Jak ukončit půst

V tomto článku:Den prvníDen druhýDen třetí a čtvrtýJak řešit běžné problémyReference

Když chcete ukončit půst, je důležité nespěchat a postupně nechávat tělo, aby si zvyklo na pravidelné jídlo. Protože v zažívacím traktu nebudete mít dostatek enzymů a stáhne se vám žaludek, nesmíte se přejíst, jinak budete mít zdravotní problémy, jako je bolest břicha, nebo průjem. Jídlo musíte začít jíst postupně a promyšleně, abyste půst ukončili bezpečně a nenarušili si zažívání.

1
Den první

  1. 1
    Určete si jídelníček podle toho, jak dlouho jste drželi půst. Musíte si ukončování půstu rozvrhnout podle toho, jak dlouho jste půst drželi. Délka půstu vždy ovlivní to, jak dlouho bude trvat, než se budete moci vrátit k běžnému jídlu. Tuto fázi nesmíte podcenit, jinak vám bude špatně a výsledky půst přijdou vniveč.
    • U delších půstů (více než 7 dní) budete půst muset pozvolna ukončovat minimálně 4 dny. První dva dny nebudete jíst téměř nic a potom budete moci postupně přidávat jednotlivé potraviny.
    • Pokud jste drželi půst jen 3-6 dní, budete potřebovat jeden až tři dny. První den budete pouze pít ovocné šťávy a maximálně trochu vývaru. Další den už si budete moci dát nějaké pevné jídlo (když se na to budete cítit).
    • U jednodenního půstu si vyhraďte na ukončení jeden nebo dva dny. Vaše tělo nebude tak vyčerpané, ale to neznamená, že můžete hned začít jíst nezdravé potraviny.
  2. 2
    Připravte si jídelníček. Pokud chcete mít jistotu, že budete jíst správně a vyhnete se potravinám, které byste v tuto dobu jíst neměli, připravte si přesný jídelníček. Zde je příklad takového jídelníčku pro ukončení čtyřdenního půstu:
    • První den: Dva šálky ovocno-zeleninové šťávy (mrkev, listová zelenina, banán, jablko) naředěné vodou v poměru 1:1, vypité s odstupem 4 hodin.
    • Druhý den: O něco více čerstvé šťávy, vývar a půl šálku ovoce (hrušky a vodní meloun) – každé dvě hodiny něco.
    • Třetí den: Šálek bílého jogurtu a ovocná šťáva k snídani, půl šálku vodního melounu a zeleninová šťáva k svačině, zeleninová polévka k obědu, polovina jablka k svačině, salát z listové zeleniny s jogurtovým dresinkem a ovocnou šťávou večeři.
    • Čtvrtý den: Vejce naměkko a ovocná šťáva k snídani, jogurt a lesní ovoce k svačině, vařené fazole a zelenina k obědu, jablko a ořechy k svačině, polévka z kořenové zeleniny a ovocná šťáva k večeři.
  3. 3
    První den po skončení půstu se zaměřte hlavně na ovocné a zeleninové šťávy. Ze začátku je nutné tělu dodat tekutiny. První den nebo dva budete muset pouze pít naředěnou ovocnou a zeleninovou šťávu.
    • Pro ukončení půstu vypijte šálek naředěné ovocné nebo zeleninové šťávy. Nedělejte šťávu z příliš sladkého ovoce.
    • Po čtyřech hodinách vypijte další šálek čerstvé šťávy.
  4. 4
    Šťávy můžete doplnit zeleninovým nebo kuřecím vývarem. Za další čtyři hodiny si budete moci dát trochu zeleninového nebo kuřecího vývaru.
    • Zkuste si vývar připravit sami. Na wikiHow najdete spoustu receptů.
    • Mezi jídly musíte tělu dopřát dostatek času na trávení. Ze začátku nebude snadné strávit jídlo, dokonce ani vývar, takže musíte jíst velmi postupně a pomalu.

2
Den druhý

  1. 1
    Začněte postupně jíst syrové potraviny (zejména pokud jste drželi kratší půst). Pokud jste drželi půst dva týdny nebo déle, je dobré prozatím jen pít šťávy a vývary. Pokud jste drželi kratší půst, můžete začít jíst ovoce. Ovoce obsahuje hodně vody a snadno se tráví a zároveň je plné živin a energie. Vaše tělo potřebuje potraviny, které snadno stráví a které nezatěžují zažívání.
    • Během prvního a druhého dne po skončení půstu začněte postupně jíst malá množství čerstvého ovoce.
    • Měli byste začít ovoce jíst ke konci prvního dne a během druhého dne.
  2. 2
    Během této doby se vyhýbejte citrusovému ovoci a ovoci s velkým množstvím vlákniny, jako jsou ananasy. Tyto druhy ovoce se hůře tráví a obsahují velké množství kyselin, takže mohou způsobovat žaludeční potíže.
  3. 3
    Přidejte jogurt. Jogurt byste během ukončování půstu neměli vynechat, protože vašim střevům pomůže dodat potřebné bakterie a enzymy. Probiotika, která obsahuje, vám pomohou zvyknout si na pevnou stravu.
    • Jogurt začněte jíst druhý den po skončení půstu, nebo v době, kdy začnete jíst ovoce. Měli byste ho tělu dodat co nejdříve, ale zároveň byste neměli tělo zatížit.
    • Jezte pouze bílý neslazený jogurt, protože cukr ve slazených jogurtech by vám způsobil nevolnosti.
  4. 4
    Věnujte svému tělu zvýšenou pozornost. Vaše tělo vám dá jasně najevo, zda děláte vše správně. Je normální cítit se trochu unaveně a hladově, ale pokud se cítíte mnohem hůře, je jasné, že půst ukončujete nesprávným způsobem. [1]
    • Pokud začnete trpět zácpou, nebo křečemi v břiše, nebo budete zvracet, měli byste vynechat jídlo a opět pouze pít šťávy a vývary.
    • Po několika prvních sklenicích šťávy byste se měli jít alespoň jednou vyprázdnit. Když se to nepovede, začněte postupně jíst ovoce.
    • Všímejte si svého těla, protože je možné, že během této doby objevíte potraviny, na které jste alergičtí. Vnímejte, jak se po jídle cítíte – nevolnost, únava, svědění jazyku, zácpa atd.

3
Den třetí a čtvrtý

  1. 1
    Začněte jíst zeleninu. Postupně začněte jíst listovou zeleninu, jako je špenát a salát. Jezte ji syrovou a přidejte k ní trochu jogurtového dresinku. Pokračujte s ovocnými šťávami a postupně zvykejte své zažívání na tuhou potravu.
    • Jezte také kapustu, která obsahuje spoustu minerálů a antioxidantů, které vaše tělo k trávení potřebuje.
    • Přidejte obiloviny a fazole. Obiloviny a fazole musíte dobře uvařit a přidávat si je k zelenině a ovoci. Postupně budete mít větší chuť k jídlu, takže byste měli do jídelníčku přidávat i další druhy potravin.
  2. 2
    Až si zvyknete na ovoce a zeleninu, můžete začít jíst vejce a ořechy. Nejjednodušší je připravit si vejce míchaná, nebo naměkko. Vejce natvrdo se tráví o něco hůře.
  3. 3
    Než začnete jíst normálně, ujistěte se, že vaše tělo funguje správně. Pokud tělo zvládá ovoce a zeleninu bez problémů (nevolnosti, křeče atd.) můžete začít jíst i další potraviny. Pokud ale máte s ukončováním půstu problémy, držte se ovoce, zeleniny a šťáv. Důvěřujte potravinám, které vám nepůsobí žádné problémy.
  4. 4
    Jezte pouze malé porce. Měli byste jíst každé dvě nebo tři hodiny, ale po velmi malých porcích. Až si vaše tělo na jídlo zvykne, budete moci porce zvětšit.
    • Ke konci byste měli jíst tři jídla a dvě svačiny denně. Jakmile se dostanete do tohoto bodu, vaše tělo by mělo opět fungovat normálně a vy byste se po očistném půstu měli cítit skvěle.
  5. 5
    Všechno jídlo dobře požvýkejte. Když jídlo budete žvýkač, bude snáze stravitelné. Jete pomalu a umožněte tělu, aby se na trávení připravilo. Každé sousto požvýkejte alespoň dvacetkrát. [2]

4
Jak řešit běžné problémy

  1. 1
    Průjem je po skončení půstu běžný. První den pijete jen šťávy a další den začnete jíst hrozny a hrušky. Hned potom dostanete průjem a všechna pevná potrava vámi projde. Je něco špatně?
    • Lidé, kteří trží půst, trpí průjmem velmi často. Během půstu se vaše zažívání v podstatě vypne a enzymy ve střevech nefungují. Když potom začnete jíst, nějakou dobu trvá, než vše začne fungovat tak, jak by mělo. Není divu, že to někdy nejde hladce.
    • Řešením je držet se toho, co děláte. Pravděpodobně není problém v jídle, které jíte, ale v tom, že vaše tělo ještě není úplně připravené. Držte se hlavně ovocných a zeleninových šťáv a vývarů a čas od času si dejte nějaké pevné jídlo. Během několika dnů si vaše tělo zvykne.
  2. 2
    Také plynatost a zácpa jsou běžnými jevy. Pokud trpíte zácpou, nepanikařte. Není to nic neobvyklého a neděláte nic špatně.
    • Smíchejte si jednu lžičku vlákniny se lžičkou šťávy z aloe vera a se sklenicí vody a mezi jídly tuto směs pijte. Vláknina a aloe vera jsou přírodní projímadla, která vám pomohou se vyprázdnit.
    • Držte se dál od potravin, které způsobují zácpu. Ořechy, kapusta, nebo káva jsou potraviny, které jsou pro vás sice dobré, ale mohou vaši zácpu zhoršit. Jezte snadno stravitelné druhy ovoce a zeleniny.
  3. 3
    Když budete jíst příliš mnoho druhů ovoce a zeleniny, mohli byste mít zažívací problémy. Ze začátku byste měli jíst velmi jednoduše. Najděte si šťávu, která vám bude chutnat a pijte ji celý den. Další den si vyberte jinou šťávu. Příliš mnoho lidí si myslí, že mohou jíst hned ze začátku všechny možné potraviny, ale ve skutečnosti je lepší jíst velmi jednoduše. Když své tělo nebudete zatěžovat, odmění se vám.
  4. 4
    Během ukončování půstu byste neměli jíst potraviny s vysokým obsahem olejů. I potraviny se zdravými oleji, jako jsou ořechy nebo avokáda, vám mohou způsobit zažívací potíže. Držte se ovoce a zeleniny a po několika dnech postupně přejděte na potraviny s větším množstvím olejů.

Tipy

  • Jezte zdravě. Půst by měl vaše tělo očistit. Neměli byste hned začít jíst zpracované potraviny nebo fast food. Půst by měl být začátkem zdravého životního stylu.
  • Pijte co nejvíce vody, abyste svému tělu dodali dostatek tekutin.[3]
  • Během půstu se něčím zbavte. Musíte si najít činnosti, které vám umožní zapomenout na to, že máte hlad. Pouštějte si filmy, zajděte si ven s přáteli, nebo se třeba naučte plést.

Varování

  • Po ukončení půstu byste se neměli přejídat. Možná budete mít chuť na všechna jídla, která jste si nemohli dopřát během půstu, ale musíte si dávat pozor, abyste si tělo nepoškodili.
  • Po skončení půstu budete mít velký hlad, ale budete se muset ovládat. Musíte svému tělu jídlo dodávat postupně.

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Obecné zdraví

V jiných jazycích:

English: Break a Fast, Español: romper un ayuno, Italiano: Rompere un Digiuno, Deutsch: Fastenbrechen, Русский: выйти из поста, 中文: 解除斋戒, Nederlands: Stoppen met vasten, Português: Sair de um Jejum, Français: rompre un jeûne, العربية: كسر فترة الصيام, Tiếng Việt: Chấm dứt đợt nhịn ăn, हिन्दी: व्रत (Fast) तोड़ें, 한국어: 단식을 중단하는 방법, 日本語: 断食を終える

Stránka byla zobrazena 4 966 krát.
Byl tento článek přesný?