Jak uspět v pěstním souboji

V tomto článku:ÚderObranné technikyPoužívejte hlavuReference

Ve filmu o Rockym to vypadá tak jednoduše. Prostě si jen tak necháte nasypat do obličeje padesát ran pěstí a potom toho namyšleného komunistu pošlete k zemi jedním kopem z otočky, co? Bohužel ne. V situacích, kdy budete muset použít pěsti ke své obraně budete muset vědět, jak ránu dát, jak ránu přijmout a jak bojovat chytře. Jestli cítíte, že je čas trochu se vzmužit, pokračujte ve čtení a přiučte se dovednostem pěstního souboje.

Část 1
Úder

  1. 1
    Správně se postavte. Stůjte čelem k oponentovi lehce natočení svou nedominantní stranou. Pokud jste tedy praváci, vytočte směrem k protivníkovi svůj levý bok. Neotáčejte se úplně se svým trupem, prostě jen trochu nakročte svou nedominantní nohou a bokem. Budete tak jako cíl mnohem pohyblivější a vaše údery budou mít větší sílu.
    • Udržujte pevné těžiště. Soustřeďte svou hmotnost na zadní nohu (vaši pravou nohu, pokud jste praváci). Pokud byste stáli čelem oponentovi přímo, stali byste se snadno srazitelným terčem. Proto roztáhněte nohy a zaujměte k útočníkovi kolmý postoj.
    • Pozvedněte ruce k hlavě-vaši nedominantní ruku k oku a dominantní (úderovou) ruku vedle své brady. Pěsti držte volně, abyste byli po celou dobu připraveni rychle zaútočit nebo se bránit.
  2. 2
    Zatněte správně pěsti. Obalte palci druhé články svých prstů a rozhodně je nestrkejte dovnitř pěsti ani je nenechávejte z boku přiložené k prstům. Prostě tak, jako byste drželi brouka a nechtěli jste, aby utekl. Nezatínejte ruku příliš pevně, abyste nepřerušili cirkulaci krve. Místo toho se snažte pěst pevně zatnout při úderu a uvolnit ji v obranné poloze.
    • Zranění pěsti způsobené úderem bývá obvykle zapříčiněno tím, že úder byl veden špatnou částí ruky. Klouby, které by měly udeřit do cíle jsou ty prostřední-ukazovák a prostředník.
  3. 3
    Lokty udržujte u těla. Vaše údery pak budou rovné. Začátečníci rozhazují divoce a nekontrolovatelně rukama, přičemž takové rány nemají téměř žádnou sílu. Potřebujete ránu vést rovně od vás přímo k protivníkovi, žádný pohyb po oblouku. Nehrajete Street Fightera II a nikoho neskolíte mrzáckou ranou přes ucho. Počítá se jen mocný, rovný úder.[1]
    • Dobré údery pramení ze spodní části vašeho těla úplně stejnou mírou jako ze síly vašich paží. Vkročíte-li tedy do svých úderů, budou mnohem silnější. Na těžkém pytli proto zkoušejte takové rány nacvičovat a nechte je vycházet přímo z těla. Udeřte přímo, ne po křivce, a při rotování zadní rukou směrem k pytli tlačte své tělo blíže k pytli zadní nohou.
  4. 4
    Miřte na měkká místa. Pokud se budete snažit protivníka udeřit do čelisti nebo tváře, pravděpodobně více ublížíte sami sobě. Nejbolestivějším a nejměkčím místem obličeje je nos, ale takovým úderem byste útočníka mohli ještě více rozzuřit. Zato rána do odhalených žeber může vyrazit dech a to značně oponentovi ztěžuje další snahu pokračovat. Pokud zdvojnásobí obranu trefeného místa, otevírá se vám celý obličej pro vedení dalšího útoku.
    • Pokud bojujete o život, použijte velmi efektivní údery do krku, slabin nebo kolen. V přátelském souboji s přáteli bojujte čestně, ale v reálném boji, kdy vám jde o zdraví, na takové zničující údery rozhodně nezapomínejte.
  5. 5
    Rozdávejte rychlé a kompaktní rány. Nepřehánějte pohyby tak, jako Rocky, ale raději si vyberte cíl útoku a rychlými, tvrdými ranami zasypte protivníka přímo do vybraného místa. Vítězem nemusí být nezbytně nutně ten, který udeří vícekrát, ale ten, který udeří nejefektivněji a s největší silou.
    • Nezapomeňte ranou projít. Představte si, že ve skutečnosti chcete praštit něco, co je pět centimetrů za vašim skutečným cílem a vy jím proto musíte projít dál.
  6. 6
    Řvěte jako blázni. Bojovníci při provádění bojových umění vydávají spoustu hlasitých zvuků. Dělejte to také, začne se vám tak vyplavovat adrenalin, zastrašíte soupeře a probudíte v sobě animální pudy, o kterých jste ani nevěděli, že je máte nebo se už dlouho neprojevily. Je čas probudit Hulka, zakřičte si!
  7. 7
    K vítězství musíte použít víc než jen pěsti. Hlavičky jsou nejpodceňovanější technikou boje. Použitím nejpevnější části těla--tvrdé kosti v horní části čela--na nejměkčí část obličeje vašeho protivníka--nos--zápas rychle ukončíte.
    • Ve sportovním souboji, například boxu nebo MMA, jsou hlavičky zakázané, ale pokud s někým bojujete v reálné životní situaci , neplýtvejte čas přemýšlením o sportovních pravidlech.

Část 2
Obranné techniky

  1. 1
    Naučte se přijmout ránu. Pokud chcete umět rány rozdávat, musíte je také umět přijmout. Vyhýbání se úderům nebo jejich absorbování vám dodá pevnou půdu pod nohama a otevře vám na těle protivníka úplně nová místa pro vedení útoku.
    • Pokud se nemůžete vyhnout ráně do obličeje, zatněte krční svalstvo, sevřete čelist a jděte ráně naproti. Tím, že se ráně přiblížíte, ji zastavíte v poměrně rané fázi. Pokud byste se naopak zakláněli, pravděpodobně byste přepadli dozadu. Tento krok se jen velmi těžko provádí, protože vaše přirozená tendence je ráně uhýbat nebo před ní couvat, ale zkuste si představit, že pěst je ve skutečnosti míč a vy se ho snažíte odehrát hlavou. Pokud protivníkovi do cesty postavíte čelo, bude ho to bolet mnohem víc než vás.
    • Zatněte břišní svalstvo a zkuste přijmout ránu raději přímo do břicha než do nějakých měkkých částí těla. Musíte si chránit játra jak nejvíc je to možné. Nacházejí se na pravé straně pod posledními žebry.
  2. 2
    Nikdy neustupujte, jděte dopředu. To je asi ta nejdůležitější část obrany. Ustupováním dáváte soupeři možnost vstoupit do vašeho teritoria a vychýlit vás, což je mnohem snazší, když už sami couváte. Spadnete na zem a celý zápas ztratíte. Postupujte proto kupředu tam, kde můžete protivníkovy rány zarazit už v zárodku a kde je menší pravděpodobnost, že spadnete.
    • Otevřete tím své boky pro údery, proto buďte opatrní a nenechte se rozhodit. Nesmíte se přestat bránit.
  3. 3
    Pohybujte se. Po celou dobu, kdy sami nevedete ránu, musíte držet ruce nahoře v blízkosti obličeje a odrážet všechny případné údery, jak jen to je možné. Také se ale musíte udržovat v konstantním pohybu. Poskakujte a vlňte se po okolí, vaše hlava tak bude mnohem těžším cílem. Čím více se budete pohybovat, tím těžší vás bude trefit do hlavy nebo do krku.
    • Pohybujte chodidly tak, jako byste pod sebou měli horké uhlíky a zároveň si představte, že jen kousek nad vaší hlavou je strop a musíte proto pořád poskakovat a krčit se, abyste se nespálili a nepraštili do hlavy.
  4. 4
    Dostaňte se do formy. Souboje obvykle trvají jen krátkou chvíli, ale když už na ně přijde, je dobré být ten, kdo vydrží několik minut, aniž by odpadl vyčerpáním. Pokud jste těstovití a mimo formu, zvítězíte jen velmi těžko.
    • Dělejte nějaké aerobní cvičení. 30 minut aerobního cvičení 3x-4x týdně vás dostane do formy, abyste byli schopní prakticky čehokoli.
    • Pravidelně cvičte sed-lehy a kliky. George Foreman vyhrál mistrovskí světa v těžké váze, aniž by kdy vkročil do posilovny. Dělal sed-lehy, kliky a naučil se jak přijmout ránu. Nemusíte být kulturista, aby z vás byl dobrý zápasník.

Část 3
Používejte hlavu

  1. 1
    Vyhýbejte se hloupým soubojům. Nejlepší samuraj nechá svůj meč zreznout v pochvě. Pokud přemýšlíte, jestli byste měli nebo neměli zápasit, téměř vždy bude odpověď, že ne. Vyhýbejte se fyzickým soubojům za každou cenu a pěstmi se braňte opravdu jen v nevyhnutelných případech.
    • Snažte se situaci uklidnit ještě než dojde na pěsti. Na člověka, který se s vámi chce utkat mluvte klidně a tiše, nechovejte se namyšleně a výhružně.
  2. 2
    Předvídejte chování protivníka. Váš typický oponent bude obvykle splňovat dvě věci: bude naštvaný a bude pravák. Obě tyto věci můžou pracovat ve váš prospěch, pokud zůstanete soustředění a budete očekávat divoký úder jeho pravou rukou a přichystáte se na rychlé ukončení souboje tvrdou ranou do krku nebo nosu.
  3. 3
    Zklidněte se. Když už se dostanete do pěstního souboje, strach je hlavním faktorem, který rozhoduje jestli vyhrajete nebo dostanete nařezáno. Nebojte se přijmout ránu. Adrenalinu budete mít nejspíš tolik, že ani neucítíte bolest z ran, které na vás budou dopadat. Když začnete přemítat nad tím, jak asi bolí rána do nosu, můžete si být jistí, že vás bude bolet mnohem víc. Proto na takové věci v průběhu boje vůbec nemyslete. Bojujte.
  4. 4
    Udržujte souboj ve vzduchu. Pokud bojujete chytře, zasypete soupeře několika silnými údery a on se s vámi možná bude snažit v náporu zuřivosti vypořádat nějakým zoufalým pokusem. Snažte se za každou cenu zabránit boji na zemi. Protivník proti vám může zem použít jako jednu ze zbraní.
    • Vždy se snažte držet těžiště stabilní, pohybujte se do stran a nenechte soupeře, aby vás popadnul a dostal na zem, pokud se o to pokouší. Pokud se mu podaří povalit vás na zem, kryjte si obličej a pokuste se mu vyrvat vlasy a jděte po očích nebo jiných částech těla, díky kterým povolí sevření a uvolníte se.

Tipy

  • Celou dobu se dívejte na soupeře. Za žádnou cenu neodklánějte hlavu, neviděli byste na protivníkovi údery a rovnou byste tak zničili veškeré své šance na úspěch a nechali soupeře, aby z vás vymlátil duši.
  • Při souboji vždy kontrolujte své dýchání. Vydržíte pak déle, aniž byste se unavili a to je základní předpoklad, který určuje vítěze a poražené.
  • Nikdy nepoužívejte jen jednu ruku, vždy použijte obě a stejně tak se pohybujte takticky oběma chodidly.
  • Když dostanete tvrdou ránu, snažte se co nejvíce vzpamatovat, protože jakmile se stáhnete dozadu, dáváte protivníkovi šanci, aby vám naložil mnohem víc a navíc na jeho útok neuvidíte.
  • Nespouštějte ze soupeře oči. Jakmile je vám jasné, že s někým budete bojovat hned jak vejde do místnosti, rozhlédněte se okolo. Ať už ale děláte cokoli, nikdy ze svého cíle nespouštějte oči, mohl by vás v nestřeženém okamžiku udeřit.
  • Vždy mějte zmapované své okolí. Pokud například couvnete a zakopnete o kámen, opět soupeři dáte skvělou příležitost k tomu, aby vás uzemnil a zpráskal jako psa.
  • Trénujte kontrolu nad protivníkem. Jedním ze způsobů jak na to může být brazilské jiu jitsu.
  • Neustále se pohybujte, soupeř bude mít těžší podmínky pro trefení obličeje.
  • Když někoho udeříte do nosu, oči se mu zalijí slzami a rozmažou na nějakou dobu vidění, čímž se dostáváte do výhody. Stejně tak působí tvrdé kopnutí do holeně (nejlépe botou), po kterém se soupeř instinktivně skloní a otevře vám tak cestu pro další útoky.

Varování

  • Nebojujte, dokud skutečně nemusíte. Pěstní souboje mohou končit přeraženými nosy, žalobami a v některých extrémních případech i vězením. Bojujte jen v nevyhnutelných situacích, kdy není jiná alternativa jak se efektivně bránit.

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Péče a životní styl

V jiných jazycích:

English: Be Good at Fist Fighting, Español: ser bueno peleando con los puños, Italiano: Diventare Bravo a Fare a Pugni, Русский: хорошо драться, Français: s'améliorer pour les combats aux poings, Português: Ser Bom ao Lutar com os Punhos, Nederlands: Je vuisten gebruiken, Bahasa Indonesia: Jago Bertinju, العربية: إتقان القتال بالأيدي, Deutsch: Gut im Faustkampf werden, हिन्दी: बेहतर घूंसेबाज़ी करें

Stránka byla zobrazena 3 733 krát.
Byl tento článek přesný?