Jak se zbavit plynatosti

Nadýmání, říhání a vypouštění plynů je přirozené a je obvykle způsobováno spolykaným vzduchem nebo rozkladem potravin při trávení. [1] Přestože se plynatost často považuje za sociální tabu, je to úplně normální a každý zdravý člověk to denně zažívá. Pokud se však potýkáte s příliš velkou plynatostí, může to začít být nepříjemné nebo bolestivé. Postupujte podle tipů v tomto článku, abyste zmírnili nebo zabránili plynatosti a bolestem.

Postup

  1. 1
    Změňte své návyky. Většina střevních plynů je způsobena polykáním příliš mnoho vzduchu. Příliš mnoho vzduchu můžete spolykat při nadměrném jedení, pití alkoholu, žvýkání bonbonů a žvýkaček a kouření. Pokud tyto věci děláte často, zvažte v zájmu své plynatosti jejich omezení.
  2. 2
    Piště si potravinový deník. I když je pravda, že některé potraviny, jako jsou fazole, mohou způsobit nadměrnou plynatost, mohou být některé potraviny, na které je vaše tělo obzvlášť citlivé. Zaznamenávejte si po dobu jednoho týdne každý den všechny potraviny, které sníte. Také sledujte, kolikrát za den vypouštíte plyny. Měli byste rychle vidět spojení mezi vašimi stravovacími návyky a množstvím plynu, který každý den vypouštíte.
  3. 3
    Berte léky. Vyzkoušejte volně dostupné léky obsahující simethicon, který pomáhá rozkládat bublinky plynu. Přípravky obsahující simethicon si můžete koupit v mnoha formách včetně pilulek, žvýkacích tablet i tekuté. Podívejte se ve vaší lékárně také po jiných lécích pro boj s plynatostí.
  4. 4
    Vyzkoušejte tablety aktivního uhlí. Můžete si koupit léky, které pomáhají snižovat množství plynu, které některé potraviny vytvářejí. Aktivní uhlí také pomůže snížit páchnoucí odér, který někdy doprovází nadýmání.
  5. 5
    Udělejte si lehké cvičení. Když máte pocit plynatosti, nějaké lehké cvičení nebo jakýkoliv druh fyzického pohybu vám pomůže urychlit trávení a předcházet hromadění plynu ve vašich střevech (nadýmání). Je užitečné dát si rychlou desetiminutovou procházku hned po každém jídle.
  6. 6
    Omezte potraviny, které způsobují plynatost. Ke snížení nadměrné plynatosti a nadýmání, omezte množství přijímaných potravin vytvářejících plyny. Není nutné vyřadit všechny tyto potraviny z vašeho jídelníčku, ale jednoduše omezit jejich konzumaci.
    • Pečené fazole, brukvovitá zelenina jako je brokolice, kapusta, růžičková kapusta a květák, perlivé nápoje, žvýkačky (obzvlášť pokud obsahují sorbitol), jablka, banány, broskve, cucavé bonbony a brambory - to všechno způsobuje plynatost.
    • Vyvarujte se zpracovaným potravinám. Chemické látky používané při výrobě zpracovaných potravin tělo dobře nestráví a často způsobují plynatost.
    • Nadměrná plynatost může být také způsobena malabsorpcí potravin, když máte intoleranci laktózy.
  7. 7
    Dobře rozžvýkejte vaše jídlo a jezte pomalu. Pokud jíte příliš rychle, spolykáte více vzduchu, což způsobuje plynatost. Pomalé jedení vám pomůže snadněji strávit potraviny.
  8. 8
    Popíjejte během celého dne malé doušky vody. Vypití alespoň 8 sklenic vody denně zabrání nadýmání a zácpě, ale vylokání vody může ve skutečnosti způsobit přílišnou plynatost a nadýmání. Soustřeďte se na usrkávání vody v průběhu vašich jídel a během dne.
  9. 9
    Pijte čaj. Různé druhy čaje dělají ve zmírňování a odstraňování plynatosti zázraky. Vyzkoušejte pít mátový, čerstvý zázvorový nebo citronový čaj jednou denně a čekejte na výsledky. Pro získání stejných výsledků můžete použít sušené nebo čerstvé přísady.
  10. 10
    Žvýkejte semínka. Anýzová a kmínová semínka napomáhají pohybu plynů skrz váš trávicí trakt. Pokud zvládnete jejich chuť, rozžvýkejte během dne plnou hrst některých z nich a sledujte výsledky. [2]
  11. 11
    Zmírněte úzkost. Když jste znepokojení nebo stresovaní, zvyšujete míru dýchání, což způsobuje, že spolykáte více vzduchu. Když dostanete úzkost, procvičujte hluboké dýchání, abyste snížili pravděpodobnost pozdější plynatosti.[3]

Tipy

  • Plynatost a nadýmání může během ženského menstruačního cyklu vzrůstat, je to normální vedlejší účinek.
  • Pokud trpíte zácpou nebo průjmem, můžete pociťovat jako další příznak plynatost.

Varování

  • Přestože plynatost je normální a běžná, měli byste navštívit vašeho lékaře, pokud potíže s plynatostí přetrvávají. Vyhledejte lékařskou pomoc, jestliže se potýkáte se značnou změnou v chování vašich střev nebo bezdůvodnou ztrátou hmotnosti. Bolestivá nebo chronická plynatost může také indikovat jiné potíže, jako je Crohnova choroba nebo syndrom dráždivého tračníku.

Informace o článku

Kategorie: Onemocnění a Léčby

V jiných jazycích:

English: Get Rid of Gas, Português: Acabar com os Gases, Italiano: Liberarti del Gas nello Stomaco, Español: librarte de los gases, Deutsch: Blähungen lindern, Français: se débarrasser des gaz, 中文: 摆脱胀气, Русский: избавиться от газов, Nederlands: Van lucht in je darmen afkomen, Bahasa Indonesia: Mengilangkan Gas Dalam Tubuh, العربية: التخلص من غازات الأمعاء, हिन्दी: पेट की गैस से छुटकारा पाएँ (kaise kare, pet, gas, ilaj), ไทย: กำจัดแก๊ส, Tiếng Việt: Loại bỏ Tình trạng Đầy hơi, 한국어: 가스 없애는 방법, 日本語: お腹のガスを減らす, Türkçe: Gazdan Nasıl Kurtulunur

Stránka byla zobrazena 1 670 krát.
Byl tento článek přesný?