Jak si narovnat páteř

V tomto článku:Jak pečovat o páteřZhodnoťte svoji páteřNajděte si vhodnou léčbu

Páteř prochází středem zad a uvnitř ní se nachází mícha, což je v podstatě obrovská dálnice plná nervů, které spojují mozek se všemi ostatními tkáněmi v těle. Je tedy zřejmé, že je velmi důležité mít zdravou páteř. Z laterálního, neboli bočního pohledu se na páteři nachází tři zakřivení, které jsou nutné pro flexibilitu a stabilitu. [1] Když se na svoji páteř podíváte zezadu, měli byste ji mít rovnou, ne nakloněnou na stranu. Někteří lidé mají od narození špatně zakřivenou páteř, ale nejčastěji jsou na vině špatné zdraví, nesprávné držení těla a nedostatečná výživa.

Část 1
Jak pečovat o páteř

  1. 1
    Mít správné držení těla. Když budete mít správné držení těla vsedě, při chůzi i vestoje je pravděpodobně to nejdůležitější, co můžete pro péči o svoji páteř udělat.[2] Mnoho lidí má sedavé zaměstnání, při kterém je velmi důležité mít správně nastavenou výšku židle. Kupte si židli, která vás důkladně podepře. Židle by měla být nastavitelná (abyste si ji mohli přizpůsobit svému tělu) a měla by vám dostatečně podepírat bedra. Doma při sledování televize si záda podpírejte polštáři a nohy si dávejte na stoličku.
    • Nepřekřižujte si nohy ani chodidla když sedíte, protože v této poloze máte nesrovnané boky a zatěžujete tím bedra.
    • Mějte obrazovku počítače v úrovni očí přímo před židlí, jinak si budete příliš zatěžovat krk a mohli byste si i narušit správné zakřivení páteře.
  2. 2
    Noste kvalitní boty. Chodidla jsou velmi důležitá pro správné držení těla, protože jsou základem celého těla. Noste tedy pevné boty, které vám dobře podepřou klenbu chodidla. Boty by měly mít 1-3 cm podpatek a dostatek místa na prsty. Vyhýbejte se botám na vysokém podpatku, které narušují těžiště těla a způsobují kompenzační držení těla, což značně zatěžuje bederní páteř (čemuž se říká hyperlordóza). [3]
    • Pokud trpíte nadváhou, máte ploché nohy, nebo jednu nohu kratší, měli byste nosit ortopedické pomůcky, jako jsou speciální vložky do bot. Tyto pomůcky podporují zdravou páteř tím, že podpírají nožní klenbu a zajistí, že budete chodit a běhat zdravějším způsobem.
    • Tyto pomůcky seženete u ortopeda, u podiatra, nebo v obchodech se zdravotnickými potřebami.
  3. 3
    Spěte na pevné matraci. Uvědomte si, že v posteli strávíte třetinu svého života, takže byste se měli zaměřit na kvalitu své matrace a na tom, jak spíte. Pro většinu lidí jsou tvrdé matrace nejlepší strategií k zajištění dostatečné podpory páteře. Také pěnové matrace s pamětí vám mohou pomoci. Novou matraci byste si měli pořizovat každých 8-10 let. Tloušťka polštáře by měla odpovídat vzdálenosti mezi vaším ramenem a boční stranou hlavy – je dobré mít ve spánku srovnaný krk.
    • Nejlepší poloha pro spánek je poloha na boku s mírně pokrčenými boky a koleny a s malým polštářkem mezi stehny, který zajistí, že budete mít srovnané také boky.[4]
    • Nedávejte si pod hlavu příliš mnoho polštářů, když si budete v posteli číst, jinak byste si mohli poškodit krk a narušit jeho běžné zakřivení (lordózu).
  4. 4
    Cvičte a buďte aktivnější. Středně intenzivní cvičení má mnoho prospěšných účinků na zdraví, jako je hubnutí a silnější svaly, což má příznivý vliv na zdraví páteře. [5] Když budete mít nadváhu, budete příliš zatěžovat klouby páteře a způsobíte, že budou náchylnější k různým zraněním a nebudou srovnané. Kromě toho vám silnější svaly udrží kosti a klouby na správném místě. Posilování je skvělým způsobem, jak získat silnější svaly, ale musíte se zaměřit na všechny svalové skupiny a neposilovat například jen svaly na břiše, protože byste si tím mohli způsobit nevyrovnaně silné svaly a špatné držení těla. Pokud nevíte, jak správně cvičit, požádejte o radu osobního trenéra.
    • Každé ráno po probuzení se otočte na záda a pomalu dělejte pažemi a nohama „andělíčky do sněhu“ alespoň 3-5 minut. Tyto pohyby vás skvěle zahřejí a protáhnou vám všechny svaly, které jsou důležité pro zdravou páteř.
    • Když budete v posilovně cvičit s veslařským trenažérem, posílíte svaly mezi lopatkami a budete mít lepší držení těla v jeho horní polovině.
    • Pilates a jóga jsou cvičení, která protahují svaly a srovnávají tělo, zejména v oblasti břicha, pánve a beder. Právě tyto oblasti jsou základem správného držení těla.
  5. 5
    Jezte zdravě, abyste měli dostatek živin. Pokud chcete mít silné, rovné a zdravé kosti, potřebujete spoustu živin. Minerály, jako je vápník, hořčík a bor tvoří minerální matici kostí a když jich nebudete mít dostatek, může to způsobit řídnutí kostí a náchylnost k frakturám (osteoporóza). Vitamín D je pro zdravé kosti také důležitý a jeho nedostatek způsobuje řídnutí kostí a jejich deformace (u dětí se tomu říká křivice, u dospělých jde o osteomalacii).
    • Vitamín D se tvoří v pleti, když je vystavena intenzivnímu slunečnímu záření.
    • Doporučená dávka vápníku denně je 1000-1200 mg, podle věku. Nejlepšími přírodními zdroji vápníku je kapusta, špenát, sardinky, tofu, mandle a sezamová semena.[6]

Část 2
Zhodnoťte svoji páteř

  1. 1
    Zjistěte, zda netrpíte skoliózou. Skolióza je abnormální zakřivení páteře, většinou v oblasti mezi lopatkami, které může způsobovat bolesti zad a omezení pohyblivosti. [7] Z neznámých důvodů se někteří lidé se skoliózou již narodí, u jiných se zase rozvine až v dospělosti. Vyšetření se většinou provádí na základních školách, ale většina lékařů je dostatečně kvalifikovaná na to, aby mohli skoliózu diagnostikovat. Vyšetření zahrnuje předklonění pacienta a zjištění, zda pacientovi jedna lopatka vyčnívá ze zad více, než druhá.
    • Vyšetření na skoliózu je u dětí důležitější než u dospělých, protože některé druhy léčby (korzety a kovové implantáty) mohou zpomalit průběh této nemoci u dětí, kterým se páteř ještě vyvíjí.
    • Pokud máte vyšší riziko rozvoje skoliózy, máte také vyšší riziko rozvoje nevratných deformit páteře a omezení pohyblivosti.[8]
  2. 2
    Zajděte si k lékaři. Pokud se při vyšetření zjistí, že máte skoliózu, nebo pokud máte abnormální páteř, měli byste vyhledat specialistu. Ortoped vám páteř prohlédne a nařídí vyšetření rentgenem, aby lépe porozuměl vašemu problému. Specializovaný lékař bude hledat relativně běžné patologické příznaky u páteře, jako je osteoartritida, osteoporóza a vyhřezlé ploténky – všechny tyto problémy mohou způsobit abnormální zakřivení páteře a biomechaniku těla.[9]
    • Ortoped může nařídit také CT vyšetření, MRI vyšetření, kostní testy a pokročilejší rentgen, které mu pomohou určit diagnózu.
    • Abnormality a nemoci páteře se léčí chirurgicky pouze ve vzácných případech.
  3. 3
    Navštivte chiropraktika nebo osteopata. Tito lékaři jsou specializovaní na páteř a spoléhají se na přírodní metody léčby páteře i jiných částí těla. Většinou nepoužívají farmaceutika ani invazivní metody, jako jsou operace. Umějí zhodnotit všechny abnormality páteře, jako jsou nesprávná zakřivení, omezení pohyblivosti, nebo ztuhlé svaly.
    • Některý zakřivení páteře, jako je zakřivení u krku, nebo uprostřed páteře jsou normální, ale přílišné zakřivení vede k hyper-kyfóze, nebo ke shrbení. [10] Nejběžnějšími příčinami hyper-kyfózy jsou osteoporóza, artritida, nádory a špatné držení těla (shrbení).
    • Páteř může být také úplně rovná, což je také považováno za abnormalitu. Tomuto druhu chybějícího zakřivení se někdy říká „armádní páteř.“

Část 3
Najděte si vhodnou léčbu

  1. 1
    Nechejte si páteř spravit u chiropraktika. Pravidelné návštěvy chiropraktika nebo osteopata vám pomohou získat zdravou páteř a také vám umožní mít správné držení těla. [11] Chiropraktik využívá fyzickou manipulaci s páteří, při které se pokusí uvolnit malé klouby páteře. Touto léčbou se sice nezbavíte skoliózy, ale můžete si díky ní zachovat správné zakřivení páteře – zejména po nějakém úrazu, nebo po zranění krční páteře při automobilové nehodě.
    • Při napravení kloubů páteře uslyšíte křupnutí, podobně jako když křupete klouby na rukou. Tento zvuk je způsoben změnou tlaku v kloubu, což vyvolá uvolnění vzduchových bublinek.
    • Tyto metody léčby jsou většinou naprosto bezbolestné, nebo jen minimálně nepříjemné.
  2. 2
    Zajděte si na masáž. Když se objednáte na masáž krku, zad a ramen k profesionálnímu masérovi, může vám to pomoci. Při masáži se uvolňuje svalové napětí, což vám může pomoci zlepšit zakřivení páteře, pokud máte svaly na zádech a okolo páteře příliš ztuhlé. Masáží se také můžete zbavit stresu, což je často důležitý faktor špatného držení těla, zejména v jeho horní části.
    • Masáží se zbavíte kyseliny mléčné, toxinů a různých škodlivin, které způsobují ve svalech a dalších měkkých tkáních záněty a dostávají se do vašeho krevního oběhu, takže byste měli pít hodně vody, abyste je z těla dostali pryč.
    • Někteří maséři umějí reflexologii, což je stimulace bodů na chodidle, která zlepšuje celkové zdraví. Požádejte svého maséra, aby vám promasíroval body, které jsou spojeny s páteří.
  3. 3
    Vyzkoušejte rehabilitaci. Fyzioterapeut vám může ukázat konkrétní cviky na protahování a posilování páteře a pokud to bude nutné, může vás léčit i elektroterapií, jako je například ultrazvuk, nebo elektronická stimulace svalů. Cviky na zádové svaly, krční svaly a pánevní svaly jsou pro správné držení těla důležité.
    • Posilování s činkami může zpomalit nebo zvrátit potíže s kostmi, což vám může pomoci zlepšit zdraví páteře a napravit její zakřivení.
    • Pokud vás svaly po cvičení nebo po masáži bolí, dejte si koupel se solí Epsom. Hořčík, který tato sůl obsahuje, vám pomůže uvolnit napjaté svaly a odstranit bolest.
  4. 4
    Nechejte si předepsat léky. Pokud trpíte osteoporózou, nebo máte řídké kosti u páteře a bojíte se fraktur nebo deformit, požádejte svého lékaře o léky, které podporují zdraví kostí, například různé biofosfonáty (Boniva, Reclast, nebo Fosamax). Hormonální léky, které mohou podpořit zdraví kostí, jsou například raloxifen, calcitonin, nebo paratyroidní hormon.[12]
    • Biofosfonáty mohou zvýšit riziko vzácných fraktur a mohou způsobit bolest kostí, kloubů, nebo svalů.
    • Teriparatid, což je paratyroidní hormon, urychluje produkci kostí a momentálně jde o jediný lék na osteoporózu, který je schválený a dokáže napravit kosti.
  5. 5
    Zkuste podstoupit operaci. Operace páteře byste měli brát jako poslední možnost i pokud trpíte problémy se zády, ale u dětí, u kterých se skolióza rychle rozvíjí, jde často o jedinou možnost. Operace skoliózy je v podstatě fúze páteře – spojování obratlů. [13] Jde v podstatě o srovnání a spojení zakřivených obratlů, aby se zhojily v jednu pevnou kost. U těchto operací se vždy používá kostní štěp, což je malý kousek kosti, který se vloží do prostoru mezi obratle, které je nutné spojit. Kosti potom srostou stejným způsobem, jakým se hojí běžné fraktury.
    • Než se kosti spojí a zahojí, do páteře se většinou vkládají kovové tyčinky. Jsou ke kosti připojeny šroubky, háčky a/nebo drátky, které se později většinou vyndají.
    • Mezi potenciální komplikace u těchto operací patří infekce, alergická reakce na anestezii, poškození nervů a chronické otoky nebo bolesti.

Tipy

  • Pokud chcete mít správné držení těla, musíte na něj myslet. Podívejte se do zrcadla a napravte si držení těla. Zaměřte se na to, jaké pocity máte a potom se naučte všímat si svého držení těla neustále.
  • Operace páteře je velkým zásahem do těla, který vyžaduje posunutí svalů a srovnání kostry. Bolest, kterou pacienti po této operaci popisují, se značně liší u každého z nich.

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 43 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Obecné zdraví

V jiných jazycích:

English: Straighten Your Spine, Français: redresser votre colonne vertébrale, Italiano: Raddrizzare la Colonna Vertebrale, Español: enderezar la columna, Deutsch: Die Wirbelsäule gerade richten, Português: Corrigir sua Coluna, Русский: выпрямить позвоночник, Nederlands: Je ruggengraat rechtmaken, Bahasa Indonesia: Meluruskan Tulang Punggung, العربية: تقويم عمودك الفقري, Tiếng Việt: Giữ thẳng Cột sống, 中文: 矫正你的脊柱, 한국어: 척추를 건강하게 관리하는 법, ไทย: ปรับกระดูกสันหลังให้เหยียดตรง

Stránka byla zobrazena 4 555 krát.
Byl tento článek přesný?