Jak snížit cholesterol

V tomto článku:Okamžité změny životního styluRychlé změny stravovacích návykůUžívání léků

Nejrychlejšího snížení cholesterolu dosáhnete kombinací změn životního stylu, úpravy jídelníčku a také, pokud to lékař shledá důležitým, medikamentů. Žádné zázračné řešení neexistuje, ale pokud máte vysoký cholesterol, jeho snížení je velmi důležité. Vysoký cholesterol může významně zvyšovat riziko infarktu a ucpávání žil. [1]

1
Okamžité změny životního stylu

  1. 1
    Začněte cvičit. Cvičení zlepšuje tělesnou funkci zpracovávat tuk a cholestrerol. Důležité ale je, abyste začali pozvolna a tělo zbytečně nepřetěžovali. Před započetím nového tréninkového programu konzultujte svůj záměr s lékařem a ujistěte se tak, že to bezpečně zvládnete. Postupem času začněte pomalu zvyšovat intenzitu a dostaňte se až na půl hodiny denně. Mezi tyto aktivity můžeme zařadit:[2]
    • Chůzi
    • Jogging
    • Plavání
    • Cyklistiku
    • Připojení se k místnímu sportovnímu týmu. Zkuste basketbal, volejbal nebo tenis.
  2. 2
    Zdraví můžete zlepšit okamžitě tím, že přestanete kouřit. Přestanete-li kouřit, nezlepší to pouze hladinu vašeho cholesterolu, ale také tím snížíte krevní tlak a snížíte riziko vzniku srdeční choroby, mrtvice, rakoviny a plicních onemocnění. Pomoct vám s tím může například následující:[3][4]
    • Vyhledejte pomoc u své rodiny, přátel, místních podpůrných skupin, na online diskuzích nebo na lince důvěry.
    • Konzultujte svůj záměr s lékařem.
    • Využijte terapie nahrazení nikotinu.
    • Navštivte odborného poradce. Někteří odborníci na závislosti se přímo specializují na kouření.
    • Zvažte podstoupení ústavní léčby.
  3. 3
    Hlídejte si váhu. Udržíte-li svou hmotnost pod kontrolou, pomůže to snížit i váš cholesterol. Pokud máte nadváhu, s cholesterolem může pomoct už zhubnutí o 5% aktuální váhy. Lékař vám může doporučit redukci hmotnosti v těchto případech:[5][6][7]
    • Jste žena s obvodem pasu větším než 89 centimetrů nebo muž s obvodem pasu více než 102 centimetrů.
    • Máte BMI (body mass index) nad 29.
  4. 4
    Omezte konzumaci alkoholu. Alkohol je plný kalorií a neobsahuje moc živin. To znamená, že nadměrné pití zvyšuje riziko obezity. Mayo Clinic doporučuje tyto limity:[8]
    • Jeden drink denně pro ženy a jeden až dva drinky denně pro muže.
    • Za jeden drink se považuje jedno pivo, sklenice vína nebo panák tvrdého alkoholu.

2
Rychlé změny stravovacích návyků

  1. 1
    Omezte konzumaci cholesterolu. Cholesterol se nachází v tucích, které jsou přítomné ve vaší krvi. Vaše tělo potřebuje určité množství cholesterolu, takže pokud omezíte jeho přísun ve své stravě, bude to mít obrovský pozitivní efekt. Přílišné množství cholesterolu zvyšuje riziko infarktu a ucpávání tepen. Lidé s onemocněním srdce by neměli konzumovat více než 200 miligramů cholesterolu za den. Omezit cholesterol je ale vhodné i pokud žádnou srdeční chorobou netrpíte. Snažte se nepřekročit 300 miligramů denně. Toho můžete docílit tímto:[9][10][11]
    • Vyhýbejte se vaječným žloutkům. Při vaření receptů vyžadujících vejce se snažte používat náhražky vajec.
    • Nejezte vnitřnosti. Ty jsou totiž často plné cholesterolu.
    • Omezte konzumaci červeného masa.
    • Z plnotučných mléčných výrobků přejděte na odstředěné nebo nízkotučné. To zahrnuje všechny mléčné produkty, jogurty, smetanu, sýry atd.
  2. 2
    Vyhýbejte se trans mastným a nasyceným kyselinám (tukům). Tyto tuky zvyšují hladinu cholesterolu. Vzhledem k tomu, že tělo potřebuje pouze malé množství tuku, doplňujte ho zdroji mononenasycených kyselin. Množství konzumovaného nezdravého tuku můžete omezit takto:[12][13]
    • Vařte s mononenasycenými tuky jako je kanolový olej, arašídový olej nebo olivový olej a vyhýbejte se palmovému oleji, sádlu, máslu a ztuženým tukům.
    • Jezte libové maso, například drůbež a ryby.
    • Omezte množství zkonzumované smetany, tvrdých sýrů, klobás a mléčné čokolády.
    • Zkoumejte ingredience komerčně připravovaných jídel. Dokonce i v potravinách, o kterých reklama tvrdí, že neobsahují žádné trans mastné tuky, nějaké často přece jen najdeme. Čtěte proto informace o obsahu a hledejte částečně hydrogenované oleje. To jsou právě trans tuky. Produkty, které obvykle obsahují trans mastné kyseliny a margarín, zahrnují komerčně vyráběné krekry, koláče a sušenky. Margarín je navíc často obsahuje sám o sobě.
  3. 3
    Hlad zahánějte ovocem a zeleninou. Nachází se v nich spousta vitaminů a vlákniny, přičemž mají jen málo tuku a cholesterolu. Každý den snězte 4-5 porcí ovoce a 4-5 porcí zeleniny. Ovoce a zeleninu můžete do jídelníčku zařadit takto:[14]
    • Hlad se vždy snažte nejprve utišit tím, že svá jídla začnete salátem. Pokud při každém jídle sníte nejprve salát, budete se cítit méně hladoví až přistoupíte k bohatším a tučnějším potravinám, jako je například maso. Dokážete tak konrolovat velikost svých porcí. Do salátů přidávejte různé druhy zeleniny i ovoce. Použít můžete například listovou zeleninu, okurky, mrkev, rajčata, avokádo, pomeranč nebo jablko.
    • Jako zákusek si dávejte ovoce a nahraďte jím tučnější dezerty, jako jsou koláče, dorty, pečivo nebo jiné sladkosti. Při přípravě ovocného salátu nepoužívejte žádný dodatečný cukr. Místo toho si užijte přirozenou sladkost ovoce. Mezi oblíbené druhy patří mango, pomeranč, jablko, banán nebo hruška.
    • Ovoce a zeleninu s sebou noste do práce či do školy a zažeňte tak hlad mezi většími jídly. Večer si připravujte dopředu sáček s očištěnými a nakrájenými mrkvemi, omytými paprikami, jablky či banány.
  4. 4
    Snižte si cholesterol potravinami bohatými na vlákninu. Vláknina vám pomůže cholesterol kontrolovat. Považuje se za "přírodní kartáč" a časem dokáže značně snižovat hladinu cholesterolu. Také vás pomůže zasytit, takže potom sníte méně kalorického jídla s vysokým obsahem cholesterolu. Jednoduchý způsob, jak do sebe dostat více vlákniny, je začít konzumovat celozrnné obiloviny. Možnosti zahrnují:[15]
    • Celozrnný chléb
    • Otruby
    • Hnědou rýži místo bílé
    • Ovesné vločky
    • Celozrnné těstoviny
  5. 5
    Promluvte si s lékařem o možnosti suplementace. K jakémukoli přípravku, slibujícímu nerealistické výsledky ve snižování cholesterolu, přistupujte skepticky. Doplňky stravy nejsou regulovány tak přísně, jako konvenční léky. To znamená, že jsou méně testované a dávkování může být nekonzistentní. Důležité je ale pochopit, že i když jsou třeba skutečně přírodní, neznamená to, že by nemohly negativně interagovat s jinými užívanými léky, a to i těmi volně prodejnými. Z toho důvodu je důležité, abyste si promluvili s lékařem ještě předtím, než začnete tyto suplementy užívat, obzvláště pokud jste těhotné či kojící ženy nebo pokud pečujete o dítě. Mezi potencionální doplňky stravy můžeme zařadit:[16][17]
    • Artyčok
    • Ovesné otruby
    • Ječmen
    • Česnek
    • Syrovátkový protein
    • Psylium
    • Sitostanol
    • Beta-sitosterol
  6. 6
    Zhodnoťte obsah doplňků stravy s červenými kvasinkami. Některé z nich obsahují lovastatin, což je aktivní složka léku Mevacor. Užívání této látky ve formě doplňků stravy je nebezpečné, protože neexistuje řádně regulované dávkování a nejste pod nezbytným lékařským dozorem.[18]
    • Namísto užívání takových suplementů si sjednejte termín u svého lékaře a nechte si předepsat vhodnější léky, na jejichž užívání bude lékař dohlížet.

3
Užívání léků

  1. 1
    Promluvte si s lékařem o statinech. Tyto léky jsou při snižování cholesterolu velmi běžně užívané. Zabraňují játrům v produkci cholesterolu a nutí je, aby ho přijímali z vaší krve. Tento typ léků pomáhá také redukovat nánosy ve vašich tepnách. Jakmile je začnete užívat, musíte v tom pokračovat po zbytek života, protože pokud byste přestali, hladina cholesterolu by se vám rapidně zvýšila. Mezi vedlejší účinky patří bolesti hlavy, svalové napětí a zažívací problémy. Mezi běžně užívané statiny patří:[19][20]
    • Atorvastatin (Atorvastatin Actavis, Lipitor)
    • Fluvastatin (Lescol)
    • Lovastatin (Mevacor, Altoprev)
    • Pitavastatin (Livalo)
    • Pravastatin (Pravachol)
    • Rosuvastatin (Crestor)
    • Simvastatin (Zocor)
  2. 2
    Zeptejte se lékaře na pojivové pryskyřice žlučových kyselin. Tyto léky se vážou ke žlučovým kyselinám a způsobují, že játra vytlačují cholesterol z vaší krve v procesu produkce dalších žlučových kyselin. Mezi běžně používané léky tohoto typu patří:[21]
    • Cholestyramin (Prevalite, Vasosan)
    • Kolesevelam (Cholestagel)
    • Kolestipol (Colestid)
  3. 3
    Chraňte své tělo od absorpce cholesterolu pomocí léků. Tyto léky zabrání vašemu tenkému střevu od absorpce cholesterolu ze stravy v průběhu trávení.[22][23]
    • Ezetimib (Ezetrol, Zetia) je možné také použít v kombinaci se statiny. Pokud se užívá samostatně, obvykle nemá žádné vedlejší účinky.
    • Ezetimib-simvastatin (Mylan, Vytorin) je kombinovaný lék, který snižuje absorpci cholesterolu a zároveň snižuje tělesnou funkci produkce cholesterolu. Mezi vedlejší účinky patří zažívací potíže a bolest svalů.
  4. 4
    Jestliže tradičně užívané léky nezabírají, požádejte lékaře o nějaké novější. Na trhu již existují léky, které si pacient může jednou až dvakrát za měsíc aplikovat injekčně doma. Tyto léky zvyšují schopnost jater absorbovat větší množství cholesterolu. Často se předepisují lidem po infarktu nebo mrtvici, u kterých hrozí, že k tomu dojde znovu. Mezi takové léky patří:[24]
    • Alirocumab (Praluent)
    • Evolocumab (Repatha)

Varování

  • Jestliže jste těhotná žena nebo otěhotnět plánujete, řekněte o tom svému lékaři předtím, než začnete užívat nové léky.
  • Lékaři poskytněte kompletní seznam všech léků, které užíváte, včetně těch na předpis i volně prodejných a zařaďte tam i doplňky stravy a bylinné přípravky. Lékař vám pak bude schopný poradit v případě, že hrozí negativní interakce s nově nasazenými léčivy.

Reference

  1. http://www.nhs.uk/Conditions/Cholesterol/Pages/Treatment.aspx
  2. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-cholesterol/basics/lifestyle-home-remedies/con-20020865
  3. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/quit-smoking/in-depth/nicotine-craving/art-20045454
  4. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/quit-smoking/in-depth/nicotine-craving/art-20045454
  5. http://www.nhlbi.nih.gov/health/resources/heart/heart-cholesterol-hbc-what-html
  6. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-cholesterol/basics/risk-factors/con-20020865
  7. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-cholesterol/in-depth/reduce-cholesterol/art-20045935?pg=2
  8. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-cholesterol/basics/lifestyle-home-remedies/con-20020865
  9. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-cholesterol/basics/lifestyle-home-remedies/con-20020865
Ukázat více... (15)

Informace o článku

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Lower Cholesterol Fast, Italiano: Ridurre il Colesterolo Rapidamente, Português: Baixar o Colesterol Rapidamente, Español: bajar el colesterol rápidamente, Deutsch: Cholesterin schnell senken, 中文: 快速降低胆固醇, Русский: быстро понизить холестерин, Français: faire baisser rapidement le cholestérol, Bahasa Indonesia: Menurunkan Kolesterol dengan Cepat, العربية: خفض الكوليسترول بسرعة, Tiếng Việt: Hạ nồng độ Cholesterol một cách nhanh chóng, Nederlands: Snel je cholesterolgehalte verlagen, 한국어: 콜레스테롤 수치 빠르게 낮추는 방법, ไทย: ลดคอเลสเตอรอลโดยเร็ว

Stránka byla zobrazena 825 krát.
Byl tento článek přesný?