Jak ve škole vydržet vzhůru

V tomto článku:Jak neusnout ve tříděJak neusnout mimo vyučovací hodinyPříprava na školní den

Někdy se zdá nemožné vydržet ve škole vzhůru. Může to být proto, že se v hodinách nudíte, nebo jste vyčerpaní, protože jste se celou noc učili na velký test. Když nebudete dostatečně spát, nic se nenaučíte a pravděpodobně naštvete své učitele, protože budete pospávat v hodinách. Pokud chcete vědět, jak ve škole vydržet vzhůru, zkuste následující tipy.

1
Jak neusnout ve třídě

  1. 1
    Komunikujte s učitelem. Pokud jste unavení, být aktivní je pro vás pravděpodobně nepříjemná představa, ale když se budete snažit s učitelem komunikovat a dávat pozor, rozhodně neusnete. Vyhnete se únavě a uděláte na svého učitele dobrý dojem.
    • Až vejdete do třídy, pozdravte učitele a začněte s ním komunikovat ještě než hodina začne. Když to uděláte, vyhnete se tomu, že se okamžitě sesunete do lavice a budete usínat.
    • Sedněte si dopředu co nejblíž k učiteli. I to možná nezní jako dobrý nápad, ale když budete sedět vepředu, budete mít větší motivaci a budete se více zapojovat do diskuse v hodině. Kromě toho nebudete mít problém dávat pozor, protože učitele celou dobu dobře uslyšíte.
    • Odpovídejte učiteli na otázky. Naučte se zvedat ruku a odpovídat na všechny otázky, na které budete znát odpověď. Řekněte si, že musíte v každé hodině zodpovědět alespoň tři nebo čtyři otázky, abyste měli jistotu, že budete dávat pozor.
    • Pokud vám něco není jasné, nebojte se zeptat se. Pokud máte učitele, který vám rád zodpoví všechny dotazy, nemusíte mít strach se ho zeptat. Pomůže vám to zapojit se do hodiny.
  2. 2
    Komunikujte se spolužáky, ale pouze v době, kdy to bude vhodné. Spolužáci vám také mohou pomoci zůstat ve škole vzhůru. Neměli byste si s nimi povídat během hodiny, ale existují způsoby, jak díky nim získat potřebnou energii:
    • Popovídejte si s nějakým spolužákem před hodinou. Místo abyste se váleli na židli a pospávali, si popovídejte se spolužákem o domácích úkolech, nebo o vašich plánech na víkend.
    • Využijte skupinové práce. Pokud pracujete ve skupinách nebo ve dvojicích, snažte se být co nejaktivnější.
    • Sedněte si vedle aktivních studentů. Neměli byste si sedat k někomu upovídanému, kdo vás bude rozptylovat, ale sedněte si k někomu aktivnímu, kdo se v hodinách pilně snaží. Nebudete díky tomu usínat, protože budete vědět, že se na vás učitel bude často dívat.
  3. 3
    Dělejte si poznámky. Ve většině případů vyučovací hodiny probíhají tak, že sedíte a píšete si poznámky. Zní to velmi nudně a únavně, ale můžete toho využít. Začněte si vést co nejlepší poznámky:
    • Pište si detailní poznámky. Čím více informací si zapíšete, tím více se budete muset soustředit. Kdybyste usínali, nebyli byste schopni dávat pozor.
    • Čas od času si své poznámky přečtěte. Když zapojíte část mozku, která má na starosti čtení, rozbijete nudu a získáte více energie.
    • Používejte různobarevná pera a zvýrazňovače. Zapisujte si různé informace různými barvami, nebo jen střídejte bary podle nálady. Když budete unavení, vytáhněte si zvýrazňovače.
    • Pokud vám to pomůže, můžete si do sešitu kreslit. Jen si dejte pozor, abyste tím nerozčílili učitele.
  4. 4
    Zaměstnejte své tělo. Zaměstnat mysl je bohužel jen poloviční vítězství. Pokud nechcete usnout, musíte probudit také své tělo. Pravděpodobně si nemůžete dovolit uprostřed hodiny vstát a začít skákat panáka, ale existuje několik věcí, díky kterým se vám podaří neusnout.
    • Seďte rovně. Když se nebudete hrbit, nebudete ani usínat.
    • Procvičujte si ramena.
    • Zakružte si hlavou, abyste uvolnili krk.
    • Protáhněte si zápěstí.
    • Pokud doslova usínáte, zatahejte si za ušní lalůčky, nebo se štípněte do stehen nebo do předloktí. Pokud jste skutečně zoufalí, můžete se také kousnout do jazyku.
    • Vezměte si mentolový bonbon. Žvýkačku ve škole mít nemůžete, ale mentolový bonbon vás probudí.
    • Dejte si nohu přes nohu a houpejte s ní.
    • Pokud jste stále unavení, omluvte se a jděte se projít na chodbu, nebo jděte na toaletu a opláchněte si obličej studenou vodou.
    • Dodržujte pitný režim. Pokud vám to učitel dovolí, popíjejte během hodiny studenou vodu.

2
Jak neusnout mimo vyučovací hodiny

  1. 1
    Jezte zdravé svačinky. Noste si s sebou do školy zdravé svačinky, které vám dodají energii ve správný čas. Někdy se může stát, že mezi snídaní a obědem uběhne i šest hodin, takže byste měli mít po ruce zdravé svačiny, které vám dodají energii v době, kdy jí nebudete mít dostatek. Zde je několik tipů na zdravé svačiny:
    • Ořechy – kešu, mandle, para, vlašské ořechy
    • Ovoce – jablka, banány, hrozny
    • Zelenina – mrkve, celer. Můžete si vzít také burákové máslo.
    • Müsli tyčinka.
    • Pokud nemáte ve škole automat na svačiny, ve kterém najdete zdravé věci, nekupujte si z něj nic. Většina automatů prodává sladké a slané potraviny, které by vám energii naopak vzaly.
  2. 2
    Ve školní jídelně se snažte jíst zdravě. Přestávku na oběd využijte k tomu, abyste tělu dodali energii na zbytek dne. Měli byste si dát zdravý a vyvážený oběd. Jezte přes den svačiny, které vám dodají energii a nebudete po nich mít chuť se přejídat.
    • Pokud máte dost času, noste si do školy vlastní oběd, abyste měli jistotu, že budete jíst zdravě a abyste měli více času na jídlo a nemuseli stát frontu v jídelně.
    • Nejezte mastná, sladká a slaná jídla.
    • Dejte si salát s ořechy a sýrem, nebo sendvič z tmavého chleba. K tomu si můžete dát trochu jogurtu, nebo banán.
    • Pokud stále potřebujete více kofeinu, dejte si šálek černého čaje.
    • U oběda si povídejte s kamarády, abyste se nenudili. Smějte se a dělejte hlouposti, abyste se uvolnili a připravili se na zbytek vyučování.
  3. 3
    O přestávkách buďte fyzicky aktivní. Pravděpodobně mezi hodinami nebudete mít zrovna moc času, ale využijte každé přestávky a pohybujte se. Když budete fyzicky aktivní, dáte tělu najevo, že ještě není čas jít spát.
    • Pokud chodíte do školy brzy, můžete se projít po chodbách, nebo se proběhnout na dvoře. Můžete si klidně také oběhnout celou školu a strávit trochu času na čerstvém vzduchu.
    • Pokud máte čas o přestávkách mezi hodinami, projděte se po chodbě.
    • Místo jezdění výtahem choďte po schodech.
    • Když přijdete do jídelny o něco dříve, projděte se (ale dejte si pozor, abyste nerozčílili učitele).
    • Nestěžujte si na tělocvik, ale snažte se hýbat se co nejvíce. Nejen že budete mít lepší známku, ale také získáte více energie.
  4. 4
    Neusněte o přestávkách. O přestávkách byste měli trochu cvičit, ale pokud nemáte kde se procvičit, zkuste následující tipy:
    • Zapovídejte se s kamarádem. Čím zajímavější téma budete řešit, tím více energie budete mít.
    • Zajděte si na toaletu a opláchněte si obličej studenou vodou.
    • Jděte do třídy dříve a otevřete okno, abyste měli čerstvý vzduch.
    • Jděte si pro něco do skříňky, abyste zaměstnali mysl i tělo.

3
Příprava na školní den

  1. 1
    Dejte si zdravou snídani. Nepodceňujte zdravé snídaně! Zdravá snídaně vám dodá energii na celé dopoledne a umožní vám lépe zvládat školní povinnosti. Snídaně vám nezabere moc času a budete se díky ní cítit skvěle. Měli byste jíst zejména následující potraviny:
    • Jezte potraviny obsahující hodně bílkovin – vejce, kuřecí a krůtí maso.
    • Jezte ovoce a zeleninu – můžete si z nich připravit smoothie.
    • Jezte sacharidy – toast, cereálie, ovesné vločky.
    • Jezte jogurt – nepijte příliš mnoho mléka, abyste nebyli unavení.
    • Pokud jste opravdu unavení, dejte si trochu kofeinu. Pravděpodobně na kofein nejste zvyklí, takže to nepřehánějte. Nejlepší je malý šálek černého čaje, nebo kávy. Nepijte energetické nápoje ani limonády, pokud nejste doslova zoufalí. Tyto nápoje vám sice dodají energii, ale jen na malou chvíli a potom způsobí ještě hlubší propad.
  2. 2
    Zvykněte si na pozitivní ranní režim. Když budete mít pravidelný ranní režim, který budete každý den dodržovat, podaří se vám dostat se do správného rozpoložení pro studium. Když se naučíte každý den bez problémů vstávat, vykročíte do nového dne pravou nohou.
    • Dostatečně se vyspěte. Většina teenagerů potřebuje 8-10 hodin spánku denně. Studie prokázaly, že 6 nebo méně hodin spánku denně není vhodné pro celkové zdraví, přestože mají někteří lidé pocit, že jim tolik spánku stačí. Pokud zaspáváte, nebo nemáte dostatek spánku, budete celý den unavení. Naučte se chodit spát a vstávat každý den ve stejnou dobu.
    • Vstaňte alespoň hodinu před začátkem školy. Zní to zbytečně, protože škola začíná brzy ráno, ale když vstanete o něco dříve, budete mít před začátkem školy již spoustu energie. Když se naopak z postele svalíte přímo do školního autobusu, dorazíte do školy ještě v polospánku.
    • Dejte si studenou sprchu. Rozsviťte všechna světla a zpívejte si, abyste probudili své tělo.
    • Stimulujte mysl. Přečtěte si ráno noviny, nebo si na internetu najděte nějaký zajímavý článek, abyste nastartovali mozek.
    • Pusťte si svoji oblíbenou písničku.
  3. 3
    Připravte se na školní den. Když se duševně připravíte na školu, budete mít stále dostatek energie. Udělejte vše pro to, abyste do školy šli připravení a dobře naladění.
    • Připravte se do školy. Udělejte si všechny domácí úkoly v dostatečném předstihu, abyste nemuseli zůstávat dlouho vzhůru, nebo abyste je nemuseli dělat ráno.
    • Připravte si plán. Po probuzení se zamyslete nad tím, co vás dnes ve škole čeká. Když se na to psychicky připravíte, budete mít dostatek energie.
    • Berte školu pozitivně. Pravděpodobně máte pocit, že to nebude snadné, ale zkuste to – jistě najdete alespoň dva nebo tři předměty, na které se dnes těšíte.

Tipy

  • Když se ve škole budete nudit a budete počítat minuty do konce, bude vám to utíkat mnohem pomaleji.
  • Buďte v hodinách aktivní. Hlaste se, odpovídejte na otázky a dobrovolně se hlaste k úkolům.
  • Dejte si zdravou snídani.
  • Zkuste si ráno zacvičit. Dodá vám to energii a nebudete se cítit unavení. Jeďte do školy na kole, nebo na skateboardu.
  • Pokud můžete ve škole žvýkat žvýkačku, vezměte si nějakou mentolovou. Pomůže vám to probudit se.
  • Když se vám bude chtít zívat, zhluboka se nadechněte a zkuste se trochu zavrtět.
  • Pokud je venku chladno, otevřete si okno. Pomůže vám to neusnout.
  • Vymyslete si dobrý důvod, proč byste měli být vzhůru. Jistě si najdete nějaký předmět, který vás bude bavit.
  • Pokud máte čas, zkuste si trochu zacvičit.
  • Mějte stále co dělat – poslouchejte veselou hudbu, pracujte, nebo si čtěte. Posílejte spolužákům vzkazy, ale dejte si pozor, aby vás nechytil učitel.

Varování

  • Když budete pít kávu nebo limonádu, budete mít chvíli více energie, ale brzy přijde propad a budete ještě unavenější.
  • Když budete ve škole spát, budete mít špatné známky a mohli byste se dostat do velkých problémů.

Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Škola a univerzita

V jiných jazycích:

English: Stay Awake During School, Français: rester éveillé en classe, Italiano: Restare Svegli in Classe, Español: mantenerse despierto en la escuela, Deutsch: In der Schule wach bleiben, Português: Ficar Acordado na Escola, Русский: не заснуть в школе, 中文: 在学校保持清醒, Bahasa Indonesia: Tetap Terbangun di Sekolah, Nederlands: Wakker blijven tijdens de les, العربية: أن تبقى مستيقظا أثناء اليوم الدراسي

Stránka byla zobrazena 5 513 krát.
Byl tento článek přesný?