Jak se zbavit těžké plynatosti

Spoluautor Chris M. Matsko, MD

V tomto článku:Změna stravovacích návykůUžívání doplňků a lékůDalší změny životního stylu16 Reference

Lidské tělo z jídla, pití a spolykaného vzduchu denně vyprodukuje mezi 500 a 1500ml plynů.[1] Lidé se těchto plynů poté zbavují říháním či vyloučením přes konečník – plynatostí. Někdy se však stane, že nás postihne nadměrná plynatost, která je bolestivá a trapná. Pokud pochopíte, jak snížit množství plynů, můžete se cítit lépe. Čtěte dále a zjistěte, jak předejít nadměrné plynatosti.

1
Změna stravovacích návyků

  1. 1
    Zjistěte, jaká jídla vás nadýmají. Možná již víte, po kterých jídlech trpíte nadměrnou plynatostí, ale pokud tomu tak není, začněte si vést stravovací deník a zjistěte, která jídla vaši plynatost způsobují.[2] Jakmile zjistíte, která jídla vás nadýmají, omezte jejich konzumaci nebo se jim zcela vyhněte. Mezi běžné potraviny, které nadýmají, patří:[3]
    • Zelenina jako brokolice, růžičková kapusta, zelí a květák.
    • Fazole a další luštěniny.
    • Ovoce jako broskve, hrušky a syrová jablka.
    • Celozrnné výrobky a pšeničné otruby.
    • Vejce.
    • Sycené nápoje, ovocné nápoje, pivo a červené víno.
    • Smažená a mastná jídla.
    • Pokrmy a nápoje s vysokým obsahem fruktózy.
    • Cukr a náhrady cukru.
    • Mléko a mléčné výrobky.[4]
  2. 2
    Jezte pomalu. Pokud jíte rychle, spolykáte velké množství vzduchu, který může způsobovat nadýmání. Abyste tomuto vedlejšímu účinku zabránili, jezte pomalu. Každé sousto dobře rozkousejte a mezi sousty si dělejte malé pauzy. Díky tomu se jídlo zpomalí a nespolykáte tolik vzduchu.[5]
  3. 3
    Místo žvýkání žvýkačky si po jídle vyčistěte zuby. Pokud žvýkáte žvýkačku nebo cucáte mentolový bonbon, spolykáte přitom velké množství vzduchu, které může vést k plynatosti. Mezi jídly si proto místo žvýkačky či mentolky raději vyčistěte zuby.Můžete tak výrazně snížit množství vzduchu, které spolykáte. [6]
  4. 4
    Nápoje pijte ze sklenky, ne přes slámku. Pití brčkem může způsobit to, že spolykáte velké množství vzduchu, které vede k nadměrné plynatosti. Při pití tedy brčko nepoužívejte, napijte se raději přímo ze sklenice.[7]
  5. 5
    Pokud nosíte zubní náhradu, zkontrolujte, zda vám dobře sedí. Nesprávně sedící zubní náhrada také způsobí to, že při jídle a pití spolykáte spoustu vzduchu. Pokud vám náhrada nesedí, objednejte se ke svému zubaři a nechte si náhradu upravit.[8]

2
Užívání doplňků a léků

  1. 1
    Kupte si volně prodejný lék proti nadměrné plynatosti. Mezi nejběžnější léky patří Degasin a Espumisan, ale na trhu existují i další přípravky. Pokud si nejste jisti, jaký přípravek si vybrat, či vám poslední vyzkoušený přípravek nezabral, poraďte se se svým lékařem či lékárníkem.[9]
    • Při výběru přípravku se podívejte, zda obsahuje simethicone. Tato složka přináší úlevu díky své schopnosti rozpustit bublinky plynu.[10]
  2. 2
    Při prevenci plynatosti užívejte Beano či jiný podobný doplněk stravy. Beano obsahuje enzym alpha-galactosidase, který funguje jako prevence proti nadýmání. Studie prokázala, že lidé užívající doplněk Beano spolu se stravou trpěli plynatostí daleko méně, než lidé, kteří jej neužívali.[11]
  3. 3
    Užívejte živočišné uhlí. Některé studie prokázaly, že užíváním tohoto doplňku se sníží množství plynů ve střevech, zatímco jiné studie tento účinek neprokázaly. Protože je uhlí přírodním doplňkem, můžete jej bezpečně vyzkoušet.[12]
  4. 4
    Zkuste užívat chlorofilin. Chlorofilin se získává z chlorofylu, ale nemá stejné složení. Některé studie naznačily, že tato látka je efektivní při nadměrné plynatosti u starých lidí, ale důkazy nejsou. Můžete zvážit užívání chlorofilinu a zjistit, zda vám pomůže.[13]
    • Neužívejte chlorofilin pokud jste těhotná. O chlorofilinu se toho moc neví a jeho neškodnost pro těhotné nebyla zjištěna.

3
Další změny životního stylu

  1. 1
    Přestaňte kouřit. Kouření je samo o sobě neřest a vašemu zdraví škodí. Během kouření spolykáte spoustu vzduchu, díky kterému můžete trpět nadměrnou plynatostí. Pokud přestanete kouřit, prospějete svému zdraví a snížíte množství plynu ve svých střevech.[14]
  2. 2
    Denně relaxujte. Stres a úzkost může způsobit nadměrné tvoření plynu, je proto důležité zařadit do svého denního režimu pravidelnou relaxaci. Zkuste meditaci, jógu, hloubková dechová cvičení pro snížení nadměrného množství plynu ve vašich střevech, jako následek stresu a úzkosti.[15]
  3. 3
    Pokud vám změna jídelníčku a užívání doplňků stravy nepomohlo, poraďte se se svým lékařem. Zdravotní problémy jako Syndrom dráždivého tračníku, diabetes nebo celiakie mohou i přes vaše úsilí způsobovat nadměrnou tvorbu plynů. Váš lékař vám může předepsatléky, které vám při těchto onemocněních pomohou.[16]

Tipy

  • Po jídle nespěte.
  • Čerstvé ovoce a zelenina u vás mohou vyvolat nadměrnou tvorbu plynů ve střevech, pokud běžně jíte pouze zpracovanou stravu. Tohoto problému se většinou po pár dnech zbavíte. Ovoci a zelenině se ze strachu před plynatostí nevyhýbejte. Jsou pro vaše zdraví důležité a neměli byste je opomíjet.

Varování

  • Infarktová bolest na hrudi je podobná bolesti při plynatosti. Pokud pociťujete silnou bolest na hrudi, která neustává či se zhoršuje, kontaktujte svého lékaře, pohotovost či si zavolejte sanitku. Riskujete svůj život!
  • Pokud máte některý z následujících příznaků, navštivte svého lékaře.
    • Křeče v oblasti podbřišku.
    • Náhlé či trvalé změny ve vyprazdňování.
    • Nepolevující zácpa či průjem.
    • Krev ve stolici.
    • Horečka.
    • Nevolnost.
    • Zvracení.
    • Bolesti a otoky podbřišku.
  • Nepřestávejte užívat lékařem předepsané léky bez předchozí konzultace. V některých případech si můžete přivodit závažné komplikace, či dokonce zemřít!
  • Při užívání antacid či léků proti plynatosti si vždy přečtěte dávkování. Ujistěte se, že neužíváte nesprávnou dávku!
  • Pokud spolu s výše uvedenými léky používáte i lékařem předepsané léky, vždy předem konzultujte s lékařem či lékárníkem. Antacida a léky proti plynatosti velmi často ovlivňují účinek dalších léků.

Reference

  1. https://my.clevelandclinic.org/health/diseases_conditions/hic_Gas
  2. http://www.niddk.nih.gov/health-information/health-topics/digestive-diseases/gas/Pages/ez.aspx
  3. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gas-and-gas-pains/in-depth/gas-and-gas-pains/art-20044739
  4. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gas-and-gas-pains/in-depth/gas-and-gas-pains/art-20044739
  5. http://www.niddk.nih.gov/health-information/health-topics/digestive-diseases/gas/Pages/ez.aspx
  6. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gas-and-gas-pains/in-depth/gas-and-gas-pains/art-20044739
  7. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gas-and-gas-pains/in-depth/gas-and-gas-pains/art-20044739
  8. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gas-and-gas-pains/in-depth/gas-and-gas-pains/art-20044739
  9. http://www.webmd.com/drugs/condition-3232-Gas%20%20Flatulence%20.aspx?diseaseid=3232

Ukázat více... (7)

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Chris M. Matsko, MD. Dr. Matko je lékař v důchodu v Pennsylvánii. Svůj lékařský titul získal na Tempe University School of Medicine v roce 2007.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Prevent Excess Gas, Español: reducir el exceso de gas, Deutsch: Übermäßige Gasbildung vermeiden, Português: Prevenir o Excesso de Gases, Français: réguler les excés d'aérophagie, Nederlands: Overmatige gasvorming voorkomen, 中文: 防止身体产生多余气体, Русский: избежать излишнего газообразования, Bahasa Indonesia: Mencegah Gas Berlebih, العربية: منع غازات البطن المفرطة, ไทย: ลดกรดเกินในกระเพาะอาหาร, Tiếng Việt: Ngăn đầy hơi, 한국어: 배에 가스가 덜 차게 하는 법

Stránka byla zobrazena 4 744 krát.
Byl tento článek přesný?