Jak se zbavit myšenek a pocitů

V tomto článku:Začněte uvažovat jinakPochopte svoji myslZapracujte na svých dovednostechMyslete pozitivněReference

Mnoho lidí trpí negativními myšlenkami a pocity, které se jim dostanou do hlavy a brání jim v tom, aby si užívali života. Velmi brzy se tak může stát, že přemýšlíme negativně častěji, než pozitivně a držíme se temných emocí. Takového zlozvyku není snadné se zbavit, ale nebojte se – když budete mít odhodlání, můžete se naučit uvažovat pozitivně.


Když jsme ve stresu a musíme myslet na spoustu věcí najednou, negativní myšlenky jsou to poslední, co potřebujeme. Je proto důležité naučit se relaxovat, dívat se na věci objektivně a zapomenout na starosti.


V tomto článku se dozvíte, jak se zbavit negativních myšlenek.

1
Začněte uvažovat jinak

  1. 1
    Žijte přítomnou chvílí. Když vám hlavou poletují myšlenky, na co myslíte? Pravděpodobně jde o něco, co se stalo v minulosti, nebo co se ještě ani nestalo. Klíčem k odstranění těchto myšlenek je uvědomovat si přítomný okamžik. Uvědomujte si to, co se děje právě teď a zbavíte se nepříjemných pocitů. Negativní myšlenky často zmizí jen díky tomu, že se na ně zaměříte a podíváte se na ně jinýma očima. Zní to sice jednoduše, ale není to vždy snadné. Zde je několik tipů, které vám pomohou žít přítomným okamžikem:
    • Když se podíváte na nějaký uklidňující obrázek nebo fotku, vaše mysl se zklidní, ale musíte se o to přestat snažit a nečekat na to. Tato metoda vás naučí uvolnit se a pročistit si hlavu.
  2. 2
    Zapojte se do okolního dění. Součástí negativních vzpomínek a emocí je to, že jsme nuceni si udržovat odstup od toho, co se děje v naší hlavě. Když se rozhodnete, že se nebudete zapojovat do okolního dění, najednou budete mít v hlavě spoustu místa na negativní myšlenky a pocity, které vám budou ubírat energii. Když budete stejným způsobem uvažovat i o sobě, bude pro vás mnohem těžší tento problém vyřešit. Když budete například myslet na to, že někoho nemáte rádi, za chvíli na tohoto člověka budete ještě více naštvaní. Vaše mysl si zvykne na tyto myšlenkové pochody a vy budete mít problém se jich zbavit. Zde je několik věcí, které vám pomohou myslet na to, co se děje kolem vás a ne na to, co se děje uvnitř vás:
    • Naučte se lépe naslouchat. Když s někým budete mluvit, věnujte mu pozornost a nemyslete přitom na jiné věci. Pokládejte otázky, sdílejte rady a snažte se vést smysluplný rozhovor.
    • Začněte se věnovat dobrovolnické práci, nebo pomáhejte jiným lidem. Seznámíte se s novými lidmi a budete mít na práci zajímavé věci, takže nebudete mít čas myslet na to, co se vám honí hlavou.
    • Prohlédněte si své tělo, všímejte si, jak sedíte, jak dýcháte a uvědomujte si své okolí. Realita je to, co se děje právě teď. Není možné vrátit čas a není možné ani předpovídat budoucnost. Zaměřte všechny své myšlenky na to, co se děje právě teď. [1]
    • Řekněte si něco v duchu nebo nahlas. Když vydáte nějaký zvuk, okamžitě přenesete své myšlenky do přítomnosti. řekněte: „Teď jsem tady,“ nebo něco podobného. Opakujte si to tak dlouho, dokud se nezbavíte negativních myšlenek.
    • Jděte ven. Změna prostředí vám pomůže přenést myšlenky do přítomnosti, protože zaměstnáte smysly. Všímejte si toho, co se děje okolo vás a uvědomujte si, že všechny bytosti žijí přítomností. Zaměřte se na malé změny, například na ptáka, který kolem vás proletí, nebo na list, který před vámi spadne ze stromu.
  3. 3
    Buďte sebejistější. Sebe-negativita často způsobuje spoustu negativních myšlenek a pocitů. Když nebudete sebejistí, budete mít hlavu plnou rušivých myšlenek a nebudete se schopni soustředit na cokoli jiného. Když s někým budete mluvit, budete myslet na to, jak vypadáte, jaký dojem na něho děláte a na to, zda mluvíte chytře, místo abyste věnovali pozornost rozhovoru. Pokud se chcete zbavit negativních myšlenek a pocitů, budete muset zapracovat na svém sebevědomí.
    • Věnujte se činnostem, do kterých se budete moci naprosto ponořit a při kterých se budete cítit dobře. Pokud milujete pečení, upečte si něco dobrého sami doma – užívejte si přípravu těsta, zahřívání trouby, vymazávání trouby, vnímejte vůni, která vám zaplní kuchyni.
    • Když budete žít přítomným okamžikem, vnímejte, jaké pocity cítíte a snažte se to praktikovat co nejčastěji. Uvědomte si, že to jediné, co vám brání ve svobodě, je vaše vlastní mysl. Odložte sebekritiku a žijte „teď“.

2
Pochopte svoji mysl

  1. 1
    Zamyslete se nad svým vztahem k dané myšlence nebo pocitu. Myšlenky jsou většinou výsledky zvyků, takže když si nedáte pozor, budou se vynořovat stále dokola. Naučte se zbavit se těchto myšlenek a přetněte jejich pomyslný řetěz.
  2. 2
    Všímejte si toho, co se děje a snažte se pochopit, jak vás vaše myšlenky a pocity ovládají. Když budete sledovat své myšlenky, brzy si všimnete, že jde vždy o jeden ze dvou případů – téma nebo proces. Procesy jsou myšlenky, které vyjadřují pocity.
    • Mysl nepotřebuje vždy téma, o kterém by mohla přemýšlet, proto se nám někdy hlavou honí nelogické myšlenky. Mysl myšlenky používá jako rozptýlení, které se často objevuje, když trpíme fyzickou bolestí, když se něčeho bojíme, nebo když se snažíme se před něčím chránit. Když budete na mysl pohlížet jako na stroj, uvědomíte si, že se chytne téměř čehokoli.
    • Tematické myšlení je zřejmější – můžete být naštvaní, ustaraní, nebo můžete přemýšlet nad nějakým konkrétním problémem. Tyto myšlenky se často opakují a zabývají se určitým tématem.
    • Existuje tedy hlavní problém: mysl musí být nezaujatá tématem a procesem myšlení a cítění. Často pomůže uvědomovat si, že témata a pocity myšlenkových procesů nám momentálně vůbec nepomáhají. Existuje spousta myšlenek a pocitů, kterých se nechceme zbavit, nebo je vnímáme jako stresující, protože je chceme dokonale prozkoumat (například vztek, úzkost atd. – chceme přemýšlet nad „kdo, co, kdy, kde, proč“ atd.).
    • Konkrétní „chci myslet na“ nebo „chci myslet“ je silnější, než naše touha zbavit se myšlenek. Zbavit se myšlenek je složité, protože není lehké odolat silné touze. Když si nedáme pozor, začneme bojovat sami se sebou, což je součástí problému. Boj s myšlenkami je jen dalším rozptýlením od problému, kterému se snažíme uniknout – mysl nad námi má stále absolutní nadvládu, i když si to neuvědomujeme. Musíte překonat silnou touhu nad něčím přemýšlet. Říkejte si, že je na čase se posunout dál a myslet na něco jiného, dokud touha myslet na danou věc nepoleví.
    • Dalším problémem je to, že pocity jsou něco, co vnímáme jako součást naší identity. Nemáme chuť si uvědomovat, že si sami způsobujeme bolest nebo negativní emoce, nebo že jsme sami zodpovědní za naše neštěstí. Lidé si často myslí, že všechny pocity jsou cenné, protože jsou „naše“. Některé pocity v nás vyvolávají stres, jiné ale ne. To je jádrem celé této metody – musíte si všímat myšlenek a pocitů dost dlouho na to, abyste se mohli rozhodnout, zda má smysl se jim věnovat, nebo zda je lepší je nechat jít.
  3. 3
    Aplikujte tuto teorii v praxi. Pokud máte tematické myšlenky, kterých se chcete zbavit, zkuste následující experimenty:
    • Snažte se ze všech sil nemyslet na bílého slona, nebo (neobvyklejšího) růžového plameňáka. Tento experiment je starý, ale přesto dobře vyobrazuje dynamiku myšlení. Jde jen o to se ze všech sil snažit nemyslet na bílého slona. Když čelíme nepříjemné myšlence, bojujeme proti ní a snažíme se ji potlačit, musíme se snažit ze všech sil, ale nemá to smysl. Ať už se snažíte jak chcete, není možné nemyslet na bílého slona.
    • Řekněme, že v ruce držíte pero a chcete ho pustit.
    • Abyste pero mohli položit, musíte ho nejprve držet v ruce.
    • Zatímco chcete pero položit, stále ho držíte v ruce.
    • Logicky není možné pero položit, dokud ho držíte v ruce.
    • Čím více budete pero „chtít položit,“ tím pevněji ho budete držet.
  4. 4
    Naučte se zbavit se myšlenek tím, že se uvolníte a přestanete je potlačovat. Stejná pravidla platí i pro mysl. Když se snažíme myšlenky potlačovat, držíme se jich ještě pevněji. Čím více se snažíme myšlenky zahnat, tím více se nám uchycují v mysli.
    • Místo nuceného potlačování myšlenek se jednoduše zkuste uvolnit. Když uvolníte ruku, pero vám z ní vypadne. Stejné je to i s myšlenkami. Možná vám chvíli potrvá, než se to naučíte, zejména pokud jste zvyklí myšlenky násilím potlačovat.
    • Mysl funguje přesně tímto způsobem – když se myšlenek a pocitů pevně držíme a snažíme se je zničit, nikdy se jich nezbavíme. Musíme uvolnit sevření, jinak nebudeme schopni je pustit pryč.

3
Zapracujte na svých dovednostech

  1. 1
    Naučte se užitečné dovednosti pro chvíle, kdy vás přepadnou negativní myšlenky nebo pocity. Existuje spousta věcí, které vám pomohou zbavit se nepříjemných myšlenek. Vyzkoušejte například tyto:
    • Už jste někdy četli knihu, viděli film, nebo něco dělali tolikrát, že jste to znali nazpaměť a vůbec vás to nebavilo? Když budete stejným způsobem sledovat své myšlenky a přestanete se o ně zajímat, bude pro vás snazší se jich zbavit.
  2. 2
    Neutíkejte negativním pocitům. Možná vás nebaví mít plnou hlavu myšlenek a emocí, kterých se nemůžete zbavit, ale zkusili jste jim čelit? Když budete své myšlenky a pocity ignorovat, místo abyste si je uvědomovali, nikdy se jich nezbavíte. Umožněte si pocítit je, teprve potom se jich budete moci zbavit. Když se vás vaše mysl bude snažit donutit myslet na konkrétní věci, může zapojit také dosuzování. Je lepší si uvědomit, že naše mysl stojí za všemi manipulativními myšlenkami a že ovládá více triků, než kolik jsme schopní si připustit. Jde o tu část mysli, která se snaží držet se věcí, na kterých jsme závislí. Naše závislosti značně ovlivňují naši mysl.
    • Je dobré si uvědomit, že jste zodpovědní za své vlastní štěstí a že nesmíte nechat myšlenky, aby vás ovládaly. Když dovolíte, aby vás ovládaly vaše starosti a tužby, nebudete nikdy šťastní.
    • Ovládejte své myšlenky. Projíždějte si je pozpátku, různě je ohýbejte a měňte – nakonec uvidíte, že je máte plně ve své moci. Když nahradíte nepříjemnou myšlenku nějakou příjemnější, je to sice dočasné, ale v danou chvíli vám to pomůže. Když budete mít pevnější půdu pod nohama, budete pro vás snazší se zbavit negativních myšlenek.
    • Pokud trpíte myšlenkami, které se vztahují k nějakému problému, který musíte vyřešit, pusťte se do toho a rozlouskněte ho, i kdyby to mělo znamenat, že se musíte pouze smířit s danou situací, protože ji nemůžete nijak změnit.
    • Pokud se vaše myšlenky vztahují k nějaké smutné události, například k rozchodu nebo úmrtí v rodině, dovolte si pocítit svůj smutek. Podívejte se na fotku člověka, který vám nyní chybí a vybavte si vaše společné vzpomínky. Nebojte se plakat – je to lidské. Může vám také pomoci zapsat si své pocity do deníku.

4
Myslete pozitivně

  1. 1
    Mějte v rukávu několik triků. Když budete ve stresu, nebo se budete cítit špatně, negativní myšlenky a pocity si k vám snadno najdou cestu. Když se to stane, budete tomu muset umět zabránit a překonat to, aby vás tyto myšlenky neovládly.
  2. 2
    Trénujte si vizualizaci. Pokud máte hodně práce a nemáte moc času na odpočinek, vizualizace vám může pomoci. Představujte si například toto (nebo cokoli jiného, co vás uklidňuje): Představte si klidné, krásné, prázdnou louku plnou květin. Zamyslete se nad tímto místem a prohlédněte si modré nebe. Nasajte do plic čerstvý vzduch. Potom si představte město postavené na této louce, plné budov, věží, ulic a vozidel. Nyní si představujte, jak toto město pomalu mizí a zanechává za sebou jen panensky krásnou louku plnou květin. Louka představuje vaši klidnou a prázdnou mysl, která je ovšem plná myšlenek a pocitů, které představuje město. Po čase vnímáme pouze rušné město a zapomínáme na to, že se pod ním stále skrývá klidná louka plná květin. Když se svých myšlenek zbavíte, město zmizí a v mysli vám zůstane klid a mír.
  3. 3
    Zamyslete se nad svými úspěchy. Svět je plný malých radostí, jako je pomáhání ostatním lidem, plnění snů a cílů, procházek přírodou, západů slunce a dobrého jídla s přáteli nebo rodinou. Když budete myslet na tyto věci, budete se cítit sebejistěji a budete si život více užívat.
  4. 4
    Pečujte o sebe. Když se necítíme dobře, je těžké si uvědomovat svoji sílu a energii a myslet optimisticky. Pečujte o své tělo a mysl a snažte se zůstat stále zdraví. Když budete v pohodě, negativní myšlenky a pocity nebudou takovým břemenem.
    • Dostatečně spěte. Když lidé nemají dostatek spánku, je pro ně těžké fungovat na sto procent a myslet pozitivně. Každou noc byste měli spát 7-8 hodin.
    • Jezte zdravě. Vaše tělo potřebuje dostatek živin a energie, jinak nebude zdravé. Nezapomínejte jíst ovoce a zeleninu.
    • Pravidelně cvičte. Když budete cvičit, zbavíte se stresu a udržíte své tělo ve formě. Bude to mít velký vliv na vaše myšlenky a pocity.
    • Vyhýbejte se alkoholu a drogám. Alkohol způsobuje deprese a když to s ním budete přehánět, vaše myšlenky se vymknou kontrole. To samé platí pro většinu drog. Pokud často berete drogy a pijete alkohol, snažte se tyto zlozvyky omezit, abyste se mohli cítit lépe.
    • Pokud to bude nutné, vyhledejte odbornou pomoc. Péče o duševní zdraví je stejně důležitá, jako péče o tělo. Pokud máte se svými myšlenkami problémy, nemusíte se snažit je řešit sami. Najděte si poradce, psychologa, nebo sociálního pracovníka, který vám pomůže vaše problémy vyřešit.

Tipy

  • Pamatujte si: myšlenky a pocity jsou jako počasí – stále se mění. Vy jste jako obloha a vaše myšlenky a pocity jsou déšť, mraky, sníh atd.
  • Čím více to budete trénovat, tím snazší to pro vás bude.
  • Když budete mysl dobře znát, bude to pro vás snazší. Představujte si, že jste vědec, který studuje nový druh (vaši mysl) a jeho úkolem je zjistit, jak žije.
  • Je snadné být posedlý šťastnými pocity, ale i tyto pocity jednou odejdou. Není možné se těchto myšlenek držet, ale můžete je využívat jako referenční body, které vám pomohou zklidnit vaši mysl.

Varování

  • Když se budete snažit zničit nějaký aspekt své mysli, přinutíte tím mysl chránit si přesně to, čeho se chcete zbavit.
  • Nebojte se vyhledat odbornou pomoc – nemusíte v tom být sami.
  • Není možné vycvičit mysl tak, aby nereagovala na impulzy, protože tělo a mysl jsou propojené a jednoduše není v našich silách si s nimi dělat, co chceme.


Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 22 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Duševní zdraví a psychická rovnováha

V jiných jazycích:

English: Let Go of Thoughts and Feelings, Español: dejar ir algunos pensamientos y sentimientos, Italiano: Lasciar Andare Pensieri ed Emozioni, Deutsch: Gedanken und Gefühle loslassen, Français: lâcher prise sur ses pensées et sentiments, 中文: 放下一些想法和情感, Русский: избавляться от ненужных мыслей и чувств, Bahasa Indonesia: Melepaskan Pikiran dan Perasaan, Nederlands: Gedachten en gevoelens loslaten, العربية: التخلي عن الأفكار والمشاعر

Stránka byla zobrazena 2 523 krát.
Byl tento článek přesný?