Jak uklidnit od nervů stažený žaludek

Spoluautor Chris M. Matsko, MD

V tomto článku:Zvládání vnějších příčinZvládání staženého žaludku11 Reference

Být nervózní není nikdy zábava a není to snadné. Můžete cítit své srdce bít rychleji, můžou se vám potit dlaně, můžete zažít i křeče v břiše, které zavinila nervozita. Někteří lidé to prožívají, když dělají prezentaci, nebo jsou obzvláště vystresovaní, ale někteří jsou ve stresu z běžných, každodenních aktivit. Bez ohledu na to, jak často se vám tohle stává, pokud se naučíte jak zvládat své úzkosti a jak zklidnit stažený žaludek, pomůže vám to překonat vaši nervozitu.

1
Zvládání vnějších příčin

  1. 1
    Zhodnoťte vaše nervy. Abyste zjistili, jak nejlépe uklidnit stažený žaludek, je dobré nejdříve zhodnotit symptomy. To vám pomůže porozumět tomu, jaký typ nervozity zažíváte a na co se zaměřit, abyste se co nejrychleji uklidnili. Mezi nejběžnější symptomy staženého žaludku patří:[1]
    • Pocit uzlu v žaludeční dutině
    • Chvění, pocit motýlů v břiše.
    • Kymácející se nebo vířivý pocit.
    • Pocit nevolnosti, zvedání žaludku nebo nadýmání
    • Pocit těsna a tepla v žaludku.
  2. 2
    Nacvičte si to v předstihu. Někdy si můžete ulevit od stresu třeba jen dodáním sebevědomí v určitých situacích. Ať už máte před sebou prezentaci, první rande nebo pracovní pohovor, malý nácvik vám může pomoci od úzkosti.[2] Zkuste si představit právě tu situaci, ze které jste nervózní, a vžijte se do role, kde vše v klidu a sebevědomě zvládnete. Pořádně si dané téma prostudujte a projděte si všechny body, o kterých chcete mluvit. Jen se neučte všechno do extra dopodrobna, to by vám mohlo jen přidat další starosti.
  3. 3
    Mluvte k sobě pozitivně. Před událostí, ze které bývá stažený žaludek, hodně lidí také zažívá krátké a rychlé myšlenky. Tyto myšlenky obvykle bývají negativní a způsobují jen více úzkosti a křečí. Zabere dlouho excelovat v zastavení těchto myšlenek způsoby jako je meditace. Rychlé a efektivní řešení těchto rychlých a negativních myšlenek spočívá v jejich proměnění v něco pozitivního. [3] Například, zkuste sami sobě opakovat:
    • “Na tohle mám, tohle zvládnu.“
    • “Jsem nejlepší kandidát na tuto pozici. Jsem kvalifikovaný a profesionální.
    • “Chci uspět a také uspěji“
  4. 4
    Nespěchejte. Pocit spěchu vás jen donutí více panikařit a cítit se v úzkosti. Když si dáte dostatek času shromáždit veškeré materiály a dostat se na místo dříve, může vám to pomoci cítit se nad věcí a že máte věci pod kontrolou. Díky tomuto času navíc se budete moci uklidnit a dojít si na záchod, což vám také pomůže od staženého žaludku. Jen mějte na paměti, že když se na místo dostavíte o 15 minut dříve, musíte počítat s tím, že možná budete nuceni čekat venku před budovou.
  5. 5
    Vyhněte se kofeinu. Kofein je typ stimulantu a bude jen zvyšovat účinky adrenalinu ve stresové situaci, protože aktivuje sympatickou gangliu v mozku a může vyvolat odezvu "Bojuj nebo uteč" .[4][5] Některé zdroje kofeinu jako káva nebo energetické nápoje jsou dokonce známy jako příčiny podrážděného žaludku. Upuštění od kofeinu před stresovými situacemi nejenom že pomůže snížit míru stresu na váš nervózní žaludek, ale také pomůže eliminovat celkovou nervozitu. Zkuste si namísto toho dát sklenici ledové vody; ledová voda vám pomůže cítit se svěží, probuzení a udrží vás hydratované.

2
Zvládání staženého žaludku

  1. 1
    Naučte se některá dechová cvičení. Jedním z nejsnazších způsobů, jak zklidnit stažený žaludek, je zaměřit se na to, jak dýcháte a zkusit například hluboké nebo relaxační dýchání. Většina lidí, když jsou nervózní, má tendenci dýchat mělce a rychle, což pumpováním adrenalinu do vašeho těla a prohlubováním úzkosti ještě více zrychluje vaši tepovou frekvenci. [6] Když se naučíte uklidnit své dýchání, pomůže vám to dýchat účinněji, zredukovat účinky adrenalinu a uklidnit stažený žaludek.
    • Zkuste dýchat nosem místo pusou.
  2. 2
    Vyzkoušejte relaxační aromaterapii. Aromaterapie používá éterické oleje, které jsou čerpány z bylin, ovoce, kůry a květin, aby pozitivně ovlivnili vaši náladu.[7] Citronový a levandulový olej jsou dva nejpopulárnější oleje používané pro relaxaci a úlevu od stresu. Buďto můžete tyto oleje použít ve vonných lampách po domě nebo si můžete pořídit masážní oleje s vůní levandule nebo citronu určené pro aromaterapii. Můžete si buď jemně přivonět přímo k oleji, nebo si ho namazat na pulzní body na těle, například na zápěstí.
  3. 3
    Jezte jídlo, které zklidňuje žaludek. Na kompenzování staženého žaludku existují určité druhy jídla, které obsahují enzymy a další látky, které uklidňují zažívací trakt. Pokud je vám opravdu tak špatně, že cítíte, že nemůžete sníst vůbec nic, vyhledejte tyto ingredience ve formě bonbonů nebo pastilek, takže je můžete jen nechat rozpustit ve vašich ústech:[8]
    • Med, je uklidňující a pomáhá zakrýt žaludeční podšívku.
    • Máta a mentol, které obsahují látky uklidňující hladké svaly, jako například právě žaludek
    • Zázvor nebo kandovaný zázvor, který obsahuje pyrochemikálie, které pomáhají bojovat s nevolností
    • 1 lžička jedlé sody rozpuštěná v hrníčku s horkou vodou. Sodík v jedlé sodě čerpá trávící šťávy do žaludku, což následně pomáhá dopravit jídlo skrz tenké střevo.
    • Papája, která obsahuje proteinové zažívací enzymy, které mají protizánětlivé účinky.
  4. 4
    Zkuste relaxovat své tělo kousek po kousku. Toto je také známé jako postupná svalová relaxace. Pokud se cítíte napjatí a máte svázaný žaludek, zkuste klidně stát se zavřenýma očima. Posuďte, kde máte na těle největší napětí a soustřeďte se na to nechat to napětí zmizet. Zhluboka dýchejte a uvolňujte ruce, nohy, krk, tělo a žaludek. Zaměření se na vaše tělo namísto myšlenek vám pomůže se uklidnit. Opakováním této techniky může také zmást tělo, aby začalo uvolňovat toto napětí skrz vaše tělo, včetně žaludku.[9]
  5. 5
    Použijte léky. I když se snažíte za každou cenu vyhnout braní léků, někdy může být stažený žaludek tak extrémní nebo neustávající, že jejich použití bude nezbytné. Když vám přírodní cesty nezabírají, existují léky, které mohou uklidnit stažený žaludek. Běžné snadno dostupné přípravky zahrnují:[10]
    • Tums
    • Pepto-Bismol
    • Rolaids
    • Alka-Seltzer
    • Emetrol
    • Mylanta
    • Similac

Tipy

  • Pokud vaše potíže se žaludkem přetrvávají i po použití léků nebo metod doporučených v článku, navštivte doktora, aby vyloučil fyzické příčiny jako bakterie, refluxní chorobu jícnu, nesnášenlivost laktózy nebo syndrom dráždivého trakčníku.[11]
  • Zkuste si s někým promluvit o tom, co způsobuje váš stažený žaludek. Obraťte se na terapeuta, člena rodiny, dobrého kamaráda nebo partnera. Ti by mohli přijít s nějakým nápadem, jak vám pomoci od vašich nervů, a už jenom svěření se někomu se svým problémem vám může dodat pocit úlevy.
  • Jestli je to problém, který se nedá v daný čas vyřešit, představte si sami sebe, jak ho vyřešíte s pozitivním výsledkem.

Varování

  • Čtěte si všechny příbalové informace u léků, které si kupujete a řiďte se jimi. Udělejte to tak, jak píšou v příbalové informaci, i když si myslíte, že to znáte lépe.

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Chris M. Matsko, MD. Dr. Matko je lékař v důchodu v Pennsylvánii. Svůj lékařský titul získal na Tempe University School of Medicine v roce 2007.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Calm a Nervous Stomach, Español: calmar un estómago nervioso, Deutsch: Einen nervösen Magen beruhigen, Português: Acalmar um Estômago Nervoso, Italiano: Calmare uno Stomaco Nervoso, Русский: успокоить желудок после стресса, Français: calmer l'anxiété et ne pas avoir l'estomac noué, Nederlands: Je maag kalmeren, 中文: 消除紧张造成的肠胃不适, Tiếng Việt: Làm Dịu Dạ dày bị Kích thích, Bahasa Indonesia: Meredakan Perut Gugup, 한국어: 긴장된 위 진정시키기, العربية: تهدئة المعدة العصبية, 日本語: 緊張による胃の不調を緩和する

Stránka byla zobrazena 6 136 krát.
Byl tento článek přesný?