Jak si ulevit od stresu

4 Metody:Vyhněte se zbytečnému stresuZměny okolíUvolňující činnostiJak bojovat proti stresu životním stylem

Stres – všichni ho někdy musíme řešit. Ať už jde o práci, rodinu, problémy s přáteli, ve vztahu nebo s financemi, stres na nás číhá za každým rohem. Malé množství stresu je pro vás pravděpodobně dobré, protože vás pohání. Nedovolte ale stresu, aby převzal nadvládu nad vaším životem, zkuste některé z metod zvládání stresu a brzy se budete cítit uvolněně.

1
Vyhněte se zbytečnému stresu

  1. 1
    Akceptujte svůj stres. Může se zdát kontraproduktivní akceptovat stres a smířit se sním, ale když to uděláte, znamená to, že si uvědomujete, co váš stres způsobuje a budete tedy vědět, čemu se vyhnout. Akceptovat stres také neznamená ignorovat ho, ale spíše pochopit, odkud pochází vaše úzkost. Uvědomte si, že stres je zdravá reakce na zahlcení těla a je možné ho také zdravě vyřešit.
  2. 2
    Vyhýbejte se tomu, co vás stresuje. To se zdá samozřejmé, že? Někdy pomůže držet se dál od toho, co vás stresuje. Je to ale složitější, než se zdá. Pokud víte, že vám nějaká osoba nebo nějaká činnost způsobuje stres, odstraňte je ze svého života. Pokud jde o práci, školu nebo rodinu, najděte si způsob, jak se držet trochu dál i od nich. Prvním krokem je odstoupit od toho, co vám nedělá dobře.
  3. 3
    Podívejte se na své problémy z jiného úhlu. Někdy je stresující situace pouze otázkou perspektivy. Místo abyste se soustředili jen na negativa a problémy, které způsobily vaši úzkost, zaměřte se na to, co je na celé situaci pozitivní. Když změníte svůj styl přemýšlení, můžete se zbavit stresu úplně. Snažte se dělat vše pro to, abyste viděli na věcech to pozitivní a vyhýbejte se cynismu.
  4. 4
    Buďte organizovanější. Stres je často způsoben tím, že se cítíme zahlcení. Používejte plánovač a zapisujte si své úkoly. Když budete organizovaní a budete mít jasné priority, bude pro vás snadnější rozdělit si povinnosti na menší části, které jednoduše zvládnete. Také si udržíte pozitivní myšlení a zvládnete toho více.
  5. 5
    Naučte se říkat ne. Nemůžete zvládnout vše, co by po vás ostatní chtěli, proč byste se o to tedy měli snažit? Raději plňte všechny své sliby, ale neslibujte nic, co nemůžete splnit. Když nebudete plnit své sliby, lidé si začnou myslet, že jste nezodpovědní. Raději buďte asertivní a naučte se slušně odmítat a vždy si dobře rozmyslete, zda můžete prokázat někomu laskavost.
  6. 6
    Naučte se zadávat úkoly ostatním lidem. Jako se vším i zde byste měli důvěřovat lidem a převádět některé úkoly na ně, jinak budete působit tak, že nikomu nevěříte. Naučte se některé věci přenechat ostatním a dát jim tak šanci ukázat, co umějí. Vzdát se některých úkolů může být stresující, ale uvědomte si, že tím získáte více času sami pro sebe. Najděte si spolehlivé lidi, kterým můžete věřit a některé ze svých úkolů jim přenechejte. [1]

2
Změny okolí

  1. 1
    Ukliďte si. I ta nejvyrovnanější duše nemůže pracovat efektivně uprostřed nepořádku. Pokud máte nepořádek doma, v autě nebo v kanceláři, rozhodně to má vliv na vaši mentální pohodu. Udělejte si čas a ukliďte si všechen nepořádek. Je jisté, že se vám potom silně uleví.
  2. 2
    Udělejte si na sebe čas. Je těžké cítit se připraven na celý den, když jste si ráno neudělali ani chvilku pro sebe. Ráno se připravujte o několik minut déle. Dejte si delší sprchu, vyberte si lepší oblečení a připravte se na cokoli.
  3. 3
    Poslechněte si nějakou hudbu. Hudba má velmi silný vliv na náladu a duševní stav člověka. Můžete se uklidnit pomocí nějaké jemné hudby. Přestože máte rádi metal nebo rap, snažte se pustit si něco klidnějšího, bude to fungovat nejlépe. Můžete si hudbu pustit i potichu k práci nebo dělání domácích úkolů, je to skvělý způsob, jak se podvědomě zbavovat stresu.
  4. 4
    Zkuste aromaterapii. Vůně mohou ovlivnit hladinu stresových hormonů. Vědecké studie prokázaly, že vůně levandule snižuje úzkost a stres. Kupte si levandulový osvěžovač nebo vonnou svíčku a dejte si je do auta, do kanceláře nebo domů. Můžete si také natírat levandulovým olejem krk a zápěstí. Když si ho vmasírujete do spánků, můžete se zbavit i bolesti hlavy vyvolané stresem.
  5. 5
    Změňte své prostředí. Pokud malá změna nestačí, zkuste se na nějakou dobu přestěhovat někam jinam. Pokud nemůžete doma v klidu pracovat nebo se učit, zkuste to jinde, třeba v parku nebo v knihovně. Nové prostředí vám pomůže přijít na jiné myšlenky, zapomenout na to, co vás stresuje a dá vám šanci vydechnout a uvolnit se. [2]

3
Uvolňující činnosti

  1. 1
    Dejte si koupel. Někteří lidé mají radši koupele, jiní zase sprchy. Je jedno, jaký typ člověka jste – je těžké si odepřít pohodlí horké vany, sklenky vína a kvalitní knihy. Pokud jste ve stresu, lehněte si na chvíli do vany. Horká voda uvolní vaše svaly a pomůže vám zapomenout na stres.
  2. 2
    Věnujte se zábavnému koníčku. Když jsme ve stresu nebo cítíme úzkost, je snadné zapomínat na to, co nás dříve bavilo. Když si ale neuděláme žádný čas sami na sebe, budeme ještě více ve stresu. Vraťte se ke starému koníčku, svému oblíbenému sportu, začněte si psát deník nebo si zajděte na výlet do hor. Budete se cítit svěží a budete schopni se lépe vypořádat s tím, co vám dělá starosti.
  3. 3
    Zkuste něco nového. Pokud nemáte žádné staré koníčky, ke kterým byste se mohli vrátit, zkuste něco nového, co by vás mohlo zajímat. Nikdy není pozdě se pustit do něčeho nového. Zkuste se zapsat do nějakého kurzu nebo začněte dělat nový sport. Naučte se něco nového a procvičujte, dokud v tom nebudete dokonalí. Učení přinutí vaši mysl myslet na něco jiného, než jen váš stres a pro vás tak bude snadnější se uvolnit.
  4. 4
    Jděte ven. Sluneční světlo je přirozeným lékem proti depresi, která je spojena se stresem a úzkostí. I pokud nejste schopni jít přímo na slunce, venkovní prostředí vám může ulevit. Projděte se po parku, vyrazte do hor, jeďte si zarybařit. Jednoduše se zvedněte a jděte ven! Je těžké se stresovat, když máte kolem sebe všude krásnou přírodu a ještě také děláte něco pro své tělo.
  5. 5
    Smějte se. Smích je nejlepším lékem, jak se říká. Může se zdát velmi těžké smát se v dobách úzkosti a stresu, ale když zkusíte brát život trochu s humorem, zaznamenáte velký rozdíl. Pusťte si svůj oblíbený komediální seriál, sledujte vtipná videa nebo napište nějakému vtipnému kamarádovi. Úsměv a smích uvolňuje chemikálie, které vás zbaví stresu. Budete se tedy cítit lépe téměř okamžitě.
  6. 6
    Dejte si šálek čaje. Lidé, kteří pijí čaj, jsou z dlouhodobějšího hlediska méně vystresovaní, než lidé, kteří čaj nepijí. Proto je vhodné začít pít čaj, když jste ve stresu. Nejlepší je černý, ale pomůže vám jakýkoli. Horký hrnek čaje vám pomůže se uvolnit a na jeho příjemnou chuť se můžete těšit.
  7. 7
    Zajděte si na masáž. Masáže nejsou dobré jen pro vaše tělo, ale také uvolňují pozitivní chemikálie ve vašem mozku. Příště až budete ve stresu se objednejte na masáž. Když uvolníte napětí ve svalech, uvolníte tím také svoji mysli. Ještě lepší bude, když o masáž požádáte svého partnera. Kombinace jeho láskyplného doteku a uvolňující masáže vám uleví a zbaví vás veškerého stresu, který jste cítili. [3]

4
Jak bojovat proti stresu životním stylem

  1. 1
    Jezte zdravá jídla. Jistě vás nepřekvapuje, že kromě mnoha zdravotních výhod zdravé stravy díky ní také můžete ulevit svému stresu. Nedovolte, aby vás nezdravé jídlo a sladkosti omezovaly a zvyšovali produkci vašich stresových hormonů. Raději jezte celozrnné pečivo, ovoce a zeleninu a vaše tělo vám za to poděkuje tím, že se zbaví veškerého stresu. Brzy nebudete o stresu ani vědět a to vše jen díky tomu, co jíte.
  2. 2
    Denně cvičte. Není žádným tajemstvím, že cvičení a fyzická aktivita vůbec uvolňuje endorfiny, díky kterým se cítíme šťastní. To znamená, že když jste ve stresu, můžete se povzbudit a zbavit se úzkosti tím, že si dáte trochu do těla. Jděte si zaplavat nebo se projet na kole, zvedejte chvíli činky nebo hrajte svůj oblíbený sport. Získáte fyzickou i mentální sílu.
  3. 3
    Zaměřte se na svůj spánek. Když jsou lidé ve stresu a mají plné ruce práce, to první co obětují je často právě spánek. To je ale ta největší chyba, jakou můžete udělat. Když nebudete dostatečně spát, vaše tělo nebude mít sílu se obnovovat a vy budete ráno stále vyčerpaní. Když nebudete spát, vaše tělo nebude moci zpracovat stresové hormony a toxiny, které se v něm za den nakupily a skončíte v nekonečném začarovaném kruhu. Snažte se každý den spát alespoň 7-9 hodin.
  4. 4
    Veďte si deník. Psát si deník může znít nudně a nezajímavě, ale když budete pravidelně zapisovat své myšlenky, brzy nebudete mít na stres ani pomyšlení. Když se cítíme zavaleni emocionálním nebo duševním stresem, je dobré si to napsat do deníku. Když to dostanete na papír, uleví se vám.
  5. 5
    Mazlete se častěji. Pokud máte zdravý vztah, snažte se dotýkat se s partnerem častěji. Studie prokázaly, že pravidelné mazlení, líbání a sex uvolňují oxytocin – hormon, který snižuje úroveň stresu a způsobuje pocity štěstí. Přesně tak – tyto oblíbené činnosti vás mohou zbavit stresu. Dělejte je tedy pravidelně a snažte se udržet si správné hladiny všech hormonů. Tak nebudete muset stres vůbec řešit.
  6. 6
    Zaměřte se na duchovno. Hlavní důvod, proč se lidé účastní náboženství, je úleva od stresu a úzkosti. Pokud jste již součástí nějaké náboženské skupiny, snažte se věnovat jí více času a zkusit v ní najít úlevu. Pravděpodobně najdete pochopení ve své komunitě a zároveň i duševně porostete. Pokud trpíte chronickým stresem, zkuste se přidat k nějaké náboženské skupině a uvidíte, kam vás to zavede. [4]
  7. 7
    Udržujte si zdravé vztahy. Je snadné se stresovat, když máte život plný nezdravých a nefunkčních vztahů. Odpouštějte sobě i ostatním a neničte se tím, že byste někoho nenáviděli. Místo abyste s lidmi udržovali negativní vztahy, začněte se věnovat lidem, kteří vás podporují a díky kterým se cítíte lépe. Pokud víte, že se chcete někoho zbavit úplně, udělejte to pomalu a nezraňte jeho pocity. Později se budete cítit lépe, snažte se tedy pracovat na svém štěstí a budovat zdravější a šťastnější vztahy.
  8. 8
    Přestaňte přemýšlet úzkostlivě. Kdykoli cítíte stres, zkuste přestat myslet a tiše si opakujte „klid“ nebo „láska je trpělivá“ nebo „láska je laskavá“. Nemyslete na detaily ani na své problémy. Můžete zavřít na chvíli oči a opřít se o stůl nebo židli, spustit ruce a nechat je volně viset. Tato pozice vás uklidní během několika vteřin.
    • Pokud děláte nějakou práci, ve které není toto možné, zkuste následující tip: sedněte si na židli a buďte uvolnění. Snažte se zaměřit se na hodiny na zdi nebo otevřené dveře nebo na jiný předmět, který je alespoň 10 metrů daleko. Dívejte se na něho asi 1 minutu a nohy nechejte volně viset. Nepřekřižujte je.
  9. 9
    Mějte ze sebe dobrý pocit a buďte k sobě přátelští. Akceptujte své chyby a oceňte své snahy zvládat stres. Nejdůležitější je najít si způsob, jak se cítit vždy dobře. Řekněte si: „Všechno bude v pořádku, bude to fajn. Najdu si lepší práci nebo lepší přátele“ atd. Vaše reakce na stres jsou velmi důležité, snažte se překonat vztek a smutek. Říkejte si laskavé věci a nezlobte se sami na sebe.
  10. 10
    Pusťte si hudbu. Pokud jste si ještě nevšimli, stres je ta nejlepší příležitost, kdy vytvářet nebo poslouchat hudbu. Měli byste poslouchat hudbu, kterou máte rádi a která vám uleví. Najděte si své oblíbené písničky. Pokud pracujete v kanceláři, pobrukujte si potichu své oblíbené songy. Uleví se vám, získáte rovnováhu a zlepšíte si náladu.
  11. 11
    Napište si všechny své problémy a srovnejte si myšlenky. Když nemáte srovnané myšlenky, nemůžete přemýšlet jasně, což vede ke zmatku a stresu. Svůj problém vyřešíte tak, že zhodnotíte všechna možná řešení a vyberete si to nejlepší. Pokud se nemůžete rozhodnout, sepište si pro a proti každého řešení na papír a srovnejte je. Tak jasně uvidíte, které je lepší.

Tipy

  • Myslete na svoji mysl jako na hotel. V hotelu zůstáváte pouze nějakou dobu, takže všechny stresující myšlenky můžou být v něm a ty pozitivní myšlenky patří domů. Dovolte jen těm nejlepším myšlenkám dostat se „domů“ a budete se cítit mnohem lépe.
  • Myslete na své oblíbené místo nebo na jiné věci. Nejlepší je ale spánek.
  • Uvědomte si, že ne všechny tipy budou fungovat u všech lidí. Experimentujte s různými technikami a najděte si tu, která funguje nejlépe. Zde je několik návrhů:
    • Zatancujte si nebo se projděte v dešti.
    • Technika pro emocionální svobodu
    • Vizualizace. Meditace, soustředěnost nebo pouze vyprázdnění mysli, při kterém si představujete příjemné obrazy, může vašemu tělu pomoci zbavit se stresu a úzkostlivých myšlenek.
    • Sebe hypnóza
    • Indická masáž hlavy
  • Krátkodobé uvolnění stresu je dobrý nápad, ale je nezbytné vyřešit problémy, které stres způsobují. Pokud vás trápí jedna a ta samá věc pořád dokola, pořádně se nad ní zamyslete a zjistěte, jak se tohoto problému můžete zbavit jednou provždy.

Varování

  • Netrpte v tichosti. Jistě byste neváhali zajít k lékaři s bolestí nohy, neměli byste tedy čekat ani s terapií, pokud trpíte stálou duševní bolestí. Terapeut je profesionální řešitel problémů, osoba, které se můžete svěřit a ona bude schopna vám ukázat všechny vaše možnosti.
  • Pokud máte sebevražedné myšlenky nebo si chcete ublížit, okamžitě vyhledejte pomoc! Zavolejte na linku bezpečí nebo na linku pro sebevrahy. Klidně jeďte i do nemocnice. Pokud nevíte, kam zavolat, zavolejte na policii a ti vám jistě pomohou.
  • Pozor na eskapismus a různá rozptýlení. Neulevujte si od stresu něčím, co vás dlouhodobě ještě více zničí (například neutrácejte za nové boty, pokud máte stres kvůli tomu, že jste v dluzích, ani se neuchylujte k alkoholu nebo drogám).
  • Váš lékař vám možná předepíše léky proti úzkosti a depresi, nebo vám pomůže zvládnout vaši stresující situaci.


Informace o článku

V jiných jazycích:

English: Relieve Stress, Italiano: Alleviare lo Stress, Español: aliviar el estrés, Deutsch: Stress abbauen, Português: Aliviar o Estresse, Français: calmer son stress, 中文: 缓解压力, Русский: снять стресс, Nederlands: Stress reduceren, Bahasa Indonesia: Meringankan Stres, हिन्दी: तनाव से मुक्ति पायें, ไทย: บรรเทาภาวะอาการเครียด, Tiếng Việt: Giải tỏa Stress, 한국어: 스트레스 해소하는 법, العربية: تخفيف حدة التوتر والإجهاد

Stránka byla zobrazena 1 973 krát.

Byl tento článek přesný?