Jak užívat garcinii kambodžskou

Spoluautor Zora Degrandpre, ND

V tomto článku:Hubnutí s garcinií kambodžskouSeznamte se s riziky užívání garcinie kambodžskéPoznejte garcinii kambodžskouUžívání garcinie kambodžské14 Reference

Hledáte nějaký bylinný přípravek, který by dokázal utlumit váš apetit a pomohl shodit přebytečná kila? Garcinie kambodžská je již po dlouhou dobu používána v ajurvédě (starobylé indické medicíně) pro podporu trávení. Ať už trpíte vážnou obezitou nebo prostě jen hledáte přírodní produkt, který by vám pomohl trochu zhubnout, můžete se seznámit s původem a účinky této bylinky a rozhodnout se, zda je to pro vás to pravé. [1]

1
Hubnutí s garcinií kambodžskou

  1. 1
    Jezte zdravě a buďte aktivní. Užívání tohoto přípravku samo o sobě žádné hubnutí nepřinese, pokud k tomu náležitě neupravíte svůj jídelníček a nezačnete více cvičit. Není potřeba začínat s nějakým speciálním stravováním, v začátku si vystačíte s několika výživnými pokrmy v průběhu dne. Chcete-li skutečně zhubnout, měli byste vyřadit sladkosti všeho typu, zpracované potraviny a slazené nápoje.
    • Co se týče zvýšené fyzické aktivity, nikdo po vás nechce, abyste hned začali běhat maratony. Začněte po malých krůčcích, které vám pomohou zvýšit množství fyzické aktivity a upevní vaše zdraví. Začněte s chůzí, zahradničením, turistikou, plaváním, golfem nebo tenisem a postupně se propracujte k intenzivnějším aktivitám.
  2. 2
    Vyhněte se potravinám s vysokým obsahem vlákniny. Dodnes sice neexistují žádné vědecké důkazy, dokládající efektivitu garcinie kambodžské ve shazování hmotnosti, ovšem celá řada studií předpokládá, že užívání teto byliny a souběžné vyřazení některých potravin může hubnutí podpořit, a to obzvláště v oblasti kolem pasu. Vyhýbat byste se proto měli konzumaci potravin bohatých na vlákninu, zejména pokud se chystáte užívat garcinii.
    • Vlákninu nezařazujte do žádného z hlavních pokrmů, protože garcinii musíte užívat 30 až 60 minut před každým jídlem. Denní přísun vlákniny se proto snažte nacpat do svačin mimo tato hlavní jídla.
    • Mezi takové svačinky můžou patřit například oříšky, granolové tyčinky, kapustové chipsy, ovoce - nejlépe s jedlou slupkou (jablka, třešně, švestky) a různé druhy syrové zeleniny, jako je brokolice, mrkev nebo celer.
  3. 3
    Omezte přísun tučných a sladkých potravin. Vyhýbat byste se měli také pokrmům s vysokým obsahem tuku nebo cukru. Mezi taková jídla patří hlavně fast food, chipsy, omáčky, koláče, dorty, slanina, majonéza, sladké tyčinky, čokoláda a další. Všechny tyto potraviny obsahují velké množství tuku nebo cukru, některé dokonce obojí.
    • Omezit byste měli také konzumaci chleba, brambor, těstovin a omáček zahuštěných pšeničnou moukou.
    • Jezte více ryb a jiného libového masa, jako je krůtí, kuřecí a hovězí. Zároveň navyšte množství zelené listové zeleniny, jako je špenát nebo rukola.

2
Seznamte se s riziky užívání garcinie kambodžské

  1. 1
    Rozpoznejte vedlejší účinky. Mezi doložené vedlejší účinky garcinie kambodžské patří závratě, vysychání úst, bolesti hlavy, žaludeční nevolnost a průjem. Jestliže některé z těchto příznaků zaznamenáte, okamžitě přestaňte doplněk stravy užívat a navštivte lékaře.
    • Garcinie nebyla testována pro použití u dětí a těhotných či kojících žen, a proto se její užívání těmito osobami nedoporučuje.
  2. 2
    Zjistěte možné interakce s jinými léky. Existují určitá svědectví, že garcinie může špatně reagovat s ostatními léčivy. Mezi takové medikamenty patří například léky na astma, různé alergie a cukrovku. Podle zmíněných svědectví garcinie oslabuje efektivitu těchto léků.
    • Špatné reakce může vyvolat také při souběhu s léky na ředění krve, psychiatrickými medikamenty, železem ve formě suplementů a se statiny pro snižování cholesterolu.[2]
    • Jestliže některé z těchto léků berete, před započetím užívání garcinie si o svém záměru promluvte s lékařem.
    • Pokud si všimnete jakéhokoli z těchto vedlejších efektů, okamžitě garcinii přestaňte užívat a kontaktujte svého lékaře.[3]
  3. 3
    Vyvarujte se možným hrozbám. Garcinia pravděpodobně zvyšuje hladinu serotoninu a při souběžném užívání antidepresiv (SSRI) může dojít k serotoninovému syndromu. Při serotoninovém syndromu je hladina této látky mnohem vyšší než při normálním stavu. To může vést k neurologickým symptomům, jako je koktání, roztěkanost, úzkost, ztráta koordinace nebo halucinace. Objevit se může také zvýšený srdeční rytmus a krevní tlak, horečka nebo průjem.
    • V záznamech je možné dohledat případ ženy, která společně s garcinií kambodžskou užívala skupinu antidepresivních medikamentů, zvaných SSRI (selektivní inhibitory zpětného vychytávání serotoninu). U této ženy došlo k rozvoji neurologických symptomů serotoninového syndromu. Pokud si tedy všimnete některého z uvedených příznaků, okamžitě přestaňte garcinii užívat a obraťte se na svého ošetřujícícho lékaře.[4][5]

3
Poznejte garcinii kambodžskou

  1. 1
    Seznamte se s původem garcinie. Garcinie kambodžská, také zvaná tamarind malabarský nebo kudam puli, je tropickým ovocem, jehož domovinou je Indonésie. Plody vypadají jako malé, zelené dýně a v Indonésii se využívají v kuchyni. Mají kyselou chuť.[6][7]
  2. 2
    Poznejte její účinky. Garcinia obsahuje hydroxycitronovou kyselinu (HCA), což je typ kyseliny citronové, která podporuje hubnutí svou schopností regulovat produkci serotoninu a množství cukru v krvi. Zrychluje také oxidaci již existujících tuků a zároveň zpomaluje syntézu nových tuků. Ačkoli to není zatím příliš prokázáno, může to ukazovat na to, že garcinie zvyšuje biomechanické využití tuků na energii a zpomaluje tvorbu nového tuku.[8]
    • Serotonin je typ neurotransmiteru, který je jakýmsi chemickým poslem mezi nervy a dalšími typy buněk. Je úzcem spojen s našimi pocity štěstí, různými náladami a smyslem pro spokojenost.[9][10]
    • V minulosti byly provedeny studie, které měly určit, zda jsou doplňky stravy s garcinií užitečné pro hubnutí u lidí s nadváhou. Jejich výsledky jsou dosud nejasné. Závěry jsou zatím tedy takové, že koncentrovaná garcinie může v hubnutí pomoct, obzvláště pokud je její užívání doplněné o zdravou stravu a cvičení. Vědecký důkaz, který by takové účinky potvrdil ovšem zatím chybí.[11]
  3. 3
    Zjistěte, jaká omezení sebou užívání doplňků nese. Garcinia se užívá ve formě doplňků stravy, takže není prokázáno, že má účinky deklarované výrobcem. Výrobky uvedené na trh jsou však testované pro svou zdravotní nezávadnost, což znamená, že jejich dlouhodobé užívání by nemělo vést k poškození zdraví.[12]
    • Při užívání doplňků stravy buďte velmi opatrní a vždy se nejprve poraďte se svým lékařem.
    • Při koupi jakéhokoli suplementu se ujistěte, že je daný výrobce již nějakou dobu na trhu a že dodržuje veškeré předepsané postupy a nařízení.
    • Zkontrolujte webové stránky výrobce. Měli byste na nich nalézt způsob výroby a také informace o společnosti, jejím kodexu, cílech a celkové filozofii.

4
Užívání garcinie kambodžské

  1. 1
    Naučte se správně dávkovat. Podle dřívějších studií se za bezpečnou dávku garcinie považuje až 2800 mg denně. Není ovšem známo, co se při takovém dávkování může stát, a proto se raději držte pod touto hranicí.[13] Jakmile objevíte vhodné místo pro koupi tohoto suplementu, musíte zjistit, jakou dávku HCA potřebujete užívat. Doporučená denní dávka HCA se pohybuje okolo 1500 mg, ačkoli se to u různých suplementů může značně lišit.
    • Před samotným užitím garcinie se ujistěte, že jste důkladně pročetli informace na obale či v příbalovém letáku, a že jste svůj záměr konzultovali s důvěryhodným zdravotníkem.
  2. 2
    Užívejte garcinii ve formě pilulek. Garcinia je k dostání ve dvou formách. Tou první jsou pilulky, případně tablety nebo kapsle. Pokud koupíte tuto formu suplementů, dodržujte doporučené dávkování a kapsle zapíjejte vodou. Pilulky berte zhruba 30-60 minut před každým jídlem.
    • Obecně řečeno, garcinii byste měli denně užívat ve třech dávkách. To znamená, že byste do sebe měli při každém podání dostat 500 mg, abyste udrželi doporučené denní dávkování.
  3. 3
    Zvažte užití garcinie v tekuté formě. Druhou formou, ve které je garcinia k dostání, je tekutina. Tekutá forma garcinie se obvykle užívá tak, že si dáte jednu až dvě kapky před každým jídlem, ale tato dávka se může lišit podle použitého kapátka nebo konkrétní koncentrace vašeho produktu. Kapku nebo dvě si aplikujte pod jazyk a zhruba minutu vydržte. Po 30-60 minutách si dejte své běžné jídlo.
    • Před započetím užívání tekuté formy garcinie se poraďte se svým lékařem, jaké množství byste měli aplikovat na základě vašeho konkrétního produktu. Také byste si měli zjistit, kolik kapek je potřeba na dosažení doporučeného denního limitu 1500 mg. Jakmile zjistíte celkový počet kapek, vydělte ho třemi a dostanete množství, které musíte užít před každým jídlem.

Varování

  • Rapidní hubnutí může způsobit značné komplikace. Před započetím jakéhokoli redukčního programu byste měli svůj záměr konzultovat s ošetřujícím lékařem.
  • Nikdy nepřekračujte doporučené denní množství garcinie, ani ji neužívejte po delší dobu než 12 týdnů. Pokud byste tato množství či dobu porušili, zvýšili byste pravděpodobnost vzniku vedlejších účinků, jako jsou bolesti hlavy, nevolnost nebo zažívací potíže.[14]
  • Při vybírání doplňků stravy s obsahem garcinie kambodžské věnujte značnou pozornost složení a jednotlivým přísadám. Produkt nekupujte, pokud na něm není uvedený seznam použitých ingrediencí.

Reference

  1. Khare, C. P. Indian Medicinal Plants: An Illustrated Dictionary, Springer, Berlin, Germany, 2007.
  2. http://www.medicalnewstoday.com/articles/232248.php
  3. http://www.medicalnewstoday.com/articles/232248.php
  4. http://www.livescience.com/45146-garcinia-cambogia-serotonin-toxicity.html
  5. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/007272.htm
  6. Lim, T. K. Edible Medicinal and Non-Medicinal Plants, vol. 2 of Fruits, Springer, Heidelberg, Germany, 2012.
  7. Khare, C. P. Indian Medicinal Plants: An Illustrated Dictionary, Springer, Berlin, Germany, 2007.
  8. Li Oon, C., Wan Yong, H., Boon Kee, B., & Swee Keong, Y. (2013). Updates on Antiobesity Effect of Garcinia Origin (-)-HCA. Evidence-Based Complementary & Alternative Medicine (Ecam), 1-17.
  9. http://www.medicalnewstoday.com/articles/232248.php




Ukázat více... (5)

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Zora Degrandpre, ND. Dr. Degrandpre je licencovaný lékař naturopat ve Washingtonu. V roce 2007 získala titul ND na National College of Natural Medicine.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Take Garcinia Cambogia, Italiano: Assumere la Garcinia Cambogia, Português: Tomar Garcinia Cambogia, Русский: принимать гарцинию камбоджийскую, Deutsch: Garcinia Cambogia einnehmen, Español: tomar Garcinia cambogia, 中文: 服用藤黄果, Français: prendre du Garcinia cambogia, Bahasa Indonesia: Mengkonsumsi Garcinia Cambogia, Nederlands: Garcinia Cambogia innemen, ไทย: ทานอาหารเสริมจากส้มแขก, Tiếng Việt: Dùng thảo dược garcinia cambogia, 한국어: 가르시니아 캄보지아 먹는 방법, العربية: استخدام نبات الغرسنية الصمغية (جارسينيا كامبوجيا)

Stránka byla zobrazena 1 943 krát.
Byl tento článek přesný?