Jak snížit krevní tlak bez léků

V tomto článku:StravaPřírodní metody léčbyOmezte stimulantyRelaxaceCvičeníMonitoring tlaku7 Reference

Vysoký krevní tlak neboli hypertenze je jedním z nejrozšířenějších zdravotních problémů na světě. Většina lidí, kterým byl vysoký tlak diagnostikován, se léčí pomocí léků. V tomto článku se dozvíte, jak je možné krevní tlak snížit i bez léků.

1
Strava

  1. 1
    Vařte si sami, nebo kupujte pouze jídla s nízkým obsahem sodíku. Omezte konzumaci stolní soli (sodík, chlorid sodný, NaCl). Ve stravě potřebujeme pouze malé množství soli (sodík a chlorid). Sůl je ve stravě velmi důležitá, protože pomáhá regulovat elektrické procesy v nervech a ve svalech, ale když jí budete jíst příliš mnoho, budete v těle zadržovat vodu a zvýšíte objem své krve. Když bude mít vaše krev větší objem, vaše srdce bude muset pumpovat mnohem usilovněji, aby tento objem protlačil tělem a zvýší se vám krevní tlak (to, zda jídlo chutná slaně, není důležité – nepomůže vám zalít slanou polévku velkým množstvím vody). Pamatujte si, že nejde jen o sůl kterou používáte při vaření, ale také o sůl, která je obsažena v hotových jídlech. Mnoho zpracovaných a balených potravin obsahuje sůl jako konzervační látku. Začněte si na sůl dávat pozor a kupujte pouze jídla, která mají na obalu uvedeno, že obsahují pouze malé množství soli/sodíku nebo jsou bez soli a vařte bez použití soli. Nicméně si také uvědomte, že výrobky, které nahrazují sodík draslíkem s tvrzením, že jsou zravější, mohou být škodlivější.
  2. 2
    Vyhýbejte se běžným zpracovaným jídlům, které obsahují velké množství soli a dalších přídavných látek. Mezi tato jídla patří instantní polévky, konzervy, okurky, olivy, omáčky, uzeniny, pečivo a jídla s obsahem MSG a maso napuštěné vodou (které většinou obsahuje také spoustu soli). Vyhýbejte se také dochucovadlům, jako je hořčice, salsa, chili omáčka, sójová omáčka, kečup, barbecue omáčka a další omáčky. Strava mnoha Američanů obsahuje až 5 g soli denně, což téměř všichni lékaři považují za extrémně nezdravé. Měli byste se držet po 2000 mg (2 g) soli denně.
    • Lékaři doporučují jíst 1100-1500 mg soli denně. Americká asociace kardiovaskulárního zdraví tvrdí, že lidské tělo dokáže fungovat i na 200 mg soli denně.
    • Pokud chcete jídlo něčím ochutit, můžete použít koření bez obsahu soli, nebo různé aromatické byliny. Uvědomte si, že některé produkty sice obsahují málo soli, ale místo ní obsahují její náhražky. Měli byste se jim vyhýbat.
  3. 3
    Jezte zdravě a vyváženě a vyhýbejte se stimulantům. Vyhýbejte se kofeinu, čokoládě, cukru, sacharidům (zejména pečivu a zákuskům), sladkostem, sladkým nápojům a tukům. Jezte co nejvíce čerstvých plodin a nepřehánějte to s masem, vejci a mléčnými produkty.
  4. 4
    Pijte méně kofeinu. Když přestanete pít kávu a další nápoje s kofeinem, budete mít nižší tlak. I jeden nebo dva šálky kávy vám mohou nebezpečně zvýšit krevní tlak. Pokud již trpíte pre-hypertenzí, káva váš problém pravděpodobně zhorší, protože jde o stimulant nervového systému. Podrážděné nervy způsobují rychlejší tep, což zvyšuje krevní tlak. Pokud pijete hodně nápojů s kofeinem (více než 4 šálky denně), měli byste konzumaci omezovat postupně, abyste se vyhnuli abstinenčním příznakům.
  5. 5
    Jezte více vlákniny. Vláknina pročišťuje tělo a pomáhá regulovat krevní tlak. Nejvíce vlákniny obsahuje listová zelenina, ale také ovoce, ořechy a luštěniny a celozrnné produkty.

2
Přírodní metody léčby

  1. 1
    Vyzkoušejte přírodní metody. Zeptejte se svého lékaře, které přírodní metody léčby jsou pro vás vhodné. [1] Mnoho přírodních metod léčby prokazatelně snižuje krevní tlak.
    • Mezi nejlepší doplňky stavy pro snížení krevního tlaku patří koenzym Q10, omega-3, rybí olej, česnek, kurkuma, zázvor, kajenský pepř, olivový olej, ořechy, hloh, hořčík a chrom.
    • Berte třikrát denně lžičku jablečného octa ředěného vodou. Tato metoda funguje rychle a účinně.[vyžadována citace]
    • Každý den snězte jeden stroužek čerstvého česneku. [vyžadována citace]
  2. 2
    Berte vitamíny B. Vitamíny B12, 6 a 9 vám pomohou regulovat hladinu homocysteinu v krvi a tím sníží riziko srdečních onemocnění. Tyto živiny byste v ideálním případě měli získávat přímo ze stravy.
  3. 3
    Jezte potraviny bohaté na omega-3 kyseliny a minerály, jako je draslík. Rajčata a rajčatová šťáva, brambory, fazole, cibule, pomeranče, ovoce a sušené ovoce. Minimálně dvakrát týdně byste měli jíst ryby. Ryby obsahují spoustu bílkovin a většina z nich má také vysoký obsah omega-3, takže snižuje hladinu triglyceridů a podporuje celkové zdraví srdce.

3
Omezte stimulanty

  1. 1
    Přestaňte kouřit. Stimulanty, jako je nikotin, mají velký vliv na krevní tlak. [2] Když přestanete kouřit, sníží se vám krevní tlak a budete mít celkově zdravější srdce. Také se vyhnete kardiovaskulárním chorobám a rakovině plic.
  2. 2
    Zhubněte. Pokud máte nadváhu, vaše srdce musí pracovat usilovněji, čímž se vám zvedá krevní tlak. Představte si, že byste na těle měli 9 kg navíc. Bylo by to to samé, jako kdybyste neustále nesli devítikilový pytel psího žrádla. Zkuste si zajít na procházku s takovým pytlem – brzy se vám rozbuší srdce, nebude vám stačit dech a budete velmi unavení a nakonec budete chtít pytel co nejrychleji položit.
    • Představte si, že byste takovou váhu museli tahat s sebou neustále. Bohužel mnoho lidí trpí mnohem horší nadváhou, než 9 kg. Když zhubnete, vaše srdce nebude muset pracovat tak usilovně a podaří se vám snížit krevní tlak.
  3. 3
    Vyhýbejte se drogám a alkoholu. Zneužívání drog a pití alkoholu vám může poškodit mnoho orgánů v těle, včetně jater a ledvin. Když si tyto orgány poškodíte, v těle se vám nahromadí tekutiny. Jak jsme již zmínili, přebytečné tekutiny v těle způsobují rychlejší tep a zvyšují krevní tlak.
    • Mnoho drog jsou stimulanty, které způsobují rychlejší tep. Čím rychleji vám bije srce, tím vyšší krevní tlak budete mít. Když přestanete pít alkohol a užívat drogy, krevní tlak se vám sníží.
    • Některé volně prodejné léky, jako je například ibuprofen, způsobují v těle zadržování soli. Když budete tyto léky brát pravidelně, vaše tělo bude zadržovat větší množství soli a bude pod velkým tlakem.

4
Relaxace

  1. 1
    Zpomalte a zbavte se stresu. Mnoha lidem se ve stresu dočasně zvýší krevní tlak. Pokud máte vysoký tlak proto, že máte nadváhu, nebo máte vysoký krevní tlak v rodině, stresem si ho ještě zvýšíte, protože se vám do těla dostane stresový hormon, který představuje zátěž pro kardiovaskulární systém.
    • Pokud trpíte chronickým stresem a vaše tělo stresový hormon uvolňuje každý den, váš kardiovaskulární systém se postupně dostane do stavu, kdy bude neustále pracovat příliš usilovně. Je to proto, že stresový hormon zrychluje puls, pocení a tep, aby připravil tělo na nouzovou reakci. Vaše tělo si myslí, že musíte buď bojovat, nebo utéct a připravuje se na tyto možnosti. Představte si, jaká zátěž to pro srdce je. Zkuste některé z níže uvedených relaxačních technik:
    • Zajděte si na dlouhou procházku a udělejte si večer čas na relaxaci.
    • Každý den si 30 minut před spaním opakujte nějaký svůj rituál. Deset minut dokončujte vše, co musíte udělat, deset minut věnujte osobní hygieně a deset minut se věnujte dechovým cvičením nebo meditaci.
  2. 2
    Meditujte. Když se zaměříte na svůj dech, velmi rychle se vám sníží krevní tlak.
  3. 3
    Dýchejte pomalu a zhluboka, ale ne tak, aby to pro vás bylo nepříjemné. Můžete si také pustit nějakou příjemnou hudbu. Meditujte tak dlouho, dokud neusnete, nebo si meditaci rozdělte po menších úsecích do celého dne.
  4. 4
    Dejte si večer horkou koupel nebo sprchu, čímž si na několik hodin snížíte krevní tlak. Horká koupel nebo sprcha před spaním vám pomůže snížit krevní tlak na celou noc.

5
Cvičení

  1. 1
    Cvičte! Každý den byste měli alespoň 20-30 minut chodit střední rychlostí. Mnoho studií potvrdilo, že chůze má na krevní tlak příznivý vliv. Pokud nemůžete chodit venku, choďte na běžícím pásu v posilovně, nebo si nějaký kupte domů. Výhodou je to, že budete moci chodit, i když venku bude sněžit nebo pršet.

6
Monitoring tlaku

  1. 1
    Sledujte svůj krevní tlak. Krevní tlak si můžete měřit pomocí tlakoměru, ale musíte vědět, co výsledná čísla znamenají. Normální krevní tlak se u dětí a u dospělých liší. Řiďte se údaji v této tabulce:
    • Normální krevní tlak - 120/80 a nižší
    • Předstádium hypertenze - 120-139/80-89
    • První stádium hypertenze - 140-159/90-99
    • Druhé stádium hypertenze - : 160/100 a vyšší

Tipy

  • Když budete každý den 30 minut cvičit, sníží se vám krevní tlak.
  • Některé potraviny mají přirozeně nízký obsah sodíku. Například jedno jablko má nízký obsah sodíku (méně než 100 mg).
  • IMůžete si stáhnout levné aplikace a programy pro sledování hubnutí a evidenci krevního tlaku.
  • Následující seznam uvádí celkový denní příjem soli a můžete ho použít jako reference:
    • Nízký obsah sodíku = 0 mg - 1400 mg (0 - 1.4 g)
    • Střední obsah sodíku = 1400 mg - 4000 mg (1.4 - 4 g) Poznámka: Denní doporučené množství je 2500 mg.
    • Vysoký obsah sodíku = 4000 mg a více
  • Berte tablety s rybím olejem, které vám umožní značně snížit tlak. Typická americká strava neobsahuje dostatek omega-3 mastných kyselin (rybí olej). Když jich začnete jíst více, může se vám podařit výrazně snížit krevní tlak. Vždy si ovšem kupujte kvalitní rybí olej a dejte si pozor, aby tablety neobsahovaly vysoké množství rtuti.
  • Některým lidem může pomoci i půst o ovocných a zeleninových šťávách.

Varování

  • Pokud máte krevní tlak 180/110 nebo vyšší, ihned vyhledejte lékařskou pomoc. Jde o extrémní hypertenzi, která nezřídka končí smrtí.
  • V případě, že máte krevní tlak 60/40, nebo nižší, musíte okamžitě vyhledat lékařskou pomoc.
  • Když budete brát příliš mnoho česneku, může vám to způsobit ředění krve (podobně jako aspirin) a problémy se srážlivostí.
  • Všechny tyto tipy vám sice pomohou snížit krevní tlak bez léků, ale někdy to bohužel nestačí. Pokud máte stále vysoký krevní tlak (nad 140/90), měli byste navštívit lékaře. Důsledky neléčené hypertenze mohou být zničující – tuhnutí srdce, cukrovka, poškození nervů, nebo dokonce mrtvice, která může člověka na zbytek života připoutat k invalidnímu vozíku. Mrtvice může někdy poškodit mozek natolik, že permanentně naruší schopnost řeči.
    • Dalším důsledkem neléčeného vysokého tlaku je selhání ledvin, které má za následky nutnost dialýzy. Pokud se vám nechce dodržovat zásady zdravé životosprávy, napište si na papír MRTVICE a SELHÁNÍ LEDVIN a přilepte si ho na lednici, abyste nezapomínali na to, co všechno vám může vysoký tlak způsobit.

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

V jiných jazycích:

English: Lower High Blood Pressure Without Using Medication, Français: diminuer son hypertension sans recourir aux médicaments, Italiano: Abbassare la Pressione senza Usare Farmaci, Español: bajar la presión arterial sin usar medicamentos, Deutsch: Den Blutdruck ohne Medikamente senken, Português: Diminuir a Pressão Arterial sem Usar Medicamentos, Русский: понизить давление без лекарств, Nederlands: Je bloeddruk verlagen zonder medicijnen, 中文: 不用药物降低血压, Bahasa Indonesia: Menurunkan Tekanan Darah Tinggi Tanpa Menggunakan Obat, हिन्दी: दवा का उपयोग किये बिना हाई ब्लडप्रेशर को कम करें, العربية: خفض ضغط الدم المرتفع دون استخدام أدوية, Tiếng Việt: Giảm Cao Huyết Áp Không cần Thuốc, 한국어: 약을 먹지 않고 혈압 낮추는 방법, ไทย: ลดความดันเลือดโดยไม่ต้องกินยา

Stránka byla zobrazena 3 201 krát.
Byl tento článek přesný?