Jak se zbavit nutkání zvracet

3 Díly:Domácí metody léčbyProfesionální léčbaJak se vyhnout nutkání zvracet

Nutkání zvracet je pocit, že budete zvracet, ale bez skutečného zvracení. Tento zdravotní problém se často vyskytuje u těhotných žen, ale může postihnout kohokoli. Nutkání zvracet většinou zmizí samo, ale když se objevuje příliš často, je nejlepší vyhledat lékařskou pomoc. Naštěstí je v mnoha případech snadné se ho zbavit pomocí jednoduchých domácích metod léčby. V tomto článku se dozvíte, jak na to.

Část 1
Domácí metody léčby

  1. 1
    Pijte hodně tekutin. Jednou z hlavních příčin nutkání zvracet je to, že v těle není dostatek tekutin a dochází k nerovnováze tekutin. Nejjednodušším způsobem, jak se tohoto problému zbavit, je pít dostatek tekutin. Pamatujte si, že byste měli každý den vypít alespoň 8-12 sklenic vody. Sportovní drinky s elektrolyty jsou také vhodné, protože vám umožní vyrovnat hladinu minerálů v těle. [1]
    • Pokud nedokážete pít dostatek tekutin kvůli pachuti v ústech, snažte se je pít průběžně – začněte malými doušky vody, mátového čaje, nebo jablečné šťávy. [2]
    • Dehydratace způsobená nutkáním zvracet může způsobit spoustu zdravotních problémů. S nedostatkem hlenu tělo signalizuje srdci a ledvinám, aby pracovaly mnohem usilovněji. Když jsou tyto důležité orgány zatíženy, může to způsobit jejich selhání, což může v krajních případech vést až ke smrti.
  2. 2
    Snězte něco sladkého, aby se vám zvýšila hladina krevního cukru. Nízká hladina krevního cukru (hypoglykémie) je signálem těla, že mu chybí důležité živiny. Může se projevit nutkáním zvracet, které také slouží jako varování. [3] Naštěstí se hypoglykémie snadno zbavíte tím, že sníte něco sladkého, například bonbon, nebo vodový nanuk.
    • Udržení správné hladiny krevního cukru vám umožní předejít hypoglykémii a nutkání zvracet, ale také vám pomůže se lépe soustředit. Když sníte něco sladkého, do mozku se vám dostane glukóza a pomůže vám to dostat kyslík do krve, aby se potom dostal krevním oběhem do všech částí těla.
  3. 3
    Snězte něco bez chuti, například toast, nebo krekry. Tyto suché a lehké potraviny, které nemají výraznou chuť snižují citlivost v ústech a na jazyku, takže vám pomohou zbavit se nutkání zvracet, pomohou vám zbavit se pachuti v ústech a předejdou zhoršení vašeho stavu. Měli byste jíst měkké, nekořeněné potraviny, které neobsahují příliš mnoho vlákniny. Mezi vhodné potraviny patří: [4]
    • Polévky, vývary, bujón
    • Cereálie (ovesné vločky, kukuřičné lupínky)
    • Pudink nebo tvaroh
    • Vejce
    • Tofu
    • Toasty
    • Krekry
  4. 4
    Jezte často, ale po malých porcích. Když budete jíst velké porce jídel, mohlo by vám to způsobit nutkání zvracet. Místo tří velkých jídel denně byste měli každé jídlo rozdělit na dvě porce a jíst 6 menších porcí jídla v průběhu celého dne.
    • Neměli byste mít nikdy prázdný žaludek, což je důležité také pro udržení správné hladiny krevního cukru a pro nezatěžování žaludečního svěrače. Když budete mít prázdný žaludek, budete trpět nutkáním zvracet a kromě toho budete mít pravděpodobně hypoglykémii, což byste neměli brát na lehkou váhu, protože to může způsobit mnoho dalších nepříjemných příznaků, jako jsou závratě a nevolnosti. [5]
  5. 5
    Přestaňte konzumovat kofein. Kofein je silný a návykový stimulant, na který naše tělo snadno reaguje. Protože jde o tak silnou látku, může podráždit zažívací systém a způsobit jeho přecitlivělost, což často vede k nutkání zvracet. Pokud se tomu chcete vyhnout, neměli byste konzumovat více než 250 mg kofeinu denně. [6]
    • Káva, čaj a čokoláda nejsou jediné potraviny, které obsahují kofein. Vždy si čtěte obaly potravin a zjistěte si, kolik kofeinu která jídla obsahují.
  6. 6
    Dejte si něco studeného. Studené nápoje snižují stimulační účinky těchto nápojů. Vyberte si nápoj, který obsahuje také cukr, ale nepijte nic, co váš žaludek nesnese. Začněte pouze s malým množstvím a v případě, že vám nebude zle, můžete vypít více. Zkuste například:
    • Studená limonáda bez kofeinu
    • Kostky ledu (nechejte si je rozpustit v ústech)
    • Vodové nanuky
    • Ovocný sorbet
    • Mražený jogurt

Část 2
Profesionální léčba

  1. 1
    Užívejte antihistaminika. Tyto léky se předepisují proti alergiím, mezi jejichž příznaky patří také nutkání zvracet. Když budete brát antihistaminika, zbavíte se bolesti, kterou způsobují histaminy, které se do těla dostávají v případě nutkání zvracení. Jedna nebo dvě tablety Benadrylu by vám měly pomoci.
    • Histamin je důležitým chemickým messengerem v mozku. Ovlivňuje příjem tekutin a udržení správné hladiny tekutin v těle. Když se tato látka v těle vytvoří ve větším množství kvůli alergické reakci, je dobré vzít si antihistaminikum.
  2. 2
    Vezměte si lék proti zvracení nebo nevolnosti. Léky proti nevolnosti a zvracení vám mohou zklidnit podrážděný žaludek a zbavit vás nutkání zvracet. Měli byste je brát jednou denně, nebo kdykoli, kdy vás přepadnou tyto nepříjemné příznaky. Promluvte si se svým lékařem a nechejte si doporučit vhodný lék – dávkování bude záviset na vážnosti vašich příznaků. [7]
    • Fenothiaziny (Compazin a Phenergan) blokují receptory dopaminu, které spouštějí neurotransmitery pro nepodmíněné zvracení. Jakmile tyto receptory zablokujete, zbavíte se nutkání zvracet.
  3. 3
    Zeptejte se svého lékaře na léky proti úzkosti. Je jasné, že úzkost způsobuje stres. Stres se může projevovat mnoha příznaky, které mohou vést k nutkání zvracet. Když budete brát Ativan nebo Xanax v případě projevů stresu, může vám to pomoci zbavit se nutkání zvracet.
    • Alprazolam (Xanax) se většinou předepisuje v dávce 0.25 mg třikrát denně pro návaly panických záchvatů. Správné dávkování těchto léků byste ovšem měli konzultovat se svým psychiatrem. Tyto lék vás zklidní a způsobí malátnost, takže k nim musíte přistupovat opatrně. Zpomalují vše od srdečního tepu až po funkce orgánů.
  4. 4
    Zkuste alternativní metody léčby, jako je akupunktura. Někdy mohou alternativní metody léčby, jako je akupunktura nebo akupresura pomoci proti nutkání zvracet, zejména u těhotných žen. Principem těchto východních metod léčby je to, že když jsou tělesné energie v nerovnováze, objeví se nemoc. K navrácení energetické rovnováhy se používá stimulace určitých bodů na těle, což může pomoci zmírnit nutkání zvracet a také zklidnit zažívací systém. S tím vám může akupunktura pomoci.
    • Pokud vám jehly nedělají dobře, zkuste akupresuru, nebo masáž hlubokých tkání. Řekněte masérovi, že byste chtěli uvolnit tlakové body, abyste se zbavili svých zdravotních problémů.

Část 3
Jak se vyhnout nutkání zvracet

  1. 1
    Před konzumací alkoholu pijte dostatek vody. Než půjdete do baru pít alkohol, vypijte alespoň 750 ml vody, nebo ještě více, pokud to zvládnete. Když budete před konzumací alkoholu pít vodu, pomůže vám to vyhnout se dehydrataci. Když budete mít v těle dostatek vody, alkohol se vám naředí a zpomalí se vám jeho absorpce, takže se vyhnete negativním důsledkům pití, jako je zvracení a nutkání zvracet.
    • Po vypití velkého množství alkoholu tento alkohol nahrazuje vodu v těle a způsobuje dehydrataci. Kvůli tomu potom lidé zvrací tak dlouho, dokud již nemají co zvracet a objevuje se pouze nutkání zvracet. Když budete mít v těle více vody, můžete se nutkání zvracet snadno vyhnout.
  2. 2
    Jezte potraviny bohaté na tuk. Tuk omezuje absorpci alkoholu v těle. Funguje to stejně, jako pití vody. Tuk zpomaluje vstřebávání alkoholu, takže zpomaluje jeho účinky. Měli byste ovšem volit zdravé tuky místo nezdravých tuků. Zde jsou některé ze zdrojů zdravých tuků, které vám dodají energii:
    • Tučné ryby, jako je losos, makrela, nebo slaneček
    • Vlašské ořechy, mandle a jiné ořechy
    • Olivy, řepkový olej a lněný olej
    • Avokádo
  3. 3
    Uvolněte se. Úzkost a stres se bohužel nevyhne nikomu. Lidé, kteří neumějí zvládat stres, často pociťují jeho fyziologické příznaky. Jde o „konverzní“ mechanismus zvládání stresu a úzkosti. Nevolnost, zvracení a nutkání zvracet se u těchto lidí vyskytuje bez zjevné příčiny. Pokud se tomu chcete vyhnout, měli byste být co nejvíce v klidu.
    • Kromě léků proti úzkosti vám může pomoci jóga, meditace, nebo dechová cvičení. Pokud vás tyto věci nebaví, zajeďte si na dovolenou. I trocha času „jen pro sebe“ vám pomůže.
  4. 4
    Vyhýbejte se spouštěčům, jako jsou různé zápachy. Nepříjemný zápach vám může způsobit nutkání zvracet. Mezi běžné zápachy způsobující nutkání zvracet patří kouř, parfémy a některé potraviny. Pokud jste citliví na zápachy, měli byste se těmto věcem vyhýbat. Pokud se jim vyhnout nemůžete, zakryjte si něčím nos a ústa, nebo použijte kapesník.
    • Zápachy způsobují nutkání zvracet tím, že způsobují uvolnění stimulačních látek v mozku. Váš nos je spojen se zažívacím traktem, takže se objevuje nutkání zvracet.
  5. 5
    Zůstaňte na místě. Mnoho lidí trpí nutkáním zvracet, když cestují. Stává se to, když existuje rozpor mezi tím, co vidíme a tím, co cítí naše tělo. Může se vám to stát po cestě v autě, nebo v jiném dopravním prostředku, nebo například na horské dráze, na lodi a ve všech situacích, kdy se pohybujete zepředu dozadu, nebo ze strany na stranu.
    • Neposlouchejte lidi, kteří mluví o nevolnosti při cestování. Z nějakého důvodu platí, že když někdo poslouchá mluvit lidi o tom, že je jim nevolno, začne tyto příznaky pociťovat také. Je to to samé, jako zívání, které někdy může být také nakažlivé.
    • Pokud se tomu chcete vyhnout, dívejte se na pevný předmět, například na obzor a nesledujte při cestování to, co máte po straně. Fixní pohledy nestimulují mozek, takže vás zbaví nutkání zvracet.

Tipy

  • Pokud se nutkání zvracet nedokážete zbavit pomocí domácích metod léčby, měli byste navštívit lékaře, který vám může předepsat léky, které vám pomohou.
  • Potraviny s vysokým obsahem tuku, kořeněná jídla a syrové potraviny vám mohou způsobit nutkání zvracet a další zažívací potíže.

Informace o článku

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Stop Dry Heaving, Français: ne plus avoir de nausées, Português: Acabar Com o Vômito Seco, Italiano: Fermare i Conati di Vomito, Español: parar las arcadas, Русский: остановить рвотные позывы, Bahasa Indonesia: Menghentikan Napas Kering, 中文: 停止干呕, Deutsch: Was man gegen Brechreiz tun kann, Nederlands: Stoppen met kokhalzen, العربية: منع الشعور بالرغبة في القيء

Stránka byla zobrazena 2 104 krát.

Byl tento článek přesný?