Jak vyléčit křeče v zádech

V tomto článku:Domácí tipy pro úlevu od křečíLékařská řešení křečí v zádech8 Reference

Bolest po namožení nebo natažení svalu je velká, ale křeče v zádech jsou mnohem horší. Tyto křeče se objevují, když se sval natrhne nebo přetíží a objeví se zánět. Zánět stimuluje nervy, které propojují svaly a ty se potom stahují. [1] V tomto článku najdete tipy na léčení křečí v zádech jak lékařskými metodami, tak domácími medicínami.

Část 1
Domácí tipy pro úlevu od křečí

  1. 1
    Přikládejte si na záda první 2-3 dny led. Přikládejte si ho vždy na 20 minut, na hodinu a půl si odpočiňte a potom celý cyklus zopakujte. Během prvních dnů křečí se snažte to opakovat co nejčastěji.
    • Mezi kůží a ledem byste měli mít něco tenkého, například ručník. Je totiž důležité dát pozor na omrzliny a další potíže způsobené chladem. Led uvolní zánět, který způsobuje křeče a pomůže vám tak, že se budete moci vyhnout chemickým lékům proti bolesti.
  2. 2
    Po 72 hodinách začněte přikládat teplé obklady. Vlhké teplo jako jsou namočené ručníky a horké sprchy se nedoporučují. Teplo podporuje léčení tím, že danou oblast prokrví. Také uvolňuje svaly a nervy.
    • Pro prvních třech dnech zkuste přikládat střídavě led a teplý obklad. Někteří fyzioterapeuti navrhují nejprve použít teplý obklad, potom se protáhnout a použít ledový obklad. [2]
  3. 3
    Zkuste hydroterapii. Ve sprše si pusťte horkou vodu a nechejte si ji 2-3 minuty dopadat na záda. Potom si na 30 vteřin pusťte co nejstudenější vodu a opakujte tak dlouho, dokud bolest nezačne odeznívat.
  4. 4
    Pijte hodně tekutin. Křeče v zádech jsou často spojovány s dehydratací a ztrátou elektrolytů. Je tedy nezbytné pít dostatek vody. [3] Pokud žijete v teplém podnebí nebo jste zrovna nemocní, věnujte pitnému režimu obzvláštní pozornost.
  5. 5
    Až zánět ustoupí a křeče začnou postupně ustupovat, začněte si svaly jemně protahovat. Když svaly protáhnete, uvolníte je a zabráníte dalším křečím. Před cvičením i po cvičení se vždy protahujte.
  6. 6
    Začněte posilovat. Pokud jste kulturista, snažte se vyrovnat trénink všech svalových skupin, abyste neměli slabá záda.
    • Přitahování je skvělé na horní zádové svaly a ramena, ale neměli byste zanedbávat ani spodní svaly. Když posilujete horní zádové svaly, přitáhněte k sobě lopatky a narovnejte i svaly mez nimi.
    • Veslujte (s činkami, s kabelem nebo na stroji) a snažte se provádět cviky v maximálním pohybovém rozsahu. Bolest mezi lopatkami se brzy vytratí.
    • Také zvedání činek vleže na zemi je dobré, pokud máte jen lehké činky. Veslování s lehkými činkami bude asi nudné, zkuste tedy toto cvičení.
  7. 7
    Odpočívejte. Nemusíte ležet jen v posteli, ale měli byste se vyhýbat činnostem, které způsobují křeče v zádech. Patří mezi ně například zvedání těžkých věcí nebo různé druhy cvičení.
    • Odpočívejte každou noc a také po každé činnosti náročné na záda.
    • Odpočívejte úplně pouze 1 nebo 2 dny. Když budete v posteli dlouho, bude to pro vás škodlivější, než bolestivá záda.
  8. 8
    Vezměte si paralen. Paralen je na bolesti zad oblíbený a nemá téměř žádné vedlejší účinky. [4] Paralen na rozdíl od jiných léků bolesti zabraňuje tím, že otupí mozek. Na paralenu se nestanete závislým, ale když ho budete užívat dlouho, vypěstujete si toleranci.
  9. 9
    Zvedněte nohy. Někteří pacienti se cítí lépe, když si zvednou nohy. Snažte se přitom nemyslet na svoji bolest a zkoušejte různé relaxační techniky.
    • Použijte polštáře a podložte si s nimi nohy nebo záda.
    • Lehněte si na tvrdou matraci nebo na zem a nohy si položte na stůj nebo na židli. Kolena mějte pokrčená v pravém úhlu.
    • Při sezení si nohy zvedněte a dejte si je na stoličku.
  10. 10
    Naučte se správně zvedat těžké věci. Je jedno, zda zvedáte 3kg nebo 30kg. Vždy je nutné dodržovat následující postup:
    • Přistupte k objektu, který chcete zvednout. Nohama ho obkročte a stoupněte si kousek za něho.
    • Pokrčte se v kolenou a lehce i v pase a snažte se mít stále rovná záda.
    • Zvedněte předmět. Uchopte ho rukama pevně.
    • Stoupněte si pomocí stehenních a hýžďových svalů. Zatněte také svaly na břiše.

Část 2
Lékařská řešení křečí v zádech

  1. 1
    Kdy je třeba navštívit lékaře. Křeče v zádech jsou bolestivé, vyčerpávající omezující. Měli byste vědět, kdy je nutné zajít k lékaři a přestat se léčit svépomocí:
    • Když máte nezvladatelné bolesti a křeče.
    • Když máte křeče moc často nebo máte jiné problémy se zády. Křeče v zádech mohou být jen příznaky dalších problémů.
    • Když máte křeče déle než dva týdny v kuse.
  2. 2
    Vezměte si léky proti bolesti. Lékaři většinou doporučují ibuprofen nebo naproxen.
    • U těžších bolestí někdy lékaři předepisují léky pro uvolněn svalů. Tyto léky se ale neberou dlouho a předepisují se ze začátku léčby.
    • V některých případech pomáhají také antidepresiva. Předepisují se i pacientům, kteří depresí netrpí.
    • Ve většině případů lékaři předepisují nesteroidní protizánětlivé léky. Jsou to například ibuprofen nebo naproxen, ale v těžších případech je možné předepsat i silnější léky.
  3. 3
    Zajděte si k chiropraktikovi. Ze začátku vás budou léčit teplem, ultrazvukem a technikami pro uvolnění svalů. Potom vás naučí cvičení, kterými si posílíte svaly na zádech a budete ohebnější, takže se vám křeče nebudou vracet.
    • Některým lidem proti křečím pomáhá i akupunktura.[5] Najděte si dobrého akupunkturistu, který má zkušenosti s léčbou zádových křečí.
  4. 4
    Zajděte si na obstřiky. Kortizonové injekce vám na několik měsíců uleví, hlavně pokud vám bolesti vystřelují do nohy. [6]

Tipy

  • Protože je nutné při křečích ze začátku odpočívat a jen malý pohyb je může zhoršit, nejprve nedělejte nic a dejte si nějaký čas na zotavenou.
  • Začněte jíst potravinové doplňky. Nedostatek živin může způsobovat svalové křeče. Berte vápník, nebo jezte více mléčných produktů. Také draslík je důležitý, jezte tedy banány, brambory a žitnou mouku.
  • Křeče v zádech většinou není nutné operovat, kromě případů, kdy jsou způsobeny anatomickými vadami nebo způsobují velké bolesti. [7]
  • Zkuste akupunkturu. Studie prokázaly, že akupunktura má pozitivní vliv na křeče v zádech. Někdy je dokonce lepší, než ostatní metody. [8]

Varování

  • Nespěte s ledem přiloženým na kůži. Mohli byste si poškodit nervy či způsobit podchlazení nebo omrzliny.
  • Nedávejte si led nikdy přímo na kůži. Vždy si ho zabalte do utěrky nebo ručníku. Většinou nezpůsobí žádné komplikace, ale neměli byste ho na sobě mít déle než 20 minut.
  • Opiáty jsou silné léky proti bolesti, které mohou mít vážné vedlejší účinky, například poškození jater. Nikdy je neberte dlouho a nekombinujte je s alkoholem.
  • Nezačínejte cvičit, pokud berete léky pro uvolnění svalů. Tyto léky mohou ulevit od bolesti tak, že si budete myslet, že se můžete znovu hýbat. Mohli byste si tím ale zranění ještě zhoršit.

Věci, které budete potřebovat

  • Led
  • Tričko nebo ručník
  • Ohřívací lahev nebo dečka
  • Vybavení na cvičení
  • Ibuprofen nebo naproxen
  • Narkotika, antidepresiva nebo léky pro uvolnění svalů
  • Kortizonové injekce


Informace o článku

Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.

Kategorie: Onemocnění a Léčby

V jiných jazycích:

English: Treat a Back Spasm, Español: tratar una contractura en la espalda, Deutsch: Einen Rückenkrampf lösen, Português: Tratar Espasmos Musculares nas Costas, Italiano: Trattare uno Spasmo alla Schiena, Nederlands: Rugkramp behandelen, Русский: лечить спазм спины, 中文: 治疗背部痉挛, Français: soigner les spasmes musculaires au dos, Bahasa Indonesia: Mengatasi Kejang pada Punggung, العربية: علاج تشنجات الظهر, हिन्दी: पीठ की ऐंठन का इलाज़ करें, Tiếng Việt: Điều trị co thắt cơ lưng, ไทย: แก้ปวดหลังจากกล้ามเนื้อเกร็ง, 한국어: 등근육 경련 다스리는 법, Türkçe: Sırtta Oluşan Spazm Nasıl Tedavi Edilir, 日本語: 背中の痙攣に対処する

Stránka byla zobrazena 9 085 krát.
Byl tento článek přesný?