Jak si kýchnout

V tomto článku:Podrážděte si kýchací svalyLátky způsobující kýcháníJak přelstít nos, abyste si kýchliReference

Už se vám někdy stalo, že jste si téměř kýchli, ale na poslední chvíli se vám to nepovedlo? Pokud se kýchnutí chcete zbavit před nějakou schůzkou, před jídlem nebo před tím, než se potkáte se svým partnerem, využijte naše rady. Protože je kýchání přirozené, můžete ho nastartovat těmi správnými technikami. Budete možná muset trochu experimentovat, protože každý na tyto techniky reaguje jinak.

1
Podrážděte si kýchací svaly

  1. 1
    Polechtejte si nos. Protože účelem kýchnutí je dostat z nosu všechny cizí látky, můžete si nos „polechtat“ kapesníkem nebo vatovou tyčinkou. Klidně použijte i pramínek vlasů, ale nedělejte to ničím ostrým.
    • Srolujte si kapesník do tenkého pásku. Dejte si jeho konec do nosu a trochu tam s ním zatřeste. Mělo by vás to polechtat.
    • Lechtejte si nos tak dlouho, jak to vydržíte a nakonec byste si měli kýchnout. Zkuste si u toho také broukat.
  2. 2
    Vytrhejte si obočí. Svaly na očním víčku, které zavírají a otvírají vaše oči, jsou součástí nervové sítě, která se aktivuje při kýchání. [1]
    • Proto když si budete tyto svaly dráždit tím, že si vytrháte obočí, stimulujete tím nervy a možná se vám podaří kýchnout si. [2]
    • Pokud si nechcete trhat žádné chloupky, zkuste se poškrábat pod obočím. I toto dráždění může pomoci stimulovat ty správné svaly.
  3. 3
    Vytrhněte si chlup z nosu. Stejně jako v případě obočí vám může pomoci vytrhnout si chlup z nosu.
    • Vezměte si pinzetu a chytněte si jeden jediný chlup v nose. Když si jich vytrhnete více, bude to úplně zbytečné a bude vás to hodně bolet.
    • Vytrhněte si chlup jedním prudkým pohybem a mějte po ruce kapesník. Kýchnutí na sebe nenechá dlouho čekat.
  4. 4
    Masírujte si kořen nosu. Vezměte si elektrický masážní strojek a jemně si s ním přejíždějte po kořeni nosu.
    • Někteří lidé si díky tomu hned kýchnou, protože je to začne lechtat v nose.
    • Až ucítíte, že se blíží kýchnutí, podívejte se co nejrychleji do ostrého světla.
  5. 5
    Polechtejte si patro. Opřete si jazyk o patro a posuňte ho až dozadu na měkké patro.
    • Špičkou jazyka se lechtejte na měkkém patře.
    • Můžete tím vyvolat kýchací reflex.

2
Látky způsobující kýchání

  1. 1
    Nadýchejte se koření. Vdechněte trochu pepře, kmínu, koriandru nebo jiného koření.
    • Nasypejte si trochu koření na kousek papíru nebo na talíř. Nadrťte si ho pokud možno v hmoždíři.
    • Přikryjte koření kouskem jemné látky, nebo filtrem, který nepropustí žádný pepř, nakloňte se nad něj a jemně vdechujte.
    • Pokud se trocha koření dostane skrz látku do vašeho nosu, bude to pálit, takže mějte po ruce kapesník, abyste se v případě potřeby mohli vysmrkat.
  2. 2
    Zkuste kýchací pudr. Kýchací pudr se vyrábí z kombinace koření a můžete ho koupit v obchodech s ptákovinami, nebo na internetu.
    • Než se do toho pustíte, přečtěte si návod k použití, abyste se vyhnuli tomu, že vdechnete pudr, který obsahuje kýchavici. Tato rostlina může být jedovatá. [3]
    • Můžete si také vyrobit vlastní kýchací pudr. Najděte si na wikiHow článek, který vás to naučí.
  3. 3
    Zhluboka se nadechněte studeného vzduchu. Můžete svůj kýchací reflex spustit také tím, že se zhluboka nadechnete studeného vzduchu.
    • Pokud jste uvnitř a venku je zima, vyjděte na chvíli ven a pořádně se nadechněte. Pokud venku není dost zima, můžete strčit hlavu do mrazáku.
    • Dejte si horkou sprchu a potom rychle vytáhněte hlavu a zhluboka se nadechněte. [4]
  4. 4
    Nasajte vodu. Není to sice zrovna příjemné, ale když se vám do nosu dostane voda, aktivujete tím svůj kýchací reflex.
    • Namočte si nos do šálku s teplou vodou a jemně ji nasajte. Dejte si pozor, abyste to nepřehnali a nenasáli vody moc!
    • Až budete mít vodu v nose, měli byste být schopni si ihned kýchnout minimálně dvakrát za sebou.
  5. 5
    Dejte si silnou žvýkačku. Na některé lidi platí, když si vezmou silnou mentolovou žvýkačku.
    • Jiní zase spoléhají na silné mentolové bonbony, nebo zubní pastu.
  6. 6
    Napijte se nějakého bublinkového nápoje. Někteří lidé tvrdí, že jim bublinkové nápoje pomáhají kýchnout si.
    • Dejte si nějaký sycený nápoj – limonádu, colu, zázvorové pivo nebo něco jiného a uvidíte, jestli to funguje i u vás. Můžete si nápoj na chvíli držet pod nosem a nasávat unikající bublinky. Tato metoda ovšem nefunguje se zvětralými nápoji.
    • Silná vůně a chuť těchto nápojů vám polechtá nos a vyvolá kýchnutí.

3
Jak přelstít nos, abyste si kýchli

  1. 1
    Zadívejte se do ostrého světla. 17-35% lidí trpí kýcháním ze slunce, protože mají geneticky vrozené „foto-reflexní kýchání“. [5] Těmto lidem stačí podívat se do světla a hned si kýchnou.
    • Zkuste na chvíli zavřít oči a vyhýbat se ostrému světlu. Až si zvyknete na temno, otevřete oči a otočte se přímo do ostrého světla.
    • Můžete například vejít ze zatemněného bytu na slunce, nebo se podívat na něco hodně světlého (ne ale přímo do slunce, jinak byste si mohli poškodit zrak), například žárovku. Pokud tento reflex máte, pravděpodobně si kýchnete a to hned několikrát.
    • Proč se to děje? Trojklanný nerv, který má na starosti kýchání, prochází okolo optického nervu. U některých lidí se optický nerv doslova „otírá“ o trojklanný nerv a tělo na to reaguje kýchnutím.
  2. 2
    Dotkněte se něčeho studeného. Někteří lidé tvrdí, že když se dotknou něčeho studeného, ihned si kýchnou. Neexistují sice žádné vědecké důkazy potvrzující toto tvrzení, ale určitě stojí za to to zkusit.
    • Položte ruku na nějaký studený povrch, například na něco kovového nebo kamenného. Několikrát ruku sundejte a znovu ji tam položte.
    • Když budete mít štěstí, za chvíli si kýchnete.
  3. 3
    Zkuste „nahrát“ kýchnutí. Někdy postačí pouze předstírat kýchnutí a za chvíli si kýchnete doopravdy.
    • To proto, že falešné kýchnutí stimuluje ty stejné svaly, které mají na starosti skutečné kýchnutí.
    • Možná si u toho budete připadat hloupě, ale rozhodně to funguje!
  4. 4
    Zakloňte hlavu. Pokud máte pocit, že se kýchnutí už blíží, ale neděje se to dost rychle, zkuste zaklonit hlavu. Někdy tento jednoduchý pohyb pomůže kýchnutí vyvolat.

Tipy

  • Dýchejte pomalu nosem a možná si za chvíli kýchnete.
  • Polechtejte se v nose pírkem.
  • Zkuste si broukat a přitom vyfukovat pusou. Snažte se udržet ústa u sebe a nepouštět ze sebe příliš mnoho vzduchu. Foukejte tak, aby se vám rozvibroval nos a za chvíli si jistě kýchnete.
  • Pokud vám to nejde, zahrajte si na slona a vydávejte stejný zvuk, jako on. Zní to divně, ale funguje to.
  • Snažte se rychle za sebou napodobit kýchání a nakonec se vám to povede. Když budete mít štěstí, kýchnete si klidně i 20x za sebou – 16x za minutu (klidně si to nahrajte).
  • Mějte po ruce kapesník, abyste si mohli pohodlně kýchnout. Potom si co nejrychleji umyjte ruce. Pokud nemáte kapesník a nemůžete si hned umýt ruce, kýchněte si do rukávu, abyste potom rukama nepřenášeli bakterie. [6]

Varování

  • Nikdy se nesnažte zastavit kýchnutí. Nedržte si nos ani si nezakrývejte ústa. Mohli byste si tím přivodit vážné zranění. Síla a rychlost průměrného kýchnutí může při zabránění odchodu z těla poškodit cévy v hlavě nebo sluch.
  • Nikdy si nelechtejte nos ničím ostrým, jinak byste se mohli poranit. Mohli byste se omylem píchnout do nosu, nebo byste si tam mohli zanést bakterie, se kterými by se vaše tělo nedokázalo vypořádat. Nos je otvorem do těla, takže si s ním nezahrávejte.

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Obecné zdraví

V jiných jazycích:

English: Make Yourself Sneeze, Español: estornudar, Português: se Fazer Espirrar, Italiano: Forzare uno Starnuto, Deutsch: Sich selbst zum Niesen bringen, Français: se faire éternuer, Русский: заставить себя чихнуть, 中文: 打喷嚏, Nederlands: Jezelf laten niezen, Bahasa Indonesia: Membuat Diri Sendiri Bersin, العربية: إجبار نفسك على العطس, Tiếng Việt: Kích thích Hắt hơi, ไทย: ทำให้จามออกมา

Stránka byla zobrazena 8 801 krát.
Byl tento článek přesný?