Pokud si poraníme náš největší orgán, kůži, začnou v těle okamžitě probíhat komplexní biochemické reakce, které ji mají za cíl uzdravit. Léčení řezné rány za pomoci bylinných antiseptik a mastí může tento přirozený proces hojení podpořit a minimalizovat zjizvení. Naučte se ránu správně vyčistit, převázat a nakonec i vyhojit přírodní cestou.

Část 1 ze 3:
Čištění rány

  1. 1
    Zjistěte, jak hluboká rána je. Pořádně ji prohlédněte a rozhodněte, jestli je možné domácí ošetření nebo jestli bude potřeba lékařská pomoc. Pokud je rána vážná a hluboká, nechte si ji ošetřit lékařem. Je možné, že ji bude potřeba zašít.[1][2] Lékaře také navštivte, pokud pozorujete následující:
    • Odhalený červený sval nebo žlutou tukovou tkáň hluboko v ráně
    • Rána zůstává otevřená
    • Rána je situována blízko kloubu nebo v jiném místě, kde bude potřeba šití
    • Silné krvácení, které neustává ani po 10 minutách[3]
    • Jedná se o tepenné krvácení. Poznáte ho podle silného krvácení pod velkým tlakem a jasně červené barvy.
  2. 2
    Umyjte si ruce. Před tím, než se dotknete jakékoli rány, byste si měli ruce umýt vodou a mýdlem. Eliminujete tak riziko infekce.[4]
    • Ruce si myjte teplou vodou a sušte čistým ručníkem.
    • Pokud jste poranění na ruce, snažte se do rány nedostat mýdlo. Mohlo by ji podráždit.[5]
    • Zastavte krvácení. Ujistěte se, že krvácení ustalo nebo alespoň významně zesláblo a je tak možné začít poranění ošetřovat.[6] Přiložte na ránu sterilní gázu a silně na ni tlačte.[7]
    • Takto pevný tlak na ránu vyvíjejte alespoň 10 minut, aniž byste gázu sundali.
  3. 3
    Netlačte ovšem příliš silně, abyste nepřerušili krevní oběh, a tím zhoršili srážlivost krve.
    • Pokud krev začne gázou prosakovat, vyměňte ji.
    • Pokud krev sákne opravdu hodně a krvácení neustává, navštivte lékaře.
  4. 4
    Nikdy si sami neuvazujte škrtidlo. Můžete si vážně ublížit nebo se dokonce vystavit riziku amputace.
    • Omyjte ránu pod tekoucí vodou. Jemně na ránu pusťte vodu z kohoutku a nechte ji několik minut omývat.[8] Tímto čištěním ránu zbavíte většiny nečistot, které by mohly způsobit infekci.
    • Pro většinu mělkých ran je domácí ošetření přírodním způsobem vhodné.
  5. 5
    U vážnějších poranění je zapotřebí, aby o medikaci rozhodl lékař.
    • Ťukejte přes ránu kouskem vaty. Nestírejte, mohli byste ránu rozšířit. Hledejte zbytky štěrku nebo jiných nečistot. K jejich vytažení můžete použít vydezinfikovanou pinzetu.[9]
  6. 6
    Ošetření provádějte sterilním kusem gázy nebo vatovým tamponem a postupujte od středu ke krajům rány.
    • Znovu omyjte solným roztokem. Použijte 0.9% fyziologický roztok, který je stejně slaný jako naše krev. Zabráníte tím infekce a poranění vyčistíte. Opakujte podle potřeby.[10]
    • Rozpusťte ½ čajové lžičky soli v 250 ml vroucí vody. Vychlaďte, polijte ránu a jemně osušte kouskem vaty.[11]
    • Pokaždé používejte čerstvý roztok.[12] Zbytek nevyužitého vyhoďte, bakterie by se v něm mohli rozšířit do 24 hodin.[13]
  7. 7
    Při dezinfikování udržujte ránu čistou. Pokud zrudne nebo se zanítí, volejte lékaře.
    • Nepoužívejte peroxid vodíku ani jód. I přes značné rozšíření peroxidu vodíku se nejedná o nejvhodnější volbu. Zjistilo se, že jeho antibakteriální účinky nejsou tak vysoké, jak se předpokládalo.[14] Ve skutečnosti může přirozený proces hojení dokonce zpomalit a ránu podráždit,[15] stejně jako jód.[16]
  8. 8
    Držte se čištění tekoucí vodou a solným roztokem.
    Reklama

Část 2 ze 3:
Ošetření rány

  1. 1
    • Aplikujte mast s koloidním stříbrem. Stříbro je přírodní antimikrobiální látka. K dostání je ve většině lékáren.[17]
    • Naneste tenkou vrstvu antibakteriální masti a přelepte samolepící bandáží.
  2. 2
    Antibakteriální masti nezhojí ránu rychleji, ale dokáží ji ochránit před infekcí a přirozené hojení podporují.[18]
    • Použijte přírodní antiseptika. Mezi ně patří několik druhů bylin. Některé z nich se nemusí dobře snášet s konvenční léčbou, konzultujte jejich užití se svým lékařem.
    • Měsíček lékařský. Rostlina s antimikrobiálními účinky, u které bylo prokázáno zrychlení procesu hojení.[19] Aplikujte mast s 2%-5% obsahem měsíčku.[20]
    • Tea tree olej. Silné antibakteriální a antifungální činidlo. Čistou vatou do rány zaneste několik kapek 100% oleje.[21]
    • Echinacea. Také velmi vhodná bylina, podporující hojení.[22] Masti s obsahem echinacey pomůžou převážně menším ranám.[23]
  3. 3
    Levandule. Přírodní antibakteriální činidlo, které by ale nikdy nemělo být aplikováno přímo do otevřené rány. Smíchejte 1-2 kapky levandulového oleje s lžičkou mandlového oleje a aplikujte na menší rány a škrábance.[24]
    • Na malé rány se hodí také aloe vera. Gel z aloe vera nanášejte několikrát denně na mělká poranění. Nepoužívejte na hluboké rány, včetně těch po chirurgických zákrocích. Hojení by se naopak zpomalilo.[25]
    • Aloe může snížit zánět a vlhkost postiženého místa.
  4. 4
    Vzácně se může objevit i alergie na aloe. Pokud pokožka zarudne nebo se jinak podráždí, okamžitě aloe setřete, omyjte a navštivte lékaře.
    • Med. Většina druhů medu má přirozené antibakteriální účinky a udržuje menší rány dobře hydratované.[26] Kupte si med z keře „manuka“, je to jeden z nejefektivnějších medů v tomto smyslu vůbec.[27]
    • Tenkou vrstvu medu naneste na vyčištěnou ránu a přikryjte přilnavou bandáží. Med často měňte.
  5. 5
    Vyzkoušet můžete i kokosový olej, známý svými antibakteriálními, antifungálními i antivirovými účinky.[28][29]
    • Chraňte ránu. Překryjte ji čistou gázou a přelepte.[30] Poranění chraňte tímto způsobem, dokud se alespoň z většiny nezhojí a nezaroste novou kůží.
    • Při každé nové aplikaci léčivého přípravku ránu vyčistěte fyziologickým roztokem a vysušte.[31]
    • Po vyčištění nebo nanesení léčiva udržujte místo vždy zakryté. Čištění a převazy pravidelně opakujte.
  6. 6
    Vždy si před kontaktem s ránou myjte ruce.
    Reklama

Část 3 ze 3:
Zrychlete hojení

  1. 1
    • Jezte více bílkovin a vitamínů. Hlavně vitamíny A a C vám pomůžou udržet kůži zdravou.[32] Dobrým pomocníkem může být také zinek.[33] Pokud nemáte dostatek potřebných vitamínů a minerálů, vaší kůži bude hojení trvat mnohem déle:[34]
    • Bílkovina: libové maso (kuře, krůta), ryby, vejce, řecký jogurt, fazole
    • Vitamín C: citrusy, cantaloupe, kiwi, mango, ananas, bobuloviny, brokolice, papriky, růžičková kapusta, květák[35]
    • Vitamín A: mléko obohacené o vitamíny, maso, sýry, treska, halibut[36]
    • Vitamín D: tučnější ryby, vejce, sýry, hovězí játra[37][38]
    • Vitamín E: oříšky, semínka, arašídové máslo, špenát, brokolice, kiwi[39][40]
  2. 2
    Zinek: hovězí, vepřové, jehněčí, kuřecí, oříšky, cereálie, fazole[41][42]
    • Extrakt ze zeleného čaje. Studie prokázaly hojivé účinky zeleného čaje, který celý proces dokáže urychlit.[43][44][45] Hledejte masti s obsahem zeleného čaje 0.6%
  3. 3
    Smícháním extraktu ze zeleného čaje s vazelínou si můžete vytvořit vlastní mast.[46]
    • Aplikace koncentrátu z byliny zvané vilín. Je to přírodní, velmi silné protizánětlivé činidlo. Potlačuje zarudnutí a zanícení.[47]
    • Vilínový krém je k sehnání ve specializovaných obchodech.
  4. 4
    Nanášejte ho v silné vrstvě vatovým tamponem.
    • Pijte hodně vody. Alespoň čtvrt litru nealkoholických nápojů bez kofeinu každé dvě hodiny. Doplníte tak tekutiny, ztracené silným krvácením nebo pocením během horečky. Dehydratace může způsobit následující potíže:[48]
    • Suchá kůže
    • Bolest hlavy
    • Svalové křeče
  5. 5
    Nízky krevní tlak
    • Cvičte. Zařazení lehkého cvičení do vaší životosprávy posílí vaše tělo proti infekcím, sníží se zánětlivost a zrychlí hojení.[49] Snažte se postiženou část těla moc nezatěžovat. Cvičte alespoň 3x týdně 30-45 minut. Podobu cvičení můžete konzultovat se svým lékařem. Mezi cvičení s nízkou intenzitou patří:
    • Rychlá chůze
    • Jóga a protahování
    • Lehký trénink s činkami
    • Jízda na kole rychlostí 8-14 km/h
  6. 6
    Plavání
    • Používejte chladící sáčky. Při přetrvávajícím otoku nebo zánětu přikládejte na ránu. Chlad celou oblast otupí a uleví od bolesti a zastaví další krvácení.[50]
    • Chladící sáčky si můžete vytvořit i sami. Vložte mokrý ručník do uzavíratelného vaku a 15 minut ho nechte v mrazáku.
    • Nedávejte namražený sáček přímo na otevřenou ránu.
    • Nepřikládejte ho ani přímo na kůži, mohli byste se poranit ještě více.
  7. 7
    Používejte zvlhčovač vzduchu. Vlhké prostředí může proces hojení uspíšit. Zvlhčovač vzduchu pomůže ovzduší zvlhčit a uchrání kůži před vyschnutím a popraskáním. Udržujte ho ale v čistotě, jinak by mohl šířit do vzduchu bakterie a působit zcela opačně.[51][52]
    • V příliš velkém vlhku se daří plísním.
    • V příliš suchém prostředí vám začne vysychat kůže a můžete trpět podrážděním krku a dutin.
    • Měřte pravidelně vlhkost vlhkoměrem.
    Reklama

Tipy

  • Neaplikujte na ránu žádné aromatizované přípravky (např. tělové krémy)
  • Nestrhávejte strupy. Nechte je odpadnout samovolně.
  • Snažte se ránu i její okolí udržovat dostatečně hydratované. Vysychání kůže způsobuje odlupování strupů a přerušení správného hojení. Výsledkem je potom zjizvení.
  • Udržujte poranění čisté a chraněné obvazy.
  • Malé jizvičky potírejte krémy s obsahem vitamínu E.
  • Nedotýkejte se rány zbytečně často.
  • Nepozorujete-li žádné zlepšení ani po 3-4 týdnech, vyhledejte lékařskou pomoc.

Reklama

Varování

  • Vážné popáleniny a řezné rány, do kterých se dostala infekce, se nesnažte ošetřovat svépomocí, vyhledejte lékaře.
  • Nevystavujte poranění slunci. Rána by začala vysychat a tvořit jizvy.


Reklama
  1. http://emedicine.medscape.com/article/1895071-overview
  2. http://www.aboutkidshealth.ca/En/HealthAZ/TestsAndTreatments/HomeHealthCare/Documents/Normal-saline-solution-how-prepare-home.pdf
  3. http://www.aboutkidshealth.ca/En/HealthAZ/TestsAndTreatments/HomeHealthCare/Documents/Normal-saline-solution-how-prepare-home.pdf
  4. http://emedicine.medscape.com/article/1895071-overview
  5. http://www.medscape.com/viewarticle/456300_3
  6. https://www.amherst.edu/alumni/learn/bookclub/pastfeatures/dontcrossyoureyes/excerpt
  7. http://www.mayoclinic.org/first-aid/first-aid-cuts/basics/art-20056711
  8. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2935806/
  9. http://www.mayoclinic.org/first-aid/first-aid-cuts/basics/art-20056711
  10. Efstratiou E, Hussain AI, Nigam PS, Moore JE, Ayub MA, Rao JR.Antimicrobial activity of Calendula officinalis petal extracts against fungi, as well as Gram-negative and Gram-positive clinical pathogens.Complement Ther Clin Pract. 2012 Aug;18(3):173-6
  11. http://umm.edu/health/medical/altmed/herb/calendula
  12. http://www.medicinenet.com/tea_tree_oil-topical/article.htm
  13. http://web.campbell.edu/faculty/nemecz/George_home/references/Echinacea.html
  14. http://umm.edu/health/medical/altmed/herb/echinacea
  15. http://umm.edu/health/medical/altmed/herb/lavender
  16. http://umm.edu/health/medical-reference-guide/complementary-and-alternative-medicine-guide/herb/aloe
  17. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3609166/
  18. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16099322/
  19. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19134433
  20. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24328700
  21. http://www.sja.org.uk/sja/first-aid-advice/first-aid-techniques/how-to-put-on-a-dressing.aspx
  22. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/patientinstructions/000315.htm
  23. http://my.clevelandclinic.org/health/healthy_living/hic_What_We_Eat_Affects_How_We_Feel/hic_Keeping_Your_Digestive_Tract_Healthy/hic_Nutrition_Guidelines_to_Improve_Wound_Healing
  24. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002416.htm
  25. http://my.clevelandclinic.org/health/healthy_living/hic_What_We_Eat_Affects_How_We_Feel/hic_Keeping_Your_Digestive_Tract_Healthy/hic_Nutrition_Guidelines_to_Improve_Wound_Healing
  26. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002404.htm
  27. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002400.htm
  28. https://patienteducation.osumc.edu/documents/vita-d.pdf
  29. https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/
  30. http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/vitamin-e
  31. https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminE-HealthProfessional/
  32. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002416.htm
  33. http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/zinc
  34. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1743919113000538
  35. http://www.hindawi.com/journals/ecam/2013/386734/
  36. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/natural/960.html
  37. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1743919113000538
  38. http://www.uofmhealth.org/health-library/hn-2186007
  39. http://umm.edu/health/medical/ency/articles/dehydration
  40. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3900100/
  41. http://www.healthline.com/health/chronic-pain/treating-pain-with-heat-and-cold# Heatvs.Cold1
  42. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Field%20FK[Author]&cauthor=true&cauthor_uid=8109679
  43. http://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?ContentTypeID=1&ContentID=498

O tomto wikiHow

Ray Schilling, MD
Spoluautor od
Lékař
Tento článek spoluautor od Ray Schilling, MD. Dr. Schilling je lékař v důchodu v Britské Kolumbii. Více než 16 let praktikoval rodinné lékařství v Kanadě. Tento článek byl zobrazen 2 149 krát
Kategorie: Obecné zdraví

Lékařské prohlášení

Obsah tohoto článku není určen jako náhrada odborné lékařské pomoci, vyšetření, diagnostiky nebo léčby. Před zahájením, změnou nebo ukončením jakéhokoli zdravotního ošetření byste měli vždy kontaktovat svého lékaře nebo jiného kvalifikovaného zdravotnického pracovníka.

Stránka byla zobrazena 2 149 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama