Jak ulevit bolavým očím

Spoluautor Zora Degrandpre, ND

V tomto článku:Uvolnění napětí v očíchPrevence bolestivosti očíOdborná pomoc29 Reference

Existuje mnoho věcí, které mohou způsobit bolest očí, ale jedna z nejčastějších příčin je namáhání očí. Můžete namáhat oči tím, že pracuje v pokoji se slabým osvětlením, řízením po dlouhou dobu, nenošení brýlí, pokud je potřebujete, nebo pokud zíráte příliš dlouho na jedno místo (jako do obrazovky počítače).[1] Bolest očí může být také způsobena bolestí hlavy, glaukomem, cizím tělesem v oku, infekcí a záněty. Pokud vaše oči bolí po dlouhém dni, jsou některé věci, které můžete udělat doma, které vám pomohou uklidnit bolavé oči.

1
Uvolnění napětí v očích

  1. 1
    Použijte oční kapky. Pomocí očních kapek, nebo umělých slz může pomoci hydratovat suché oči a zmírnit oční bolestivost. Můžete použít běžný fyziologický roztok (slaná voda, která odpovídá soli v slzách), nebo léčivé oční kapky. Postupujte podle pokynů od výrobce.
    • Nestaňte se závislými na očních kapkách. Pokud používáte oční kapky často, ujistěte se, že neobsahují léky ani konzervační látky. Nadměrné používání léčivých očních kapek může skutečně zhoršit oční problémy.[2]
  2. 2
    Použijte teplý obklad. Použití teplého obkladu může pomoci uvolnit svaly kolem vašeho oka, což může zmírnit únavu očí a ten nervózní pocit unavených očí. Můžete použít suché nebo vlhké teplo, v závislosti na tom, co je pro vás nejlepší. Pokud nosíte brýle nebo kontaktní čočky, vyjměte je před použitím jakéhokoli obkladu.[3]
    • Pro suchý obklad, vyplňte čistou ponožku tepelně neupravenou rýží nebo fazolemi a ponožku zavažte. Zahřejte ponožku asi 30 sekund v mikrovlnné troubě, nebo dokud nebude teplá, ale ne příliš horká. Přiložte obklad na oko.
    • Pro vlhký obklad, navlhčete čistou žínku nebo několik papírových ručníků s teplou (téměř horkou) vodou. Položte hadřík přes oči. Můžete použít mírný tlak dlaní, pokud chcete, ale netlačte příliš silně. Nechte obklad na očích, dokud nevychladne.
  3. 3
    Použijte dlaně jako obklad. Jemný tlak na vaší oblast očí může pomoci snížit namáhání zraku a úlevě od bolesti. Před použitím dlaní jako obkladu, sundejte brýle nebo kontaktní čočky.
    • Držte ruce dlaněmi k sobě.
    • Jemně tiskněte dlaně proti vašim očím.
    • Pokračujte po dobu 30 sekund, pak odpočívejte. Opakujte tak často, jak potřebujete ke snížení bolesti.
  4. 4
    Použijte bylinné sáčky s čajem. Některé byliny, jako je heřmánek, vodilka kanadská, měsíček a mahónie cesmínolistá, mají protizánětlivé vlastnosti, které mohou pomoci uklidnit vaše oči.[4] Zatímco není žádný vědecký důkaz o tom, že sáček čaje je účinnější než jiné teplé obklady, možná zjistíte, že bylinné aroma je velmi relaxační.[5]
    • Dejte dva sáčky čaje do hrnku a zalijte vařící vodou. Nechte čaj louhovat po dobu asi 5 minut, nebo dokud je voda stále ještě teplá, ale ne horká.
    • Vymačkejte přebytečnou tekutinu z čajových sáčků a umístěte jeden přes každé oko. Nakloňte hlavu dozadu a relaxujte. Jakmile čajové sáčky vychladnou, odstraňte je. Můžete opakovat tak často, jak budete potřebovat.
    • Pokud nemůžete najít čajové sáčky, můžete ustřihnout spodní část z nylonové ponožky, nasypat sušené byliny do ní, svázat ji, a použít jako sáček čaje.
  5. 5
    Koulejte očima. To je oblíbená zbraň každého puberťáka, ale koulení očima může pomoci zmírnit namáhání zraku. Zavřete oči a soustřeďte se na hluboké dýchání při následujících pohybech:
    • Koulejte očima ve směru hodinových ručiček. Pak proti směru hodinových ručiček. Tento pohyb je úplné koulení očí.
    • Zopakujte koulení očí 20 krát. Začněte pomalu a průběžně zrychlujte.
    • Udělejte to 2-4 krát denně na zmírnění bolesti a zabránění namáhání zraku.
  6. 6
    Často odpočívejte. Dejte vašim očím přestávku několikrát za den podle následujícího pravidla 20-20-20: každých 20 minut si dejte pauzu a podívejte se na něco, co je alespoň 20 stop (6 m) od vás po dobu nejméně 20 sekund.[6] Zaměření na obrazovku počítače po dlouhou dobu bez přestávek může způsobit bolest očí , bolesti hlavy, a dokonce i bolesti svalů.
    • Snažte se vstát, pohybovat a trochu se protáhnout každou hodinu. To vám pomůže osvěžit se a ochránit oči od napětí.
  7. 7
    Relaxujte. Úzkost, stres a svalové napětí může způsobit únavu očí a bolestivost. Několikrát se hluboce nadechněte, protáhněte končetiny a otáčejte hlavu kolem. Vstaňte a trochu se projděte. Protáhněte se. Můžete také použít progresivní svalovou relaxaci vašich očí na pomoc zmírnit bolesti a napětí.[7]
    • Najděte si klidné a pohodlné místo, daleko od rušivých vlivů, pokud je to možné. Dýchejte zhluboka a rovnoměrně.
    • Zatněte víčka co nejtěsněji. Držte toto napětí deset sekund, pak odpočívejte. Otevřete oči.
    • Zvedněte vaše obočí tak vysoko, jak můžete. Je to pocit, jako byste otevřeli oči tak široko jak půjdou. Držte tuto pozici po dobu deseti sekund, pak odpočívejte.
    • Opakujte tato dvě cvičení po celý den podle potřeby.

2
Prevence bolestivosti očí

  1. 1
    Udržujte oči vlhké. Dlouhé hodiny před obrazovkou počítače mohou skutečně snížit počet mrknutí, to vede k vysychání očí. Snažte se často mrkat, aby byly vaše oči vlhké. Pokud máte stále potíže, mohou pomoci umělé slzy.[8]
    • Pokud používáte umělé slzy, které obsahují konzervační látky, nepoužívejte je více než 4 krát denně. Používání těchto slz příliš často vede ve skutečnosti ke zhoršení problému! Pokud vaše umělé slzy neobsahují konzervační látky, můžete je používat tak často, jak budete potřebovat.
    • Použití zvlhčovače vzduchu může také pomoci vašim očím zůstat vlhké a svěží.
  2. 2
    Pijte velké množství vody. Z nedostatku pitné vody mohou být vaše oči suché, svědivé a bolestivé. Pokud jste dehydratovaní, nebudete schopni vyrobit dostatek slz, aby se vaše oči zvlhčovaly. Pokud jste muž, vypijte alespoň 13 šálků (3 litry) vody denně. Pokud jste žena, vypijte nejméně 9 šálků (2,2 litru) za den.[9]
  3. 3
    Odličte se. Make-up může zalepit olejové žlázy v kůži a způsobit podráždění a dokonce i infekce. Dbejte zvýšené opatrnosti a odstraňte všechen oční make-up, jako je řasenka a oční stíny.
    • Můžete použít dětský šampon nebo speciálně navržené odstraňovače očního make-upu. Nejdůležitější je, odstranit všechen make-up každý den.
  4. 4
    Vyberte si nealergenní oční make-up. To vás může stát trochu pokusů a omylů, protože i značky s označením "hypoalergenní" mohou dráždit vaše oči. Zkuste malé množství různých make-upů vyrobených pro citlivé oči, abyste zjistili, zda najdete ten, který vám nejlépe vyhovuje.
    • Pokud budete mít stále problémy s make-upem, poraďte se se svým dermatologem. On může být schopen doporučit make-up, který nebude dráždit oči.
  5. 5
    Použijte peeling na víčka. Máte-li suché, červené, nebo svědivé oči, možná zjistíte, že peeling víčka vám pomůže. Můžete použít dětský šampon nebo mírný, nedráždivý šampon bez sulfátů a dejte vašim očním víčkům dobrý peeling.[10] Tímto pomůžete přírodním olejům v kůži volně proudit a poskytovat lepší hydrataci pro vaše oči.[11]
    • Umyjte si ruce mýdlem a teplou vodou.
    • Smíchejte stejné množství dětského šamponu a teplé vody v malé misce.
    • Používejte čistou žínku (jinou pro každé oko), vetřete roztok mírně přes vaše řasy a okraj víčka.
    • Opláchněte čistou, teplou vodou.
    • Používejte peeling dvakrát denně.
  6. 6
    Světlo mějte za sebou. Když čtete, světlo, které se odráží od strany nebo obrazovky může způsobit oslnění a může dojít k bolestivému podráždění očí. Umístěte lampu nebo zdroj světla za vás, nebo použijte stínidlo.[12]
  7. 7
    Dodržujte dobré pracovní návyky. Zřízení pracovní desky ergonomicky správně může pomoci zabránit bolavým očím. Hrbit se přes počítačový stůl může způsobit nejen únavu očí, ale i bolesti svalů a únavu.[13]
    • Seďte alespoň 60- 70 cm od monitoru počítače. Udržujte monitor v přímé úrovni, takže nemusíte hledět dolů nebo nahoru.
    • Snižte odlesky. Použijte filtr přes obrazovku a změňte osvětlení ve vaší kanceláři, pokud je to možné. Staromódní blikající zářivková světla mohou způsobit únavu očí a bolesti hlavy. Novější kompaktní zářivky (CFL) nemají tyto účinky.[14]
  8. 8
    Vylučte kouř a další environmentální dráždivé vlivy. Pokud máte často červené, svědící, slzavé nebo unavené oči, můžete reagovat na něco, co je ve vašem prostředí. K běžným dráždivým vlivům patří cigaretový kouř, smog, a zvířecí alergeny.[15]
    • Pokud máte silný nebo zelený výtok z očí, ihned vyhledejte lékaře. To by mohlo být příznakem bakteriálního zánětu spojivek.[16]
  9. 9
    Relaxujte. Pocit stresu, nebo úzkosti může vaše oči bolet. Použití relaxační techniky i několikrát denně může pomoci vašim očím zůstat svěží.[17]
    • Položte lokty na vaší pracovní desku. S dlaněmi vzhůru, položte hlavu do dlaní. Zavřete oči a zakryjte je rukama. Hluboce se nadechněte nosem, takže se váš žaludek naplní vzduchem. Zadržte dech na 4 sekundy a pak pomalu vydechněte. Opakujte po dobu 15-30 sekund několikrát denně.
    • Masírujte svou tvář. Jemné masírování svalů kolem očí může pomoci zabránit bolestivosti. Prsty zlehka kružte na horním víčku po dobu 10 sekund. Dále kružte na svém spodním víčku po dobu 10 sekund. Tato masáž může pomoci stimulovat slzné žlázy a uvolnit svaly.[18]
    • Používejte lehký tlak na vaši tvář. Jemným poklepáváním na obličej můžete pomoci snížit únavu očí a snížit pocit bolesti a únavy. Poklepávejte jemně na své čelo asi 2 cm nad obočím. Poté poklepávejte jemně na obočí. Jemně zatlačte přesně mezi obočím. Poté poklepávejte na vnitřním obočí, pak na vaše vnější obočí. Nakonec stlačte most vašeho nosu.[19]
  10. 10
    Noste brýle. Pokud sledujete obrazovku počítače mnoho hodin denně, nošení brýlí může pomoci snížit únavu očí. Některé brýle byly vyvinuty s cílem pomoci předejít suchým a bolestivým očím. Podívejte se na jantarově zbarvené čočky, které mohou pomoci neutralizovat drsné odrazy z obrazovky.
    • GrandOptical má řadu skel určených speciálně pro těžce pracující. Jejich speciálně tvarované čočky mohou pomoci udržet vaše oči uvolněné a hydratované. Jantarové čočky mohou snížit oslnění.[20]
  11. 11
    Udělejte změny na vaší obrazovce. Jsme obklopeni obrazovkami: počítače, tablety, telefony, televizory ... všechny produkují oslnění, které může působit na vaše oči. Nemusíte se zbavit obrazovky, ale můžete udělat něco, aby vám nezraňovala oči.[21]
    • Snižte modré světlo. Modré světlo může způsobit oslnění a může dokonce způsobit poškození očí, pokud jste mu vystaveni příliš dlouho.[22]Použijte filtr na modré světlo na vašem tabletu a mobilu, a snižte míru podsvícení na vašem televizoru. Můžete si také zakoupit antireflexní čočky pro brýle, které mohou pomoci snížit dopady modrého světla.
    • Nákup antireflexního filtru pro obrazovky a TV počítače. Můžete také ztlumit kontrast na monitoru počítače.
    • Čistěte často vaše obrazovky. Prach, skvrny a šmouhy mohou vytvářet odlesky, které způsobují únavu očí.[23]

3
Odborná pomoc

  1. 1
    Cizí tělesa v oku. Pokud vaše oko bolí, protože máte špínu, kov, drť, nebo jinou cizí věc v oku, je nutné navštívit lékaře. Řiďte se následujícími kroky, abyste se pokusili zbavit malých částic, ale pokud se nebudete cítit lépe, okamžitě vyhledejte lékařskou pomoc.[24]
    • Umyjte si ruce mýdlem a teplou vodou.
    • Případně odstraňte kontaktní čočky.
    • Používejte čistou (nejlépe destilovanou) teplou vodu nebo vodu na vyplachování očí. Můžete použít speciální oční pohár (koupit ho můžete v drogerii či lékárně) nebo malou skleničku. Medicínské kapátko naplněné čistou teplou vodou může také pomoci spláchnout malé částice.
    • Pokud máte stále bolesti, zarudnutí, podráždění po odebrání cizího předmětu z oka, okamžitě vyhledejte lékařskou pomoc.
  2. 2
    Rozhodněte, zda nejste v ohrožení. Kromě toho, že máte cizí těleso v oku, jsou také jiné příznaky, které vás nutí vyhledat okamžitou lékařskou pomoc. Mohou to být příznaky závažných onemocnění nebo zranění:[25]
    • Dočasná slepota nebo slepá místa, které se objevují náhle
    • Dvojité vidění nebo "svatozáře " (světlé kruhy kolem obrazu)
    • Mdloba
    • Náhlé rozmazané vidění s bolestí očí
    • Zarudnutí a otok v blízkosti očí
  3. 3
    Ujistěte se, zda nemáte příznaky glaukomu. Glaukom je vlastně skupina očních chorob, které mohou poškodit vaše optické nervy. Pravidelné prohlídky u očního lékaře jsou nejlepším způsobem, pro prevenci a odhalování glaukomu. Nicméně, pokud máte bolesti s těmito příznaky, měli byste naplánovat návštěvu u očního lékaře co nejdříve:[26]
    • Potíže přizpůsobit se změnám v osvětlení, zvláště tmavé místnosti
    • Potíže se zaměřením na předměty
    • Citlivost na světlo (šilhání, mrkání, podráždění)
    • Červené, suché, nebo oteklé oči
    • Dvojité, rozmazané nebo zkreslené vidění
    • Vodnaté oči, které se zalévají slzami
    • Svědění, pálení, nebo příliš suché oči
    • Vidění "duchů", skvrny, nebo linky ve vašem zorném poli
  4. 4
    Ujistěte se, zda nemáte růžové oko. Růžové oko, nebo zánět spojivek, může být vysoce nakažlivý, pokud je to způsobeno virem. I když můžete léčit mnoho případů růžového oka doma, pokud se u vás objeví určité příznaky, měli byste vidět očního lékaře nebo ihned navštívit pohotovost:[27]
    • Zelený nebo nažloutlý výtok nebo "strup"
    • Vysoká horečka (nad 39°C), zimnice, třes, bolest, nebo ztráta zraku
    • Silná bolest očí
    • Rozmazané nebo dvojité vidění, nebo " svatozáře "
    • Pokud se vaše oční příznaky nezlepší během dvou týdnů, měli byste navštívit lékaře, i když jsou tyto příznaky mírné.
  5. 5
    Kdy vyhledat pomoc. I v případě, že váš stav není ohrožující, měli byste určitě navštívit lékaře, pokud vás vaše péče o oko nezbavuje bolesti. Pokud oko bolí kvůli růžovému oku, možná tomu budete muset nechat volný průběh, ale měli byste navštívit lékaře, pokud se to nelepší po dvou týdnech. Máte-li další příznaky a necítíte se lépe za den nebo dva po domácí léčbě, domluvte si schůzku s lékařem nebo u očního specialisty co nejdříve.[28]
  6. 6
    Mluvte se svým lékařem. Mějte přehled o vašich příznacích, pokud je to možné, tak můžete dát svému lékaři co nejvíce informací. Přemýšlejte o následujících otázkách, to může pomoci vašemu lékaři poskytnout vám péči, kterou potřebujete:[29]
    • Už jste měli nějaké problémy s viděním, jako je rozmazání, svatozář, slepá místa, nebo potíže s nastavením na světlo?
    • Zažíváte bolest? Pokud ano, kdy je to nejhorší?
    • Máte závrať?
    • Kdy vaše příznaky začali? Bylo to náhle nebo postupně?
    • Jak často se tyto příznaky opakují? Je to po celou dobu, nebo přicházejí a odcházejí?
    • Kdy je bolest nejhorší? Je něco, co to zlepší?

Tipy

  • Čistěte si brýle a/ nebo kontaktní čočky často. To pomůže zabránit oslnění a podráždění.
  • Pokud nosíte make-up, odstraňte jej z očí. Při odstraňování očního make-upu, použijte lehké, jemné pohyby.
  • Chraňte své oči před sluncem a ostrým světlem. Noste sluneční brýle nebo čočky s UV ochranou. Pokud jste v blízkosti stavby, nebo jakémkoli prostředí s vysokým výskytem částic ve vzduchu, noste ochranné brýle nebo brýle.
  • Dávejte pozor, abyste si nepoškrábali oči. To by mohlo způsobit podráždění nebo infekci.
  • Ujistěte se, že předpis na brýle je aktuální. Nesprávné předpisy jsou častou příčinou bolavých očí.
  • Vše co budete muset udělat, je sundat brýle nebo kontaktní čočky a relaxovat do úlevy.

Varování

  • Pokud nadále dochází k nepohodlí na více než den nebo dva, nebo pokud je ovlivněno vaše vidění, nebo pokud máte pocit na zvracení/ zvracíte nebo přetrvávající bolesti hlavy, vyhledejte očního lékaře co nejdříve.
  • Nevkládejte nic (pinzetu, vatové tampony, apod.) do oka! Ty by mohly způsobit vážné škody.
  • Používáte-li léčivé oční kapky, poraďte se s lékárníkem, abyste se ujistili, že všechny léky, které v současné době užíváte, nebudou ovlivněny těmito očními kapkami.
  • Nepoužívejte černý nebo zelený čaj pro obklady. Tyto čaje obsahují vysoké množství tříslovin, které mohou poškodit citlivou tkáň víčka.


Reference

  1. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/eyestrain/basics/definition/con-20032649
  2. http://www.webmd.com/first-aid/dry-eye-syndrome-treatment
  3. http://www.webmd.com/eye-health/tc/warm-compresses-for-eye-problems-topic-overview
  4. http://www.herbwisdom.com/herb-chamomile.html
  5. http://www.geteyesmart.org/eyesmart/ask/questions/warm-tea-bag-compress.cfm
  6. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/eyestrain/basics/prevention/con-20032649
  7. http://www.anxietybc.com/sites/default/files/MuscleRelaxation.pdf
  8. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/eyestrain/basics/prevention/con-20032649
  9. http://www.mayoclinic.org/healthy-living/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/water/art-20044256
Ukázat více... (20)

Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Zora Degrandpre, ND. Dr. Degrandpre je licencovaný lékař naturopat ve Washingtonu. V roce 2007 získala titul ND na National College of Natural Medicine.

Kategorie: Obecné zdraví

V jiných jazycích:

English: Soothe Sore Eyes, Español: aliviar los ojos irritados, Português: Aliviar Olhos Irritados, Deutsch: Augenschmerzen lindern, Français: soulager le mal des yeux, Bahasa Indonesia: Meringankan Sakit Mata, 中文: 缓解眼睛疼痛, Русский: снять раздражение глаз, हिन्दी: आँखों की तकलीफ से राहत पायें, ไทย: บรรเทาอาการปวดตา, Nederlands: Pijnlijke ogen verhelpen, العربية: تخفيف إرهاق العين, Italiano: Dare Sollievo agli Occhi Affaticati, Tiếng Việt: Làm Dịu Mắt Đau nhức

Stránka byla zobrazena 2 383 krát.
Byl tento článek přesný?