Jak se zbavit svalových křečí pomocí minerálů

Svalová křeč se objevuje v momentě, kdy dojde k dlouhodobému nebo nadměrnému stahu kosterní nebo hladké svaloviny. Jedná se o neovlivnitelný stah, během kterého se sval nedokáže uvolnit.[1] Křeče mají mnoho příčin, např. nadměrná aktivita a dehydratace. [2] Svalové křeče také často bývají přímo spojené s nedostatkem draslíku, hořčíku, sodíku a vápníku, jelikož tyto minerály hrají důležitou roli při regulaci činnosti nervů a svalů.[3] Pokud se chcete cítit lépe a vrátit se zpět ke svým obvyklým činnostem, je tedy důležité vědět, jak minerály na svalové křeče správně používat.

Metoda 1 ze 2:
Příjem minerálů na uvolnění křečí

  1. 1
    Zvyšte příjem sodíku. Sodík hraje důležitou roli v prevenci nebo léčbě svalových křečí.[4] Sodík totiž pomáhá regulovat svalové kontrakce a tedy stah a uvolnění svalu.[5]
    • I když je sodík důležitou součástí stravy, příliš velké množství sodíku může způsobit vysoký krevní tlak, který často vede k srdečním chorobám, mrtvici, onemocnění ledvin a srdečním selháním.[6]
    • Zdravotní pracovníci obvykle doporučují denní příjem sodíku pod 2 300 mg a u osob starších 50 let pod 1 500 mg. Lidé s vysokým krevním tlakem, cukrovkou nebo chronickými ledvinovými potížemi by také měli přijímat menší množství sodíku.[7]
    • Mezi obvyklé potravinové zdroje sodíku patří nejen zelenina a mléčné produkty, ale i maso a korýši.[8]
  2. 2
    Zvyšte příjem hořčíku. Hořčík je jeden z minerálů, které tělo potřebuje na zajištění správné funkce svalů.[9] Přestože studie o svalových křečích a hořčíku jsou nejednoznačné, jedna studie prokázala význačné zlepšení u těhotných žen se svalovými křečemi, které braly hořčík.[10]
    • Mezi obvyklé potravinové zdroje hořčíku patří listová zelenina, oříšky, luštěniny a cereálie.[11]
    • Strava, která je příliš bohatá na tuky, může snižovat schopnost těla absorbovat hořčík.[12]
    • Doplňky stravy obsahující hořčík jsou běžně dostupné v lékárnách a drogériích.
  3. 3
    Zvyšte příjem draslíku. Deficit draslíku, tzv. hypokalémie, může mít vliv na správnou funkci svalů.[13] Zvýšený příjem draslíku může pomoci zbavit se svalových křečí přirozenou cestou.[14]
  4. 4
    Zvyšte příjem vápníku. Vápník je důležitý pro správnou funkci svalů.[17] Zvýšený příjem vápníku vám může pomoci vyléčit svalové křeče.[18]
    • Vitamín D je důležitý pro správnou absorpci vápníku. Vitamín D můžete získat z lososa, žloutků nebo z pobytu na slunci. [19]
    • Mezi obvyklé potravinové zdroje vápníku patří listová zelenina (brokolice, špenát, kapusta) a mléko, sójové mléko a ovocné šťávy obohacené o minerály.[20]
    • Doplňky stravy obsahující vápník jsou dostupné ve většině lékáren. Některé studie však naznačují, že doplňky stravy obsahující vápník mohou způsobovat ledvinové kameny a nést další zdravotní rizika, která převyšují jejich potenciální výhody.[21]Promluvte si s doktorem o braní doplňků stravy s vápníkem.
    Reklama

Metoda 2 ze 2:
Minerální lázeň

  1. 1
    Napusťte si vanu teplou vodou. Studie ukázaly, že minerální lázně zlepšují krevní oběh těla a dokáží uvolnit svaly z křeče.[22] Snažte se, aby voda nebyla příliš horká, aby vám lázeň byla příjemná a nedošlo k žádným popáleninám.
  2. 2
    Přidejte do vody epsomskou sůl. Epsomská sůl (síran hořečnatý) je oblíbená látka pro léčbu bolavých nebo stažených svalů. [23] Přidejte do vany asi 1 až 2 hrnky epsomské soli na 4 litry vody. [24]
  3. 3
    Sedněte si do lázně. Pokud chcete, můžete do lázně ponořit celé své tělo. Minimálně byste však měli ponořit pod vodu tu část těla, v které máte svalovou křeč. Seďte v lázni asi 12 minut, aby lázeň mohla opravdu zaúčinkovat na vaše tělo a vy se uvolnili.[25]
    • Promluvte si s doktorem o tom, jak často si máte dávat lázeň s epsomskou solí a jak dlouho byste v ní měli sedět. [26]
  4. 4
    Dejte si obklad. Pokud si nechcete dávat minerální lázeň, stačí si připravit obklad s epsomskou solí. Postupujte podle stejných poměrů jako na minerální lázeň a pak jednoduše namočte čistý ručník do lázně s epsomskou solí a přiložte jej na křeč. [27]
    Reklama

Tipy

  • Křeče obvykle způsobuje dehydratace. Pokud máte křeče často, pijte více vody.
  • Pokud míváte křeče během cvičení, před každým cvičením pijte alespoň 2 sklenky vody.
  • Pokud se hodně potíte, zkuste pít sportovní nápoje, které vyrovnávají hladinu elektrolytů v těle.
  • Po každém cvičení nechte tělo vychladnout pomocí krátkého výběhu nebo strečinku. Pokud máte křeče, odpočiňte si a protáhněte si stažené svaly.
  • Pokud vám strava (banány, švestky, atd.) moc nepomáhají, promluvte si s doktorem nebo lékárníkem. Doplňky stravy v tabletách se dají poměrně levně koupit v lékárně nebo drogérii. Lékárník vám také může doporučit správné dávkování. Postupně můžete vyzkoušet nejrůznější doplňky stravy a zjistit, které vám vyhovují.

Reklama

Varování

  • Pokud máte vážné a chronické křeče v noze, běžte k doktorovi. Pokud si myslíte, že máte "syndrom neklidných nohou", promluvte si o tom s doktorem. Měl by vám doporučit léky na léčbu této bolestivé a vysilující nemoci.
  • Svalové křeče jsou obvykle dočasné a nezpůsobují žádné dlouhodobé poškození. Kontaktujte však svého doktora, pokud máte křeče více než jeden den nebo pokud se jich nedokážete sami zbavit.
  • Některé léky na cholesterol (např. Lipitor nebo Simvastatin) mají vážný vedlejší účinek, tzv. rhabdomyolýzu. To znamená, že lék způsobuje rozpad svalů a může způsobit vážné poškození, pokud se na nemoc brzy nepřijde. Pokud máte bezdůvodné svalové křeče a zároveň berete léky na cholesterol ze skupiny statinů, okamžitě navštivte svého lékaře.[28]
Reklama
  1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0048475/
  2. http://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/magnesium-supplement-oral-route-parenteral-route/description/drg-20070730
  3. http://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/magnesium-supplement-oral-route-parenteral-route/description/drg-20070730
  4. http://www.mayoclinic.org/symptoms/low-potassium/basics/definition/sym-20050632
  5. https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/conditionsandtreatments/muscle-cramp
  6. http://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/potassium-supplement-oral-route-parenteral-route/description/drg-20070753
  7. http://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/potassium-supplement-oral-route-parenteral-route/description/drg-20070753
  8. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/calcium-supplements/art-20047097
  9. https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/conditionsandtreatments/muscle-cramp
  10. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/calcium-supplements/art-20047097
  11. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/health-tip/art-20048938
  12. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/health-tip/art-20048938
  13. http://www.emedicinehealth.com/muscle_cramps-health/article_em.htm
  14. http://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/magnes/description/drg-20088513
  15. http://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/magnes/proper-use/drg-20088513
  16. http://www.webmd.com/a-to-z-guides/epsom-salt-bath?page=2
  17. http://www.webmd.com/a-to-z-guides/epsom-salt-bath?page=2
  18. http://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/magnes/proper-use/drg-20088513
  19. http://www.mayoclinic.com/health/rhabdomyolysis/AN01413

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 29 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.
Kategorie: Zdraví
Stránka byla zobrazena 1 399 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama