Jak skoncovat s přejídáním

V tomto článku:Přestaňte držet dietyUvědomte si, proč jíteVšímejte si svého těla a svého prostředíJezte pomalu a dávejte si vhodné porceZkuste jednoduché trikyReference

Lidé, kteří se přejídají, se chovají velmi destruktivně a časem si tím mohou zničit zdraví. Přestat s takovým destruktivním chováním není snadné a chce to odhodlání. Mnoho lidí bojuje se svými stravovacími návyky a snaží se s přejídáním skoncovat. Není to sice snadné, ale rozhodně to není nemožné. Můžete zkusit jednoduché tipy, které vám pomohou změnit vaše chování a díky kterým se přestanete přejídat jednou provždy.

1
Přestaňte držet diety

  1. 1
    Vyhýbejte se dietám, které slibují rychlý úbytek váhy za krátkou dobu. Obecně není nikdy zdravé hubnout příliš rychle. Je sice možné první týden diety zhubnout až 4 kg, ale většinou jde pouze o zadržovanou vodu a ne o úbytek tuhu. Doporučuje se hubnout maximálně 0.5kg-1kg za týden.
  2. 2
    Přestaňte držet diety, které vám zakazují jíst určité potraviny (například Atkinsova dieta nebo Sušenková dieta), nebo drasticky omezují počet kalorií, které za den smíte sníst.

2
Uvědomte si, proč jíte

  1. 1
    Přestaňte se emocionálně přejídat. Pokud zjistíte, že jíte, když jste v depresi, když jste osamělí, naštvaní, nebo znudění, uvědomte si, že jíte z nesprávných důvodů. Mnoho lidí spoléhá na jídlo a snaží se pomocí něho zbavit negativních pocitů. Musíte si nejprve uvědomit spojení mezi svým chováním a přejídáním.
    • Všímejte si toho, co vám způsobuje chuť se přejídat? Jsou to stresující dny v práci? Hádky s partnerem? Nebo prostě jen nuda?
    • Vyhněte se impulzům používat jídlo jako zdroj uklidnění. Když budete chtít jídlem bojovat proti negativním pocitům, snažte se zaměřit se na něco jiného.
  2. 2
    Přestaňte používat jídlo jako odměnu. Lidé se často odměňují nezdravým jídlem, například dokonce i za to, že vydrželi týden jíst zdravě. Když budete jídlo využívat jako odměnu za zdravý životní styl, budete se chovat naprosto kontraproduktivně. Raději si dovolte jíst svá oblíbená jídla pouze jednou za čas bez zjevného důvodu. Budete tak mít zdravý pohled na své stravování a budete si uvědomovat, že si čas od času smíte dát něco nezdravého prostě jen tak.
  3. 3
    Uvědomte si, co ve vás vyvolává touhu přejídat se. Když zjistíte, které věci to jsou, budete se jim moci vyhýbat a bude pro vás snadnější vydržet. Pokud návštěva kina automaticky vyvolává potřebu koupit si velký popcorn a sladký nápoj, nechoďte do kina, ale raději si půjčte film na DVD a podívejte se na něho doma. K tomu si dejte třeba oříšky a perlivou minerálku.

3
Všímejte si svého těla a svého prostředí

  1. 1
    Jezte pouze když budete mít hlad. Pokud jíte ze zvyku a ne z hlavu, nekrmíte své tělo, ale pouze své zlozvyky.
  2. 2
    Přestaňte jíst, až se budete cítit plní. Většina lidí instinktivně sní vše, co mají před sebou bez ohledu na to, že už nemají hlad.
    • Všímejte si signálů svého těla a až budete mít dost, přestaňte jíst.
    • Uvědomte si, že tělu trvá asi 20 minut, než zjistí, že už nepotřebuje jíst dál. Pokud se tedy nechcete přejídat, měli byste jíst pomaleji.
  3. 3
    Uvědomujte si své prostředí. Všímejte si toho, co se dějte okolo vás a uvědomujte si, zda vás rozptylují zářivé barvy, světla, hlasité zvuky, hudba, nebo lidé. Budete díky tomu schopni lépe sledovat své zlozvyky a nebudete se tak často přejídat. Vyhněte se tomu, že se necháte tak unést prostředím, že zapomenete odložit vidličku.
  4. 4
    Nezůstávejte u stolu zbytečně dlouho jen proto, že jste v prostředí, které vás rozptyluje. Když budete chtít zůstat, nechejte všechno jídlo odnést, abyste se zbytečně nepřejídali.

4
Jezte pomalu a dávejte si vhodné porce

  1. 1
    Představujte si různé předměty, abyste si uvědomili velikost svých porcí.
  2. 2
    Naučte se skutečně ocenit to, co jíte. Užívejte si každou chvíli a vychutnávejte si všechny chutě.
  3. 3
    Před polknutím své jídlo důkladně rozkousejte. Tím trochu prodloužíte dobu jídla. Navíc důkladným rozžvýkáním získáte z jídla více živin a budete si moci lépe vychutnat jeho chuť.

5
Zkuste jednoduché triky

  1. 1
    Doma používejte středně velké talíře. Když budete jíst z malých talířů, budete mít brzy zase chuť na další porci. Když budete jíst z velkých talířů, bude vás to nutit nakládat si větší porce a přejídat se.
  2. 2
    Při jídle nenechávejte na stole servírovací mísy. Jídlo si dejte na talíř a sedněte si s ním jinam. Díky tomu odoláte pokušení přidávat si na talíř další porce.
  3. 3
    Neochutnávejte jídlo při vaření a přípravě. Malé ochutnání několikrát během vaření může dohromady udělat vcelku velkou porci jídla.
  4. 4
    Zaplňte si polovinu talíře pouze zeleninou. Pokud máte po jídle hlad a chcete si přidat, přidejte si pouze zeleninu.
  5. 5
    Než si v restauraci objednáte, požádejte číšníka, aby vám přinesl poloviční porci. Pokud to není možné, nechejte si druhou polovinu jídla zabalit.
  6. 6
    Můžete se zeptat číšníka, zda vám doporučí nějaké zdravé speciality.
  7. 7
    Požádejte číšníka, aby vám nenosil sýr, máslo, majonézu, smetanu, omáčku ani další nezdravá dochucovadla.

Tipy

  • Důvody přejídání často nemají nic společného s hladem. Když zjistíte, co vám způsobuje přejídání, budete se těmto věcem moci úspěšně vyhýbat.
  • Naučte se jíst pomaleji, pomůže vám to přestat s přejídáním, protože když jíte rychle, tělo nemá čas si uvědomit, že už nemá hlad a zjistí to až když už jste přejedení.
  • Vyhýbejte se přejídání už při nákupu potravin. Nakupujte s plným žaludkem, abyste zbytečně nekupovali jídlo, které nepotřebujete jen proto, že máte zrovna hlad.
  • Další tip: pokud máte hlad pozdě večer nebo v noci, připomeňte si, že budete brzy snídat a nepřipravujte si žádné jídlo. Je lepší nejíst večer, zejména pokud chcete jít spát. Je to sice lákavé, ale raději si dejte několik sklenic vody. Voda vám zaplní žaludek a vy budete moci jít spát o 350 kalorií lehčí. Když budete mít příliš velký hlad, nebudete moci usnout, ale voda vám pomůže hlad zahnat až do rána.
  • Připravte se na to, že se vám nebude vždy dařit. Uvědomte si, že nevyhnutelně přijdou chvíle, kdy podlehnete. Je důležité vědět, že jde jen o krátkodobá selhání, která vám nebrání v dosažení vašich dlouhodobých cílů.
  • Diety jsou plány stravování, které většinou nefungují. Většina lidí, kteří drží různé diety, je nezvládne dodržovat a i když se jim podaří zhubnout, většinou váhu zase rychle naberou zpět. Pokud se chcete přestat přejídat, musíte změnit svůj pohled na jídlo i své stravovací návyky.
  • Rozhodně nepřestávejte jíst! Postupujte pomalu den za dnem.
  • Je dobré zajistit, abyste u sebe měli vždy jen tolik peněz, abyste je nemohli utrácet za fast food. Naučte se ovládat se a vařit jen zdravá jídla.
  • Najděte si nějakou podpůrnou skupinu. Promluvte si o svém problému s lékařem a požádejte ho, aby vám doporučil nějaký program pro lidi se stejnými potížemi.

Varování

  • Pokud pijete vodu, abyste zahnali hlad, nedělejte to příliš často. Když budete pít najednou hodně vody, zatížíte tím svůj organismus.
  • Než začnete měnit své stravovací návyky, poraďte se s lékařem. Pokud berete nějaké léky, nebo trpíte nějakými nemocemi, platí to dvojnásob.

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 35 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Plánování a životní styl

V jiných jazycích:

English: Stop Overeating, Italiano: Smettere di Mangiare Troppo, Français: arrêter de trop manger, Español: dejar de comer en exceso, Português: Parar de Comer em Excesso, Deutsch: Aufhören zu viel zu essen, Русский: перестать объедаться, 中文: 停止过度饮食, Nederlands: Stoppen met jezelf overeten, Bahasa Indonesia: Menghentikan Makan Berlebihan, العربية: التوقف عن الإفراط في تناول الطعام, ไทย: หยุดการทานอาหารมากเกินไป, 한국어: 과식하지 않는 방법, Tiếng Việt: Không ăn quá nhiều

Stránka byla zobrazena 1 797 krát.
Byl tento článek přesný?