Jak snížit hladinu krevního cukru

V tomto článku:Snížení hladiny krevního cukru pomocí stravováníSnižování hladiny krevního cukru cvičenímJak si udržet zdravou hladinu krevního cukru

Vysoká hladina krevního cukru bývá většinou způsobena cukrovkou, která se dá úspěšně léčit s pomocí lékařů. Existuje ale spousta způsobů, jak snížit hladinu krevního cukru na zdravou úroveň. Cvičení a změny stravování vám umožní snížit hladinu krevního cukru. Nejlepší je se o to pokoušet pod dohledem lékaře, který je seznámen s vaší anamnézou.

Část 1
Snížení hladiny krevního cukru pomocí stravování

  1. 1
    Omezte konzumaci sladkostí, živočišných produktů a jednoduchých cukrů. Váš lékař by vám měl být schopen doporučit konkrétnější dietu, protože neexistuje žádná univerzální dieta pro lidi trpící cukrovkou nebo zvýšenou hladinou krevního cukru. Pokud ale máte vysokou hladinu krevního cukru, je dobré omezit maso, mléčné produkty, bílé pečivo, bílou rýži, brambory a sladké jídlo. [1]
  2. 2
    Jezte více ovoce, zeleniny a celozrnných produktů. Tyto potraviny a další potraviny s obsahem vlákniny a nízkým obsahem tuku se doporučují všem lidem se zvýšenou hladinou krevního cukru. Celozrnné produkty se ovšem nehodí pro všechny, takže se nejprve raději poraďte se svým lékařem. [2]
    • Čerstvá jablka, sušené meruňky nebo broskve a další ovoce jsou nejlepší. Nejezte kandované ovoce a ovoce s přidaným cukrem. [3]
    • Jezte minimálně 3 šálky čerstvé zeleniny, nebo 1.5 šálku vařené zeleniny denně. Zkuste například artyčoky, okurky, nebo listovou zeleninu. Čerstvá zelenina je lepší, než zavařená, protože neobsahuje přidané soli. [4]
    • Ovesná kaše a výrobky z ječmene jsou pro lidi s vysokou hladinou krevního cukru nejvhodnější. [5]
  3. 3
    Vyhledejte si informace o potravinách, u kterých si nejste jistí. Pokud nevíte, zda je pro vás nějaká potravina škodlivá, nebo prospěšná, zeptejte se lékaře, nebo si vyhledejte její glykemický index, díky kterému získáte představu o tom, jak ovlivní vaši hladinu krevního cukru (nejde ale o ukazatel toho, zda je potravina celkově zdravá). [6] Potraviny s vysokým glykemickým indexem (70 a výše) jsou pro vás nevhodné. Nahraďte je potravinami s glykemickým indexem 55 a nižším, což jsou například potraviny, které jsme uvedli výše. [7][8] Potraviny s glykemickým indexem 55-70 jsou středně zdravé a můžete je v omezeném množství jíst.
  4. 4
    Omezte kouření a pití alkoholu. Pokud pravidelně užíváte tabák nebo alkohol, nebo se jim oddáváte ve velkém množství, může to nepříznivě ovlivnit schopnost těla produkovat inzulin, který zpracovává v krvi cukr. [9] Pokud se snažíte přestat kouřit, uvědomte si, že i cigarety mají stejný účinek. Nikotinové náplasti můžete ze začátku využívat, aby pro vás odvykání nebylo tak těžké, ale neměli byste je brát jako dlouhodobé řešení. [10]
  5. 5
    Buďte skeptičtí ohledně různých tvrzení o potravinách. Novinové nadpisy často tvrdí, že je možné snížit hladinu krevního cukru pomocí běžných potravin, ale většinou nejde o informace podložené vědeckými výzkumy. Studie s kávou přinesly protichůdné závěry, takže její celkový efekt na hladinu krevního cukru není jasný. [11] Jedna studie se skořicí zjistila potenciální prospěšné účinky, ale testovaná byla pouze malá skupina lidí. Všichni to byli lidé starší 40 let s cukrovkou druhého typu, kteří užívali inzulin, nebo brali léky na jiné nemoci, než je cukrovka. [12] I když máte pocit, že nějaká zpráva zní vcelku rozumně, uvědomte si, že jeden druh potraviny nemůže nikdy nahradit cvičení, kompletní změnu životního stylu, nebo lékařskou péči.

Část 2
Snižování hladiny krevního cukru cvičením

  1. 1
    Promluvte si s lékařem o svém cvičebním plánu. Následující kroky vám ukážou tipy, které obecně pomáhají lidem se zvýšenou hladinou krevního cukru a podobnými problémy, ale je možné, že nebudou fungovat u vás, protože budete muset najít konkrétní cvičení, která budou uzpůsobená vašim nemocem a typu postavy.
    • Choďte k lékaři, nebo k dietologovi a pravidelně si nechávejte kontrolovat hladinu krevního cukru. Dávejte si pozor na další zdravotní problémy, které by zvýšený krevní cukr mohl způsobit.
  2. 2
    Pokud trpíte cukrovkou, kontrolujte si hladinu krevního cukru před cvičením a po cvičení. Cvičení sice z dlouhodobého hlediska snižuje hladinu krevního cukru, ale při cvičení ji krátkodobě zvyšuje, protože tělo produkuje glukózu (cukr), aby dodalo palivo svalům. [13] Pokud trpíte cukrovkou, nebo jinou nemocí, která vyžaduje, abyste si kontrolovali svůj krevní cukr, je důležité si ho zkontrolovat před cvičením a potom každých 30 minut během cvičení i po cvičení. [14]
    • Lékař vám dá měřič krevního cukru, nebo papírky pro testování hladiny krevního cukru.
  3. 3
    Podle výsledků testu krevního cukru se rozhodněte, jak budete cvičit. Pokud máte cukrovku, je nutné cvičení upravit podle výsledků testu krevního cukru. Rozhodněte si, jaké cvičení pro vás bude bezpečné a řiďte se pokyny svého lékaře. [15]
    • Pokud máte hladinu krevního cukru nižší než 100 mg/dL (5.6 mmol/L), před cvičením si ji zvyšte. Dejte si menší svačinku s obsahem sacharidů, například ovoce, nebo krekr. Když si hladinu cukru nezvýšíte a přesto budete cvičit, mohli byste se začít třást, cítit úzkost, upadnout do bezvědomí, nebo dokonce do kómatu. [16]
    • Pokud jsou výsledky mezi 100 a 250 mg/dL (5.6–13.9 mmol/L), není nutné nic dělat, pokud vám to lékař nedoporučil. Můžete bezpečně pokračovat ve cvičení.
  4. 4
    Pokud máte hladinu krevního cukru vyšší než 250 mg/dL (13.9 mmol/L), udělejte si ketonový test. Pokud jste cukrovkář a máte cukrovku 1. typu, neměli byste cvičit s tak vysokou hladinou cukru dříve, než si uděláte test na ketony. [17] Ketony jsou látky, které když se nahromadí, způsobují vážné zdravotní problémy. Cvičením můžete jejich hladinu ještě zvýšit. Otestujte si moč na ketony pomocí papírku z lékárny. Pokud máte v moči ketony, necvičte a pokud máte jejich hladinu zvýšenou, testujte se pravidelně. [18] Pokud hladina ketonů zůstane vysoká i po 30-60 minutách, nebo pokud ji máte extrémně vysokou, ihned vyhledejte lékařskou pomoc.
    • Pokud máte hladinu krevního cukru vyšší než 300 mg/dL (16.7 mmol/L), necvičte. Počkejte 30-60 minut, nejezte a potom si udělejte další test, abyste zjistili, zda se vám hladina krevního cukru snížila na bezpečnou úroveň. Pokud máte takto vysoký krevní cukr často, nebo několik hodin v kuse, řekněte to svému lékaři.
  5. 5
    Cvičte často a méně intenzivně. Při cvičení se glukóza mění na energii, tělesné buňky jsou citlivější na inzulin a tělo se zbavuje přebytečného tuku, což všechno napomáhá snížit hladinu krevního cukru. [19] Čím aktivnější budete, tím menší problémy s krevním cukrem budete mít.
    • Snažte se cvičit alespoň 30 minut denně, alespoň 5 dní v týdnu. Celkem byste měli každý týden cvičit minimálně 150 minut. [20]
    • Najděte si cvičení, které vás bude bavit, abyste u něho vydrželi. Rychlá chůze, plavání, nebo cyklistika, jsou vhodné aktivity.
  6. 6
    Pokud budete mít bolesti, nebo puchýře, přestaňte cvičit a zavolejte svému lékaři. Pokud trpíte cukrovkou, nebo máte zvýšené riziko cukrovky, dávejte si pozor na příznaky zdravotních problémů. Pokud omdléváte, máte bolesti na hrudi, zničehonic nemůžete popadnout dech, nebo se vám na nohou tvoří puchýře, přestaňte cvičit a kontaktujte svého lékaře. [21]

Část 3
Jak si udržet zdravou hladinu krevního cukru

  1. 1
    Kontrolujte si hladinu krevního cukru. Pravidelně choďte k lékaři na prohlídky a dávejte si na svůj krevní cukr pozor. Váš lékař vám doporučí kontroly každý den, nebo několikrát týdně, podle typu vaší léčby. [22]
    • Pokud nemáte přístup k lékařské péči, můžete si koupit testovací papírky a měřič v lékárně.
  2. 2
    Všímejte si toho, kdy, jak a proč vaše hladina krevního cukru kolísá. I když dodržujete přísnou dietu a omezili jste konzumaci cukru, je možné, že se vaše hladina krevního cukru bude nepředvídatelně měnit. Platí to zejména pokud trpíte cukrovkou. [23]
    • Hladina krevního cukru se může zvýšit během hodiny po jídle. [24]
    • Dlouhodobě se vám hladina krevního cukru může snížit díky cvičení, které přeměňuje glukózu na energii. [25]
    • Menstruační cyklus u žen také ovlivňuje hladinu krevního cukru, i hladiny hormonů. [26]
    • Téměř všechny léky ovlivňují hladinu krevního cukru. [27] Než začnete brát nějaké léky, zeptejte se na to svého lékaře.
  3. 3
    Naučte se zvládat stres. Chronický stres může uvolňovat hormony, které brání správné funkci inzulinu. [28] Snažte se zbavit se co nejvíce stresu – například se vyhýbejte hádkám, nebo omezte svoji pracovní dobu. Bojujte se stresem relaxačním cvičením, meditací, nebo například jógou.
  4. 4
    Zeptejte se svého lékaře, zda musíte začít brát léky. Některým lidem se podaří snížit hladinu krevního cukru pouze úpravou stravování a cvičením, ale někteří musejí začít brát léky na cukrovku, nebo inzulin. [29]
    • Většina lékařů doporučuje zkombinovat léky, zdravou stravu a cvičení. [30]
    • Také inzulinové injekce vám mohou pomoci snižovat hladinu krevního cukru. [31] Můžete si je píchat sami doma.

Tipy

  • Věk, rodinná anamnéza a rasa ovlivňují pravděpodobnost výskytu cukrovky. Starší lidé, černoši, lidé hispánského původu, američtí indiáni a Asiaté mají vyšší riziko cukrovky, než ostatní členové populace a měli by si svoji hladinu krevního cukru kontrolovat pečlivěji. [32]
  • Těhotné ženy s cukrovkou by měly navštívit lékaře a změnit si plán léčby na dobu těhotenství. [33]

Varování

  • Pokud máte cukrovku, před cvičením kontaktujte lékařský personál. Nejlepší je nosit na ruce náramek, na kterém bude uvedeno, že trpíte cukrovkou.
  • Nejezte nízkosacharidovou dietu, ani nevynechávejte jídla bez konzultace s lékařem. Některé dietní plány sice zní přijatelně, ale mohou naopak zvýšit vaši hladinu krevního cukru, nebo způsobit jiné problémy. [34]

Reference

  1. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/type-2-diabetes/basics/treatment/con-20031902
  2. http://www.diabetesaction.org/site/PageServer?pagename=tip_food_diet
  3. http://www.diabetes.org/food-and-fitness/food/what-can-i-eat/making-healthy-food-choices/fruits.html
  4. http://www.diabetes.org/food-and-fitness/food/what-can-i-eat/making-healthy-food-choices/non-starchy-vegetables.html
  5. http://www.webmd.com/diabetes/features/diabetic-diet-6-foods-control-blood-sugar
  6. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/diabetes/expert-answers/diabetes/faq-20058466
  7. http://www.the-gi-diet.org/lowgifoods/
  8. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/type-2-diabetes/basics/treatment/con-20031902
  9. http://www.mayoclinic.com/health/diabetes/AN00548





Ukázat více... (25)

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Lower Blood Sugar, Italiano: Ridurre la Glicemia, Español: disminuir tus niveles de azúcar en la sangre, 中文: 降低血糖, Русский: уменьшить уровень сахара в крови, Français: faire baisser votre glycémie, Nederlands: Je bloedsuikerspiegel verlagen, Bahasa Indonesia: Menurunkan Gula Darah, हिन्दी: शुगर लेवल कम करें (Diabetes Management Tips, Hindi), ไทย: ลดระดับน้ำตาลในเลือด, Tiếng Việt: Giảm Đường huyết, 日本語: 血糖値を下げる

Stránka byla zobrazena 6 226 krát.
Byl tento článek přesný?