Jak se zbavit nadýmání

V tomto článku:Pomoc při akutních bolestechUpravte svůj jídelníčekPreventivní opatřeníKontaktujte lékaře

Nadýmání způsobují bakterie, které ve střevech rozkládají uhlohydráty, při čemž se vytváří plyny. Pokud nemáte možnost plyny uvolnit, můžou vám způsobit bolesti, křeče, pocení a nepříjemné nadýmání. Plynatosti se můžete ve chvíli jejího vzniku zbavit použitím různých metod, nebo změnou stravy dosáhnout trvalejšího efektu. Pro více informací čtěte dále.

1
Pomoc při akutních bolestech

  1. 1
    Ihned přestaňte s konzumací sycených nápojů. Ty mohou významně přispívat k nadýmání. Pokud si místo bublinkové vody či piva dáte vodu obyčejnou, můžete rychle zmírnit symptomy.
  2. 2
    Chvíli nic nejezte. Jakmile se symptomy zmírní, začněte opatrně s menšími porcemi jídla.
  3. 3
    Nekuřte. Kouření může způsobit polykání dalšího vzduchu, což vede k jeho hromadění ve střevech.
  4. 4
    Bežte se projít. Lehký pohyb pomůže rozpohybovat střeva a natrávená potrava se tak rychleji posune celým trávicím systémem.
  5. 5
    Vypijte mátový či heřmánkový čaj. Teplý šálek čaje je dobrý jak pro žaludek, tak pro střeva a s nimi související trávicí potíže.
  6. 6
    Vezměte si antacid, nebo živočišné uhlí. Během pár hodin vám to uleví od bolesti.

2
Upravte svůj jídelníček

  1. 1
    Zjistěte, jestli se bolesti nedostavily po konzumaci mléčných nebo pšeničných výrobků. Vaše potíže mohou být způsobeny citlivostí na laktózu či lepek.
    • Pokud je to jeden z uvedených případů, poraďte se se svým lékařem o potřebných dietních opatřeních. Nevrhejte se do takové diety sami, ale vždy se poraďte se specialistou, abyste si nezpůsobili nedostatek důležitých živin.
  2. 2
    Omezte stravu bohatou na vlákninu. Pokud se pokoušíte ve svém jídelníčku zvýšit příjem vlákniny, je možné, že pokud se tak stane náhle, vaše tělo reaguje zvýšenou tvorbou plynů.
    • Nahraďte jednu složku vaší normální stravy potravinou s vysokým obsahem vlákniny během jednoho týdne. Tím poskytnete vašemu trávicímu systému čas, se změně přizpůsobit. Pokud chcete například konzumovat více zeleniny, omezte uhlohydráty nebo proteiny o čtvrtinu až polovinu a nahraďte je zeleninou – nepokoušejte se zeleninou nahradit všechny uhlohydráty najednou.
  3. 3
    Omezte konzumaci smažených a tučných jídel. Tato strava zůstává v zažívacím traktu delší dobu a způsobuje tak zvýšenou tvorbu plynů.
  4. 4
    Dodržujte pitný režim. Pokud zvýšíte příjem vody, pomůžete tak rychleji vyplavit natrávenou potravu a tím snížit tvorbu plynů.

3
Preventivní opatření

  1. 1
    Jezte jogurty. Aktivní probiotické kultury pomáhají upravovat trávicí systém a tím tvorbu plynů. Zkuste každý den sníst alespoň 3 lžičky jogurtu s živými kulturami.
  2. 2
    Omezte polykání vzduchu. Pokud jste neměnili jídelníček, ale přesto se objevily problémy s plynatostí, je možné, že jste s jídlem či pitím spolykali větší množství vzduchu.
    • Nepoužívejte k pití sycených nápojů brčka. Polykáte díky nim ještě větší množství vzduchu a to může způsobit vašemu trávícímu systému potíže.
    • Jezte pomalu. Jakmile si do úst vložíte sousto, zavřete ústa a důkladně ho požvýkejte. Někteří lidé hltají a díky tomu spolu s jídlem spolykají velké množství vzduchu.
    • Pokud máte zubní protézu, zkontrolujte, jestli drží těsně. Její uvolnění může způsobovat polykání nadbytečného vzduchu během dne.
  3. 3
    Poraďte se se svým lékařem o použití nějakých doplňků stravy. V zahraničí je populární například přírodní produkt Beano, který pracuje na bázi enzymů a pomáhá rozkládat uhlohydráty. V současné době je k dostání pouze online.
  4. 4
    Užívejte během konzumace mléčných produktů enzymy na trávení laktózy. Pokud máte intoleranci na laktózu, vaše tělo potřebuje pomoc s trávením jejích cukrů v mléku a sýrech.
  5. 5
    Omezte stres. Je známo, že stres a různé neurózy způsobují trávící potíže jako např. průjmy nebo zácpy a ty často provázejí problémy s nadýmáním. Pokuste se vyhnout stresujícím situacím a osvojit si relaxační techniky.

4
Kontaktujte lékaře

  1. 1
    Zvažte, jestli nadýmání není opakujícím se jevem. Pokud ano, může být ukazatelem vážnějších problémů. Vyhledejte raději lékaře.
    • Lidé se srdečními nemocemi často trpí na nadýmání. Každý rok postihne infarkt jen v České republice téměř 40 tisíc lidí. Není proto od věci nechat se důkladně vyšetřit.
    • Nadýmání můžou způsobovat i žlučové kameny nebo zánět slepého střeva. Tyto potíže mohou způsobovat ostré bolesti v podbřišku, které se dají snadno zaměnit za bolesti z nadýmání. Operace může být nezbytná.
  2. 2
    Pokud máte horečku, bolesti na hrudi, zvracíte, ztrácíte na váze, nebo máte krev ve stolici, volejte okamžitě lékaře.
  3. 3
    Domluvte si schůzku se svým lékařem. Ujistěte se, že vás důkladně vyšetří a udělá vám rozbor krve.

Věci, které budete potřebovat

  • Mátový či heřmánkový čaj
  • Antacid
  • Potravinové doplňky
  • Živočišné uhlí
  • Jogurt s živými kulturami
  • Doplněk stravy s trávícími enzymy
  • Vodu

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 14 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Get Rid of Gas Pains, Español: deshacerse del dolor causado por los gases, Português: Tratar Dores Causadas pelos Gases, Italiano: Sbarazzarsi dei Dolori Intestinali, Deutsch: Schmerzhafte Blähungen loswerden, Русский: избавиться от боли при метеоризме, Français: se débarrasser des douleurs dues aux flatulences, 中文: 摆脱胃胀气, Bahasa Indonesia: Meredakan Perut Kembung, ไทย: รักษาอาการท้องอืด, हिन्दी: पेट में गैस के कारण होने वाले दर्द से राहत पायें (Kaise Pet me Gas, Upchar Kare), العربية: التخلص من الغازات المؤلمة, Tiếng Việt: Loại bỏ cơn đau do chướng bụng, 한국어: 가스로 인한 복부 통증 없애는 방법

Stránka byla zobrazena 2 157 krát.
Byl tento článek přesný?