Jak uvařit domácí příkrmy pro miminka

V tomto článku:Domácí příprava příkrmů pro miminkaExperimentování s ruznými potravinamiZavádění pevné stravyReference

K zavedení příkrmů pro miminka (mezi 4. a 6. měsícem věku miminka) je dobré vědět, co nového přesně miminko sní. Domácí příprava příkrmů vám umožňuje přesně sledovat, co miminko požije. Nepotřebujete toho příliš. S několika kousky kuchyňského vybavení, čerstvých surovin a následujícím návodem můžete miminku připravit výživné hlavní jídlo či svačinku. Následujte tento návod a můžete začít!

Část 1
Domácí příprava příkrmů pro miminka

  1. 1
    Čerstvé a kvalitní suroviny. Prvním předpokladem k přípravě chutného a výživného příkrmu jsou čerstvé suroviny.
    • Je-li to možné, kupujte suroviny v bio kvalitě. Přesvědčte se, že ovoce a zelenina jsou zralé a nezkažené. Potraviny se pokuste spotřebovat do 2 či 3 dnů od jejich koupě.
    • Jako první nabídněte miminku jablka, hrušky, broskve a batáty. Vyhněte se potravinám, které by mohly jít špatně rozkousat, jako fazole nebo lusky hrášku, ledaže je nejprve uvaříte, rozmixujete a propasírujete.
  2. 2
    Suroviny omyjte a očistěte. Dalším krokem je příprava jídla k vaření nebo podávání -- včetně jeho čištění a odstranění částí, které dítě nebude moci rozkousat nebo strávit -- slupky, pecičky, jádra (zahrnují i různé oříšky), semínka a tuk.
    • Veškeré ovoce a zeleninu pořádně omyjte. Oloupejte slupku a jádra s jadérky. Nakrájejte zeleninu na stejně velké kostky. Pro srovnání objemu, 900 g očištěných surovin vydá na přibližně 2 hrnky příkrmu.
    • Maso připravíte tak, že ho omyjete, zbavíte kůže a tuku a teprve potom uvaříte. Obiloviny jako jáhly (loupané proso) nebo jejich obdobu jako např. quinou (merlík čilský) připravte podle návodu na obalu.
  3. 3
    Příkrm připravte vařením ve vodě, vařením na páře nebo pečením. Zralé ovoce -- např. hrušku nebo avokádo -- můžete jen rozmačkat vidličkou a okamžitě podávat. Potraviny jako zelenina, maso či obiloviny by však měly projít varem. Způsobů vaření je hned několik:
    • Vaření na páře je nejlepším způsobem přípravy zeleniny, neboť zachovává většinu živin. Použijte parní hrnec nebo jednoduše postavte cedník na hrnec s vařící vodou. Napařujte suroviny dokud nezměknou, přibližně 10-15 minut.
    • Klasicky vařte obiloviny, živočišné produkty a zeleninu. Do vody můžete přidat bujón, chcete-li.
    • Pečení je vhodné v případě masa, ale i batátů a brukvovitých (zelí, kapusta, růžičková kapusta, kedluben, květák a brokolice, dále např. pekingské zelí, tuřín). Na chuti jim přidáte, upečete-li je s trochou koření (nebojte se chutí!)
  4. 4
    Při přípravě příkrmu pracujte s malým množstvím každé z jeho složek. Zajistíte tak jejich rovnoměrné zastoupení v každé lžičce příkrmu. Mějte také na paměti, že příkrm budete muset občas zředit, aby měl správnou konzistenci: vodou, mateřským mlékem, případně vodou z vaření příkrmu.
  5. 5
    Příkrm nechte vychladnout a rozmixujte. Jakmile je řádně uvařený, nechte ho vychladnout. Přesvědčte se, že maso je skrz naskrz uvařené. Miminka jsou náchylnější k otravě jídlem.
    • Mixujte. Miminka potřebují jídlo kašovité konzistence. Starší děti zvládnou žvýkání. Způsob mixování tedy závisí na věku vašeho dítěte a na vašich preferencích.
    • Můžete investovat do multifunkčního přístroje usnadňujícího přípravu dětské stravy. Některé zvládnou uvařit, rozmixovat, rozmrazit i přihřát ovoce, zeleninu i maso. Jde o drahý, ale efektivní přístroj, se kterým v okamžiku připravíte váš příkrm.
    • Alternativně použijte váš běžný mixér nebo tyčový mixér. Jeho použití je jednoduché a vyhnete se koupi dalšího kuchyňského pomocníka. Nevýhodou je proces přípravy a čištění vašeho mixéru, když jde o tak malé množství jídla.
    • Můžete také použít ruční neelektrický mlýnek. Funguje spolehlivě a je relativně levný. Příprava příkrmu s ním je nicméně pomalejší a fyzicky náročnější.
    • Nakonec, měkké potraviny jako jsou zralé banány, avokáda nebo pečené batáty můžete postaru jednoduše rozmačkat vidličkou.
  6. 6
    Příkrm podávejte nebo uchovejte na později. Jakmile je příkrm uvařený, vychladlý a rozmixovaný (popř. pasírovaný), můžete jej okamžitě podávat nebo jej celý nebo část uchovat na později. Při uchování musíte dát pozor, aby se příkrm nezkazil a neobsahoval bakterie. Miminku by mohlo být po takovém jídle špatně.
    • Lžičkou naplňte nádobu ze skla či plastické hmoty určenou k uchování potravin. Uzavřete vzduchotěsným víčkem a dejte do ledničky. Označte nádobu datem, kdy byl příkrm uvařen. Po 3 dnech byste již příkrm neměli používat.
    • Alternativně můžete příkrmem lžičkou naplnit formičky na led a zmrazit. Jakmile zmrzne, kostky přendejte do sáčku určeného k uchování jídla v mrazničce. Každá kostka bude pravděpodobně jednou porcí příkrmu, můžete tedy rozmrazit vždy jen jednu.
    • Zmražené příkrmy můžete rozmrazit tak, že je přes noc přendáte do ledničky, nebo nádobu či sáček se zmraženým příkrmem vložíte do nádoby s horkou vodou (ne přímo na oheň) na cca 20 minut.
    • Zmražený příkrm vyrobený z rozmixovaného ovoce či zeleniny vydrží přibližně 6 až 8 měsíců, z masa přibližně 1 až 2 měsíce.[1]
    • Vzhledem k tomu, že příprava příkrmu je celkem náročná na práci, nejefektivnějším způsobem je uvařit velké množství najednou a zmrazit pro další četná použití.

Část 2
Experimentování s ruznými potravinami

  1. 1
    Začněte klasickými příkrmy. Nejběžnější příkrmy obsahují měkké, přirozeně sladké ovoce a zeleninu, kterou je snadné zpracovat.
    • Jsou jimi zejména banány, hrušky, borůvky, broskve, meruňky, švestky, manga či jablka a ze zeleniny například batáty, máslové dýně, papriky, avokáda, mrkve nebo hrášek.
    • Tyto suroviny jsou v oblibě u dětí a u rodičů také, díky jejich jednoduché přípravě. Jsou dobré pro začátky podávání pevné stravy, nebojte se však sáhnout i po jiných surovinách.
    • Nové chutě budou působit na chuťové pohárky vašeho miminka a vyvíjet tak jeho smysl pro chuť. Nepřežeňte to však s chutěmi: zavádějte vždy jednu surovinu a do zavedení druhé vždy počkejte alespoň 3 dny. Odhalíte tak možný zdroj alergie vašeho miminka na danou potravinu.[2]
  2. 2
    Zkuste připravit dušené maso. Dušené maso je dobrým jídlem pro začátky pevné stravy: je chutné, výživné a můžete ho servírovat i ostatním členům rodiny. To je velká výhoda!
    • Zkuste uvařit dušené hovězí a ochutit jej kořením používaným v čínské nebo mexické kuchyni, např. sojovou omáčku, jemnými poblano papričkami (ano, papričkami!). Děti na celém světě jsou běžně přivykány na tyto chutě od útlého věku.
    • Alternativně zkuste uvařit vepřovou plec se šťávou z některého z citrusů k večeři. Bude chutnat celé rodině.[2]
  3. 3
    Dejte svému miminku rybu. Obyčejně bývají rodiče odrazováni od podávání ryby či jiných běžných alergenů dítěti mladšímu než jeden rok. V současné době je tomu jinak.
    • Studie publikovaná v roce 2008 American Academy of Pediatrics prokazuje, že je bezpečné tyto potraviny podávat dětem starším než 6 měsíců, jestliže na jídlo po zdravotní stránce nereagují, netrpí astmatem a nemají zatížení na dané potraviny v rodině.[3]
    • Zkuste servírovat miminku rybu jako je losos, je chutná a velmi výživná. Povařte mírně lososa v jemně okořeněné vodě. Před rozmixováním (pro nejmladší miminka), nechte vychladit a rozmačkejte nebo jednoduše "natrhejte" (pro starší miminka) na větší kousky do misky mrkve nebo jiné zeleniny.
  4. 4
    Uvařte svému miminku obiloviny. Je dobré co nejdříve začít s obilovinami jako jsou jáhly nebo obdobou obilovin jako je quinoa.
    • Obiloviny uvedou vaše dítě do úplně nového světa konzistence pokrmů a podněcují ho používat ústa a jazyk jinak, což může pomoci s rozvojem řeči dítěte.
    • Obiloviny nemusí být bez chuti a nudné, můžete je ochutit tak, že je uvaříte v kuřecím nebo zeleninovém vývaru, nebo je smícháte s měkkou, aromatickou zeleninou jako cibule nebo máslová dýně.
  5. 5
    Zkuste vajíčka. Stejně jako s rybou, rodiče byli od podávání vajec dítěti před dosažením roku života odrazováni. V současné době se má za to, že miminka mohou jíst vajíčka hned od začátu, za předpokladu, že nemají alergii nebo alergie na vajíčka není v rodině.
    • Vajíčka jsou velmi výživná, obsahují velké množství proteinů, vitamínů z řady B a další důležité minerály. Můžete je zpracovat na jakýkoli způsob: míchaná, ztracená, smažená nebo ve formě omelety.
    • Přesvědčete se, že jak bílek tak žloutek jsou uvařeny natvrdo. Jinak riskujete otravu jídlem.
    • Zkuste rozmixovat natvrdo uvařené vajíčko s polovinou avokáda, zamíchat do míchaného vajíčka zeleninové pyré nebo vmíchat nakrájené, natvrdo uvařené vajíčko do rýže nebo ovesné kaše (pro starší miminka).[4]
  6. 6
    Experimentujte s bylinkami a jemným kořením. Řada rodičů má utkvělou představu, že jídlo pro miminka musí být mdlé a nudné. To ale není pravda! Miminka mají úplnou schopnost vychutnat si řadu chutí.
    • Přidejte rozmarýn, smažíte-li dýni, kmín nebo česnek v prášku vaříte-li kuřecí prsa, skořici, vaříte-li ovesnou kaši a nasekanou petržel, připravujete-li bramborovou kaši.
    • Miminka snáší koření lépe, než si myslíte. Samozřejmě nesmíte popálit nebo podráždit ústa vašeho miminka. Můžete však okořenit zeleninové pyré nebo maso jemnými namletými papričkami (např. odrůdami Anaheim a poblano).[3]
  7. 7
    Zkuste kyselé ovoce. Může vás to překvapit, ale děti mohou mít v oblibě i kyselou chuť. Můžete to zjistit např. na kaši z vypeckovaných višní. Vyzkoušejte také neslazenou rebarboru nebo švestky, obojí má nakyslou, osvěžující chuť. [5]

Část 3
Zavádění pevné stravy

  1. 1
    Pozor na teplotu. Pevná strava má být podávána vlažná, abyste zabránili popálení úst miminka.
    • Obzvlášť musíte dávat pozor při ohřívání jídla v mikrovlné troubě. Mikrovlná trouba může ohřát jídlo nerovnoměrně a miminko se může spálit.
    • Vyndáte-li tedy jídlo z mikrovlnky, zamíchejte ho a nechte chvíli stát. Tím zajistíte, že jídlo bude prohřáté rovnoměrně a vlážné.
  2. 2
    Neuchovávejte zbytky. Zkuste odhadnout přesně porci a neuchovávejte zbytky. Je totiž pravděpodobné, že se do jídla dostaly prostřednictvím lžičky sliny vašeho miminka a v jídle tak mohou začít bujet bakterie.
  3. 3
    Neslaďte. Před krmením nikdy příkrm neslaďte. Děti dodaný cukr v jídle nepotřebují, podívejte se na současnou míru obezity u dětí. Nepoužívejte ani náhražky cukru jako je kukuřičný sirup nebo med, mohly by způsobit otravu jídlem zvanou botulismus.
  4. 4
    Vyhněte se nitrátům. Nitráty jsou chemikálie nacházející se ve vodě a v půdě, které mohou způsobit dané druhy anémie (konkrétně methemoglobinemii). Tyto nitráty jsou pod kontrolou v kupovaých příkrmech, ohrožují vás však v podomácku uvařených příkrmech (obzvlště používáte-li vodu ze studny).
    • Většina nitrátů v kojenecké stravě pochází z vody ze studny. Bylo by tedy vhodné ověřit nezávadnost vaší vody ze studny. Měla by obsahovat méně než 10ppm nitrátů.
    • Míra nitrátů roste časem v nezmražených potravinách. Spotřebujte tedy čerstvou zeleninu a ovoce během několika dnů, uvařený příkrm co nejdříve zmražte. Zkuste místo nejrizikovější čerstvé zeleniny a ovoce (červená řepa, mrkev, zelené fazole, špenát nebo dýni) jejich mraženou variantu. [1]
  5. 5
    Uvařte miminku to samé, co i zbytku rodiny. Místo přípravy speciálního příkrmu rozmixujte miminku jídlo vařené pro celou rodinu.
    • To vám usnadní život a miminko se naučí jíst stejné jídlo, jako všichni ostatní. To se vám bude v dalších letech hodit.
    • Miminka mohou jíst to, co jedí všichni ostatní za předpokladu, že je jídlo rozmixované do té správné konzistence. Dušené pokrmy, polévky či zapečená jídla mohou být rozmixována do formy příkrmu.

Tipy

  • Míchejte různé kombinace surovin teprve poté, co vaše miminko zkusilo každou její surovinu (např. smíchejte jablka a švestky, dýně a broskve, jablka a brokolici atd.).
  • Promluvte si s pediatrem o věku, ve kterém máte zavést příkrmy. Zeptejte se, čím začít a čemu se v prvním roce vyhnout. Krmte vaše miminko příkrmem jednou denně po dobu čtyř dnů a sledujte možné negativní reakce (alergie).
  • Přidejte do příkrmu přibližně čajovou lžičku (5 ml) mateřského mléka, náhražky mateřského mléka nebo převařené chladné vody a nařeďte ho. Přidejte čajovou lžičku (5 ml) cereálií pro kojence ke zhuštění příkrmu.
  • Zkuste spoustu různých kombinací chutí, jako švestka a hruška, nebo dýně a jablko. Snažte se jídlo uvařit co nejbarevnější a tedy pro dítě nejzajímavější. [6]
  • Měkké suroviny rozmačkejte vidličkou ( např. banány, avokáda). Potřebují-li naředit, použijte mateřské mléko (nebo jeho náhražku) nebo ochlazenu převařenou vodu.

Věci, které budete potřebovat

  • 900 g čerstvého ovoce či zeleniny
  • Cedník
  • Nůž
  • 1/2 hrnku (120 ml) vody
  • Pánev s pokličkou nebo parní hrnec
  • Mixér
  • Lžíci
  • Nádoby na uchování potravin
  • Tužku nebo fixu
  • Štítek

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku pracovali dobrovolní autoři, kteří jej v průběhu času upravili a vylepšili.

Kategorie: Recepty

V jiných jazycích:

English: Make Homemade Baby Food, Español: hacer comida de bebé, Русский: приготовить детское питание, Deutsch: Babybrei selber machen, Italiano: Preparare in Casa il Cibo per Bambini, Français: cuisiner des repas maison pour bébé, 中文: 自制婴儿食品, Nederlands: Zelf babyvoeding maken, Bahasa Indonesia: Membuat Makanan Bayi Rumahan, العربية: تحضير الوجبات المنزلية لطفلك الرضيع, हिन्दी: बनायें घर पर बने शिशु आहार या होममेड बेबी फ़ूड, ไทย: ทำอาหารเด็กทารกเองที่บ้าน, Tiếng Việt: Làm Thức ăn cho Bé tại Nhà

Stránka byla zobrazena 6 828 krát.
Byl tento článek přesný?