    Zkuste akupunkturu. Několik studií potvrdilo, že ženy, které vyzkoušely akupunkturu, trpěly mírnějšími bolestmi a vyžadovaly méně léků. [4][7] Akupunktura vyrovnává energetický nedostatek (či) v těle. V případě menstruačních křečí je nerovnováha většinou ve slezině a v játrech.[4]
  3. 3
    Tlačte si na břicho v desetivteřinových intervalech. Nejlepší je vyvíjet pouze jemný tlak. Vaše tělo tlak začne brzy vnímat a zaměří se na něj místo na bolest způsobenou menstruačními křečemi. Jde spíše o rozptýlení, ale může vám to pomoci zbavit se bolesti.
  4. 4
    Promasírujte si břicho, abyste zmírnila bolest. Promasírujte si přední stranu břicha a postupujte směrem k bedrům. Pokud to bude možné, požádejte někoho, aby vám namasíroval také spodní stranu zad.
  5. 5
    Projděte se. Chůze je efektivní a jednoduchý lék na bolesti spojené s menstruačními křečemi. Pro nejlepší výsledky byste měla chodit co nejrychleji a vydržet to alespoň 30 minut minimálně třikrát denně. [8] Při chůzi se vám do těla dostanou beta-endorfiny a sníží se hladina prostaglandinů.
  6. 6
    Jděte si na chvíli zaběhat. Rozproudíte krev a budete v pohybu, takže nebudete tolik cítit bolest. Můžete zkusit jakékoli aerobní cvičení. Snažte se cvičit alespoň 30 minut v kuse, středně intenzivně, alespoň 3x týdně.
    • Jízda na kole
    • Plavání
    • Tanec
    • Fotbal, basketbal a další sporty, které zahrnují běhání
  7. 7
    Udělejte si několik sedů-lehů. Jakékoli cvičení vám pomůže, ale sedy-lehy zapojují zejména břišní svaly, takže díky nim zapomenete na nepříjemnou bolest a budete se moci soustředit na posilování břišních svalů.
    • Cvičení uvolňuje beta-endorfiny, které jsou v podstatě přirozenými opioidy těla. Jinými slovy jde o morfin, který si vaše tělo vytváří sami. [8]
    Reklama

Metoda 3 ze 3:
Další metody

  1. 1
    Přiložte si na břicho ohřívací lahev, nebo ohřívací dečku. Dávejte si horkou lahev střídavě na břicho a na bedra (možná bude lepší nachystat si rovnou dvě lahve).
  2. 2
    Dejte si horkou koupel. Teplá koupel je dalším způsobem, jak zmírnit menstruační křeče. Teplé koupele uvolňují svaly a zmírňují bolest.
    • Dejte si do koupele jeden nebo dva šálky soli Epsom. Tato sůl obsahuje velké množství hořčíku, jehož nedostatek může v těle způsobit křeče. Lehněte si do koupele alespoň na 30 minut.
    • Zkuste si do vody přidat šálek mořské soli a jedlé sody. Tato kombinace by vám měla pomoci uvolnit svaly ještě více. Zůstaňte ve vaně alespoň třicet minut.
  3. 3
    Vezměte si nějaký lék proti bolesti, například ibuprofen, nebo paracetamol, nebo lék určený speciálně pro léčbu menstruačních křečí. Dodržujte doporučené dávkování a přečtěte si příbalový leták!
  4. 4
    Pokud trpíte vážnými menstruačními bolestmi, poraďte se s lékařem a začněte brát hormonální antikoncepci. Hormonální antikoncepce vás může zbavit bolesti, pocitu nafouknutí a křečí spojených s menstruací. [9] Pokud trpíte silnými bolestmi, zeptejte se svého lékaře, zda by vám doporučil hormonální antikoncepci.
  5. 5
    Zkuste se věnovat prevenci a vyhněte se následujícím věcem. Někdy je možné se bolestivým menstruačním křečím vyhnout ještě dříve, než se dostaví. Když se budete vyhýbat následujícím věcem, možná se vyhnete také menstruačním křečím:
    Reklama

Tipy

  • Pijte hodně vody. Čím více vody budete pít, tím lépe.
  • Něčím se zabavte. Buďte aktivní, abyste nemusela myslet na svoji bolest. Cvičte, nebo se protahujte, nebo se snažte na svoji bolest nemyslet. Když se na ni budete příliš soustředit, bude to ještě horší. Pusťte si nějaký film nebo seriál, nebo si čtěte nějakou uklidňující knížku.
  • Využijte dechová cvičení: zhluboka se nadechněte nosem a pomalu vydechněte ústy.
  • Dejte si horký bylinný čaj s medem a jemně si promasírujte břicho v místech, kde vás nejvíce bolí.
  • Pokud jste ve škole, omluvte se, jděte na toaletu a promasírujte si břicho tam, abyste na sebe zbytečně neupozorňovala.
  • Noste s sebou do školy nebo do práce nějaké léky na bolest, abyste je v případě potřeby mohla použít. Dávejte si ovšem pozor – některé školy v USA studentům nepovolují nosit si žádné léky. Pokud vám lék nepodá školní lékař, mohla byste čelit suspendaci, nebo dokonce vyloučení.
  • Najděte si nějakou pohodlnou polohu:
    • Lehněte si na bok, pokrčte kolena a stočte se do klubíčka s nohama u těla. **Poslouchejte hudbu, čtěte si, nebo se dívejte na televizi.
    • Lehněte si na břicho, nadechujte se nosem a vydechujte ústy a vždy na 10 vteřin zadržte dech. Zpomalíte tím srdeční tep a uvolníte celé tělo. Tento trik vám může pomoci i usnout!
    • Pokud sedíte, předkloňte se, abyste zmírnila bolest.
    • Lehněte si na břicho a dejte si pod sebe polštář.
    • Klekněte si na kolena a přitáhněte si je k tělu, abyste jimi tlačila na břicho.
  • Nenoste oblečení, které je vám v pase těsné. Například elastické kalhoty, nebo těsné džíny by pro vás byly nepříjemné. Noste raději volnější šortky, kalhoty a tepláky.
  • Lehněte si, zvedněte nohy nahoru a položte si na břicho ohřívací dečku. Tento trik funguje skvěle.
  • Pomůže vám, když se předkloníte. Lehněte si a chytněte si zadní strany stehen, abyste měla roztažené nohy v pravém úhlu.
  • Nezůstávejte dlouho stočená na klubíčka. Je nutné se alespoň trochu hýbat (ale nemusíte to přehánět).
  • Lehněte si na levý bok a stočte nohy do klubíčka. Potom pijte vodu a na břicho si přikládejte ohřívací dečku.
  • Dejte si teplou koupel. Lehněte si do vany na 30-40 minut. Můžete si tam číst knihu, nebo jen tak zavřít oči a odpočívat.
  • Může vám pomoci také tanec, nebo jóga.



Reklama

Varování

  • Pokud trpíte silnými křečemi, které vám brání v běžných každodenních činnostech, měla byste navštívit lékaře. Možná budete potřebovat silnější lék proti bolesti, nebo vám lékař doporučí hormonální antikoncepci.
  • Při použití ohřívacích lahví a deček si dávejte pozor, abyste se omylem nespálila.
  • Pokud trpíte nějakou alergií, vyhýbejte se potravinám, na které jste alergická.
  • Nikdy si neberte větší dávku léku, než je stanovená doporučená dávka. Předávkování léky často končí smrtelně.
Reklama

Věci, které budete potřebovat

  • Banány
  • Lék proti bolesti, například ibuprofen
  • Polštáře
  • Ohřívací lahev nebo dečka
  • Sportovní drinky, například Gatorade
  • Voda

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 161 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili. Tento článek byl zobrazen 1 161 krát
Kategorie: Obecné zdraví
Stránka byla zobrazena 1 161 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama