Jak si užívat života

Spoluautor Tasha Rube, LMSW

V tomto článku:Pěstujte si emocionální pohoduPečujte o své duševní zdravíPodporujte své fyzické zdraví15 Reference

Schopnost užívat si života závisí často spíše na způsobu myšlení a je výsledkem přemýšlení, činů a vděku. Většina z nás nemá dostatek volného času na to, abychom se mohli věnovat tomu, co máme nejraději, ale nejlepším způsobem, jak nalézt štěstí, je učinit několik základních změn. Když si budete vědomě vážit lidí ve svém životě a budete si dělat čas na to, co vám jde a co vás baví, brzy budete schopni užívat si života naplno.

Část 1
Pěstujte si emocionální pohodu

  1. 1
    Pořiďte si zvíře. Když budete vlastnit zvíře, budete mít stále spoustu lásky, nikdy nebudete sami a vždy se budete mít čím zabavit. Domácí zvířata lidem poskytují také zdravotní výhody, například snižují krevní tlak a zmírňují riziko srdečních onemocnění, podporují pocit všeobecné pohody a spojení a učí nás empatii a péči o jiné živé tvory. [1]
    • Pokud ze sebe chcete mít ještě lepší pocit, zachraňte nějaké zvířátko z útulku.
  2. 2
    Začněte se zajímat o hudbu. Poslech hudby podporuje představivost a smysl vlastní identity, posiluje sebevědomí a zmírňuje pocity izolace. [2] Kromě toho je poslech hudby uvolňující a osvobozující. Pusťte si své oblíbené album, nebo album, na které se již dlouho chystáte, zapněte si ho dostatečně nahlas a zbavte se veškerých zdrojů rozptýlení, abyste se mohli naplno ponořit do hudby a užívat si ji.
    • V některých případech hudba lidem pomáhá bojovat s demencí a poskytuje jim pocit, že mají svůj život pevně v rukou. Muzikoterapie je vhodná také pro lidi, kteří trpí úzkostí a depresemi. [3]
  3. 3
    Začněte každý den s úsměvem na rtech. Vaše obličejové výrazy jsou považovány za okna, která prozrazují vaše skutečné pocity, ale vědci zjistili, že výraz tváře může dokonce ovlivnit to, jakou máte náladu. [4] Proto byste se měli vždy usmívat, abyste měli co nejlepší náladu. Můžete sami sebe každý den pozdravit v zrcadle s úsměvem – šťastný a spokojený výraz bude možná stačit k tomu, abyste měli po celý den dobrou náladu. Zkuste si po ránu také zacvičit, uvidíte, že se potom budete cítit lépe.
  4. 4
    Dejte si pauzu. Krátká pauza neznamená několik hodin v kuse před televizí, nebo bezmyšlenkovité brouzdání na internetu. Znamená to najít si čas jen pro sebe a užívat si ho. Můžete sami sobě poděkovat tím, že si zajedete na dovolenou, nebo jen změníte prostředí a zajdete si například na piknik do parku, nebo na zahrádku. Když si uděláte jinou pauzu, než na jaké jste zvyklí a uvolníte se, budete se cítit jako znovuzrození a váš život vás bude mnohem více bavit.
  5. 5
    Travte čas se zajímavými lidmi. Je všeobecně známo, že lidé, kteří mají spoustu přátel, žijí déle. [5]Pochopitelně platí, že vrána k vráně sedá a je také prokázáno, že chování vašich přátel na vás má velký vliv. Měli byste tedy trávit čas s pozitivními a zajímavými lidmi, kteří vám dodají inspiraci vést zajímavější a bohatší život.
    • Odkládáte schůzku se starým kamarádem? Zkuste mu zavolat ještě dnes! Pokud se někomu nemůžete dovolat po telefonu, napište mu alespoň dlouhý email, nebo zkuste starý dobrý ručně psaný dopis!
    • Máte pocit, že vás brzdí nějaké toxické přátelství? Když budete svému kamarádovi umožňovat, aby se k vám choval špatně, nepomůže to ani jemu, ani vám. Zamyslete se a rozhodněte se, zda si s ním zkusíte otevřeně promluvit, nebo zda bude lepší vztah raději ukončit.
    • Máte problémy se seznamováním? Musíte se naučit opustit svoji komfortní zónu a navštěvovat nová místa, dávat se do řeči s cizími lidmi, hledat si nové koníčky, nebo se třeba přihlásit k nějaké internetové seznamce.

Část 2
Pečujte o své duševní zdraví

  1. 1
    Zbavte se stresu. Nepotřebujeme lékaře, abychom věděli, že je pro nás stres špatný, ale věděli jste, že i menší změna nálady vyvolaná stresem, jako je sub-klinická deprese, může narušit váš imunitní systém? Čím déle stresující období trvá, tím horší vliv na vaše tělo má. [6]Pokud se chcete zbavit stresu, nejprve ho musíte rozpoznat a přestat se snažit to dokázat bez pomoci. Najděte si způsoby, jak se uzemnit a konstruktivně se uvolnit. Sport, cvičení, koníčky a trávení času s přáteli jsou skvělými způsoby, jak bojovat se stresem. Můžete zkusit také řízenou meditaci, jógu, nebo tai-či. Pokud ale trpíte silnými poruchami nálad, vyhledejte lékaře. [7]
  2. 2
    Pokud se stresu nemůžete zbavit, naučte se s ním lépe bojovat. Můžete odstranit příčinu svého stresu? Pokud ano, udělejte to. V mnoha případech to ale není možné. Někdy není snadné změnit práci, nebo se nevídat s některými členy rodiny a v takových případech se musíte naučit svůj stres lépe zvládat
    • Zvládat stres způsobený prací nebo rodinou většinou znamená chovat se asertivněji a naučit se lépe projevovat své potřeby a stanovovat hranice. Asertivita a stanovování hranic znamená naučit se odmítat úkoly, na které nemáte čas, udělat si čas sami pro sebe a vyhýbat se pracovním povinnostem, když odpočíváte doma s rodinou (a také naopak). [8]
    • Další způsoby, jak se zbavit pracovního stresu, je pracovat chytřeji a ne tvrději a dělit si úkoly na menší části, nebo delegovat různé činnosti na jiné lidi. Musíte se také naučit využívat všechny zdroje, které na pracovišti máte a navštěvovat všechny pracovní akce, abyste se vyhnuli stresu, který by mohl negativně ovlivnit vaše tělesné zdraví a vaši duševní pohodu.[9]
  3. 3
    Učte se nové věci. Když se budete vzdělávat, budete mít vyšší sebevědomí a budete se více zajímat o to, co se děje okolo vás. Studium ovšem není pro každého a rozhodně to není jediné řešení. Můžete číst, cestovat, chodit na různé kurzy, navštěvovat přednášky a setkávat se s lidmi z různých kultur. Můžete také zkusit různé online vzdělávací kurzy pro velký počet lidí – tyto kurzy často nabízejí stimulující způsoby, jak se dozvědět něco nového a můžete si je plnit ve svém volném čase. Místo toho, aby vám došly příležitosti ke sbírání nových zkušeností, se do nich budete moci pouštět po hlavě. Žijete přece jen jednou!
  4. 4
    Najděte si koníčka. Ať už budete sbírat známky, nebo se naučíte kickbox, koníčky a různé aktivity jsou pro spokojený život velmi důležité. Pevné rutiny jsou kontraproduktivní, protože nezahrnují překvapení a spontánnost. Měli byste mít alespoň trochu flexibilní časový rozvrh, abyste se nenudili a nezapadli do stereotypu. Věnujte se svým koníčkům proto, že vás baví a naplňují a ne proto, abyste udrželi krok s ostatními lidmi, nebo splnili nějaké nesmyslné standardy společnosti.
    • Výzkumy prokázaly, že když se lidé účastní volnočasových aktivit, má to pozitivní dopad na jejich fyzické zdraví i celkovou duševní pohodu. Mezi výhody koníčků patří snížení krevního tlaku, snížení hladiny kortizolu, nižší BMI a vyšší schopnost vnímání tělesných aktivit. [10]
  5. 5
    Začtěte se do nějaké dobré knihy. Když si dáte nohy nahoru a pustíte si svůj oblíbený seriál, udělá vám to rozhodně dobře, ale protože při pasivním sledování seriálu nebudete podporovat svoji představivost, budete se po jeho skončení cítit unaveně a „zombifikovaně.“ Pokud chcete nějakou změnu, najděte si knihu, která vás bude bavit a chvíli si jen tak čtěte. Pokud vás četba nebaví, zkuste si vymyslet nějakou činnost, která má něco společného s vašimi koníčky – pokud například máte rádi basketbal, zkuste si přečíst biografii Billa Veeka. Pokud vás baví motorky, zkuste například knihu Zen and the Art of Motorcycle Maintenance.
    • Veďte si poznámky o pasážích a myšlenkách, které na vás udělaly obzvláště dobrý dojem. Když budete mít vždy po ruce sešit a tužku a budete si moci zapisovat vše, co vás inspiruje, brzy budete mít velkou spoustu myšlenek, které jsou pro vás nějakým způsobem důležité a dodají vám určitý smysl života na dlouhé roky dopředu.
  6. 6
    Meditujte. Meditace snižuje stres a podporuje pocit klidu. Když budete každý den několik minut meditovat, budete mít brzy pozitivnější pohled na svět a budete se cítit vyrovnaněji a uvolněněji. Je důležité při meditaci mít správné držení těla a meditovat na klidném a tichém místě, kde vás nebude nic rušit.

Část 3
Podporujte své fyzické zdraví

  1. 1
    Posilujte svůj imunitní systém. Když jste nemocní, nemůžete být šťastní. Zkuste každý den brát multivitamin s obsahem vitamínů C, E a A, selenu a beta karotenu, abyste měli silnější imunitu. [11]
    • Když budete mít silnější imunitní systém, budete lépe zvládat jak fyzické nemoci, tak stres. Mezi další strategie patří pravidelné cvičení, dostatek odpočinku a zdravé stravování, což jsou také věci, které jsou pro zdravou imunitu velmi důležité.
  2. 2
    Cvičte. Při cvičení se do těla uvolňují endorfiny, které mozku přenášejí vzruchy a způsobují pozitivní pocity. [12] Pravidelné cvičení vás nejen zbaví deprese, úzkosti a pocitů osamělosti, ale také posílí váš imunitní systém. I chůze se počítá jako cvičení, které ve vašem těle zvýší počet protilátek a T-buněk, které bojují proti volným radikálům. [7]
  3. 3
    Nezanedbávejte spánek. Spánek je úzce spojen se zdravím člověka, jeho úrovní stresu, jeho hmotností a celkovou kvalitou jeho života. Ve spánku vaše tělo produkuje buňky, které bojují proti infekcím, zánětům a stresu, takže když nebudete dostatečně spát, budete náchylnější k různým nemocem a budete se z nemocí zotavovat mnohem déle. [13]
    • Cvičení je jedním z nejlepších způsobů, jak si zajistit pevný a klidný spánek. [14]
  4. 4
    Rýpejte se v zemi. Vědci zjistili, že prospěšné bakterie v hlíně způsobují v mozku uvolňování serotoninu (takže fungují v podstatě jako antidepresiva). [15] Pokud máte zahradu, starejte se o ni a nebojte se trochy špíny. Pokud zahradu nemáte, můžete si ji založit a pěstovat květiny, ovoce, zeleninu, nebo třeba bylinky, které budete moci použít při vaření zdravých jídel. I malý truhlík na balkoně vám vnese do života trochu slunce.
    • Pochopitelně v zahradě najdete i bakterie, které nejsou tak přátelské, takže byste měli pracovat v rukavicích, zejména pokud máte kočky, které vám na zahradě močí a kálí. Po každém zahradničení si nezapomeňte dobře umýt ruce!
  5. 5
    Jezte zdravě. Je naprosto jasné, že když budete jíst zdravě (čerstvé a nezpracované potraviny), budete zdravější a spokojenější. Když budete vařit a připravovat si jídla sami, získáte tím také emocionální výhody – jídlo hezky voní, skvěle chutná a když se naučíte dobře vařit, budete to moci brát jako příjemný koníček. Kromě toho, že budete rozmazlovat sami sebe, tím také ušetříte spoustu peněz za jídlo v restauracích. Pokud s vařením začínáte, naučte s několik základních receptů, které vás od tohoto umění neodradí. Čím méně zpracované potraviny budete při vaření používat, tím zdravěji se budete stravovat a tím lépe se budete cítit. [16]

Tipy

  • Tyto rady jsou sice založeny na vědeckých výzkumech, ale uvědomte si, že pro každého znamená užívání života něco jiného. Neexistuje žádná univerzální rada, která by vám pomohla naplnit váš život. Každý má jiné představy o štěstí, takže jde v podstatě jen o to, že si musíte zvolit, že budete šťastní – nikdo jiný kromě vás váš osud neovlivní.
  • Obavy jsou zbytečnou ztrátou energie. Využijte energii, kterou do nich vkládáte a vložte ji do něčeho jiného. Pokud jste na tom tak špatně, že vás děsí pomyšlení na to, že byste měli něco dělat, dejte si pauzu a zdřímněte si a potom vstaňte a vyřešte všechny své problémy. Když to uděláte, budete se cítit mnohem lépe!
  • Každý den využívejte svoji představivost. Myslete kreativně a bavte se.
  • Rozhlédněte se kolem sebe. Pokud si nedokážete užívat života, zbavte se všeho negativního. Najděte si věci, které máte rádi a lidi, na kterých vám záleží.

Varování

  • Neexistuje žádné univerzální řešení, které by platilo pro všechny. Můžete si číst všechny články s radami, které najdete, ale neměli byste je brát jako písmo svaté – jde pouze o rady a doporučení, které mohou, ale nemusejí fungovat. Když vám něco nevyjde, najděte si lepší alternativu a držte se toho, co vám skutečně dělá radost.


Reference

  1. Phys.org on pets, health, happiness, and healing, http://phys.org/news162660892.html
  2. Journals.Cambridge.org: The contribution of music to quality of life in older people, http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract;jsessionid=C00A60705AC2F7CACF21B1F4E1A84B3B.journals?fromPage=online&aid=283212
  3. Journals.Cambridge.org: Music and the well-being of people with dementia, http://journals.cambridge.org/action/displayFulltext?type=1&fid=570884&jid=ASO&volumeId=27&issueId=01&aid=570880
  4. NCBI.NLM.NIH.gov on facial feedback hypothesis, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3379579?dopt=Abstract - Under the theory of “facial feedback hypothesis,” it has been shown that a person can alter his or her mood by sustaining a particular expression.
  5. NYTimes on friendship and lifespan, http://www.nytimes.com/2009/04/21/health/21well.html?_r=1
  6. APA on stress and immunity, http://www.apa.org/research/action/immune.aspx
  7. 7,07,1ClevelandClinic.org on diet, stress, exercise, and the immune system, http://my.clevelandclinic.org/disorders/chronic_fatigue_syndrome/hic_diet_exercise_stress_and_the_immune_system.aspx Chybná citace: Neplatná značka <ref>; název „Cleveland“ použit vícekrát s různým obsahem
  8. http://www.cmhc.utexas.edu/clearinghouse/files/TI043.pdf
  9. http://www.inc.com/jeff-haden/5-scientifically-proven-ways-to-work-smarter-not-harder-tues.html
Ukázat více... (7)

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Tasha Rube, LMSW. Tasha Rube je magistra a licencovaný sociální pracovník v Missouri. V roce 2014 získala titul MSW na University of Missouri.

Kategorie: Osobní péče a Styl

V jiných jazycích:

English: Enjoy Life, Italiano: Godersi la Vita, Español: disfrutar la vida, Português: Aproveitar a Vida, Deutsch: Leben geniessen, Français: apprécier l'existence, Русский: наслаждаться жизнью, Nederlands: Van het leven genieten, 中文: 享受人生, Bahasa Indonesia: Menikmati Hidup, العربية: الاستمتاع بالحياة, Tiếng Việt: Tận hưởng Cuộc sống, 한국어: 인생 즐기는 법, ไทย: มีความสุขกับชีวิต, 日本語: 人生を楽しむ

Stránka byla zobrazena 13 828 krát.
Byl tento článek přesný?