Surfing - dříve zábava vyhrazená havajské smetánce, dnes populární sport kdekoliv na světě, kde se lámou vlny. Někdo říká, že když se naučíte chytit vlnu a sjet ji, změní vám to život. Pokud byste se rádi naučili surfovat, sežeňte si potřebné vybavení, natrénujte potřebné dovednosti a připravte se na své první vlny.

Část 1 ze 3:
Správné vybavení

  1. 1
    Při první pokusu si surfové prkno pronajměte. Neinvestujte do prkna, pokud jste nikdy předtím nesurfovali. Na většině pláží, které jsou vhodné pro surfing, najdete poblíž pláže půjčovnu, kde za rozumné peníze půjčíte prkno na několik hodin nebo dní.
    • Obvykle si budete moci vybrat mezi laminátovým a měkkým (pěnovým) surfovým prknem.[1] Měkká prkna jsou lehčí a levnější než epoxidová či laminátová. Mají velký výtlak a jsou odolná, takže jsou pro začátečníky vhodnější.[2]
    • Typ prkna, které potřebujete na učení, vám pomůže určit i vaše výška a hmotnost.[3] Čím více vážíte, tím objemnější prkno potřebujete. Když se budete snažit učit na příliš malém prkně, může vám to zkazit zážitek ze surfování.
    • Pokud si nejste jistí, co potřebujete, optejte se lidí v půjčovně. Upřímně jim řekněte, že jste naprostí začátečníci a potřebujete poradit, co si vzít do začátků.
  2. 2
    Při prvním kontaktu s prknem vyzkoušejte longboard.[4] Longboardy jsou nestarším a nejdelším typem surfových prken, jaký běžně seženete, a pohybují se v délkách od 2,5 do 4 metrů. Ačkoliv nenabízí takovou univerzálnost a ovladatelnost jako jiné typy prken, obvykle jsou doporučovány začátečníkům, protože se s nimi snadno zachází. [5]
    • Čím je longboard objemnější, tím snáze se vám na něm bude balancovat a pádlovat do vln. Díky tomu si výuku jako začátečníci většinou více užijete.
    • Pokud jste již longboard zkoušeli a hledáte něco lépe ovladatelného, zkuste funboard.[6] Funboardy jsou hybridní prkna, o něco kratší než longboardy (obvykle měří 2 – 2,5 metru). Kombinují v sobě přívětivost a stabilitu longboardu s trochou ovladatelnosti shortboardu.
  3. 3
    Propracujte se k shortboardu.[7] Shortboardy neměří více než 210 cm, mají špičatý nos a několik ploutviček (fín). Zvládnutí shortboardu chce více zkušeností než u delších surfových prken, zato však jde o nejvýkonnější prkna pro profesionály (přesto někteří profesionální surfeři jezdí také na longboardech).
    • Fish boardy jsou ještě kratší než shortboardy, a zároveň mnohem širší.[8] Díky plochosti a nízkému profilu lze na fish boardech sjíždět menší vlny, se kterými si občas jiná prkna neporadí. Jde o výborná prkna pro začátečníky a středně pokročilé.
    • Dalším z prken pro pokročilejší je gun board.[9] Tato prkna jsou tenká, mají velmi tenký nos a jsou určená pro profesionály, kteří na nich sjíždí ty největší vlny. Snadno na nich zvládnete prudké propady a vysoké rychlosti, jako začátečníkům se vám však budou těžko ovládat.
  4. 4
    Sežeňte si neopren.[10] Na řadě míst je pro kvalitní zážitek ze surfování neopren sejně důležitý jako samotné prkno.[11] Neopren udrží vaše tělo v teple i ve studené vodě, a tak zabrání nástupu zimnice a podchlazení. Pokud vám v místním surfovém obchodě neopren doporučí, změřte se a kupte/půjčete si ho, než vyrazíte na pláž.
  5. 5
    Pořiďte si vosk na surfová prkna.[12] Vosk na prkna je důležitý a levný produkt, který se nanáší na horní stranu prkna, abyste získali lepší oporu pro nohy a lepší rovnováhu. V lokálním obchodě se surfy se zeptejte, který typ je optimální pro místní teplotu vody.
  6. 6
    Pořiďte si k prknu leash.[13] Leash zabrání tomu, aby vám prkno ve vodě uplavalo. Když se vykoupete, určitě byste nechtěli zůstat v bouřících vlnách bez prkna. Také by se vám určitě nelíbilo, že by vaše prkno volně plulo po vodě do cesty jiným surfařům, nebo se roztříštilo o skály. Nezapomeňte k leashi pořídit také lanko, které se připojuje k úchytu na zadní straně prkna.
    Reklama

Část 2 ze 3:
Začátky

  1. 1
    Nejprve si vše natrénujte na břehu. Na zadní nohu a k zadku prkna si připevněte leash. Poté si lehněte na břicho na prkno tak, aby vaše tělo leželo podélně přesně uprostřed prkna. V této poloze si vyzkoušejte pohyb pádlování oběma rukama, abyste poznali, které svaly je třeba zapojit.
    • Neskákejte při prvním učení hned do vody, budete rychle frustrovaní. Dejte chvíli procvičování na písku, nebo v soukromí svého dvorku, než se vydáte na pláž mezi ostatní.
  2. 2
    Nacvičte si vstávání. "Nájezd" na vlnu a vstávání na prkně vyžaduje trochu cviku. Když ležíte na prkně, zdvihněte ruce z pádlovací polohy a položte je pod hrudník. Dlaně mějte na ploše surfového prkna, prsty natočte k jeho okrajům. [14]
    • Jedním rychlým pohybem vyzdvihněte rukama tělo. Nohy dostaňte švihem vzhůru pod sebe. Jednu nohu položte tam, odkud jste právě zdvihli ruce, druhou pak minimálně o šířku ramen za ni.
    • Na začátku pro vás možná bude snazší nejprve se dostat do kleku, a poté vytáhnout jednu nohu po druhé na místo, abyste se postavili. Je to pomalejší než výskok, ale efektivnější pro ty, kdo nemají v naskakování jistotu. [15]
    • Nikdy se při výskoku nedržte hran prkna, jinak vám ruce uklouznou a rozseknete si bradu.
    • Když vám při vstávání kloužou ruce nebo nohy, zkuste na prkno nanést více vosku.
    • Výskoky můžete nacvičovat i bez prkna, takže klidně trénujte, kdykoliv budete mít chvilku, abyste si na tento pohyb zvykli.
  3. 3
    Naučte se na prkně správné stát. Jakmile se postavíte, kolena držte pokrčená a ruce volné a natažené. Chodidla mějte přilepená na prkně a trup nahněte mírně dopředu, abyste snížili těžiště.
    • V závislosti na tom, kterou nohu dáváte přirozeně dopředu, budete buďto "regular", nebo "goofy". Regular má vpředu levou nohu, zatímco goofy nohu pravou.[16]
    • Začátečníci mají tendence zaujímat při učení podřep. Nohy mají široce rozkročené od prohybu prkna až po záď. Sice to může být pohodlné, ve skutečnosti to však ztěžuje ovládání. Rovnováhu udržujte ze strany na strany, ne ze přídi na záď. Všimnete si, že zkušenější jezdci jezdí s nohama mnohem blíže u sebe.
    • Do správného postoje patří i to, že stále sledujete směr, kterým jedete.
  4. 4
    Chvíli si pádlujte, abyste si zvykli na vodu.[17] Jedinou možností, jak najít "tu správnou polohu" na prkně je vzít ho na vodu a pádlovat.[18] Vaše prkno by mělo klouzat po vodě s mírně zdviženým nosem. Dobrou pomůckou pro nalezení správné polohy je to, že se vaše prsty na nohou dotýkají lanka leashe.
    • Pokud je nos prkna příliš vysoko, ležíte moc na zádi prkna. Pokud se noří do vody, ležíte příliš vpředu. Je zásadní najít tu správnou polohu, protože jen tak dosáhnete maximální efektivity pádlování.
    • Pádlujte dlouhými, hlubokými záběry sahajícími tak daleko dopředu a tak hluboko dozadu, kam jen pohodlně dosáhnete. [19]
  5. 5
    Promluvte si se zkušenějšími surfaři a instruktory, pokud máte tu možnost. Nejlepším tréninkem a přípravou na sjezd je, když máte u sebe člověka, který je zkušenější a dokáže vám dát zpětnou vazbu i radu.
    • Máte-li kamaráda surfaře, požádejte ho o pomoc. Přátelé vám obvykle poradí zdarma a navíc můžete trénovat v soukromí domova, ne na pláži s ostatními.
    • Zaplaťte si instruktora. To je nespolehlivější způsob, jak se naučit základy surfingu jasně a metodicky. Za poplatek vás instruktor naučí vše, co potřebujete vědět, a ukáže vám vše potřebné k tomu, abyste mohli co nejrychleji začít surfovat a bavit se.
  6. 6
    Najděte si místo.[20] Než si naplánujete surfování, navštivte pár dobrých surfařských pláží a dobře si je obeplavte, abyste si byli jistí, že se v tamní vodě cítíte dobře. Nikdy nesurfujte tam, kde se vám samotným špatně plave.
    • Poptejte se na rady. Zeptejte se v místním surfařském obchodě nebo dalších surfařů při pauze, kde je dobré místo pro začátečníky. Rádi vás odkážou na to správné místo.
    • Podívejte se na internet. Pokud neseženete žádnou spolehlivou radu, najděte si doporučení na internetu. Často se vám podaří objevit místní surfařské fórum, kde najdete kvalitní informace.
    • Dbejte na bezpečnost. Pokud je na pláži věž plavčíka, surfujte v době, kdy je na ní hlídka. Vyhraďte si chvilku a poptejte se dalších surfařů na pláži, zda nemají ohledně pláže nějaký tip nebo varování.
  7. 7
    Než vyrazíte, naučte se základní surfařská pravidla.[21] Zajistí vám to bezpečný a zábavný první výlet. Zde je několik nejzákladnějších bezpečnostních pravidel, na která byste měli stále myslet:
    • Respektujte přednost k jízdě. Když na jednu vlnu pádluje více surfařů, přednostně má na ni právo vyrazit ten, který dopádloval nejblíže vrcholu.
    • "Neskačte" ostatním do cesty. Pádlovat na vlnu nebo do ní skočit ve chvíli, když již někdo jede blíže u vrcholu, je považováno nejen za neslušné, ale také potenciálně nebezpečné.[22] Pamatujte, že vždy musíte prohlédnout hranici vlny a ujistit se, že na ní nejsou jiní surfaři, než na ni naskočíte.
    • Nejoblíbenější a vytížené lokality pro začátečníky obvykle takto striktní pravidla nedodržují a často zde jezdí více lidí na jedné vlně (někdy se takovým vlnám říká také "party wave"). Když na vlnu čekají dva lidé, má právo jet ten, kdo ji chytí první, nebo kdo je blíže vrcholu.
    Reklama

Část 3 ze 3:
Chytání vlny

  1. 1
    Najděte si cílové místo. Měli byste být po pás v bílé vodě, kde se vlny již zlomily. To je to nejlepší místo, kde zpočátku začít. Nezkoušejte pádlovat příliš daleko od břehu, kde už zkušenější surfaři vyčkávají vlny, ale přesvědčte se, že jste v dost hluboké vodě na to, abyste se při pádu z prkna neudeřili do hlavy.
    • Zvolte si referenční místo. Vyberte si na pobřeží orientační bod a pravidelně jej při pohybu do hlubší vody kontrolujte. Získáte tak představu o tom, jak daleko jste od břehu, a pomůže vám to odhalit neviditelné proudy, které vás mohou přesouvat.
  2. 2
    Odpádlujte na své místo. Když jste připraveni vyrazit do vln, odejděte s prknem od břehu, dokud nebudete po pás nebo hrudník ve vodě. Pak se položte na surf a pádlujte přímo proti vlnám.
    • Když pádlujete od břehu, pohybujte se rovně. Když narazíte na vlny pod úhlem, ztratíte hybnost. Zůstaňte orientovaní kolmo na přicházející vlny a “prořezávejte” se jimi.
    • Při “prořezávání se” vlnou pomáhá, když horní část těla při pohybu přes vlnu nebo skrz ni nadzvednete do kliku. [23] Zabráníte tím vlně, aby vás postrčila zpět na břeh.
  3. 3
    Otočte surf a čekejte na správnou vlnu.[24] Sedněte si na záď prkna tak, aby nos trčel z vody. Kopněte protiběžně nohama tak, aby se vám prkno otočilo nosem k pobřeží. Položte se do správné polohy a připravte se na pádlování za vlnou pomocí dlouhých, plynulých a hlubokých záběrů.
    • Když uvidíte blížící se vlnu, přesuňte se do pozice co nejblíže vrcholu. Když jste s pozicí spokojeni, začněte pádlovat jako by to mělo být naposledy v životě a dejte do toho všechno!
  4. 4
    Začněte pádlovat a snažte se chytit vlnu. Když se vám bude zdát rychlost a hybnost vlny dobrá a budete mít pocit, že jste chytili její pohyb, vyskočte pomocí techniky, kterou jste nacvičovali.[25]
    • Snažte se při pádlování hledět vpřed. Když se otočíte, ztratíte sílu.
    • Buďte rychlí. Musíte vlnu chytit, než se zlomí, abyste měli čas postavit se na prkno. Začátečníkům se často daří chytit a sjet už jen “bílou vodu” (což pro začátek ale také není špatné).[26]
    • Buďte trpěliví. Když vlnu prošvihnete, prostě dopádlujte zpět na moře a vyčkejte na dalšího kandidáta.
  5. 5
    Sjeďte vlnu.[27] Nohy držte přilepené na prkně, kolena pokrčená, ruce volné a oči upřené ve směru jízdy. Právě sjíždíte svou první vlnu! Zůstaňte soustředění a nechte se dovézt ke břehu. Sledujte přitom i ostatní lidi ve vodě.
    • Začněte zlehka. Nejprve byste měli každou vlnu sjíždět rovně. Je to sice kratší a pomalejší, než vlnu křižovat, zato se při tom však snáze udržíte.
  6. 6
    Až budete připraveni, začněte zatáčet. Jakmile si na pocit se surfování zvyknete, nejspíše budete chtít vyzkoušet křižovat prknem vlnu. Nakloňte se tělem do zatáčky, těžiště však držte nad prknem. Tělem jemně zanořte jedno hranu prkna do čela vlny. Tím vznikne tření/tah, který prkno otočí. Jakmile získáte správný úhel, držte rovnováhu a jeďte rovně po oblouku vlny.
    • Směr, kterým chcete vlnu přejet (doleva či doprava), si vyberte co nejdříve. Pokud je vlna dost nízká, začněte pádlovat tím směrem dříve, než se s ní potkáte. U větších vln počkejte, dokud vás nevytáhnou nahoru.
  7. 7
    Buďte připraveni na pračku. Pokud cítíte, že padáte, nebo když vlna umře, seskočte z prkna do oceánu v jiném směru, než se pohybujete.[28] Dobrý nápad je spadnout přes bok nebo záď prkna. Při pádu si kryjte hlavu pažemi.[29] Pohybujte se s proudem a nechte vlnu, ať vás nese. Jemně plavte vzhůru a rukama zkoumejte, co máte před sebou, aby vás netrefilo prkno.
    • Snažte se dopadnout rovně, abyste se neporanili v mělké vodě nebo na útesu.
    • Jakmile se dostanete na hladinu, přitáhněte si leash a vylezte zpět na prkno, aby vám ve vodě nelítalo a neobracelo se. Mohlo by poranit ostatní surfaře. Vylezte na palubu, položte se na břicho a dostaňte situaci opět pod kontrolu.
    • Většinu úrazů v pračce zapříčiní prkno, které trefí surfaře. Vždy se svalte na tu stranu prkna, která míří do oceánu. Mezi pláž a prkno, nad kterým má moc vlna, se dostat nechcete.
    • Když jdete jezdit úplně poprvé, je dobré půjčit si nikoliv laminátové, ale pěnové prkno. Pěnové prkno je měkčí a je méně pravděpodobné, že vás při učení zraní.
  8. 8
    Využívejte kanálů, abyste se dostali z cesty. Poté, co vás vlna vypere nebo shodí, musíte odjet z cesty, aby mohli ostatní jezdit. Nepádlujte doprostřed zlomu, odkud budou přijíždět další surfaři. Namísto toho dopádlujte nejprve ke straně, aby zůstala vlna sjízdná.
  9. 9
    Nevzdávejte to. Nejspíš při několika prvních pokusech uklouznete nebo spadnete, nenechte se však odradit. Někdo se naučí surfovat za odpoledne, jinému trvá získání zkušeností pár týdnů. Nevzdávejte to a jednou se vám to zkrátka povede.
    • Vyhněte se tomu, že si kleknete a tak zůstanete. Pokud jdete na vlnu, běžte na ni a postavte se. Klečení je to stejné, jako byste osedlali koně, a poté se na něm neprojeli.
    • Užijte si oceán a bavte se!
    Reklama

Tipy

  • Pro případ, že vás to vypere, nacvičujte zadržování dechu na co nejdelší dobu. Některé vlny vás pod hladinou podrží déle než jiné. Sledujte další vlny, které by se přes vás mohly převalit, když jste ve vodě!
  • Vždy dbejte doporučení bezpečnostní signalizace a zkušenějších surfařů.
  • Nestyďte se za to, vám to jde špatně. Nejde, jen jste prostě začátečníci, to je vše.
  • Kdekoliv surfujete, respektujte místní. Dodržujte jejich pravidla a buďte přátelští.
  • Nebojte se požádat o pomoc! Řada zkušených surfařů ráda pomůže začátečníkovi, pokud se chová slušně.
  • Buďte v klidu. Pračka může být nebezpečná, pokud však zachováte chladnou hlavu, obvykle se není čeho bát. Myslete jasně a rozhodně, minimalizujete tak riziko.
  • Sledujte, co se kolem vás děje. Dávejte pozor na ostatní surfaře a mořské živočichy.
  • V začátcích vám obvykle budou chybět síly, proto je hezké, když vás někdo postrčí na vlnu. Vždy se před vstupem do vody protáhněte!
  • Nejprve vždy zkuste boogie board. Pomůže vám získat cit pro sjíždění vln.
  • Pokud jste v surfování úplný nováček, měli byste využít instruktora.
  • Sedy-lehy a kliky jsou perfektním posilováním pro surfaře. Většina pohybů na surfu se opírá primárně o svalové skupiny, které tyto cviky posilují.
  • Pokud vás vlny chytily, zkuste cvičení na pláži nebo poblíž ní. Například běh v písku je skvělým kondičním cvičením a navíc dodáte svým svalům i pořádné opálení.[30]
  • Vždy surfujte s parťákem. Je to bezpečnější, a pokud vás to vypere, má vám kdo pomoci. Kámoš vás může navíc postrčit na vlnu![31]

Reklama

Varování

  • Pokud vás chytí odlivový proud, plavte podél pobřeží, dokud nedoplavete na jeho konec. Je to lepší, než se zkoušet prodrat přímo přes něj. Pokud podélně plavat nemůžete, šlapejte vodu nebo plujte na prkně a volejte o pomoc.
  • Vyhněte se těmto proudům. Vyznačují se pískem na hladině vody a často mají hnědou či načervenalou barvu. Obvykle vznikají poblíž u kamenných kotvišť, útesů a kotvišť.
  • Držte se u pláže. Surfařům-začátečníkům to stačí, než se dokonale seznámí s prvními vlnami.
  • Trénujte na začátečnickém spotu, daleko od zkušených surfařů.
  • Nejezděte sami, zvláště jako začátečníci. I kamarád na břehu je lepší, než jít do vody sólo. [32]
Reklama

O tomto wikiHow

Bethany Hamilton
Spoluautor od
Profesionální surfařka
Tento článek spoluautor od Bethany Hamilton. Bethany Hamilton je profesionální surfařka a autorka. V roce 2002 jí levou paži ukousl žralok, ale i přesto nadále surfuje. Od roku 2007 se učastní mnoha surfařských závodů a pracuje na dokumentárním filmu popisující její příběh. Tento článek byl zobrazen 5 600 krát
Kategorie: Sporty a Fitness
V jiných jazycích
Stránka byla zobrazena 5 600 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama