Jak si udržet motivaci

V tomto článku:Udržte si dobrou myslJak porazit prokrastinaciReference

Osobní motivace je klíčem k tomu, abyste byli úspěšní ve všech oblastech života. Pokud nemáte motivaci, budete nejspíš plýtvat časem a zanedbávat své profesní i osobní cíle. I ti nejzapálenější lidé ovšem někdy motivaci ztratí. Čtěte dál a dozvíte se tipy, jak se vrátit zpátky do arény, když vám dojdou síly.

1
Udržte si dobrou mysl

  1. 1
    Připomínejte si své cíle. Většinou si předtím, než se pustíme do nějakého dlouhodobého úkolu, rozdělíme celý proces na krátkodobější a dlouhodobější cíle. Pokud je cíl příliš daleko, budete ztrácet motivaci mnohem rychleji, něž když se občas zastavíte a uvidíte, kolik menších cílů jste na cestě úspěšně zvládli. Udržujte si povědomí o již dosažených cílech a uvidíte, že vám zápal vydrží i v horších dnech.
  2. 2
    Stanovujte si menší cíle na každý týden, abyste viděli svůj pokrok. Každý potřebuje vidět, jak se mu daří v menších cílech, aby si udržel motivaci. Jestliže uvidíte, že se vám daří, nebo e dokonce excelujete, pokaždé když se na svůj postup podíváte, bude vám hnacím motorem spokojenost z vlastního pokroku. Jestliže naopak uvidíte, že za plánovanými cíli zaostáváte, může vás to nakopnout k většímu výkonu a vy se zase dostanete do tempa.
  3. 3
    Pokaždé, když svého týdenního cíle dosáhnete, nezapomeňte se odměnit. Může to být třeba jen pořádná porce zmrzliny po dlouhém a náročném týdnu cvičení, nebo výlet do lázní po opravdu těžkém úkolu. Ať se odměníte jakkoliv, jde hlavně o to, abyste sami sebe dostatečně motivovali a nepřestávali.
  4. 4
    Dělejte si pauzy. Někdy toho má i ten nejzapálenější člověk zkrátka příliš. Můžete dokonce trpět syndromem vyhoření a krátká pauza je přesně to, co potřebujete. Jestliže je váš cíl spojený se cvičením, můžete si například dát přestávku 3 nebo 4 dny, místo obvyklého jednoho či dvou. Pokud je cíl spojený se školou, nesnažte se udělat všechnu práci během jediného dne, ale rozložte si ji na týden, pokud je to možné.
  5. 5
    Nebuďte na sebe zbytečně tvrdí. Každý někdy selže. Stane se vám, že svůj týdenní cíl nedokážete splnit – berte to jako ponaučení. Snažte se svůj příští cíl splnit s předstihem, takže vám zbude čas na dokončení nehotové práce. Tak zůstanete na správné cestě i když jste trochu uklouzli. Nezáleží vždycky na tom, jak hluboko spadnete, ale jak se s pádem vyrovnáte a zase se zvednete zpátky. Nebabrejte se v neúspěchu, vezměte to prostě tak, že chybovat je lidské a dál pracujte na splnění svých cílů.
  6. 6
    Dívejte se na motivační příběhy a řeči a čtěte si motivační knihy. Každý si čas od času zaslouží nějakou motivující řeč. Zapněte Youtube a shlédněte pár videí s inspirativními příběhy, které vám mohou dodat nový impuls a motivaci k tomu, vytrvat ve svém úsilí. Tady je několik příkladů oblíbených motivačních videí, která si můžete pustit:
    • Mary Schmich a její slavná řeč "Everybody's Free (To Wear Sunscreen)".
    • Prakticky všechny hollywoodské filmy o sportu.
    • Většina rapu - "rags to riches".
    • Historické příběhy o statečnosti a odvaze (např. od Jacka Churchilla, Audie Murphyové atd.)

2
Jak porazit prokrastinaci

  1. 1
    Zbavte se všech rušivých vlivů. Pojmenujte to, co vás nutí prokrastinovat a zbavte se toho. Prodejte to, nebo zamkněte do skříně. Odstěhujte se pryč. Vyhoďte to. Nemůžete si udržet motivaci, pokud neustále plýtváte časem na zbytečnosti.
    • Pokud trávíte příliš mnoho času bezcílným brouzdáním po internetu, nainstalujte si „produktivní“ rozšíření vyhledavače. Většinou jsou zdarma a umožní vám blokovat určité stránku a/nebo nastavit a omezit volnočasové prohlížení.
  2. 2
    Stanovte si systém trestů. Snažte se být spolehliví jak ve svých očích, tak v očích druhých. Nastavte si systém trestů, pokud nebudete jednat – vyhoďte sušenky, které jste si šetřili nebo přispějte na charitu. Řekněte své rodině a přátelům o svých plánech. Pokud selžete, budou to vědět a vám bude trapně – a to je dost dobrý důvod k tomu, opravdu začít něco dělat!
  3. 3
    Nadopujte se kofeinem. Je jen na vás, jakou si zvolíte dávku – co je pro jednoho běžný ranní šálek je pro druhého smrťák, ze kterého bude celý den rozhozený. Středně silná dávka vám může zostřit smysly a podpořit soustředění.
    • Pokud už jste závislí na kofeinu – potřebujete ho tedy k tomu, abyste mohli normálně fungovat – možná máte smůlu a nezabere na vás.
    • Držte se dál od silnějších stimulantů, pokud vám je tedy nepředepíše lékař pro specifický zdravotní stav. Mohou být extrémně návykové, pokud je užíváte nesprávným způsobem.
  4. 4
    Rozhýbejte své tělo. Jděte se proběhnout, zaskákejte si nebo udělejte pár kliků. I lehká fyzická aktivita může mít vliv na naše nálady, přinést nám pocit aktivity a dynamiky. Cvičení navíc prokazatelně rozpouští deprese a pocity méněcennosti, což jsou faktory, které motivaci velmi snižují.[1]
  5. 5
    Rozdělte si celý úkol na zvládnutelné části. Máte-li opravdu závažné problémy s motivací, rozdělení úkolu na několik menších částí vám z psychologického hlediska může velmi pomoci. Protože po splnění každého dílčího úkolu mají lidé pocit uspokojení, tento trik vám pomůže zvýšit vaší motivaci. Někdy se do úkolu zakousnete teprve tehdy, až se vám podaří splnit první dílčí úkol a vy uvidíte svůj úspěch.
  6. 6
    Překvapte se. I velmi silně motivovaní lidé mohou nakonec upadnout do letargie a pasivity, pokud musí týdny a měsíce opakovat stále tytéž rutinní úkoly. Rozbijte monotónní nudu něčím spontánním a neobyčejným. Vytvořte si vnitřní pocit nepředvídatelnosti – i když víte naprosto přesně, co budete zítra dělat. Můžete si tak usnadnit psychický tlak, který je stejný každý den. Tady je jen několik nápadů na to, s čím můžete experimentovat:
    • Zajděte si na oběd na nějaké pěkné místo se zajímavým výhledem.
    • Zahrajte si fotbal s přáteli nebo kolegy.
    • Překvapte kolegy v práci domácím uvařeným jídlem.
    • Vezměte svého partnera nebo partnerku, případně pár přátel a vyrazte večer do města, i když není žádná zvláštní příležitost.
    • Změňte svůj osobní styl. Udělejte nějakou výraznou změnu a počkejte si na pochvalné reakce od přátel a kolegů.

Tipy

  • Zůstaňte pozitivní. Ať už se stane cokoliv, pamatujte, že motivace jde ruku v ruce s optimismem. I když všechno vypadá černě, držte hlavu zpříma a kráčejte kupředu.
  • Najděte si nějaký osobní vzor. Může to být váš oblíbený politik, sportovec nebo obchodník s inspirativním projevem a životním příběhem. Čtěte si o jeho životě a o tom, jak překonal překážky na cestě za svým snem.
  • Berte výzvy jako zábavu. Do tělocvičny si vezměte svou oblíbenou hudbu. Do práce si vezměte nějakou laskominu, kterou se odměníte po splnění dílčího úkolu.
  • Můžete se také motivovat tím, že uděláte práci a dáte si malou odměnu. Bude tak snazší vplout do pracovního procesu.
  • Poslouchejte hudbu. Skvělým způsobem, jak se zabavit i při opravdu monotónní činnosti, je pustit si v pozadí svou oblíbenou hudbu.
  • Provádění některých dechových cvičení vám pomůže zůstat optimističtí a plní energie.

Varování

  • Pokud jste opravdu vážně demotivovaní nebo je pro vás extrémně těžké splnit i ty nejjednodušší úkoly, jako je vstát z postele, pracovat nebo provádět osobní hygienu, zajděte k lékaři nebo psychologovi – může jít o příznaky deprese.

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Osobnostní rysy a vlastnosti

V jiných jazycích:

English: Stay Motivated, Español: mantenerse motivado, Deutsch: Motiviert bleiben, Français: rester motivé(e), Nederlands: Gemotiveerd blijven, 中文: 保持有动力, Русский: остаться мотивированным, Bahasa Indonesia: Agar Terus Termotivasi, ไทย: สร้างแรงผลักดัน, हिन्दी: मोटिवेटेड (motivated) रहें, العربية: أن تظل متحمسًا, 日本語: モチベーションを維持する, Tiếng Việt: Duy trì động lực, 한국어: 동기부여를 지속하는 방법

Stránka byla zobrazena 3 609 krát.
Byl tento článek přesný?