Jak se zbavit nejistoty a mít rád sám sebe

V tomto článku:Změňte svůj způsob myšleníZapracujte na svém sebevědomíPusťte se do toho9 Reference

Čím více jsme závislí na sociálních sítích a čím více se svět točí kolem drahých kabelek, rychlých aut a krásných obličejů, tím méně je snadné mít se rádi takoví, jací jsme. Nejsme si jistí tím, kdo jsme a co můžeme světu nabídnout a zapomínáme na to, že se nijak nelišíme od ostatních lidí. Nejistota vám ale může pomoci stát se lepším člověkem. Využijte jí – postavte se jí, přijměte ji a brzy budete sami sebe milovat.

1
Změňte svůj způsob myšlení

  1. 1
    Naučte se rozlišovat mezi tím, co je skutečné a tím, co je vymyšlené. V danou chvíli probíhají paralelně vždy dvě reality: ta uvnitř vaší hlavy a ta vnější. Někdy stačí se zamyslet a všimnout si, že to, co máte uvnitř hlavy, není realita. Jde o vaše obavy a úzkosti. Když se budete cítit úzkostlivě, uvědomte si, že vaše obavy jsou jen vaší vymyšlenou realitou. [1]
    • Řekněme, že jste třeba napsali svému partnerovi obsáhlou emocionální zprávu o tom, jak se těšíte na vaše zítřejší výročí a on vám odpověděl jen „OK.“ V hlavě se vám začnou točit myšlenky o tom, že mu na vás nezáleží, že za to váš vztah nestojí, že se stejně rozejdete. Musíte se umět zastavit a uvědomit si, že nic z toho není pravda. „OK“ přece neznamená, že vás partner chce opustit. Může to znamenat, že má zrovna práci, nebo že nemá náladu si s vámi psát, ale rozhodně ne to, že je s vámi nešťastný.
    • Nejistí lidé mají tendenci soustředit se pouze na negativa a na každé situaci vidět jen to nejhorší. Zkuste se zaměřit na to, co je uvnitř vaší hlavy a postupně se zbavujte své nejistoty.
  2. 2
    Uvědomte si, že vaše nejistota je neviditelná. Když například přijdete na večírek, kde vůbec nikoho neznáte a jste nervózní, necítíte se dobře a přemýšlíte nad tím, proč jste vůbec přišli a máte pocit, že se na vás všichni dívají. To ale není pravda. Lidé sice vidí, že jste trochu nervózní, ale nikdo vám nevidí přímo do hlavy, takže nikdo neví, jak se cítíte. [2]
    • Většina lidí si myslí, že ostatní vědí, jak se cítí a že všichni poznají, že jsou nejistí. Naštěstí to není pravda. Nikdo neví, jak se cítíte!
  3. 3
    Uvědomte si, že nic není takové, jaké se to zdá být. Už jste slyšeli o ženě, která nafingovala cestu kolem světa, kterou jí věřila i její rodina a nejbližší přátelé? Na Facebook nahrávala fotky ze své údajné cesty a zatím seděla doma a všechno předstírala. [3] Lidé vám ukazují jen to, co chtějí, abyste viděli a všichni před světem skrývají spoustu jiných věcí. Nic není ve skutečnosti takové, jaké se to na první pohled zdá být. Není důvod srovnávat se s ostatními lidmi, protože ostatní lidé vám neumožní vidět, jací skutečně jsou.
    • Jak řekl Svete Furtick: „Důvodem, proč bojujeme s nejistotou je to, že se srovnáváme naše zákulisní záběry s upravenými finálními záběry ostatních lidí.“ [4] O srovnávání si ještě něco řekneme, ale měli byste si uvědomit, že ostatní lidé vám předkládají to nejlepší, ne to, co skutečně dělají a jací skutečně jsou.
  4. 4
    Naslouchejte svým pocitům a akceptujte je. Někteří lidé se s nejistotou vypořádávají tím, že ji jednoduše nepřijímají. Kromě toho, že se ve vás vaše nejistota bude dusit, si také budete říkat, že vaše pocity nejsou správné. Když nebudete schopni akceptovat své pocity, nebudete schopni akceptovat ani sami sebe a budete trpět ještě větší nejistotou. Měli byste tedy přijmout všechny své pocity. Když se vám to podaří, možná se nejistoty zbavíte.
    • Neznamená to ale, že musíte všechny své pocity brát jako pravdu. Když si budete říkat „jsem tlustý a ošklivý,“ rozhodně nepůjde o pocity, kterým byste měli věřit. Uvědomte si, že tyto pocity máte a snažte se je změnit.

2
Zapracujte na svém sebevědomí

  1. 1
    Nesrovnávejte se s ostatními, ale sami se sebou. Když se budete dívat na ostatní lidi, uvidíte je vždy v tom nejlepším světle. Sami sebe ale uvidíte v tom nejhorším světle. Takové srovnávání jednoduše není fér, takže byste se mu měli vyhnout. Připomínejte si, že ostatní lidé nejsou takoví, jak se prezentují světu.
    • Když se budete chtít s někým srovnávat, srovnávejte se sami se sebou. Zamyslete se nad tím, zda se zlepšujete, zda jste se naučili něco nového a zda jste lepším člověkem, než jakým jste byli. Co jste se naučili? Uvědomte si, že jediným konkurentem, kterého máte, jste vy sami.
  2. 2
    Napište si všechny své pozitivní vlastnosti. Vezměte si kus papíru a pero a napište si všechno dobré, co na sobě najdete. Co se vám na vás líbí? Pište tak dlouho, dokud nebudete mít alespoň 5-8 věcí. Napište si všechny své talenty, fyzické atributy a vlastnosti.
    • Pokud nemůžete přijít na nic, co na sobě máte rádi (nebojte se, nejste jediní), požádejte o pomoc přátele nebo členy rodiny, kteří jistě najdou více než dost pozitivních vlastností. Spousta výzkumů potvrdila, že nás ostatní lidé vnímají lépe, než jak se vnímáme my sami. [5]
    • Když se budete cítit špatně, vytáhněte si tento seznam a pročtěte si ho. Buďte vděční za všechny své skvělé vlastnosti a uvidíte, že se vám podaří zbavit se nejistoty.
  3. 3
    Pečujte o své tělo, svůj domov a svůj čas. Pokud se chcete milovat, vaše mysl potřebuje důkazy. Kdyby se k vám někdo choval špatně, jistě byste nevěřili, že vás miluje. Pamatujte si tedy následující věci:
    • Pečujte o své tělo. Cvičte, jezte zdravě, dostatečně spěte a snažte se udržovat si spoustu energie.
    • Pečujte o svůj domov. Když budete žít v nepořádku, pravděpodobně nebudete mít pocit, že dobydete svět. Kromě domova musíte pečovat i o své duševní zdraví. Věnujte se meditaci, józe a jiným relaxačním technikám.
    • Pečujte o svůj čas. Nezapomeňte relaxovat a věnovat se věcem, které máte rádi. Když si uděláte čas na tyto dvě věci, budete šťastní a zbavíte se nejistoty.
  4. 4
    Určete si hranice. Vy sami se k sobě musíte chovat hezky, ale co ostatní? Nastavte si hranice a určete si, s čím jste ochotní se vypořádat a s čím už ne. Co už je pro vás překročením hranic? Nevíte, proč je to tak důležité? Protože máte svá práva a zasloužíte si, aby se k vám lidé chovali tak, jak si přejete. Musíte jen vědět, jaké chování očekáváte. [6]
    • Dobrým příkladem je to, jak dlouho jste ochotní čekat na kamaráda, který se zpozdil. Můžete si dát například pravidlo, že nebudete čekat déle, než 30 minut. Když kamarád nepřijde, má smůlu. Váš čas je cenný a i vy máte svoji hodnotu. Když to lidi nebudou respektovat, znamená to, že nerespektují ani vás. Člověk, který k vám má úctu, přijde včas.
  5. 5
    Když si nebudete vědět rady, předstírejte. Dokud vám to nepůjde samo, zkuste to alespoň předstírat. Je potvrzeno, že to funguje. Když budete předstírat sebevědomí, ostatní lidé si budou myslet, že jste sebejistější a schopnější a dosáhnete lepších výsledků. [7] Pokud tedy chcete zlepšit své sebevědomí, zkuste to hrát. Rozdíl nikdo nepozná.
    • Nevíte, kde začít? Podívejte se na své tělo a vědomě povolte svaly, které máte napjaté. Když jsme nervózní, naše svaly se zatínají. Když svaly uvolníte, dáte tím své mysli najevo, že je v pořádku se zklidnit.

3
Pusťte se do toho

  1. 1
    Založte si soubor pro sebevědomí. Můžete si své poznámky zapisovat do notesu, nebo třeba do telefonu. Zapište si každou lichotku, kterou vám někdo řekne. Když budete potřebovat zvednout náladu (nebo klidně když budete mít chvíli volného času), pročítejte si je. Pomůže vám to cítit se skvěle. [8]
    • Je snadné zaměřovat se pouze na negativa, hlavně pokud jste přirozeně nejistí. Nejistí lidé vnímají celý svět negativně a neuvědomují si ani upřímné lichotky ostatních lidí. Když si lichotky budete zapisovat, budete se nad nimi později moci zamyslet v klidu. Díky tomu se možná začnete mít raději.
  2. 2
    Obklopte se lidmi, se kterými se cítíte dobře. Mnoho lidí trpí nejistotou, protože tráví čas s nesprávnými lidmi. Když budete stále ve společnosti negativních lidí, budete také negativní. Když budete trávit více času se šťastnými lidmi, budete šťastnější. [9]Obklopujte se lidmi, se kterými se cítíte dobře. Nemá smysl trávit čas s lidmi, kteří posilují vaši nejistotu.
    • Když budete u toho, zbavte se všech přátel, se kterými se necítíte dobře. Nebojte se toho! Pokud máte ve svém okruhu lidi, kteří vám nepomáhají cítit se lépe, přestaňte se s nimi stýkat. Uvidíte, že se vám hned uleví. Není snadné ukončit toxické přátelství, ale rozhodně to stojí za to.
  3. 3
    Najděte si práci, která vás bude bavit. Většina z nás v práci tráví velký kus života. Když budete dělat práci, kterou budete nesnášet, vaše mysl si bude myslet, že si nic lepšího nezasloužíte a že nemáte na to dělat něco jiného. Pokud je to váš případ, snažte se najít si novou, lepší práci. Když se vám to povede, budete ihned šťastnější.
    • Kromě toho je možné, že vám práce brání v tom, abyste se věnovali věcem, které vás baví. Představte si, že byste měli více času na to, co máte rádi. Jistě by se vám to líbilo. Když budete mít takovou motivaci, budete se cítit skvěle a budete mít sami sebe mnohem raději.
  4. 4
    Postavte se každé překážce. Jakmile pocítíte své pocity, budete se jim moci postavit a vyřešit je. Co vám brání mít se skutečně rádi a být šťastní? Je to vaše váha? Váš vzhled? Vaše osobnost? Vaše životní situace? Nebo to, jak se k vám v minulosti někdo zachoval? t your personality? Your status in life? How someone treated you in the past?
    • Až svůj problém najdete, budete ho moci vyřešit. Pokud vás trápí vaše váha, začněte hubnout, abyste se mohli cítit lépe. Pokud vás trápí vaše situace, zkuste ji změnit. Využijte svých problémů a berte je jako motivaci. Možná vám to bude stačit k tomu, abyste na sobě začali pracovat. Kdo by si byl pomyslel, že vám nejistota bude k něčemu dobrá?
  5. 5
    To, co nedokážete akceptovat, musíte změnit. Lidé říkají, že byste měli akceptovat to, co není možné změnit, ale toto tvrzení má dvě strany – musíte také změnit to, co nedokážete akceptovat. Nelíbí se vám, jak vypadáte? Udělejte s tím něco! Nelíbí se vám vaše kariéra? Najděte si novou práci. Nelíbí se vám, jak se k vám chová váš partner? Ukončete vztah. Máte velkou sílu, musíte ji jen umět použít.
    • Nebude to snadné. Hubnutí není snadné, hledání nové práce také není snadné a rozchody nejsou nikdy snadné. Všechny tyto věci jsou ale zvládnutelné. Ze začátku to bude tvrdé, ale za nějakou dobu budete rádi, že jste to udělali. Dosáhnete sebejistoty a budete se mít mnohem raději.

Tipy

  • Buďte za každých okolností sami sebou a každý den si říkejte, že se milujete.
  • Nemusíte se měnit jen proto, abyste byli stejní, jako vaši přátelé.
  • Vždy choďte se vzpřímenou hlavou.
  • Když budete myslet na ty nejlepší chvíle a budete se mít rádi, překonáte i ty nejhorší problémy a překážky.
  • Usmívejte se! Budete na ostatní působit mileji a budete mít lepší sebevědomí.
  • Pokud máte něco, co nikdo jiný nemá, například mezeru mezi zuby, neskrývejte ji a usmívejte se. Naučte se mít rádi to, co vás dělá jedinečnými.
  • Udělejte něco trapného. Čím hůře se u toho budete cítit, tím lepší pocit ze sebe potom budete mít.
  • Udržujte pevné vztahy s rodinou a přáteli.

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 29 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Duševní zdraví a psychická rovnováha

V jiných jazycích:

English: Stop Being Insecure, and Just Love You, Español: dejar de ser inseguro y simplemente amarte, Italiano: Smettere di Essere Insicuro e Iniziare ad Amarti, Русский: научиться любить себя, Deutsch: Unsicherheiten ablegen und sich selbst lieben, Bahasa Indonesia: Berhenti Merasa Minder, dan Cintai Diri Anda, Nederlands: Minder onzeker zijn, 中文: 赶走不安,爱自己, Français: ne plus être indécis et apprendre à vous aimer, ไทย: เลิกไม่มั่นใจและรักตัวเองซักที, العربية: الشعور بالاستقرار وحب الذات, हिन्दी: असुरक्षित महसूस करना बंद करें, और खुद से प्यार करें, Tiếng Việt: Không Tự ti, và Yêu thương Bản thân, 한국어: 불안해하지 않고 스스로를 사랑하는 법

Stránka byla zobrazena 5 983 krát.
Byl tento článek přesný?