Jak vyrovnat hladinu hormonů

V tomto článku:Vyrovnání hladiny ženských pohlavních hormonůVyrovnání hladiny mužských pohlavních hormonůRovnováha ostatních hormonů6 Reference

Hormonální nerovnováha souvisí s mnoha zdravotními obtížemi od neplodnosti nebo deprese až po poruchy soustředění a ztrátu svalové hmoty. Dysbalance pohlavních i systémových hormonů je závažný zdravotní stav. Tady je několik způsobů, přírodních i medicínských, které pomohou dát hormony do pořádku.

Část 1
Vyrovnání hladiny ženských pohlavních hormonů

  1. 1
    Pochopte jak vaše hormony fungují. Každý hormon je zodpovědný za provedení určitých úkolů v ženském těle. Když je budete dobře znát, pomůže vám to určit, kterého z nich máte nedostatek a jaké tělesné funkce jsou tím negativně ovlivněné.
    • Estrogen: Je to hlavní ženský pohlavní hormon. U žen zrychluje metabolismus, zvětšuje tukové zásoby a zmenšuje podíl svaloviny, pomáhá utvářet sekundární pohlavní znaky, zvyšuje libido a podporuje správný vývoj dělohy.
      • Nedostatek estrogenu může způsobovat nepravidelnou menstruaci, její úplné vynechávání, výkyvy nálady, sníženou chuť na sex, neschopnost otěhotnět a předčasný nástup menopauzy.
    • Progesteron: Známý jako "těhotenský hormon," který je zodpovědný za přípravu dělohy na uhnízdění oplodněného vajíčka a dočasné utlumení imunitního systému, aby mohlo začít těhotenství. Pokles jeho hladiny ke konci těhotenství pomáhá stahům dělohy a tvorbě mléka.
      • Nedostatek progesteronu se pozná obzvlášť silnou, nepravidelnou menstruací a potížemi s otěhotněním. Přibírání na váze v oblasti pasu, těžký premenstruační syndrom a velká tělesná únava, to jsou další možné příznaky.
    • Testosteron: Známý nejvíce jako hlavní mužský pohlavní hormon je v ženském těle rovněž přítomen. U žen přispívá k libidu a zodpovídá za změny během puberty, včetně akné, lehké přeměny hlasu a dokončení tělesného růstu.
      • Nedostatek testosteronu u žen provází snížené libido, fyzickou neschopnost dosáhnout pohlavního vzrušení, extrémně suchou pokožku a řídnutí a lámání vlasů.
    • Prolaktin: Má vliv na širokou škálu procesů, nicméně je to hlavní hormon, zodpovědný za to, aby v mléčných žlázách začala laktace. Pomáhá také správnému vývoji plodu v děloze a utlumuje schopnost sexuálního vzrušení.
      • Nedostatek prolaktinu vede k poruchám laktace, menstruace, opožděnému nástupu puberty, padání vlasů a únavě. K této diagnóze často dojde po porodu, obzvlášť, pokud při něm žena silně krvácí.
  2. 2
    Doplňte hormony, kterých máte nedostatek. Některé z ženských pohlavních hormonů je možné dostat pod kontrolu volně dostupnými léky.
    • Potravinové doplňky, obsahující estrogen a progesteron jsou k dispozici bez receptu, a to jak ve formě tablet, tak jako mast.
    • Doplňky s prolaktinem se sice nevyrábějí, nicméně ženy s jeho nadbytkem často užívají léky obsahující estrogen, které problém pomáhají řešit.
    • Volně dostupné léky pro zvýšení hladinu testosteronu u žen zpravidla nejsou k dispozici. A ty pro zvýšení testosteronu u mužů jsou pro ženy příliš silné.
  3. 3
    Změňte svůj jídelníček. Všeobecně platí, že vyvážená strava pomáhá k vyvážené hladině hormonů, nicméně existuje několik triků, které mohou váš stav dále zlepšit.
    • Zinek podporuje produkci testosteronu. Potraviny, bohaté na zinek zahrnují tmavou čokoládu, arašídy a maso včetně hovězího, telecího, jehněčího, krabího a mořských plodů.
    • Jezte potraviny, bohaté na omega-3 mastné kyseliny. Ty pomáhají udržovat zdravé buněčné membrány, které tak lépe transportují hormony po těle. V hojné míře je obsahují ořechy, vajíčka a mnoho druhů ryb a mořských plodů, včetně sardinek, pstruhů, lososa, tuňáka a ústřic.
    • Obohaťte svůj jídelníček o vlákninu. Vysoký podíl vlákniny se nachází v celozrnném pečivu nebo čerstvém ovoci a zelenině. Vláknina na sebe váže starý estrogen, který pomáhá odplavovat z těla, což zlepšuje hormonální rovnováhu.
    • Vyvarujte se kávy a alkoholu. Studie prokazují že nadměrná konzumace přispívá k premenstruační hormonální dysbalanci.
  4. 4
    Častěji cvičte. Kardio cvičení prokazatelně uvolňuje do těla chemické látky, které zlepšují náladu. To dále pomáhá vyrovnávat její výkyvy, zapříčiněné nedostatkem nebo nadbytkem ženských pohlavních hormonů.
  5. 5
    Snižte hladinu stresu. Stres zvyšuje produkci kortizolu, který blokuje estrogen. U žen nedostatek estrogenu dále snižuje produkci serotoninu, který je často spojován s poruchami nálady.
  6. 6
    Vyhledejte lékařskou pomoc. Pokud přírodní látky a postupy nezabírají, možná budete potřebovat hladinu hormonů vyrovnat léky na předpis, či s pomocí jiné terapie.
    • Začněte brát antikoncepční pilulky.[1] Nefungují totiž pouze jako ochrana před otěhotněním. Obsahují syntetické hormony, které dokáží srovnat příliš vysokou hladinu estrogenu a nedostatek progesteronu.
    • Promluvte si s lékařem o antidepresivech. Většina jich ovlivňuje hladinu serotoninu, který může klesat kvůli nízké hladině estrogenu. Některá antidepresiva jsou poměrně efektivní i k potlačení návalů horka během menopauzy.[2]
    • Během menopauzy vyzkoušejte speciální náhražkovou hormonální terapii. Je sice na předpi ale je mnohem účinnější, než volně prodejné léky. Často obsahuje dávky estrogenu, progesteronu, nebo kombinaci progestin-estrogen.[3]

Část 2
Vyrovnání hladiny mužských pohlavních hormonů

  1. 1
    Naučte se o hormonech více. Když budete chápat jejich funkci a provázanost, snáze poznáte, kterého máte nedostatek či nadbytek.
    • Testosteron: Je považován za hlavní mužský pohlavní hormon a zodpovídá za nárůst svalové hmoty, vývoj mužských pohlavních orgánů, utváření sekundárních pohlavních znaků, tělesný růst, tvorbu spermatu a sexuální apetit.
      • Nedostatek testosteronu se velmi rychle projeví snížením libida, erektilní dysfunkcí a zmenšením varlat. Další projevy zahrnují návaly horka, úbytek energie, deprese, poruchy soustředění, nespavost a ztrátu fyzické síly.
    • DHT, neboli dihydrotestosteron: Je spojený převážně s vývojem a dozráváním mužských pohlavních orgánů během puberty.
      • Nedostatek DHT se projeví nejčastěji u chlapců před pubertou, nebo v jejím průběhu. Muži s opožděným vývojem vnějších pohlavních orgánů obvykle trpí nedostatkem DHT. U dospělých mužů tento deficit často způsobuje neplodnost.
    • Estrogen a progesteron: I když jsou oba považovány za ženské pohlavní hormony, vyskytují se i v mužském těle. Estrogen pomáhá ke správnému vývoji spermií a zvyšuje libido. Progesteron ovládá v mužském těle hladinu estrogenu a brání tomu, aby estrogen příliš zaplavil mužský reprodukční systém.
      • Nedostatek estrogenu a progesteronu se projevuje shodně. Deprese a ztráta sexuálního apetitu. Deficit estrogenu navíc může způsobovat řídnutí kostí, nadměrný růst ochlupení nebo změny v pigmentaci kůže. deficit progesteronu naopak vede k padání vlasů, přibírání na váze a gynekomastii (zvětšení prsních žláz).
    • Prolaktin: Další z hormonů, spojovaný pouze se ženami, ale vyskytující se i v mužském těle. Hraje roli v imunitní odpovědi těla, ale soudí se, že pro mužské tělo není nezbytný.
      • Nadbytek prolaktinu může blokovat produkci testosteronu. Nejsou však známy žádné negativní účinky jeho nízké hladiny.
  2. 2
    Vyzkoušejte hormonální nerovnováhu nejprve korigovat volně prodejnými léky. Seženete je jak ve formě pilulek, tak trémů či mastí.
    • Testosteron je nejčastější z mužských pohlavních hormonů, jež se vyskytuje ve volně prodejných lécích, ať už tabletách či mastech.
    • Neexistuj žádné volně prodejné léky, které řeší nedostatek DHT, nicméně jeho nadbytek, který se projevuje padáním vlasů lze korigovat volně prodejnými inhibitory (buď ve formě tablet nebo šamponů).
    • Masti a krémy s progesteronem, které řeší jeho nedostatek a tím i případný nadbytek estrogenu, jsou volně dostupné. Muži s nedostatkem estrogenu ovšem většinou potřebují léky na předpis.
    • Inhibitory prolaktinu lze snížit volně prodejnými potravinovými doplňky s obsahem vitamínů skupiny B.
  3. 3
    Upravte svůj jídelníček. Vyvážená strava dokáže u většiny mužů hormonální hladinu upravit.
    • Jezte hodně masa a sacharidů. Dodá vám to energii a pomůže zvýšit produkci hormonů. Mořské plody a libové maso, bohaté na omega-3 mastné kyseliny jsou nejlepší volbou, stejně jako celozrnné pečivo a cereálie.
    • Vyhýbejte se jednoduchým cukrům, kofeinu a příliš mnoha mléčným výrobkům. Oslabují tělo, které pak nebude mít sílu na tvorbu dostatečného množství hormonů.
  4. 4
    Začněte víc cvičit. Pravidelné kardio cvičení a posilování zvyšuje produkci testosteronu.
  5. 5
    Uklidněte se. U mužů stres zvyšuje hladinu kortizolu, který přeměňuje testosteron na estrogen. Výsledkem je pak zvýšená hladina ženského pohlavního hormonu a závažný nedostatek mužského.
  6. 6
    Dopřejte si pořádný spánek. Nejvíce testosteronu se vyplavuje během REM fáze spánku. Nekvalitní a příliš krátký spánek pak vede k poklesu jeho hladiny, zatímco delší a kvalitní k vyšší produkci.
  7. 7
    Nenoste příliš těsné oblečení. Obzvlášť to platí pro spodní prádlo a kalhoty. Příliš těsné vytváří nežádoucí teplo, které poškozuje spermie a výrazně snižuje jejich počet.
  8. 8
    Poraďte se s lékařem. Vážná nerovnováha mužských pohlavních hormonů vyžaduje odbornou léčbu medikamenty na lékařský předpis.
    • Testosteronové injekce jsu nejčastější metodou, jak doplnit u mužů jeho nízkou hladinu. Lékař je předepíše na tak dlouhou dobu, jaká je potřeba. Léčbu je pak možné přerušit a dále sledovat, zda se hladina testosteronu u pacienta upravila. Pokud nadále klesá, je třeba zvážit dlouhodobější léčbu.[4]
    • Muži, trpící nedostatkem estrogenu nebo progesteronu mohou také uvažovat o lécích na předpis, protože volně prodejné nejsou dostupné.

Část 3
Rovnováha ostatních hormonů

  1. 1
    Cvičte a sportujte. Tělo po cvičení vyplavuje endorfiny, dopamin a serotonin a ty všechny pomáhají k dobré náladě a udržují zdravý endokrinní systém.
    • Cvičení také podporuje správný metabolismus růstových hormonů a inzulinu.
  2. 2
    Hlídejte si jídelníček. Vyvážená strava má pozitivní vliv na víc, než jen pohlavní hormony. Zařadíte-li více libového masa, celozrnných výrobků a čerstvého ovoce a zeleniny, prospěje to celému tělu.
    • Pozor na sóju. Některé studie ukazují, že dieta s velkým podílem sojových potravin může způsobovat oslabení štítné žlázy.[5] Lidé, trpící poruchami štítné žlázy a hormonálním nedostatkem by měli sojové výrobky raději omezit.
    • Udržujte vyváženou hladinu jódu. Jód je minerál, který pomáhá syntetizovat hormony štítné žlázy. Potraviny, bohaté na jód, zahrnují například mořské řasy, brambory, brusinky, přírodní jogurt, jahody a mléčné výrobky. Trpíte-li nedostatkem hormonů štítné žlázy, zařaďte do jídelníčku více potravin s vysokým obsahem jódu. Při jejich nadbytku naopak tyto potraviny omezte.
    • Jezte rozumné množství sacharidů. Ty dodávají tělu energii, ale také zvyšují hladinu inzulinu v krvi. Příliš mnoho sacharidů může dramaticky zvýšit produkci inzulinu a množství cukru v krvi.
    • Zvyšte produkci melatoninu pomocí vitamínu B5. Ten se nachází v mléce, jogurtu, vajíčkách a rybách. Tyto potraviny jsou rovněž bohaté na tryptofan, který přeměňuje serotonin na melatonin.
  3. 3
    Hlídejte si zdravý spánek a tím hladinu melatoninu. Melatonin je "spánkový hormon", který zodpovídá za kvalitu vašeho spánku a zároveň je sám kvalitou spánku ovlivňován.
    • Vyvarujte se při spánku ostrého světla. Světlo může produkci melatotninu omezovat.
    • Pomozte svému tělu ke zdravějšímu spánku. Usínejte v pravidelnou dobu a vytvořte si před spaním rituál, který vám navodí ospalost a připraví mozek na odpočinek. Ten pak bude dávat tělu signál, že je čas pro produkci melatoninu.
  4. 4
    Zjistěte si informace o možnostech úpravy hormonů štítné žlázy. Ti, kteří trpí nedostatkem by měli konzultovat s lékařem náhražkovou hormonální terapii.
    • Hypothyroidismus způsobuje svalový úbytek, zácpu, únavu, zvýšený cholesterol, bolest kloubů a deprese. Ve vážných případech může způsobovat zhoršení dýchání, zvýšenou tělesnou teplotu a vést ke kómatu.
    • Náhražkové hormony štítné žlázy se pacientům zpravidla podávají orálně ve formě pilulek.[6]

Varování

  • Než začnete užívat jakékoliv léky, které ovlivňují hladinu hormonů, poraďte se s lékařem či lékárníkem. I malá dysbalance může mít vážné a dlouhodobé následky. Je nezbytné zjistit hormonální situaci ve vašem těle a stanovit přesnou diagnózu, a pak teprve začít s adekvátní léčbou.

Věci, které budete potřebovat

  • Volně prodejné léky
  • Léky na předpis
  • Hormonální antikoncepce
  • Antidepresiva
  • Zdravá strava


Informace o článku

wikiHow je "wiki", což znamená, že na jednom článku se podílí více autorů. Na vytvoření tohoto článku se podílelo 9 lidí, někteří anonymně, aby jej v průběhu času vylepšili.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Balance Hormones, Italiano: Equilibrare i Livelli Ormonali, Deutsch: Hormone ins Gleichgewicht bringen, Español: equilibrar tus hormonas, Français: équilibrer vos hormones, Português: Equilibrar Níveis Hormonais, 中文: 平衡荷尔蒙, Русский: сбалансировать гормоны, Nederlands: Je hormonen in balans brengen, Bahasa Indonesia: Menyeimbangkan Hormon, العربية: الحفاظ على التوازن الهرموني

Stránka byla zobrazena 34 387 krát.
Byl tento článek přesný?