Jak vidět ve tmě

V tomto článku:Připravte si oči na tmuChraňte si očiPosilujte oči5 Reference

Ať už chcete infiltrovat tajnou základnu, nebo jen chcete v noci jezdit autem bezpečněji, můžete vytrénovat svůj zrak tak, abyste ve tmě viděli lépe. Stačí pečovat o své zdraví a chránit si oči před poškozením.

1
Připravte si oči na tmu

  1. 1
    Noste brýle s červenými skly. Tyčinky očí nezachycují červenou barvu, takže když budete 20-30 minut nosit brýle s červenými skly, vaše oči si zvyknou soustředit se hlavně na pohyb. Když budete brýlemi blokovat vše ve viditelném spektru kromě červené barvy, vaše oči si zvyknou na tmu ještě dříve, než vyrazíte ven. Jde o běžný trik, který používají piloti, kteří nemají čas sedět v absolutní tmě před nočními lety.
  2. 2
    Nedívejte se přímo do světelných zdrojů. Světelné zdroje vám stáhnou zornice, takže potom ve tmě uvidíte hůře a bude nějakou dobu trvat, než si vaše oči opět zvyknou na omezené světlo. Pokud se světelným zdrojům nemůžete vyhnout, zavřete oči.
    • Často je to problém při nočním řízení. Když vás někdo ozáří dálkovými světly, bude chvíli trvat, než opět dobře uvidíte. Musíte si tedy chránit oči, aby se vám do nich světlo nedostalo. Sledujte bílou čáru podél silnice, abyste jeli bezpečně a nemuseli se dívat do světel aut, která pojedou proti vám. Také si ztlumte světla na palubní desce, aby vás zbytečně neozařovala.
  3. 3
    Nechejte své oči zvyknout si na tmu přirozeně. Nejlepší je pomalu oči zvykat na tlumené světlo. Sedněte si do tmy a počkejte 20-30 minut. Než půjdete do temného prostředí, vezměte si pásku přes oči, nebo oči na půl hodiny zavřete.
  4. 4
    Jemně si promasírujte oči. Zavřete oči a jemně si na ně přitlačte dlaně. Po 5-10 vteřinách uvidíte místo černé spíše bílou. Znamená to, že se vám oči „resetují.“ Jakmile bílá barva zmizí a vy uvidíte opět černou, otevřete oči – měli byste ihned vidět lépe.
    • Speciální jednotky používají metodu, při které pevně zavřou oči na 10 vteřin, jakmile vejdou do tmy. Tato technika sice vypadá účinně, ale vědecké studie nepotvrdily, zda skutečně funguje. Může jít pouze o sílu autosugesce.
  5. 5
    Snažte se „vidět“ ostatními smysly. Při pohybování ve tmě je bezpečnější postupovat pomalu a opatrně a využívat ruce a nohy. Nezvedejte nohy, raději je posouvejte po zemi – budete mít větší stabilitu.
    • Natáhněte ruce ve směru, kterým se chcete vydat, překřižte je u zápěstí a roztáhněte lokty, abyste vytvořili kruh, který vám dodá rovnováhu a ochrání vás před narážením do věcí.
  6. 6
    Snižte se k zemi, abyste viděli siluety a hledejte kontrasty. Ve tmě se zkuste orientovat podle kontrastu – hledejte tmavší předměty, které jsou na světlejším pozadí. Výhodou je noční obloha, která by měla poskytovat vhodné pozadí pro siluety. Ninjové se často drží téměř při zemi a hledají siluety předmětů a nepřátel díky noční obloze.
    • Tyčinky v očích jsou citlivější na světlo, než čípky, ale rozlišují pouze černou a bílou barvu a nevytváření kvalitní obrazy – proto je téměř nemožné vidět všechny barvy rozkvetlé louky po západu slunce.

2
Chraňte si oči

  1. 1
    Noste přes den sluneční brýle. Jen několik hodin na ostrém slunečním světle vám může snížit schopnost zvyknout si na tmu až o 10 minut. Deset dní na slunečním světle vám může způsobit 50% ztrátu nočního vidění. Pokud se před tím chcete uchránit, noste sluneční brýle, které propustí jen 15% viditelného světla.
    • Pokud si chcete vytrénovat oči tak, abyste dobře viděli i ve tmě, musíte omezit světlo v celém viditelném spektru. Noste tedy sluneční brýle s neutrálním (například šedým) zabarvením.
  2. 2
    Brýle udržujte stále čisté. Když si při řízení auta v noci spletete smítko na brýlích s blížící se překážkou, mohlo by to pro vás být osudné. Mějte u sebe stále hadřík na brýle a čistící sprej a pravidelně si brýle čistěte.
  3. 3
    Udržujte si vlhké oči. Uvolněné a zdravé oči fungují mnohem lépe, než unavené a vysušené oči. Snažte se dostatečně odpočívat a nepřetěžovat oči. Často mrkejte (hlavně pokud sedíte u počítače) a dávejte si pauzy, aby vám oči nevysychaly.
    • Pokud máte problémy se suchýma očima, kupte si volně prodejné kapky do očí, které vám povrch oka zvlhčí a zbaví vás zarudnutí.
  4. 4
    Snižte si jas na monitoru počítače. Pokud často pracujete v noci, je dobré snížit si jas na monitoru na minimum. Když budete v tmavé místnosti zírat do zářícího monitoru, sníží se vám schopnost nočního vidění. Snižte si jas a uvidíte mnohem lépe. Existují dokonce i programy, jako například f.lux, které vám barvu monitoru přizpůsobí denní době.
  5. 5
    Pravidelně odpočívejte. Časté přestávky jsou důležité pro udržení zdravých očí. Chraňte své oči před únavou tím, že si během dne budete dávat krátké přestávky, kdy budete oči zavírat. Nemusíte spát, stačí jen zavřít oči, promasírovat si je a přestat chvíli sledovat monitor počítače.
    • Pokud nemůžete zavírat oči v práci nebo ve škole, zkuste jinou taktiku. Zadívejte se na nějaký vzdálený předmět a snažte se uvolnit oči. Pokud dokážete psát na klávesnici a přitom se dívat jinam, máte výhodu. Nedívejte se při psaní na monitor, ale zahleďte se do dálky, aby si vaše oči odpočinuly.

3
Posilujte oči

  1. 1
    Posilujte své periferní vidění pomocí cvičení. Duhovka se skládá z tyčinek a čípků. Čípky detekují barvy a tyčinky detekují pohyb. Periferní vidění – to, co vidíte koutkem oka – se skládá zejména z pohybů, takže se zapojují hlavně tyčinky. Periferní vidění je efektivnější za tlumeného světla. Většina lidí to musí trénovat, ale naštěstí existují různá cvičení, která vám pomohou periferní vidění posílit. [1]
    • Najděte si nějaký plot, nebo něco s vertikálními čarami, například okno s mříží. Zadívejte se na něco v dálce za čarami a zaostřete na to. Přenášejte váhu z nohy na nohu, uvolněte tělo a stále mějte zaostřeno na vzdálený předmět.
    • Po několika minutách zaostřete na nějaký předmět v dálce, který je nízko u země. Stále přenášejte váhu a dívejte se na tento předmět. Periferním viděním sledujte okolí. Toto cvičení provádějte několik minut.
  2. 2
    Jezte více vitamínu A. Jedním z prvních příznaků nedostatku vitamínu A je neschopnost vidět ve tmě. Ve starém Egyptě se zjistilo, že neschopnost vidět ve tmě je možné vyléčit jezením jater, které obsahuje velké množství vitamínu A. Nízká hladina vitamínu A způsobuje také vysychání rohovky, což vede k očním zákalům a ztrátě vidění.
    • Mrkve, kapusta, borůvky a meruňky jsou skvělými zdroji vitamínu A. Když budete mít správnou hladinu vitamínu A, budete mít zdravé oči. Nemusíte to přehánět, protože extrémní dávky tohoto vitamínu vaše oči dále neposílí. Bílkovina rhodopisin, která se v očích nachází, se na světle štěpí na retinal a opsin a ve tmě se zase skládá zpět. Nedostatek vitamínu A ve stravě může způsobit ztrátu nočního vidění, ale příliš mnoho tohoto vitamínu vám nezajistí lepší zrak.
    • Jedna legenda tvrdí, že spojení mezi mrkvemi a nočním vidění pochází od zajatých spojeneckých pilotů z 2. světové války, kteří tvrdili, že získali své skvělé noční vidění díky mrkvím, aby skryli novou radarovou technologii před německými vězniteli. [2]
  3. 3
    Noste boty s pevnou podrážkou. Zní to možná trochu zvláštně, ale spousta lidí, kteří špatně vidí, se postupně naučí poslouchat ozvěny a zvukové vibrace, které se odráží od stěn a dalších předmětů a díky tomu si dokážou vytvořit v hlavě obraz toho, co se nachází v jejich blízkosti. [3]
    • Trvalo by sice dlouho naučit se vnímat okolí jen díky sluchu, ale můžete si to usnadnit například tím, že budete nosit boty s tvrdou podrážkou a budete poslouchat zvukové vibrace, které vaše kroky vydávají. Postupem času se budete zlepšovat.
  4. 4
    Dostatečně pijte. Povrch očí je z 98% voda. Když budete mít suché oči, budete v noci špatně vidět. Kromě toho jsou suché oči znakem celkové dehydratace organismu. Pokud je venku horko, jste v prostředí s nízkou vlhkostí vzduchu, nebo trávíte hodně času na slunci, měli byste co nejčastěji doplňovat tekutiny, aby vám oči nevyschly. Snažte se co nejvíce pít a udržujte své oči vlhké. [4]
    • Každý den vypijte alespoň 2 litry vody. Místo sladkých nápojů a kávy byste měli pít pouze vodu.
  5. 5
    Jezte potraviny s obsahem omega-3 mastných kyselin. Tyto kyseliny najdete v rybách, zelenině a ořechách. Omega-3 podporují regeneraci očních buněk a udržují oči zdravé.
    • Při jedné studii se zjistilo, že pacienti, kteří jedli ryby jen jednou týdně, měli o polovinu nižší riziko očních nemocí než lidí, kteří ryby nejedli vůbec. Z dlouhodobého hlediska se riziko snižuje ještě více. [5]
  6. 6
    Navštěvujte očního lékaře. Pokud chcete získat konkrétnější rady, budete muset chodit k očnímu lékaři a v případě potřeby nosit vhodné brýle. Když neuvidíte dobře ve dne, neuvidíte dobře ani v noci. Objednejte se k očnímu a zjistěte, co můžete udělat pro to, abyste v noci viděli lépe.

Tipy

  • Každý člověk vidí v noci jinak dobře. Techniky uvedené v tomto článku vám sice mohou pomoci dosáhnout maximálního potenciálu, ale možná ani přesto neuvidíte tak dobře, jako jiní lidé.
  • Kontaktní čočky poskytují lepší periferní vidění, než brýle a neuchycuje se na nich vlhkost, sníh, kondenzace a pot.
  • Pokud řídíte auto v mlze, zapněte si mlhovky. Díky tomu se světlo nebude od mlhy příliš odrážet a vy uvidíte mnohem lépe.
  • Pokud potřebujete použít zdroj světla, dejte si přes něho červenou čočku. Díky tomu uvidíte, co se děje, ale nijak to neovlivní tyčinky ve vašich očích. Například programy pro sledování hvězd nabízejí možnost nastavit si obrazovku červeně, protože díky červené barvě uvidíte ve tmě stále dobře.
  • Piráti nenosili pásky přes oči jen kvůli tomu, že jim někdo vypíchl oko. Někteří z nich ji nosili proto, že odkrytým okem lépe viděli v noci.
  • Za druhé světové války sovětští vojáci využívali tuto metodu: před cestou do tmy snědli trochu cukru a svítili si do otevřených očí asi 10 vteřin červenou baterkou.

Varování

  • Nezapomeňte na to, že nikotin snižuje schopnost nočního vidění. Pokud chcete dobře vidět ve tmě, měli byste přestat kouřit a vyhýbat se i pasivnímu kouření.

Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 104 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Duševní zdraví a psychická rovnováha

V jiných jazycích:

English: See in the Dark, Español: ver en la oscuridad, Italiano: Vedere al Buio, Português: Ver no Escuro, Русский: видеть в темноте, 中文: 在黑暗中看清, Deutsch: Im Dunkeln sehen, Nederlands: Beter zien in het donker, Français: voir dans le noir, Bahasa Indonesia: Melihat Dalam Gelap, العربية: الرؤية في الظلام, हिन्दी: अँधेरे में देखें, Tiếng Việt: Nhìn trong Bóng tối, ไทย: มองเห็นในที่มืด

Stránka byla zobrazena 2 932 krát.
Byl tento článek přesný?