Jak vyléčit zlomené srdce

Mít zlomené srdce je jako být pod vodou, když se potřebujete nadechnout. Někomu důvěřujeme a máme o něj starost, budujeme společně život a najednou je to všechno pryč. Lidé se pak často cítí smutní, naštvaní a mají spoustu otázek sami o sobě a o své budoucnosti. Pokud se musíte vypořádat se zlomeným srdcem a snažíte se vyléčit, můžete vyzkoušet tyto tipy a zkusit najít své nové já.

Metoda 1 ze 3:
Udělejte si čas sami na sebe

  1. 1
    Dopřejte si čas sami pro sebe. Váš vztah jistě nějakou dobu trval a je také možné, že jste na tuto osobu mysleli nepřetržitě po několik měsíců. Nyní je čas se vrátit zpět, podívat se na svůj život a pokračovat k další výzvě. Všichni někdy padáme. To, jak se dokážeme zase postavit na nohy, z nás dělá lidi, kterými jsme.
    • Vyhraďte si celý víkend a dělejte to, co máte nejraději. Ať už jde o surfování, procházky, vaření nebo pouze povídání s přáteli – využijte příležitost obklopit se šťastnými lidmi a dělat věci, které vás dělají šťastným.
    • Začněte si vést deník a zapisujte si, jak se cítíte. Může vám to pomoci uvolnit se. Říká se tomu „katarze“ – očištění mysli a duše díky vyjádření. Pište o čemkoli chcete. Budete se potom cítit mnohem lépe.
    • Nebojte se cítit se smutně, je to naprosto normální. Nemusíte se cítit podřadně nebo směšně, když pláčete, nebo máte vztek – i tyto pocity jsou normální. Smutek je přirozená součást cesty k vyléčení, dovolte si tedy tesknit.
  2. 2
    Odstraňte ze svého života všechny vzpomínky na tuto osobu. Nemusíte předstírat, že tento člověk nikdy neexistoval, ale dočasně zapomeňte na to, co pro vás znamenal a jak vám ublížil.
    • Projděte si svůj pokoj a odstraňte všechny obrázky, dopisy, fotky a jiné věci, které jsou spojené s touto osobou. Pokud máte deník, kam jste si o ní psali, začněte si psát úplně nový. Jde o symbolický nový začátek, který je ale velmi důležitý.
    • Odstranění neznamená zničení. Nepalte ani neničte žádné věci, které jsou s touto osobou spojené, pokud si nejste naprosto jisti, že již nechcete, aby se někdy znovu stala součástí vašeho života. Až budete starší a najdete někoho, kdo vás bude milovat stejně jako vy jeho, tyto vzpomínky vám připomenou, co jste prožili a jaký kus cesty jste ušli.
  3. 3
    Odstraňte si tuto osobu ze všech sociálních sítí, ve kterých se pohybujete. V dnešní době máme často běžný život a online život. Odstraňte si tuto osobu z Facebooku, z Twitteru a nastavte si tyto sítě tak, aby vám váš online život nepřipomínal člověka, který vám zlomil srdce.
    • Pokud máte pocit, že jí/mu chcete napsat, založte si falešný emailový účet (například na Gmailu) a pište na tuto adresu. Můžete tak vyjádřit svůj vztek a smutek a zároveň není žádná šance že si daná osoba tyto zprávy někdy přečte.
  4. 4
    Cvičte a jezte zdravě. Choďte do posilovny, nebo cvičte venku a poťte se. Fyzická aktivita zvyšuje hladinu serotoninu v mozku. Ten působí jako přírodní antidepresivum a zlepšuje náladu. Je v pořádku dát si někdy zmrzlinu nebo mléčný koktejl (kdo to také nedělá?), ale nejlepší je strava bohatá na ovoce, zeleninu, bílkoviny, celozrnné pečivo a vodu. Díky tomu budete nejen vypadat skvěle, ale také se budete cítit skvěle.
  5. 5
    Snažte se nebýt na stejných místech, jako tato osoba, pokud je to možné. Je jasné, že to není tak jednoduché – tento člověk byl pravděpodobně dlouho součástí vašeho života a vaše tělo i váš mozek je zvyklý na to, že je vám nablízku. Když se této osoby ale vzdáte, dáte svému tělu najevo, že je na světě mnoho jiných lidí, kteří si zaslouží vaši pozornost. Proč jim tedy nedát šanci?
    • Pokud s touto osobou chodíte do školy, vyhýbejte se jí tak, jak je to jen možné. Neseďte spolu u oběda, neúčastněte se společně volitelných projektů. Choďte na ty hodiny, na které skutečně chcete chodit. A kdykoli se tato osoba někde objeví, raději se vytraťte.
    • Nestavte se do situací, kdy byste na sebe mohli narazit. Víte, na která místa tato osoba chodí, protože jste spolu sdíleli lásku. Pokud tedy chodí například v sobotu ráno do posilovny, choďte tam jen přes týden. Pokud například rád/a chodí na farmářské trhy, snažte se na ně zajít buď pozdě, nebo velmi brzo. (Raději se jim ale vyhněte úplně.)
    • Když na sebe narazíte, buďte zdvořilí. Je k ničemu být zlý, naštvaný nebo vychloubačný, když na sebe náhodou narazíte. Pozdravte tak, jak zdravíte kamaráda, krátce se neosobně pobavte a rozlučte se. Nejlepší odplatou, kterou můžete vymyslet, je žít si svůj život šťastně a plně bez něj/ní.
  6. 6
    Buďte optimisté. Je pravda, že se to lehce řekne, ale kdykoli se budete cítit příliš negativní, chycení v minulosti nebo pesimističtí, snažte se z toho dostat. Připomínejte si vše, co máte a jaké máte štěstí.
    • Usmívejte se tak často, jak je to možné. Pomůže vám to cítit se lépe a vypadat lépe. Sledujte vtipné filmy, čtěte vtipné knihy, nebo travte čas s vtipnými přáteli.
    Reklama

Metoda 2 ze 3:
Pochopení a odpuštění

  1. 1
    Ujasněte si, kde se stal ve vašem vztahu problém. Každý vztah má své kladné a záporné stránky. Zjistěte tedy, co se stalo, nebo co se vám na tom druhém nelíbilo. Můžete se z toho poučit pro budoucnost a hledat si dále partnera s lepšími vlastnostmi. V každém vztahu se toho může pokazit mnoho, zde ale uvádíme několik častých problémů:
    • Necítil jsem se milován/cítil jsem se ponižován." Vztah je o lásce, a pokud jste lásku ve svém vztahu necítili, je to velký problém. Váš partner nemá povinnost vám lásku projevovat stejným způsobem jako vy, ale měl by být schopen vám ji projevit. Skutečně si to zasloužíte.
    • Měl jsem pocit, že se se mnou manipuluje/lže se mi." Upřímnost a upřímné záměry by měly být základními kameny každého vztahu. Skutečná láska znamená dělat pro druhého něco, aniž byste za to něco očekávali nazpět. Někdo, kdo manipuluje, využívá vás
    • Láska se prostě po nějakém čase vytratila." V počáteční fázi vztahu, když jste do sebe zamilovaní, si partnera idealizujete. Jste jím naprosto unešení, hlavně proto, že je ve vašem životě nový. Po nějaké chvíli toto počáteční nadšení opadá. Pokud už do sebe nejste zamilovaní, važte si alespoň toho času, který jste spolu strávili.
    • Povedl/a mě." Důvěra je velmi důležitou součástí vztahu. Pokud si nedůvěřujete, neustále žárlíte, nebo partnera podezříváte. Pokud vás váš partner podvedl, důvěra je pravděpodobně ztracena. Dovolte někomu jinému, aby si vaši důvěru získal a oplaťte mu to láskou.
  2. 2
    Neřešte neustále, čí to byla chyba. Pravděpodobně také máte co zlepšovat, nesnažte se tedy všechnu vinu svalit na partnera. Soustřeďte se na problémy, ne na protagonisty.
    • Pokud jste například součástí manipulativního vztahu, není dobré pouze říct: „Manipuloval/a se mnou a to si nezasloužím.“ Místo toho si řekněte: „Už se sebou nikdy nenechám manipulovat, protože si takových věcí budu v budoucnu všímat mnohem více."
    • Je možné, že je několik věcí, které byste chtěli změnit, nebo vrátit zpět. Zaměřte se na tyto věci ve svém budoucím vztahu. Dodá vám to motivací navíc.
  3. 3
    Poučte se ze svých chyb. Všichni chybujeme, ale jde o to, abychom se dokázali poučit. Všimněte si toho, co se v minulém vztahu pokazilo – co vám způsobilo zlomené srdce – a dejte pozor, aby se to v budoucnu neopakovalo.
  4. 4
    Jakmile jste připraveni, odpusťte svému bývalému partnerovi. Odpuštění je důležitou součástí léčení zlomeného srdce. Je důležité odpustit, abyste se mohli posunout dál, jinak budete neustále myslet na tuto osobu a budete chtít vědět, proč vám ublížila.
    • Odpuštění se nestává přes noc. Někdy to může trvat opravdu dlouho, než někomu odpustíte, buďte si tedy jistí, že jste na to připravení. Většinou když najdete někoho, kdo vás skutečně miluje, snáze tak odpustíte bývalému partnerovi.
    • Jak někomu odpustit? Uvědomte si, že každý chybuje. Zjistěte, jaké byly partnerovy záměry a proč udělal to, co udělal. Snažte se podívat se na situaci jeho očima. Nemusíte zrovna vymyslet kloudnou odpověď, můžete se alespoň pokusit.
    • Nemusíte říkat tomu druhému, že jste mu odpustili, ale pomůže to. Můžete mu odpustit tiše ve svém srdci, pokud to tak chcete. Je ale možné, že v budoucnu budete chtít udržovat přátelství. V tomto případě to budete mít snazší, když bývalému partnerovi odpustíte.
  5. 5
    Nehádejte se. Někdy se stane, že dáte dané osobě možnost říct, co má na srdci, nebo chcete probrat problém ve vašem vztahu. Někteří z nás to potřebují, aby mohli záležitost uzavřít. Pokud se ale bavíte s osobou, která vám zlomila srdce, buďte trochu na pozoru a nedovolte, aby se z rozhovoru stala hádka.
    • Pokud se osoba snaží obhájit to, co se stalo ve vztahu a naštve se, řekněte: „Nepřišel/nepřišla jsem se hádat. Respektuju tě i tvé názory, ale čas našich hádek už skončil. Pokud si chceme dál povídat, chovejme se jako dospělí."
    • Nedovolte, aby s vámi ten druhý manipuloval. Může se stát, že se vás bude snažit rozzlobit nebo vás vyprovokovat něčím necitelným. Nedovolte mu/jí to potěšení. Zůstaňte klidní a zdvořilí.
    Reklama

Metoda 3 ze 3:
Převraťte svůj život naruby

  1. 1
    Spolehněte se na přátele. Vaši přátelé jsou zde od toho, aby vás utěšili, když se cítíte zle, a podpořili vás, abyste se cítili dobře. Hluboko uvnitř jsou přátelé také lidmi, kteří vás milují. Není nerozumné se spoléhat na přátele, když jde o zlomené srdce. Mohou vám z těchto pocitů skutečně pomoci.
    • Mějte své vlastní plány. Naplánujte si návštěvu kina a kupte si lístek dopředu. Jděte do zoo, na pláž, nebo si zajděte na večeři. Vybavte si dobu, kdy jste dělali samé malé hloupé věci. Zkuste se do této části života znovu ponořit.
    • Promluvte si o svých pocitech se svým nejlepším přítelem. Svěřte se mu a dejte si šanci mlNasměrujte svoji energii k novým činnostem. Když nějaký vztah skončí, máme pocit, že již nedokážeme vyjádřit svoji lásku. Nemůžeme nikomu vyjadřovat náklonnost, protože o nás již nemá zájem. Můžete ale vyjadřovat své pocity pomocí psaní poezie, malování, zpěvu, tance atd. Udělejte cokoli, abyste svoji bolest dokázali přetavit v něco produktivního!
  2. 2
    Naučte se něco nového. Začněte se věnovat něčemu, o čem toho mnoho nevíte, aby vás to zavedlo na úplně jiná místa. Zkuste například vyfukování skla, keramiku, nový hudební nástroj nebo potápění. Buďte dobrodružní a otevření novým možnostem.
    • Dělejte dobrovolnickou práci. Naučte se vracet své dluhy společnosti, i když jen malými věcmi. Dobrovolnické práce vám pomohou uvědomit si, jaký máte vliv na lidské životy a jaké máte štěstí, že máte vše, co máte.
  3. 3
    Jeďte na výlet. Nemusíte jet daleko, ale měli byste jet alespoň takovou dálku, abyste získali jinou perspektivu. Svět je velké a krásné místo – měli byste toho využít. Vezměte si s sebou vybavení pro kempování a odjeďte pryč s kamarádem, kterého jste delší dobu neviděli. Nějaká ta vzdálenost může s vaším zlomeným srdcem udělat divy!
  4. 4
    Uvolněte svoji fantazii. Nic vám léčení zlomeného srdce nezhorší tak, jako pocit, že jste v pasti. Může se to zdát jako klišé, ale vaše představivost vás může vzít na místa, kde jste ještě nikdy nebyli a může vám dovolit prožít věci, které jste ještě nikdy neviděli. Používejte ji a budete se cítit lépe.
  5. 5
    Každý den si před spaním čtěte knížku. I pokud jste nikdy knihy nečetli, zjistíte, že s vámi nic nepohne tolik, jako dobrá kniha. Pomůže vám vyléčit se.
    • Fantazírujte o své budoucnosti. Vynechejte z ní osobu, která vám zlomila srdce. Fantazírujte o nové kariéře, novém domově, nové rodině a cestování. Měli byste se cítit dobře a měli byste mít chuť tyto fantazie zrealizovat. Zaměřte se na potenciál dobra.
    • Nastavte si cíle. Cíle vám dodají motivaci a donutí vás zvednout se ze židle a začít něco dělat. Zeptejte se sami sebe, jaké jsou vaše cíle. Pokud žádné nemáte, nějaké si stanovte. Nebudete litovat, když spadnete, ale budete litovat, pokud to vůbec nezkusíte.
    • Až budete připraveni, začněte chodit na schůzky s jinými lidmi. Po několika měsících se většina lidí cítí připravena na nové lidi. Ujistěte se, že jste spravili problémy, které se vyskytovaly v bývalém vztahu a nedovolte, abyste znovu udělali tu samou chybu.
  6. 6
    Pokud nejste připraveni na nový vážný vztah, řekněte svému novému objevu, že jste právě zažili nepříjemný rozchod a chcete na to jít pomalu. Většina lidí to pochopí. Pokud ne, stejně to pro vás nejsou ti praví.
    • Nehledejte dokonalost. Většinou do vztahů nevstupujeme, protože hledáme na dokonalý protějšek. Pokud hledáte pana Dokonalého/paní Dokonalou, nebudete mít štěstí. Najděte si někoho hodného, milého, vtipného, chytrého, s kým máte něco společného. Zbytek už se stane sám od sebe.
    • Nebojte se milovat. Musíte se otevřít i možnosti zlomeného srdce, abyste byli schopni znovu milovat. Stojí to ale za to. Láska by neznamenala mnoho, kdyby nebolela. Dejte své srdce tomu pravému a bude se vám to nekonečně vracet.
  7. 7
    Pamatujte na pravidlo dvou let. Trvá dva roky naučit se novou práci, dva roky zvyknout si na nové město a také trvá dva roky, než se člověk úplně dostane ze zlomeného srdce. Pokud očekáváte, že budete vyléčení po několika dnech, když vztah trval tři roky, budete pravděpodobně zklamaní. Skutečné výsledky jsou dosažitelné, když si stanovíte skutečná očekávání.
  8. 8
    Reklama

Tipy

  • Soustřeďte se sami na sebe. Dělejte věci, které vás dělají šťastnými.
  • Zastavte se a odpočiňte si. Stres může způsobovat, že se vaše myšlení zablokuje.
  • Dokažte si, že máte sebevědomí.
  • Nechoďte na schůzky s osobou, která vám zlomila srdce. Nepomůže vám to a způsobí to, že se budete léčit hůře. Více už to uzavřít nemůžete. Nyní se musíte pouze léčit. Berte to jako otevřenou ránu, která přestala krvácet a začíná se zacelovat.
  • Dejte si oddech. Chvíli to bude bolet, to je jasné. Nesnažte se dát znovu dohromady, není to vůbec vhodné.
  • Pomáhá, pokud máte přátele, kteří na vás dají pozor a zajistí, abyste neudělali nic, čeho byste později litovali.
  • Přestaňte být touto osobou posedlí!
  • Oceňte i ostatní typy „lásky“, které v životě máte a ne jen tu, o kterou jste přišli.
  • V přítomnosti bývalého partnera se chovejte šťastně a vyrovnaně, ukážete mu tak, že jste se již přes rozchod dostali!
  • Zezačátku se může zdát dobré sepsat si všechny špatné věci, které na svém bývalém partnerovi najdete a předčítat si je, když se cítíte slabě. Po několika týdnech byste ale měli spíše sepsat všechny dobré věci, které najdete na sobě a soustředit se spíše na ně. Potom začněte myslet na všechny ty skvělé věci, které nyní můžete začít dělat.

Reklama

O tomto wikiHow

Spoluautorem je:
wikiHow redaktor
Spoluatorem tohoto článku je tým zkušených editorů a badatelů, kteří ověřují jeho přesnost a srozumitelnost.
Kategorie: Vztahy
Stránka byla zobrazena 6 087 krát.

Pomohl vám tento článek?

Reklama