Jak si vybudovat silný imunitní systém

Zdraví je jednou z nejdůležitějších, ne-li vůbec nejdůležitější, věcí, kterou máte. Ačkoli existuje spoustu metod, jak se zbavit různých nemocí, nejlepší je vyhnout se jim úplně. Budete-li se držet určitých strategií pro podporu imunitního systému a zároveň se vyvarujete jednání, které ho poškozuje, budete žít zdravým a šťastnějším životem.

Metoda 1 ze 4:
Podpora zdravého těla

  1. 1
    Každý den cvičte. Zavedením pravidelného cvičebního režimu posílíte své celkové zdraví.[1] Pravidelnou fyzickou aktivitou nakopnete svůj přirozený imunitní systém a veškeré případné nemoci překonáte mnohem rychleji.
    • Co nejčastěji choďte na svižné procházky, trvající alespoň 30 minut.[2]
    • Najděte si nějakého společníka, který udrží vaši motivaci a odpovědnost. Skvělým doprovodem na procházky může být třeba i energický pes.
    • Jestliže nejste zrovna nadšenec do cvičení, zkuste občas rekreačně nějaký kolektivní sport nebo si najděte hobby, u kterého se budete bavit a spálíte kalorie, aniž byste si toho všimli. Za zkoušku stojí například raketbal, horolezectví (sportovní lezení, bouldering apod.), kolečkové brusle, kajak, turistika nebo klidně i pozorování zvířat v divočině.
  2. 2
    Vystavte se slunečnímu svitu. Mnoho lidí trpí nedostatkem vitaminu D,[3] což má dlouhodobý negativní efekt na jejich zdraví. Nejlepším způsobem, jak do těla dostat vitamin D, je vystavit se občas slunci. Navíc čerstvý vzduch vám také neublíží!
  3. 3
    Spěte alespoň 7-8 hodin každou noc. Spánková deprivace vede k vyšší citlivosti na onemocnění různými chorobami.[4] Dopřáváte-li si dostatečně dlouhého nočního spánku, vaše tělo se pak probouzí odpočinuté a může si bez potíží budovat své přirozené obranné mechanismy. Delší spánek vás navíc může v případě propuknutí počátečních symptomů nějaké nemoci rychle vrátit zpět k plnému zdraví.
  4. 4
    Vyhýbejte se cigaretovému kouři. Samozřejmě byste sami neměli být aktivními kuřáky, ale zároveň byste se měli snažit být z dosahu jiných kuřáků, protože i pasivní kouření snižuje funkci imunity.[5]
    • Pokud kouříte, měli byste přestat.
    • Jestliže kouří někdo z vaší rodiny, zkuste ho přesvědčit, že by měl přestat také. V případě, že se vám to nepodaří, se zkuste kuřákům vyhýbat pokud možno alespoň v době, kdy potřebujete udržet imunitní systém v plné síle (například během chřipkové sezóny).
  5. 5
    Zredukujte konzumaci kofeinových a alkoholických nápojů. Kofein a alkohol[6] sice nemusí v menších dávkách škodit, ale jejich nadužívání může vést k oslabení imunitního systému.[7] Pamatujte, že nejlepším nápojem pro zdravou hydrataci je voda. Pokud k tomu navíc připojíte i další nakopávače imunity, jako je například snížení stresu a dostatečný spánek, zjistíte, že kofein ani alkohol k životu tolik nepotřebujete.
    Reklama

Metoda 2 ze 4:
Podpora zdravé mysli

  1. 1
    Vyhýbejte se stresu. Stres, a obzvláště chronický stres, [8] může být jedním z největších nepřátel vaší imunity. Mnohé studie prokázaly, že mezi lidmi, kteří sami sebe označují za vystresované, a sníženou funkcí imunity (zvýšeným výskytem nemocí) existuje přímá korelace.[9]
    • Meditujte nebo cvičte jógu a podpořte své mírumilovné vnímání světa.
    • Pokud je to možné, snažte se svůj stres vztáhnout na jeho příčinu. Jestliže existuje nějaká osoba nebo třeba určitý aspekt vaší práce, který zvyšuje hladinu vašeho stresu, snažte se s těmito prvky přijít co nejméně do kontaktu.
    • Jestliže se potýkáte s hluboko zakořeněným nebo dlouhodobým stresem, zvažte konzultaci s psychologem nebo psychiatrem.
  2. 2
    Více se smějte. Lidé, kteří se cítí šťastně a tráví více času smíchem a usmíváním, jsou celkově zdravější a mají lepší imunitu.[10] Podpořte tedy své emocionální zdraví i imunitu a najděte si pro sebe vhodný typ humoru (a rozviňte svůj smysl pro humor), a to i tehdy, jste-li obyčejně spíše citliví a uzavření.
    • Najděte si nějaký zábavný televizní pořad, u kterého se pobavíte a zároveň odpočinete.
    • Oblíbená jsou třeba zábavná videa se zvířaty nebo dětmi, která můžete sledovat online.
    • Procházejte si vystoupení různých komiků a najděte si nějakého, který sedí vašemu smyslu pro humor. Následně se můžete přihlásit k odběru jeho nových show.
    • Procházejte si kreslené vtipy nebo jiný humorný materiál.
    • Travte více času s přáteli, které považujete za velmi zábavné. Takovému člověku můžete klidně říct své důvody, proč s ním chcete trávit více času. Pravděpodobně ho to potěší a bude hrdý na svůj smysl pro humor.
  3. 3
    Travte čas s jinými lidmi. Socializace pomáhá nakopnout psychické zdraví a tím pádem i imunitu. [11] Ačkoli se to může zdát jako zvláštní doporučení, když je zřejmé, že na vás můžou jiní lidé snadno přenést různé bakterie a nemoci, věřte, že společenské vazby přinesou mnohem více pozitiv, která ve výsledku převáží riziko přenosu nějakých bakterií.
    • Obecně se doporučuje trávit více času s osobami, které považujete za své přátele, ale na škodu určitě není ani občasná konverzace s kolegy nebo úplně náhodnými lidmi a známými.[12]
  4. 4
    Pořiďte si domácího mazlíčka. Jestliže se vám příliš nechce do společnosti a vzbuzuje to ve vás akorát úzkost, nebo pracujete v odvětví, které svým charakterem neumožňuje potkávat jiné osoby, vhodnou a efektivní náhradou za tyto sociální vazby a lidský kontakt může být pevné pouto s nějakým domácím zvířetem.[13] Při pořizování domácího mazlíčka si dejte pozor, abyste vybrali nějakého s pohodovou a veselou náturou, který si s vámi bude hrát a často vás rozesměje, čímž udržíte svůj imunitní systém ve střehu.
    Reklama

Metoda 3 ze 4:
Změna stravovacích návyků

  1. 1
    Pijte hodně vody. Jedním z nejdůležitějších faktorů pro udržení zdraví a imunity je neustálá hydratace čistou vodou.[14] Obecně se doporučuje vypít asi osm sklenic vody denně, ale v případě, že na vás tzv. "něco leze", může od nepříjemných symptomů a nevolnosti pomoct dočasné navýšení příjmu tekutin.
  2. 2
    Vyhýbejte se jednoduchým cukrům. Cukr má na svědomí nejen tloustnutí, ale díky svému rozkládání po konzumaci také způsobuje pocity lenosti a navíc snižuje funkci imunitního systému. [15]
    • Lidé přijímají velké množství cukru v nápojích, aniž by si to uvědomovali. Kontrolujte proto pečlivě nutriční informace, uváděné na obalech, abyste měli neustále přehled o tom, kolik cukru do svého těla pumpujete skrze pití.
    • Dokonce i potraviny, které se nezdají sladké, můžou obsahovat cukr nebo nějaké náhražky typu kukuřičného syrupu apod. Čtěte důkladně informace na obalech zpracovávaných potravin a všímejte si toho, co že se to vlastně chystáte pozřít.
  3. 3
    Jezte hodně ovoce a zeleniny. Konzumace různých druhů čerstvého ovoce a zeleniny je nejlepší možnou cestou, jak si udržovat neustálý příjem živin a vitaminů, důležitých pro správnou funkci imunitního systému.
    • Jasně zbarvené druhy ovoce a zeleniny často obsahují více živin než jejich bledí příbuzní.[16] Tak například, špenát a kapusta jsou mnohem bohatější na živiny než ledový salát.
    • Lidské tělo vstřebává živiny mnohem lépe z čistých potravin než z doplňků stravy, a proto je kromě užívání vitaminových pilulek a jiných suplementů potřeba přijímat potřebné živiny také z čerstvé zeleniny a ovoce.
    • Imunitu nakopnete například každodenní konzumací citrusů, které jsou svým obsahem vitaminu C velmi známé.
  4. 4
    Zvyšte konzumaci česneku. Antibakteriální, protivirové a dokonce i protirakovinné účinky česneku jsou dobře známé a často vyzdvihované. Ačkoli spousta z nich nebyla dosud dostatečně vědecky prověřena, určité průzkumy, které potvrzují tyto teorie o schopnosti bojovat s různými nemocemi, již provedeny byly.
    • Čerstvý česnek je obvykle nejlepší. Použijte kuchyňský lis na česnek nebo několik stroužků nakrájejte najemno a přidejte si je do již připraveného jídla.
  5. 5
    Jezte bílkoviny. Potraviny bohaté na bílkoviny mají často také vysoký obsah zinku. Bílkoviny zajišťují správnou funkci těla a dodávají vám energii, která vás provází každodenním životem. Zinek je potom skvělým doplňkem, který funkci vaší imunity maximalizuje. Naše tělo navíc zinek lépe vstřebává právě z potravin bohatých na bílkoviny, než z různých suplementů nebo rostlinných zdrojů.[17]
    Reklama

Metoda 4 ze 4:
Užívání doplňků stravy

  1. 1
    Užívejte probiotika. Probiotika jsou “dobré bakterie”, které vašemu žaludku pomáhají v trávení a efektivním vstřebávání potravin.[18] Probiotika jsou pro nás relativně novou záležitostí a nekteré z jejich účinků na lidské tělo jsou nám pořád ještě neznámé. Nicméně vynikající efekt těchto "dobrých" bakterií na redukci počtu těch "špatných" v našem těle je nám zřejmý. [19]
    • Před zakoupením probiotik si udělejte důkladný průzkum a zjistěte, které z nich budou nejefektivnější právě pro vás. Mezi jednotlivými produkty jsou navíc velké kvalitativní rozdíly.[20]
    • O doporučení nějakých kvalitních probiotik požádejte lékárníka nebo odborníka na bylinky.
  2. 2
    Každý den užívejte multivitamin. Čerstvé potraviny jsou sice nejlepším zdrojem vitaminů, ovšem pravidelným užíváním doplňků stravy zajistíte, že vašemu tělu nebudou chybět žádné z potřebných živin.
    • Užívat byste měli takový multivitamin, který je vhodný pro vaše pohlaví, věk a míru fyzické aktivity.
    • Nějaký kvalitní přípravek vám jistě doporučí v lékárně nebo dobrém obchodě s bylinnými přípravky.
  3. 3
    Zkuste bylinky. Účinnost bylinných doplňků stravy sice není lékařskou komunitou jednoznačně přijímána,[21] ale některé studie již prokázaly jistou efektivitu v podpoře imunitního systému u následujících bylin:[22]
    • Echinacea
    • Ženšen
    • Kozinec
    • Určité druhy hub: např. shitake-houževnatec jedlý, reishi-lesklokorka lesklá a maitake-trsnatec lupenitý
  4. 4
    Udržujte správnou hladinu vitaminu C. Mnoho lidí se domnívá, že zvýšené užívání vitaminu C v průběhu nachlazení dokáže s nemocí zatočit rychleji. Naopak se ale ukazuje, že větší zdravotní přínos má užívání vitaminu C a udržování jeho stálé hladiny po celou dobu chřipkové sezóny.[23]
    • Každý den jezte potraviny bohaté na vitamin C, jako jsou například různé citrusové plody.
    • Užívejte vitamin C ve formě suplementů (pilulky, kapsle, prášek apod.).
    • Pijte pomerančový džus, ale dávejte přitom dobrý pozor na přijímané množství cukru.
    Reklama

Tipy

  • Vyhýbejte se konzumaci tučného a smaženého jídla. Pijte dostatek vody.
  • Nepoužívejte pesticidy a úklid domácnosti provádějte bez agresivních chemikálií. Škodlivé chemikálie neprospívají pokožce ani tělu a můžou být extrémně ničivé pro životní prostředí.
  • V průběhu chřipkové sezóny noste při svých pochůzkách vlastní pero nebo propisku. Na úřadech se tím vyhnete používání všech těch bakteriemi prolezlých psacích potřeb, což vaší imunitě jedině prospěje.[24]
  • Nepijte neorganicky produkované mléko s obsahem antibiotik. Pravidelné pití antibiotik by mohlo vést k adaptaci imunity na určité bakterie.[25]

Reklama

Varování

  • Nežijte v přehnaně čistém prostředí. Pokud se budete vystavovat v rozumné míře bakteriím, váš imunitní systém si na ně vybuduje silnější protilátky.


Reklama

O tomto wikiHow

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 47 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.
Kategorie: Zdraví
Stránka byla zobrazena 2 672 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama