Pocit, že během pěti vteřin upadnete do bezvědomí není nic příjemného. Je velmi děsivé vidět, jak se kolem vás svět začíná točit, zamlžuje se vám vidění a nedokážete udržet hlavu vzhůru. vaše tělo vám říká, že nemá dostatek krve v srdci a v mozku a musí se vypnout, aby se zotavilo. Naštěstí existují způsoby, jak tělu dodat to, co potřebuje a vyhnout se zbytečnému vypnutí.

Část 1 ze 3:
Jak se vyhnout omdlení

  1. 1
    Pokud můžete, lehněte si. Když na vás přijde pocit, že omdlíte, je to proto, že v mozku nemáte dostatek krve. I několik vteřin takového pocitu vám může způsobit pocit na omdlení. [1] Bojujte proti gravitaci tím, že si lehnete a nedovolíte, aby se vám krev udržela v nohou a v břiše. Díky tomu ji pošlete zpět do srdce a do mozku.
    • Nejlepší je lehnout si na zem. Když náhodou omdlíte, vyhnete se tomu, že byste upadli z židle nebo z postele a zranili se.
  2. 2
    Pokud si nemůžete lehnout, sedněte si, přitáhněte si kolena k hrudníku a dejte si hlavu mezi nohy. Pokud se nacházíte někde v otevřeném prostoru, nebo na veřejnosti a nemůžete si lehnout, sedněte si a dejte si hlavu mezi nohy. Je to to nejlepší, co v danou chvíli můžete udělat pro to, abyste se vyhnuli omdlení. Měli byste v této poloze zůstat, dokud se vám neudělá lépe.
    • Jde o to dostat krev do hlavy. Když budete mít hlavu ve stejné úrovni jako zbytek těla, stabilizuje se vám krevní tlak, uvolní se vám tělo a zbavíte se pocitu, že brzy omdlíte.
  3. 3
    Pijte vodu, sportovní nápoje, nebo šťávy. Pokud jste dokonale zdraví, je možné, že tímto pocitem trpíte kvůli dehydrataci. Snažte se co nejdříve vypít sklenici vody, nebo nějakého sladkého nápoje bez obsahu kofeinu. Je velmi důležité nepít nic, co obsahuje kofein – kofein tělo dehydruje, takže rozhodně nemá smysl pít nic, co ho obsahuje.
    • Voda je v pořádku, ale neobsahuje žádné minerály ani elektrolyty. Pokud je to možné, měli byste pít sportovní drinky, nebo ovocné šťávy.
    • Malé množství cukru často stačí k tomu, aby se do mozku dostalo dostatek glukózy a aby se vaše tělo nemuselo vypínat. Proto (a také proto, že voda neobsahuje sůl) voda není vždy tím nejlepším řešením. [2]
  4. 4
    Snězte něco slaného. Jak jsme již zmínili, omdlévání je často důsledkem dehydratace, takže vám může pomoci sníst něco slaného. Zní to sice trochu nesmyslně, ale zjistilo se, že sůl vytahuje vodu z žaludku a odvádí ji do krevního oběhu. Dejte si tedy slaný preclík a jděte si lehnout, nebo někoho požádejte, aby vám jídlo přinesl.
    • Pokud si hlídáte konzumaci soli z jiných důvodů, nebude to nejlepší nápad. Dejte si raději nějaký neslaný toast nebo krekry – nic, po čem by se vám mohlo udělat nevolno od žaludku. Samozřejmě se také vyhýbejte slaným smaženým pokrmům, jako jsou brambůrky. Držte se zdravějších jídel, jako jsou ořechy a preclíky.
  5. 5
    Zhluboka se nadechujte nosem a vydechujte ústy, abyste se zklidnili. Omdlévání, nebo pocit na omdlení může být někdy pouze důsledkem stresu. Pokud chcete udržet svůj krevní tlak i úzkost na uzdě, zaměřte se na správný dech. Zpomalíte tím srdeční tep, uvolníte tělo a budete schopni se soustředit na přítomný okamžik.
    • Někdy lidé omdlévají proto, že jsou nervózní. Bloudivý nerv naruší činnost mozku, něco vyvolá reakci a zničehonic vám začne klesat krevní tlak. Znáte někoho, kdo omdlévá již při pohledu na injekční stříkačku, nebo na krev? Jde jen o reakci jeho těla, které se snaží vypořádat se s úzkostí.
    Reklama

Část 2 ze 3:
Jak se vyhnout opakovanému omdlévání

  1. 1
    Jezte pravidelně. Láká vás vynechat snídani? Nedělejte to. Vaše tělo potřebuje cukr a sůl, aby mohlo správně fungovat. Když budete mít stabilní krevní tlak a hladinu krevního cukru a nebudete trpět žádnou jinou nemocí, můžete se omdlévání vyhnout. Pokud chcete, aby vaše tělo fungovalo správně, jezte (a pijte) pravidelně.
    • Někteří lidé ovšem trpí snížením tlaku po jídle, které může způsobit omdlévání. Znamená to, že když se příliš přejí, jejich krevní tlak klesne. Krev se začne hromadit v oblasti žaludku a v mozku a v srdci už jí není dostatek, což je dokonalý recept na omdlení. Pokud s tím máte zkušenosti, měli byste jíst pravidelně, ale neměli byste se přejídat. [3]
  2. 2
    Vyhněte se únavě po cvičení. Dalším důvodem, proč někteří lidé omdlévají je to, že jsou příliš unavení. Může to být proto, že málo spí, nebo příliš mnoho cvičí – oba tyto stavy narušují krevní tlak a způsobují, že tělo přechází do úsporného režimu.
    • Pokud příliš cvičíte, měli byste doplňovat tekutiny (protože jich spoustu vypotíte). Ujistěte se, že pijete dostatek vody a sportovních drinků. Pokud jste příliš unavení a ještě k tomu nemáte dostatek tekutin, mohli byste snadno omdlít.
  3. 3
    Snažte se řešit stres a úzkost. Někteří lidé omdlévají kvůli mnoha věcem a většinou netrvá příliš dlouho zjistit, které věci to jsou. Pokud víte, co vás stresuje a co u vás vyvolává úzkosti, možná bude stačit se těmto věcem vyhýbat.
    • Jehly, krev a někdy i osobnější (a nechutnější) věci mohou u mnoha lidí vyvolat omdlévání. Srdce začne bít příliš rychle, začnete se potit, zrychlí se vám dech a zničehonic ležíte na zemi. Dokážete přijít na to, které věci u vás tyto pocity vyvolávají?
  4. 4
    Držte se v chladném a příjemném prostředí. Horko je další často příčinou omdlévání. Příliš teplé prostředí vás může dehydrovat, vypnout vaše tělo a způsobit ztrátu vědomí. Pokud jste v dusném a přetopeném prostředí, nebo ve velkém davu lidí, možná budete muset jednoduše odejít. Čerstvý vzduch probudí vaše smysly, zvedne se vám krevní tlak a brzy se budete cítit opět dobře.
    • Vyhýbejte se alkoholu. Kromě nápojů s obsahem kofeinu byste se měli vyhýbat také alkoholu. Alkohol také dehydruje tělo, může vám snížit krevní tlak a snadno vás pošle k zemi.
  5. 5
    Vyhýbejte se alkoholu. Kromě nápojů s obsahem kofeinu byste se měli vyhýbat také alkoholu. Alkohol také dehydruje tělo, může vám snížit krevní tlak a snadno vás pošle k zemi. [4]
    • Pokud pijete alkohol, nepřekračujte hranici jednoho drinku denně. Pokud jste ten den moc nejedli, nejprve se najezte a napijte se něčeho nealkoholického a až potom si dejte svoji skleničku.
  6. 6
    Vytrénujte své svaly. Někdy vám při pocitu na omdlení může pomoci, když zpevníte svaly. Překřižte si nohy a zatněte svaly. Pokud je to možné, dřepněte si. Můžete také zatnout svaly na pažích, nebo spojit ruce a snažit se je silou oddělit. Tyto malé pohyby vám zvýší krevní tlak. I když se tím omdlení nevyhnete, budete mít alespoň čas najít si bezpečné místo, kde si budete moci lehnout. [5]
    • Existuje také speciální trénink svalů, který vám umožní svaly během několika týdnů vytrénovat tak, abyste byli schopni odolat pocitu na omdlení. Můžete si stoupnout zády ke zdi a opřít se o ni. Paty mějte asi 15 cm od zdi. Dělejte to takto každé dva dny alespoň pět minut v kuse. Postupně se vypracujte až k 20 minutám v náklonu. Zní to velmi jednoduše, ale tento postoj vám může pomoci přeprogramovat mozek (a bloudivý nerv) tak, že přestanete trpět pocity na omdlení. [6]
    Reklama

Část 3 ze 3:
Co dělat po omdlení

  1. 1
    Pohybujte se pomalu. Někteří lidé po ránu trpí silným zmatením a motáním hlavy, zejména proto, že vstávají příliš rychle. Může se vám to ovšem stát i v jakoukoli jinou denní dobu, ale nejčastěji se to stává po rychlém vstání ze sedu nebo lehu. Měli byste se tedy vždy pohybovat pomalu, aby měl váš mozek a vaše srdce šanci se přizpůsobit změně krevního tlaku.
    • Platí to zejména pokud vstáváte, stojíte, nebo ležíte. Jakmile budete ve stabilní poloze, měli byste být v pořádku. Jde jen o to, abyste vstávali velmi pomalu a opatrně.
  2. 2
    Po omdlení byste měli alespoň hodinu odpočívat. Necvičte a nevěnujte se žádné náročné tělesné aktivitě. Vaše tělo se vám snaží sdělit, že byste měli zpomalit, tak ho poslechněte. Dejte si něco k jídlu a lehněte si. Za chvíli se budete cítit lépe.
    • Pokud se vám během několika hodin neudělá lépe (když o sebe budete dobře pečovat), může to znamenat větší problém. V tomto případě by bylo vhodnější vyhledat co nejdříve lékařskou pomoc. Neváhejte zavolat si záchranku, přestože považujete omdlévání za vcelku neškodnou věc.
  3. 3
    Něco snězte a něčeho se napijte. Nebudete se cítit lépe, dokud svému tělu nedodáte dostatek paliva, takže snězte něco sladkého a vypijte něco slaného. Jak jsme již zmínili, trocha preclíků a ořechů a sportovní drinky nebo šťávy jsou ideální. Vypijte plnou sklenici. Něco snězte a jděte si lehnout. Vaše tělo to potřebuje.
    • Pokud máte strach, že opět omdlíte, je dobré mít po ruce svačinu. Možná díky ní také zachráníte někoho, komu by se jinak přihodilo to samé, co vám.
  4. 4
    Promluvte si se svým lékařem. Pokud znáte příčinu svého omdlévání (bylo příliš horko, málo jste jedli atd.), je bezpečné předpokládat, že šlo o ojedinělou událost a nemusíte si dělat starosti. Pokud ale nevíte, proč jste omdleli, neváhejte se poradit se svým lékařem. Bude schopen určit příčinu vašich potíží a pomůže vám vyhnout se dalším zdravotním komplikacím.
    • Poraďte se také o lécích, které berete. Některé léky mohou způsobovat zmatenost, únavu, dehydrataci a omdlévání. [7] Pokud je to váš případ, váš lékař vám může předepsat jiné léky, které nebudou mít tyto vedlejší příznaky.
    Reklama

Tipy

  • Při cvičení na sebe příliš netlačte. Uvědomte si, že jste jen člověk a neměli byste se přetěžovat.
  • Pokud omdléváte často tak, že nemůžete ani chodit, poraďte se se svým lékařem.
  • Před cvičením se vždy dobře napijte.
  • Pokud jste nějakou dobu leželi, vstávejte velmi pomalu.

Reklama

Varování

  • Pokud trpíte častým omdléváním, může jít o příznak vážnějšího onemocnění. Měli byste se poradit s lékařem.
Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 27 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili. Tento článek byl zobrazen 6 186 krát
Kategorie: Obecné zdraví
Stránka byla zobrazena 6 186 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama