Jak si vylepšit paměť

V tomto článku:Mnemonické pomůckyZkuste jiné trikyZlepšete svůj životní styl

Neexistuje nic jako „špatná paměť“ a pokud netrpíte ztrátou paměti nebo amnézií, můžete si svoji paměť vylepšit. Pokud chcete mít lepší paměť, existuje několik věcí, které můžete udělat, od jedení borůvek až po různé mnemonické pomůcky. Ať už chcete vyhrát světový šampionát, dostat jedničku u testu z dějepisu, nebo si prostě chcete pamatovat, kam jste si položili klíče, tento článek je právě pro vás.

1
Mnemonické pomůcky

  1. 1
    Používejte asociace. Vytvořte si v hlavě představu, která vám spojí určitý fakt s nějakým obrazem. Například pokud si nemůžete zapamatovat, že prezident Kennedy stál za invazí v Bay of Pigs (Zátoka prasat), představte si pohledného prezidenta, jak plave v moři plném veselých prasátek. Tato představa zajistí, že si tento fakt budete pamatovat už navždy. [1]
  2. 2
    Pomocí asociací si zapamatujete i čísla. Řekněme, že stále zapomínáte své studentské ID číslo. Rozdělte si toto číslo na menší části a ke každé si něco představte. Vaše číslo je například 12-7575-23. Přiřaďte si ke každému z těchto čísel nějaký význam. Například 12 je číslo vašeho domu, 75 je věk vaší babičky a číslo 23 je číslo na dresu Michaela Jordana. Můžete si představit například toto:
    • Představte si svůj dům. Napravo od něho stojí dvě vaše babičky – tím si zapamatujete, že dvanáctka je první. Potom si vedle babiček představte Michaela Jordana a máte to – 12 (váš dům), 7575 (dvě babičky) a 23 (basketbalová hvězda)!
  3. 3
    Rozdělujte si informace na části. Tím si je rozdělíte do skupin, které si lépe zapamatujete. Nahodilý seznam věcí (například seznam na nákup) se pamatuje velmi těžko. Usnadníte si to tak, že si budete věci dělit do kategorií. Například si napište pod sebe všechny mléčné produkty, všechnu zeleninu, všechno pečivo atd. Tak si svůj seznam zapamatujete a nákup vám nezabere tolik času.[2]
    • Pokud si zapamatujete, že jste chtěli koupit čtyři druhy zeleniny, snadněji si potom vybavíte, které čtyři to byly.
    • Dělíme také telefonní čísla a čísla účtů s pomlčkami. Co si zapamatujete snadněji, 8564359820, nebo 856-435-9820?
    • Pravděpodobně si nezapamatujete číslo 17761812184818651898, ale zkuste si mezi každé čtyři číslice dát pomlčku. Uvidíte, že všechna ta čísla označují letopočty a můžete si vybrat události, které si k nim přiřadíte (např. Revoluční válka, válka roku 1812, Mexicko-Americká válka, Občanská válka a Španělsko-Americká válka).
  4. 4
    Použijte rýmy. Zkuste si najít několik běžných i hloupých rýmů, které vám pomohou vzpomenout si na základní informace. Pokud například stále nevíte, zda má duben 30 nebo 31 dní, řekněte si nahlas: „třicet dní má září, duben, červen a listopad.“ Pak si jistě vzpomenete, že duben má 30 dní.[3]
  5. 5
    Používejte akronymy. Akronymy jsou dalším skvělým nástrojem pro zapamatování různých věcí, od jmen pěti Velkých jezer až po spojky. Můžete použít nějaký populární akronym, nebo si nějaký vymyslet sami. Například pokud jdete do obchodu a potřebujete máslo, salát, okurky a ananas, vytvořte si z toho MASO – Máslo, Ananas, Salát a Okurky.[4]
    • HOMES. Tento akronym se používá pro zapamatování Velkých jezer: Huron, Ontario, Michigan, Erie a Superior.
    • BEFELEMEPESEVEZE – tento akronym slouží pro zapamatování vyjmenovaných slov v češtině.
    • BRB (Be Right Back) – tento akronym znamená „budu hned zpět“.
  6. 6
    Použijte akrostika. Akrostika jsou podobná akronymům, ale místo zapamatování slova si zde zapamatujete větu, která je složená z prvních písmen slov, které si musíte zapamatovat. Například můžete říct: „Moje velmi zábavná matka je s Uršulou na písku“ a zapamatovat si tak pořadí planet: Merkus, Venuše, Země, Mars, Jupiter, Saturn, Uran, Neptun a Pluto. Můžete si také vymýšlet vlastní akrostika. Zde jsou další příklady:[5]
    • „Červená opice žrala zelený meloun indickému fakírovi.“ - červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, indigo (tmavě modrá), fialová
    • „Ivan vede Xenii lesní cestou do města.“ – Římské číslice 1, V – 5, X – 10, L – 50, C – 100, D – 500, M – 1000
    • Opery Bedřicha Smetany: „BraProDaLiDvěHuTaČeVi.” - Braniboři v Čechách, Prodaná nevěsta, Dalibor, Libuše, Dvě vdovy, Hubička, Tajemství, Čertova stěna a (nedokončená) Viola (chronologicky)
  7. 7
    Použijte metodu středu. Tato metoda se používá již od starověkého Řecka. Jednoduše si představte, že si před sebe skládáte věci, které si musíte zapamatovat na cestu, kterou dobře znáte, nebo na podlahu v bytě, který dobře znáte. Nejprve si vyberte dobře známé místo, potom si představte věci, které si musíte zapamatovat a uložte si je v mysli na toto místo. [6]

2
Zkuste jiné triky

  1. 1
    Jak si zapamatovat něčí jméno. Použijte oblíbený trik pro zapamatování jména člověka. Když se vám někdo představuje, v hlavě si ho představte se svým jménem napsaným na čele. Tím si spojíte jméno s tímto člověkem.
  2. 2
    Pohybujte očima ze strany na stranu. Studie prokázaly, že když budete očima pohybovat ze strany na stranu pouze 30 vteřin denně, spojíte obě strany mozku a budete si toho více pamatovat. Zkuste tento trik každé ráno hned po probuzení. [7]
  3. 3
    Čichejte rozmarýn. Studie prokázaly, že vůně rozmarýnu může zlepšit paměť. Můžete u sebe nosit rozmarýnový olej a několikrát denně si k němu přičichnout. Starověcí Řekové si dávali v době zkoušek rozmarýn také za krk, aby jim pomohl udržet čerstvou paměť. [8]
  4. 4
    Využijte své prostředí. Můžete například změnit běžné rozestavení věcí, pokud si chcete něco zapamatovat. Pokud si neumíte zapamatovat, že musíte každé ráno brát multivitamin, otočte si například toustovač na opačnou stranu a vraťte ho na správné místo až po tom, co si vezmete tabletu. Když uvidíte, že něco není správně, vzpomenete si na to, co musíte udělat. [9]
    • Pokud si musíte zapamatovat něco důležitého, například něčí narozeniny, dejte si hodinky na opačnou ruku. Jakmile uvidíte, že jsou hodinky na špatné ruce, budete vědět, že musíte něco udělat.
  5. 5
    Procvičujte mozek. Pravidelné „procvičování mozku“ pomáhá regeneraci buněk a růstu nových tkání, což může vylepšit paměť. Když se začnete věnovat nějaké nové činnosti, například když se začnete učit nový jazyk nebo začnete hrát na nějaký nástroj, udržíte svůj mozek aktivní a zlepšíte jeho fyziologické funkce.
    • Každý den si zkuste vyluštit nějakou křížovku, Sudoku nebo jiné jednoduché hádanky.
    • Zkuste něco úplně nového a zaměstnejte svůj mozek činností, která pro něho bude výzvou. Zkuste například šachy, nebo deskové hry na čas.
  6. 6
    Přestaňte si myslet, že máte „špatnou paměť“. Přesvědčte sami sebe, že máte dobrou paměť a že si ji můžete ještě zlepšit. Mnoho lidí si myslí, že mají špatnou paměť a že jim nejdou jména nebo čísla, ale každý může svoji paměť zlepšit, takže byste neměli takto přemýšlet. Oslavte každý úspěch a udržujte si motivaci.
  7. 7
    Věci, které si chcete zapamatovat, říkejte nahlas. Pokud máte problém si vzpomenout, jestli jste si ráno vzali lék, řeknete si nahlas: „Vzal/a jsem si prášek“ hned po tom, co si ho vezmete. Tím si zapamatujete, že jste to udělali.
    • To také funguje, když se setkáte s někým novým a nechcete zapomenout jeho jména. Přirozeně ho zopakujte hned po tom, co se ho dozvíte: „Ahoj, Jano, rád/a tě poznávám.“
    • To samé platí také pro adresy a časy setkání. Jednoduše zopakujte to, co vám řekl člověk, který vás zval: „Takže v restauraci Podkova v 7 hodin? Skvělé, budu tam.“
  8. 8
    Když si musíte něco zapamatovat, dýchejte zhluboka. Když je čas si něco zapamatovat, zkuste dýchat pomaleji a hlouběji. Takové dýchání změní způsob, jakým váš mozek funguje a přepne na vlny Théta, které se objevují většinou v hypnagogickém spánku.
    • Tyto vlny Théta aktivujete tak, že začnete dýchat nižší částí plic. Jednoduše začněte dýchat „do břicha“. Vědomě také zpomalte svůj dech.
    • Po chvíli byste se měli cítit mnohem klidnější a mozek by měl vysílat vlny Théta. V tomto stavu si snáze zapamatujete nové informace.
  9. 9
    Používejte kartičky. Kartičky se hodí hlavně do školy. V zásadě jde o malou kartičku, která má na jedné straně otázku a na druhé odpověď. (Můžete si napsat i dvě věci, které si chcete spojit.) Při učení si vezmete kartičky a odpovídáte si na otázky. Když odpovíte správně, odložíte kartičky a s ostatními pokračujete.
    • Správně zodpovězené otázky nebo slovíčka si odkládejte na stranu. Pokračujete tak dlouho, dokud vám v ruce nezůstanou žádné kartičky. Měli byste je projet všechny, i kdybyste si museli udělat přestávku.
    • Druhý den si kartičky projeďte znovu a zjistěte, zda jste si všechno zapamatovali.
  10. 10
    Neučte se na zkoušky celou noc. Když se budete takto „šrotit“, informace se vám uloží pouze do krátkodobé paměti. Další den si je sice můžete pamatovat, ale u zkoušky na konci roku si je sotva vybavíte. Je důležité si studium rozložit, protože mozek potřebuje čas, aby uložil informace do dlouhodobé paměti.

3
Zlepšete svůj životní styl

  1. 1
    Zorganizujte si život lépe. Dávejte si své věci stále na jedno místo. Používejte elektronický plánovač nebo diář, abyste měli přehled o zkouškách, schůzkách, datech plateb atd. Telefonní čísla a další čísla si pište do adresáře a mějte zálohu v počítači nebo v telefonu. Když budete organizovanější, budete mít více kapacity na pamatování méně rutinních záležitostí.
    • I když se tím nezlepší vaše paměť, hodně si tím pomůžete (například nebudete už muset hledat klíče, protože budete vědět, kam jste si je dali).
  2. 2
    Každý den cvičte. Pravidelné aerobní cvičení zlepšuje krevní oběh a celkovou výkonnost těla – včetně mozku – a může pomoci bojovat proti zapomnětlivosti, která přichází s věkem. Cvičením se také více uklidníte a uvolníte a rozšíříte si kapacitu. Díky tomu si toho zapamatujete ještě více.
    • I 30-minutová procházka denně vám může velmi pomoci.
  3. 3
    Zbavte se stresu. Chronický stres fyzicky narušuje mozek a také zhoršuje paměť. Po delší době ve stresu začne mozek pomalu ochabovat. Stresu se nikdy nezbavíme úplně, ale můžeme kontrolovat jeho množství. I dočasný stres způsobuje, že se nemůžeme plně soustředit a všímat si věcí.
    • Pokud trpíte chronickým stresem, navštivte co nejdříve svého lékaře. Snažte se pravidelně cvičit, věnujte se józe nebo meditaci.
  4. 4
    Každý den alespoň 15 minut meditujte. Tím se zbavíte stresu.
    • Omezte svůj příjem kofeinu. Kofein způsobuje stres a úzkosti.
    • Namasírujte se, nebo požádejte o masáž partnera.
    • Zbavte se stresu tím, že budete trávit více času s přáteli. Když budete společenštější a budete se více bavit s lidmi, zlepšíte si svoji paměť.
    • Udělejte si čas a zasmějte se. Smích vás nejen zbaví stresu, ale také připraví vaši mysl na tvorbu nových vzpomínek.
  5. 5
    Jezte zdravě. Na trhu najdete mnoho suplementů, které by měly podpořit paměť, ale ještě žádný nebyl potvrzen klinickými testy. Zdravá strava ale prokazatelně podporuje zdraví mozku a jídla, která obsahují antioxidanty – brokolice, borůvky, špenát a bobulové plody, a také Omega-3 mastné kyseliny podporují zdravé funkce mozku. [10]
    • Krmte svůj mozek suplementy jako je Thiamin, Niacin a vitamín B6.
    • Když budete jíst denně 5-6 malých jídel, místo 3 velkých, také tím zlepšíte svoji mentální výkonnost (včetně paměti). Omezte příjem cukru, který negativně ovlivňuje mozek. Jezte tedy hlavně zdravé jídlo.
  6. 6
    Lépe vše sledujte. Často věci zapomeneme ne proto, že bychom měli špatnou paměť, ale proto, že se špatně díváme kolem sebe. Jednou z běžných situací (kterou znají téměř všichni) je seznamování s lidmi. Často se nesoustředíme, když se nám lidé představují a potom si jejich jména nepamatujeme. Když se budete snažit dávat pozor, jistě si povedete mnohem lépe.
    • Je dobré trénovat paměť například tak, že se podíváte na fotku, kterou neznáte na několik vteřin a potom ji otočíte a zkusíte si napsat všechno, co si o ní pamatujete. Soustřeďte se na detaily. Zavřete oči a představte si tento obrázek. Pokaždé používejte novou fotografii a uvidíte, že se postupem času budete zlepšovat.
  7. 7
    Dejte si čas, abyste si mohli vytvořit vzpomínku. Vzpomínky jsou krátkodobě velmi zranitelné a jen malé rozptýlení vám může zabránit si něco zapamatovat. Klíček je být schopen se na chvíli na tuto věc soustředit a nemyslet na ostatní věci. Když se snažíte něco si zapamatovat, vyhněte se rozptýlení.
  8. 8
    Dobře spěte. Množství spánku ovlivňuje schopnost mozku vybavit si nedávno naučené informace. Dobře se vyspat, tedy spát alespoň 7 hodin každou noc, může zlepšit vaši krátkodobou paměť a také dlouhodobé vzpomínky. Dokázala to studie provedená na lékařské fakultě Harvardovy univerzity.
    • Choďte spát a také vstávejte každý den ve stejnou dobu. Tím se vaše paměť vylepší.
    • Před spaním si v posteli alespoň půl hodiny čtěte.
    • Hodinu před spaním vypněte televizi, telefon i tablet a nedělejte nic, co by vás rozptylovalo.
    • Přes den si dávejte malé šlofíky. Vylepšíte tím z dlouhodobého hlediska svůj výkon.

Tipy

  • Existují také hry, které byly vytvořeny speciálně pro posilování paměti. Můžete si je vyzkoušet.
  • Pokud si potřebujete zapamatovat něco důležitého na další den, nakreslete si na dlaň malou černou tečku. Kdykoli ji uvidíte, vzpomenete si na to, co nesmíte zapomenout.
  • Každý úkol si hned zapište. Pokud nemáte pero, posuňte si čas na hodinkách. Později si toho všimnete a vzpomenete si. Můžete si hodinky také otočit obráceně.
  • Pokud máte básnické vlohy, složte si z věcí, které nesmíte zapomenout například báseň nebo píseň.
  • Nechejte sami sobě vzkaz na záznamníku a připomeňte si, co musíte udělat.
  • Představte si něco, co musíte udělat, jako součást něčeho, co vidíte každý den. Například pokud musíte svému psovi dát léky, přestavte si psa v lednici kdykoli kolem něho projdete. Tak na něho nezapomenete.
  • Při učení si dělejte pauzy a při nich se věnujte něčemu dynamickému, například si dejte malou procházku nebo si vyběhněte schody.
  • Jednoduše si jména nových lidí zapamatujete tak, že se po představení na ně podíváte a řeknete: „Rád/a tě poznávám, Bobe.“ Je také dobré si představit tohoto člověka, jak se drží za ruce s někým, kdo se jmenuje stejně a koho dobře znáte. Je to divné, ale funguje to.
  • Zkuste si zapamatovat svoji oblíbenou písničku nebo básničku a trénujte tak dlouho, až ji budete znát. Potom si vyberte další.
  • Na internetu najdete mnoho pomůcek k posílení paměti. Většina z nich vás naučí mnemonické pomůcky. Některé z nich jsou podvody, ale některé mohou být skutečným přínosem.
  • Většina lidí nejsou schopni si dobře zapamatovat abstraktní informace, jako jsou čísla. Tím se lidé s eidetickou pamětí liší od těch ostatních. Klíčem k tomu, abyste si byli schopni vybavit takové věci, je vymýšlení asociací, které vám vzpomínky připomenou. Proto se paměť lidí často dramaticky zlepší krátce po tom, co začnou používat mnemonické pomůcky. Když si budete v hlavě ke vzpomínkám přiřazovat obrazy, budete si snadněji vybavovat i ostatní věci (pocity, další vzpomínky, obrazy atd.) a celkově tím posílíte svoji paměť.
  • Dejte si před sebe na stůl asi 10 věcí. Pečlivě se na ně dívejte asi 30 minut. Potom je dejte pryč a napište si na papír co nejvíce věcí. Pokaždé zvyšujte počet věcí, na které se díváte. Můžete také požádat někoho jiného, aby vám vybral věci, bude to tak ještě složitější.
  • Zkuste si zapamatovat pořadí karet v balíčku. Může se to sice zdát hloupé, ale zjistíte díky tomu, jaké techniky u vás budou fungovat nejlépe.
  • Pište si každý den deník. Zapisujte si vše, co se vám stalo – budete mít jistotu, že jste nic nevynechali.

Varování

  • Vyřešte všechny osobní problémy, na které myslíte. Budete tak mít více místa v hlavě na pamatování ostatních věcí.
  • Při koupi produktu na posílení paměti buďte obezřetní. Zjistěte si vždy co nejvíce informací a prohledejte internet, abyste měli jistotu, že to na vás bude fungovat. Některé z těchto produktů jsou jednoduše podvody. Dávejte si pozor hlavně na ty, které slibují zlepšení paměti bez práce, nebo okamžitě – účinné strategie vždy vyžadují čas.
  • Pokud si všimnete, že se vám paměť velmi rychle zhoršuje, promluvte si s lékařem. Někdy to může znamenat například začátek Alzheimerovy choroby.
  • Některé bylinné suplementy tvrdí, že zlepšují paměť, ale neexistují důkazy, že skutečně fungují. Většina z nich jsou neškodné a stojí za to je zkusit, ale mějte se na pozoru – některé suplementy mohou mít škodlivé účinky a neobsahují jen to, co se na nich píše.


Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Vzdělání

V jiných jazycích:

English: Improve Your Memory, Français: améliorer sa mémoire, Español: mejorar tu memoria, Deutsch: Das Gedächtnis verbessern, Português: Melhorar Sua Memória, Nederlands: Je geheugen verbeteren, Русский: улучшить свою память, 中文: 改善你的记忆力, Bahasa Indonesia: Meningkatkan Daya Ingat, Italiano: Migliorare la Memoria, العربية: تقوية ذاكرتك, ไทย: เสริมสร้างความจำ, हिन्दी: अपनी याददाश्त में सुधार करें, Tiếng Việt: Tăng cường trí nhớ

Stránka byla zobrazena 2 778 krát.
Byl tento článek přesný?