Jak si připravit koupel

V tomto článku:Příprava koupelePosílení zážitku z koupeleKoupel

Dopřát si krásně horkou koupel pro vás může být jako pocítit náhlý závan luxusu. Skvěle se po dlouhém dni zrelaxujete, zahřejete během chladných zimních večerů nebo třeba jen ulevíte bolavým svalům po fyzické námaze. S trochou příprav si můžete svou vanu přetvořit do privátních lázní a užít si znovunabyté čistoty, pohodlí a odpočinku.

Část 1
Příprava koupele

  1. 1
    Omyjte vanu, pokud nebyla v poslední době čištěná. Naprosto ideální je vanu vyčistit hned po každé koupeli, ale pokud už je to nějaká doba, kdy byla vana naposledy umytá, postarejte se o to nyní a ujistěte se tak, že se nebudete koupat s nánosy špíny nebo plísní.[1]
    • Vystříkejte vnitřní část vany směsí vody a bílého octa v poměru jedna ku jedné. Potom směs nechte patnáct minut působit a setřete ji hadříkem nebo houbou. Potom vanu omyjte čistou vodou a znovu setřete.[2]
  2. 2
    Ucpěte odtok a začněte s napouštěním vody. K ucpání použijete buď starý známý gumový špunt nebo u moderních van různé automatizované uzávěry, kdy se odtok ucpe stlačením páčky vedle nebo na baterii. Pokud si nejste jisti, jestli váš systém ucpávání funguje, napusťte do vany trochu vody, jejíž úroveň se v případě správně fungujícího špuntu nezmění. Jestliže zjistíte, že váš uzávěr je rozbitý, úplně chybí nebo nepracuje efektivně, můžete si vyrobit improvizovaný špunt a nenechat se tak od příjemné koupele odradit:
    • Použijte gumový otvírač sklenic-takovou tu plochou gumovou pomůcku, kterou použijete na těsně zavřená víčka u zavařenin. Položte ho přímo přes odtok vaší vany.
    • Navlhčete velký ručník a stočený ho nacpěte do odtokové díry. Nepřehánějte to, abyste ho neposunuli příliš daleko.
    • Vložte do odtoku jednu nepoužitou kávovou kapsli.
    • Pokud máte ve vaně vyskakovací špunt napevno přidělaný, použijte trochu instalatérského tmelu a ucpěte jeho okolí.
  3. 3
    Teplotu vody nastavte tak, aby nepřekročila 38°C. Ačkoli můžete považovat horkou lázeň za uklidňující, ve skutečnosti může příliš horká voda negativně působit na váš nervový systém a způsobit výkyvy vašeho krevního tlaku. Srdce by vám začalo pumpovat příliš silně a cítili byste závratě a nevolnost. Navíc pro někoho může být velmi těžké cítit se po horké vaně uvolněně a v klidu usnout.[3]
    • Pokud se chcete ujistit, že voda nebude mít skutečně více než zmíněných 38°C, použijte teploměr. To je velmi důležité zejména pro těhotné ženy.
    • Jinak vodu testujte zápěstím-ne rukou. Dostanete tak mnohem přesnější představu o tom, jak bude horká voda působit na ostatní části vašeho těla.[4]
  4. 4
    Naplňte vanu vodou asi do dvou třetin a potom zavřete kohoutek. Pamatujte, že jakmile se do vody ponoříte, její hladina se zvedne. Pokud byste vanu naplnili až po okraj, voda by se přelila na podlahu koupelny a vytvořili byste poměrně nebezpečný nepořádek.
    • Položte proto před vanu na podlahu nějakou podložku nebo ručník, ten zachytí případnou vodu, které přeteče před okraj nebo kterou nacákáte při vylézání z vany. Tím ochráníte sami sebe před uklouznutím a pádem.
  5. 5
    Přineste si něco studeného k pití a žínku namočenou v chladné vodě. Jakmile se ponoříte do teplé vody, tělo se začně ochlazovat pocením. Mohli byste se tak brzy dehydratovat a proto si k vaně vemte dostatek vody, kterou potřebné tekutiny doplníte. Studenou žínku přikládejte na čelo a předejděte tak přehřátí.[5]
    • Pijte vodu s citronem nebo okurkou a vyhněte se diureticky působícím nápojům (např. limonáda, káva, alkohol, čaj apod.), protože byste tím tělo ještě více dehydratovali.[6]
    • Pokud vás po horké koupeli bude bolet hlava, spravit by to mělo vypití většího množství vody, chlazení čela, rukou nebo chodidel.[7]

Část 2
Posílení zážitku z koupele

  1. 1
    Vytvořte si uklidňující prostředí. Pokud je hlavním účelem vaší koupele odpočinek, jasné světlo a hlasitá hádka od sousedů vám s relaxací zřejmě příliš nepomůže. Ztlumte světla nebo po koupelně rozestavte několik zapálených svíček. Pusťte uklidňující hudbu, třeba rádiovou stanici, která vysílá skladby klasické hudby nebo nějaké zklidňující zvuky, jako třeba šumění vln oceánu. Také můžete prostě jen ponořit hlavu pod vodu a namočit si obličej a vlasy.[8]
    • Máte-li kolem vany závěs, úplně nebo alespoň zčásti ho zatáhněte-zachytí většinu páry a tepla. Jen dejte pozor, abyste ho nenamočili do vany.[9]
    • Pokud máte v koupelně ohřívač vzduchu, zapněte ho a vyhřejte místnost tak, aby teplota okolního vzduchu nebyla extrémně chladná. Teplé prostředí také můžete vytvořit tím, že při koupeli zavřete dveře koupelny.
    • Ve vaně nepoužívejte žádnou elektroniku. Může to být velmi nebezpečné (a potencionálně i smrtelné). A i přesto, že například telefon nebo elektronická čtečka vás pravděpodobně neusmaží, po pádu do vody byste si takové zařízení zničili.
    • Místo toho si přineste raději knihu nebo časopis na čtení.
  2. 2
    Přidejte pěnu, sůl nebo esenciální oleje. Upravte si koupel podle svých představ a přidejte pěnu nebo bublinky; esenciální oleje pro jejich aromaterapické a hydratační účinky; nebo věci typu epsomské soli, medu nebo ovesné kaše pro uklidnění a zvláčnění pokožky a svalů.
    • Oleje a podobné přísady dávejte do vany ve chvíli, kdy je asi způlky naplněná. Všechny látky tak dostanou šanci se plně a rovnoměrně rozvinout po celé vaně.[10]
    • Oleje použijte skutečně dostatek a vytěžte tak z jeho hydratačních účinků maximum.[11]
  3. 3
    Naneste obličejovou masku nebo léčivý zábal na vlasy. Máte skvělou šanci o sebe trochu pečovat. Vydrhněte si obličej cukrovým peelingem, aplikujte masku a přiložte na oči plátky okurky-uklidní vaše oči a zmírní případné otoky. Na vlasy můžete vyzkoušet olejový hojivý zábal a do hloubky je tak vyživit.[12]
    • Pokud máte suchou kůži nebo máte strach, že by mohla během koupele vysychat, zkuste hydratační masku.
    • Pro získání extrémně hladké kůže aplikujte jílovou masku. Ta je skvělá zejména k užití na mastnou pleť s širokými póry.
    • Tea tree olejem můžete odstranit lupy a hydratovat suché vlasy.
    • Zkuste na vlasy nanést trochu marockého oleje a zbavit je tím mastnoty. Získáte krásně hladké kadeře.
  4. 4
    Namasírujte sami sebe. Přineste si do vany malý míček a položte ho mezi vanu a svůj trup. Pohybujte se po něm a namasírujte tak zádové svalstvo. Tlak můžete kontrolovat nadzvedáváním trupu ve vodě, pokud ucítíte například příliš intenzivní bolest.[13]
    • Zkusit můžete také relaxační masáž obličeje.
    • Špičkami prstů si masírujte spánky krouživými pohyby. Uvolníte tlak a zmírníte bolesti hlavy.
    • Jste-li nachlazení, masírujte kořen svého nosu a zkuste tak uvolnit ucpané dutiny. Sevřete kořen nosu dvěma prsty a pomalu s nimi sjíždějte dolů ke špičce nosu.
  5. 5
    Investujte do měkkého županu nebo osušky, do které se po koupeli budete moct zabalit. Nechcete přece ukončit všechen ten požitek hned po vystoupení z vany. Navíc nic tolik nekřičí luxusem jako obrovský, nadýchaný župan nebo plyšově měkká osuška.[14]
    • Mějte tyto potřeby neustále po ruce vedle vany, abyste do nich mohli kdykoli vklouznout.

Část 3
Koupel

  1. 1
    Celou koupel proveďte do 30 minut. Kolem doporučované doby koupele se vedou spory, ale obecně se dá říci, že byste ji měli stihnout do 15 až 30 minut. Při delším koupání riskujete závažné vysychání kůže. Svraštělá bříška prstů jsou dobrým znamením, že je čas koupel zabalit.[15]
    • Pokud jste čas strávený ve vaně trochu protáhli, nezapomeňte se hned po koupeli namazat krémem a hydratovat tak svou pokožku.[16]
    • Koupelové soli dokážou ulevit od bolesti svalů, ale také velmi rychle vysušit kůži. Pokud tedy používáte sůl do koupele, zkraťte celou dobu koupání na minimum.[17]
  2. 2
    Mýdlo vynechte nebo si ho nechte až na konec. Horká voda může vysoušet kůži, ale je to právě mýdlová voda, která by nadělala největší škody. Mýdlo může z vaší pokožky totiž vytahovat oleje, a proto je lepší použít jiné tělové přípravky nebo gely. Nebo můžete s mýdlem vyčkat až ke konci koupele, abyste v mýdlové vodě neseděli celou dobu.[18]
    • Pokud používáte pěnu do koupele, snažte se kupovat nějakou s přidanými hydratačními oleji, které nebudou během koupele vaši pokožku vysoušet.[19]
    • Používejte mýdlo s vysokým obsahem tuků, které v sobě bude mít dostatek oleje, aby vaši pokožku dostatečně hydratovalo.[20]
  3. 3
    Dejte si těsně před nebo naopak po koupeli rychlou sprchu. Ohledně sprchování před a po koupeli se také vedou debaty s nejasnými závěry. Sprchování před koupelí pomáhá kůži zbavit nečistot a mrtvých kožních buněk a budete tak už při koupeli poměrně čistí.[21] Sprcha po koupeli na druhou stranu smyje všechny oleje, masky a kondicionéry, které na vašem těle a vlasech mohly zbýt po aplikaci zušlechťovacích masek.[22]
  4. 4
    Aplikujte nějaký hydratační přípravek a osušte se. Mokrá kůže se chová jako houba, proto je třeba hned po koupeli nanést hydratační krém, aby ho kůže stihla absorbovat co největší množství. Jemně potom kůži osušte ručníkem. Nedrhněte, spíš ručník lehce přikládejte ke kůži. Jinak byste mohli kůži nepříjemně podráždit a setřít právě nanesený hydratační přípravek.[23]
    • Pro extra hydratační účinky zkuste použít kokosový olej, bambucké máslo nebo kakové máslo. "Másla" a "oleje" působí mnohem intenzivněji než koupená pleťová mléka.[24]
  5. 5
    Vypusťte vanu a setřete ji čistým hadrem. Setřením zbylé vlhkosti a olejů uděláte vaně i sobě velkou službu, protože tím zabráníte vzniku mýdlových nánosů, usazování špíny a vzniku plísní.[25]
    • Rychle vanu opláchněte čistou vodou a potom k setření použijte čistou stěrkru, hadřík z mikrovlákna nebo měkkou houbu.[26]

Varování

  • Nikdy ve vaně ani v jejím okolí nepoužívejte elektronické přístroje. Je to extrémně nebezpečné a mohlo by to vést i k vašemu usmrcení.
  • Před koupelí vždy otestujte nejprve teplotu vody a přesvědčte se, že není ani příliš horká, ani příliš studená.
  • Dávejte pozor a neuklouzněte ve vaně ani v jejím okolí.
  • Pokud ve vaně usnete, můžete se snadno utopit; Předejdete tomu tím, že vanu nebudete plnit přílišným množstvím vody.

Reference

  1. http://www.bobvila.com/articles/cleaning-bathtub/# .VgMFJyBViko
  2. http://www.bobvila.com/articles/cleaning-bathtub/#.VgMFJyBViko
  3. http://www.gaiamtv.com/article/guide-best-bath-youve-ever-had
  4. http://www.huffingtonpost.com/josie-feria/relaxing-bath_b_1181632.html
  5. http://www.gaiamtv.com/article/guide-best-bath-youve-ever-had
  6. http://www.gaiamtv.com/article/guide-best-bath-youve-ever-had
  7. http://www.gaiamtv.com/article/guide-best-bath-youve-ever-had
  8. http://www.refinery29.com/how-to-take-a-bath# slide-1
  9. http://www.sfsalt.com/8-secrets-to-taking-the-perfect-bath

Ukázat více... (17)

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Osobní hygiena

V jiných jazycích:

English: Take a Bath, Italiano: Fare un Bagno, Español: tomar un baño, Português: Tomar um Banho de Banheira, Русский: принимать ванну, Deutsch: Ein Bad nehmen, 中文: 泡澡, Français: prendre un bain, Bahasa Indonesia: Mandi, Nederlands: Een bad nemen, العربية: إعداد حوض الاستحمام, ไทย: แช่น้ำในอ่างให้สบาย, Tiếng Việt: Tắm bồn, 한국어: 목욕하는 방법, हिन्दी: बाथ (Bath) लें, 日本語: お風呂に入る

Stránka byla zobrazena 1 654 krát.
Byl tento článek přesný?