Jak se zbavit patních ostruh

V tomto článku:Domácí léčba patních ostruhZlepšení vaší obuviIntenzivní lékařská ošetřeníKolíková léčba

Patní ostruhy jsou maličká vystupující ložiska vápníku, která se mohou vytvořit v blízkosti vaší patní kosti. Mohou být způsobeny opakujícími se aktivitami, jako je tanec nebo běh, nebo se mohou vytvořit ve spojení s plantární fasciits, což je zánět vazu (plantární fascie) na spodní části vaší nohy. Když je plantární fascie zkrácená a tlačí na vaší patní kost, kost uvolňuje vápník, aby se zkusila sama uzdravit. Přebytečná ložiska vápníku mohou někdy vytvořit patní ostruhy. [1]


Pokud pociťujete bolest ze spod vaší nohy poblíž paty, bolest po cvičení nebo aktivitě, nebo bolest jako první věc ráno nebo po dlouhém sezení, můžete mít patní ostruhu. [2] Na patní ostruhy neexistuje zázračná léčba, ale můžete podniknout kroky ke zmírnění bolesti a k tomu, abyste se jich nakonec zbavili.

1
Domácí léčba patních ostruh

  1. 1
    Použijte ledový obklad. Přikládejte si na patu ledový obklad na 10 až 15 minut alespoň dvakrát denně. Můžete také zkusit rolovat ledovou plechovku nebo lahev po vaší noze, pokud jsou vaše patní ostruhy doprovázeny plantární fasciits.
  2. 2
    Vezměte si na zmírnění bolesti volně dostupné léky. Zkuste acetaminofen nebo ibuprofen.
  3. 3
    Odpočiňte si. Je třeba, abyste se vyhýbali stání na vaší bolavé noze, co nejvíce to bude možné., alespoň týden.
    • Zamyslete se nad možnými příčinami problému, zatímco odpočíváte, a přijďte na to, jak můžete udělat nějaké změnit. Mezi činnosti, které mohou přispět k patním ostruhám, patří:
      • Příliš časté běhání nebo běhání na tvrdém povrchu, jako je beton.
      • Zkrácené lýtkové svaly.
      • Boty se špatnou absorpcí otřesů. [3]
    • Zvolněte ve svých aktivitách. V mnoha případech budete mít příliš velké bolestí, abyste mohli pokračovat s namáhavým cvičením, které vytváří tlak nebo nárazy na vaši patu. Poslouchejte své tělo a přejděte na jiné aktivity, jako je plavání nebo jízda na kole, dokud se vaše patní ostruhy nezlepší.
  4. 4
    Noste noční dlahy. Dlahy protahují vaší plantární fascii, zatímco spíte. Například můžete nosit zařízení, které se skládá z laminátové dlahy ve tvaru L a obalit kolem něj obvaz, abyste ho udrželi na místě, když spíte. [4]
  5. 5
    Cvičte. Cviky, které posilují a prodlužují vaší plantární fascii, mohou být také velmi užitečné na patní ostruhy. Zkuste některou z následujících aktivit:
    • Protažení lýtka: Dejte dlaně na zeď. Natáhněte 1 nohu za vás s nataženým kolenem a druhou nohu dejte před vás s kolenem pokrčeným. Zatlačte boky směrem ke zdi a držte v protažení 10 sekund. Měli byste cítit tah ve vašich lýtkových svalech. Opakujte protažení 20 krát na každou nohu.
    • Protažení plantární fascie: Dělejte tento cvik ráno, předtím než budete stát nebo chodit. Zkřižte vaší zraněnou nohu přes koleno vaší druhé nohy. Chyťte se za prsty a jemně je přitáhněte směrem k sobě. Pokud nemůžete dosáhnout na vaše prsty, obalte kolem nich ručník a přitáhněte za ručník. Držte protažení 10 sekund a opakujte 20krát na každou nohu. [5]

2
Zlepšení vaší obuvi

  1. 1
    Vyberte si nové boty, které mají správnou velikost. Až půjdete do obchodu s obuví, nechte si místo hádání velikosti nohu změřit. Také si zkoušejte boty na konci dne nebo po cvičení, když jsou vaše nohy největší. Abyste zajistili, že vám dobře padnou, vezměte si stejné ponožky nebo silonky, které byste obvykle s typem boty, kterou si zkoušíte, nosili.
  2. 2
    Než si koupíte boty, projděte se v nich. Než si koupíte boty, udělejte následující:
    • Pokud si zkoušíte sportovní boty, převažte tkaničky. Začněte u nejvzdálenějšího očka a použijte na tkaničky rovnoměrnou sílu, jak se budete přibližovat k jazyku boty.
    • Ujistěte se, že můžete uvnitř boty volně vrtět prsty. Také se ujistěte, že máte dost místa mezi nejdelším prstem a koncem boty. Měli byste mít ve špičce boty místo stejné zhruba jako je šířka vašeho palce.
    • Projděte se, abyste se ujistili, že bota pevně drží na vaší patě a neklouže nahoru a dolů.
    • Udělejte několik kroků nebo popoběhněte, abyste se ujistili, že jsou vaše nohy pohodlné. Boty, které správně sedí, nevyžadují dobu na rozšlápnutí. [6]
  3. 3
    Používejte ortopedické vložky. Ortopedické vložky si můžete koupit v lékárně, nebo si můžete nechat udělat ortopedické vložky na míru u vašeho podiatra. Zkuste 1 z těchto možností:
    • Vložky pod paty: Tyto vložky pomohou vyrovnat kosti ve vaší noze a podloží vaší patu. Když poprvé začínáte používat vložky pod paty, zkontrolujte kůži, zda nemáte puchýře. Vaše noha se také může s vložkou pod paty více potit, takže si často měňte ponožky a boty. [7]
    • Vložky do bot: I když obvykle můžete koupit vložky v drogérii, můžete mít větší štěstí, když půjdete do obchodu, který prodává sportovní obuv. Zatlačte na oblouk, abyste se ujistili, že nekolapsuje. Když vaše vložky pomáhají, ale snesly by malou úpravu, můžete je vzít k svému podiatrovi, aby vám je uzpůsobil.
    • Vložky na míru: Podiatr vám může udělat odlitek vaší nohy a poskytnout vám vložky na míru. Ty mohou být dražší, ale jsou vyrobené z materiálů zvlášť navržených pro vaše potřeby, a mohou vydržet až 5 let, když je váš podiatr každý rok nebo 2 zrekonstruuje. Abyste si našli podiatra ve vaší blízkosti, podívejte se na internet po České podiatrické společnosti. [8]
    • Dynamické vložky do bot: Nedostatečná elasticita plantární fascie je problém u většiny lidí. Pokud je na plantární fascii nedostatečně pružná podélná šlacha, vzhledem k pacientovu stavu stačí i malý tlak, aby se šlacha vytáhla a poškodila vazy spojující šlachu s patní kostí. Vytvoří se zánětlivý stav známý jako plantární fascitida.
      • Bolest při plantární fascitidě je výrazná zejména od patní kosti a směrem dopředu ke špičce chodidla. Bolest se může ale objevit i v měkké části paty, podél chodidla nebo směrem nahoru k achilově šlaše. Vodoléčba je jedinou účinnou léčbou řešení tohoto problému. Procvičuje se tak šlacha, aby se zvýšila její elasticita a voda také poskytuje úlevu od bolesti.

3
Intenzivní lékařská ošetření

  1. 1
    Požádejte svého lékaře o injekce ke zmírnění bolesti. Váš lékař vám může píchnout kortikosteroidy spolu s lokálním anestetikem jako je Xylocaine. Někteří lékaři vám mohou vstříknout do nohy botox, aby se uvolnila plantární fascie.
  2. 2
    Zkuste mimotělní léčbu rázovou vlnou. Léčba rázovou vlnou využívá ultrazvukové vlny, kdteré mírně poraní tkáně obklopující patu, což může způsobit, že se části, které způsobují bolest, zahojí.
  3. 3
    Když jiné léčby nefungují, podstupte operaci. Před operací lékaři obvykle předepisují domácí léčby a lepší boty zhruba po dobu jednoho roku. Když nic jiného nezmírní bolest, tady je to, co potřebujete vědět o chirurgických možnostech:
    • Částečná plantární fasciotomie: Lékaři odstraní část plantární fascie, aby zmírnili tlak na nervy ve vaší noze.
    • Endoskopie: Tato operace plní stejnou funkci jako částečná plantární fasciotomie, ale používá menší řezy, takže se uzdravíte rychleji. Nicméně endoskopie má vyšší úroveň poškození nervů, takže to zvažte, než se pro tuto operaci rozhodnete. [9]
    • Buďte připravení nosit na chůzi dlahu pod koleno ke zmírnění bolesti a zrychlení procesu hojení. Tyto dlahy nebo "boty," obvykle fungují na zrychlení doby zotavení lépe než berle. [10]

4
Kolíková léčba

  1. 1
    Jděte do obchodu s kutilskými potřebami. Kupte si 150 mm dlouhý kolík s 20 mm v průměru, nebo najděte tyčku o stejných rozměrech.
  2. 2
    Stoupněte si opření o lavičku s bolestivou oblastí silně tlačenou dolů na kolík. Rolujte ho po místě dopředu a dozadu. Nejprve je bolest silná, ale jak budete pokračovat, zeslábne.
  3. 3
    Opakujte to několikrát denně, nebo když sedíte u stolu, sundejte si botu a pokračujte během dne. Po několika dnech nebo tak nebudete pociťovat žádnou bolest, ale modřina, která se objeví, bude bolestivá.
  4. 4
    Pokračujte, dokud pata při chůzi nebude dál bolet.
    • Možná bude muset časem proceduru opakovat, když to začne být nepříjemné.

Tipy

  • Léčba patní ostruhy vyžaduje čas. Můžete pociťovat bolest po několik měsíců, než patní ostruha zmizí.
  • Lidé s nadváhou jsou náchylnější na patní ostruhy a plantární fasciitis. Zhubněte teď, abyste se vyvarovali patním ostruhám v blízké budoucnosti.
  • Zkuste na patě chvilku nestát. Vyvíjejte na ní tlak pouze, když je to třeba.
  • Pokud jste běžec, přestaňte běhat, dokud se bolest nezlepší.

Varování

  • Ujistěte se, že se nerozhodnete pro operaci, dokud nevyčerpáte všechny své možnosti. Operace vám nemusí ulevit od bolesti a může způsobit poškození nervů.

Věci, které budete potřebovat

  • Ledový obklad
  • Acetaminofen nebo Ibuprofen
  • Noční dlahu
  • Ručník
  • Dobré boty
  • Ortopedické vložky
  • Gelové polštářky

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Onemocnění a Léčby

V jiných jazycích:

English: Get Rid of Heel Spurs, Español: eliminar los espolones de talón, Italiano: Sbarazzarsi degli Speroni Calcaneari, Português: Se Livrar de Esporões de Calcanhar, Deutsch: Einen Fersensporn loswerden, Русский: избавиться от пяточной шпоры, 中文: 摆脱脚跟骨刺的烦恼, Français: vous débarrasser d'une épine calcanéenne, Bahasa Indonesia: Menghilangkan Taji Tumit (Heel Spurs), Nederlands: Van hielspoor afkomen, العربية: التخلص من مسمار الكعب

Stránka byla zobrazena 16 862 krát.
Byl tento článek přesný?