Jak usnout, když někdo chrápe

V tomto článku:Změna zvukuLékařské zásahyAlternativní řešeníReference

Co dělat, když sdílíte postel nebo pokoj s někým, kdo chrápe? Výzkumy prokázaly, že partneři milionů lidí jsou každou noc minimálně dvě hodiny vzhůru, což se během běžného manželství rovná dvěma letům ztraceného spánku. [1] Pokud spíte s někým, kdo každou noc chrápe, snažte se tento problém vyřešit.

Část 1
Změna zvuku

  1. 1
    Najděte si nějaký zdroj bílého hluku. Bílý hluk je neutrální zvuk, který pokrývá všechny vlnové délky. Dokáže omezit vnímání hluků, jako je chrápání a umožnit vám usnout. Bílý hluk, nebo zvuky přírody, které fungují na podobném principu, si můžete stáhnout, nebo pouštět online na internetu. Existují také přístroje na bílý hluk, které si můžete koupit a naprogramovat na různé zvuky.
    • Někdy je lepší používat konzistentní zvuk (déšť, foukání větru, statickou elektřinu), než tóny, které mění výšku a hlasitost (vlny, bouři).
    • Mezi vhodné generátory bílého hluku patří [1].
  2. 2
    Používejte větrák místo generátoru bílého hluku. Pokud máte k dispozici větrák, dejte si ho k posteli a zapněte ho na noc. Mnoha lidem zvuk větráku pomůže usnout a nesoustředit se na zvuk chrápání.
    • Pokud nemáte větrák, zapněte si počítačový monitor, dosáhnete tím podobného efektu.
  3. 3
    Poslouchejte hudbu se sluchátky. Můžete si pustit také nějakou klidnou hudbu, která vám umožní zapomenout na zvuk chrápání. Pro některé lidi, zejména pro hudební nadšence, je to lepší možnost, než bílý hluk. Hudba vám může pomoci vytrénovat váš mozek tak, aby nevěnoval pozornost náhodným zvukům, jako jsou různé spadlé věci, nebo partnerovo kašlání.
    • Pokud jste zvyklí usínat za ticha, ze začátku to pro vás nebude snadné, ale když si zvyknete poslouchat určitou hudbu pouze před spaním, vaše tělo si na ni brzy zvykne a bude si ji spojovat pouze s usínáním a ospalostí.
    • Můžete si také stáhnout nějakou levnou aplikaci pro spánek, kterou si dáte do telefonu a která vám poskytne instrukce pro usínání, klidné zvuky, nebo binaurální vlny.
    • Sluchátka mohou sloužit také jako špunty do uší a nemusíte si do nich ani zapínat hudbu.
    • Měkká sluchátka určená pro spánek která vypadají jako čelenka, nestojí moc peněz a snadno je seženete na internetu. Můžete je vyžívat jako dlouhodobé řešení.
  4. 4
    Umlčte hluk pomocí špuntů do uší. Špunty do uší jsou klasickým, ale velmi účinným řešením. Špunty do uší na míru mohou být pohodlnější, než běžné špunty, které koupíte v obchodě a mnoho audiologů vám je vyrobí. Pokud je pozdě a nemáte moc možností, můžete si špunty do uší vyrobit i sami.
    • Pokud je pozdě a nemůžete si jít koupit špunty do uší, vyrobte si je, ale dejte si pozor, aby se vám nedostaly příliš hluboko do ušního kanálu a aby trčely ven, abyste je mohli snadno vytáhnout.
    • Použijte hutný materiál, který se nebude rozpadat. Vata není vhodná, protože se snadno potrhá a stejně vás nezbaví hluku. Lepší jsou pěnové špunty do uší. Pomůže i malý kousek látky.

Část 2
Lékařské zásahy

  1. 1
    Vezměte si prášek na spaní. Existuje spousta volně prodejných léků, které si můžete vzít, abyste usnuli dříve, než váš partner začne chrápat. Existují dokonce léky na předpis, které můžete brát v případě, že jste již skutečně zoufalí. Promluvte si se svým lékařem a zeptejte se ho, které léky jsou pro vás nejvhodnější.
    • Existují i přírodní přípravky, které vám pomohou dosáhnout lepšího spánku, ale tyto produkty většinou nejsou dostatečně silné na to, aby vám umožnily zapomenout na partnerovo chrápání.
  2. 2
    Vezměte si volně prodejný lék proti alergiím, který vám pomůže usnout. Dělejte to ovšem pouze v krajním případě, protože si jinak vaše tělo na léky vypěstuje toleranci. Přečtěte si příbalový leták. Hlavní účinnou látkou léku by měl být difenhydrain. Léky proti bolesti a léky na nachlazení, které se berou na noc (acetaminofen, ibuprofen), léky proti ucpanému nosu (jako pseudoefedrin), léky na potlačení kašle (dextromethorfan) a někdy i alkohol, vám mohou také pomoci. Držte se ovšem dál od léků, které obsahují zbytečné aktivní látky. [2]
    • Můžete také dát léky proti alergiím svému partnerovi, pokud mu chrápání způsobuje ucpaný nos. Navštivte ORL lékaře a alergologa a zjistěte, co je příčinou chrápání vašeho partnera, abyste tento problém mohli řešit.
  3. 3
    Požádejte partnera, aby si zašel k odborníkovi. Pokud vám váš partner narušuje svým chrápáním spánek, měl by se snažit tento problém řešit. Požádejte ho, aby si zašel k odborníkovi a nechal se vyšetřit. Spánková studie (kterou může předepsat pulmonolog) může odhalit vážnost a příčinu problému.
    • Někdy chrápání způsobují zdravotní problémy, jako jsou ucpané dýchací cesty, nebo spánková apnoe.[3]Když se tyto problémy neléčí, mohou vážně poškodit tělo, protože brání zdravému spánku a tělo kvůli nim nezíská dostatek kyslíku.

Část 3
Alternativní řešení

  1. 1
    Převalte partnera na bok. Lidé většinou na boku chrápou méně. Pokud je to možné, zajistěte, aby partner spal na boku na kraji postele, zády k vám. Většina lidí „ví,“ že leží na rohu postele a nespadnou dolů. Dejte partnerovi za záda polštáře, aby se nemohl převalit na záda.
    • Vzbuďte partnera a řekněte mu, aby se vysmrkal. Někdy chrápání způsobuje ucpaný nos a když se člověk vysmrká, začne se mu dýchat snáze.
    • Někteří lidé dokonce partnerovi přilepují na záda tenisový míček, aby nemohl spát na zádech a nemohl je otravovat chrápáním a musel se otočit vždy na břicho nebo na bok.
  2. 2
    Podložte partnerovi hlavu. Probuďte partnera jen lehce, abyste mu mohli dát pod hlavu další polštář. Může mu to pomoci přestat chrápat, zejména pokud jeho chrápání způsobuje obezita, nebo uspaný nos.
    • Tento tip pomáhá zejména u lidí kteří musejí spát na zádech a není možné je naučit spát na boku.
  3. 3
    Spěte v oddělených ložnicích. Mnoho partnerů chrápajících lidí se mnohem lépe vyspí v oddělených ložnicích. Někteří lidé sice mají strach, že se z jejich vztahu vytratí intimita, ale mnoho lidí zase přijde na to, že když jsou méně unavení a nejsou na sebe naštvaní, jejich vztah to naopak posílí.
    • Pokud se rozhodnete spát odděleně, vyhraďte si s partnerem každý večer dostatek času na intimitu, než odejdete do druhé místnosti. Také ráno byste spolu měli strávit trochu času.
  4. 4
    Snažte se problém vidět z jiného úhlu pohledu. Neberte zvuk partnerova chrápání jako něco otravného, ale spíše jako zvuk dechu někoho, koho milujete. Když změníte svůj přístup a zkusíte zapojit nějaká řešení uvedená v tomto článku, může se vám podařit tento problém vyřešit a dosáhnout uspokojení.
  5. 5
    Promluvte si s psychologem. Požádejte partnera, aby s vámi navštívil psychologa nebo manželského poradce a začal problém řešit. Jakýkoli dlouhodobě nevyřešený problém může narušit váš vztah. Krátkodobá řešení fungují jen určitou dobu, takže je nutné se s problémem vypořádat co nejlépe.
    • Pamatujte si, že vážné chrápání může ohrožovat zdraví vašeho partnera. Měli byste pracovat na tom, abyste tento problém vyřešili nejen kvůli vám, ale také kvůli jeho vlastnímu zdraví.

Tipy

  • Podstupte operaci, která vás zbaví chrápání.
  • Je také dobré mít v pokoji dalšího chrápajícího člověka – jeho zvuky mohou vyrušit hluk prvního chrápajícího. Jak to udělat? Pořiďte si psa, který chrápe.

Varování

  • Nedávejte partnerovi na hlavu nebo na ústa nic, co by ho mohl probudit – mohli byste ho udusit.
  • Dávejte si pozor na spánek se sluchátky – mohla by se vám omotat kolem krku a udusit vás.
  • Pokud váš partner nebo spolubydlící chrápe velmi hlasitě a monotónně (nemění frekvenci s dýcháním), může to být známkou spánkové apnoe. V takovém případě by měl vyhledat lékařskou pomoc (neurologa) a podstoupit spánkovou studii, aby mohl zahájit léčbu. Za žádných okolností těmto lidem nedávejte léky na alergii. Pacienti se spánkovou apnoe mohou na antihistaminika reagovat velmi silně a mohou dokonce zemřít.
  • Neberte léky proti alergii, abyste usnuli, aniž byste to nejprve probrali se svým lékařem. Vedlejší účinky těchto léků mohou být vážné a pro usnutí je nutné si vzít nebezpečně vysokou dávku.

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Sleep when Someone Is Snoring, Português: Dormir Quando Alguém Está Roncando, Русский: уснуть, если кто–то храпит рядом, Italiano: Dormire Quando Qualcuno Russa, Deutsch: Neben einem Schnarchenden schlafen, Bahasa Indonesia: Tidur Saat Seseorang Sedang Mendengkur, Nederlands: Slapen als iemand anders snurkt, Français: dormir à côté de quelqu'un qui ronfle, 中文: 在别人打鼾时安然入睡, العربية: النوم بجانب شخص يشخر أثناء نومه, Tiếng Việt: Ngủ khi có người đang ngáy, ไทย: นอนหลับขณะที่มีคนกรน

Stránka byla zobrazena 5 363 krát.
Byl tento článek přesný?