Jak vyvolat spánkovou paralýzu

Spoluautor Chris M. Matsko, MD

V tomto článku:Pokuste se navodit spánkovou paralýzu přerušovaným spánkemPochopte spánkovou paralýzu19 Reference

Spánková paralýza může být vstupní branou k jevům, jako jsou mimotělní zážitky nebo lucidní snění. V podstatě se jedná o pocit, kdy jste plně při vědomí, ale nemůžete se hýbat. Dochází k němu tehdy, když vaše tělo neprochází hladce různými stadii spánku a provázet ho můžou také halucinace. Existují dva typy spánkové paralýzy. Hypnopompická spánková paralýza nastává, když se proberete předtím, než se vaše tělo dostane z REM fáze (rapid eye movement) spánku. K hypnagonické spánkové paralýze dochází při usínání a náhlém přechodu do bdělosti. Spánková paralýza může být velice zněpokojivým a děsivým zážitkem, takže si před jejím vyvoláváním všechno dobře promyslete.[1]

1
Pokuste se navodit spánkovou paralýzu přerušovaným spánkem

  1. 1
    Najeďte na nepravidelný spánkový cyklus. Průzkumy ukázaly, že mezi nepravidelnými spánkovými vzorci a pravděpodobností vzniku spánkové paralýzy existuje spojitost, ovšem zasahovat do toho může také genetický předpoklad.[2] Lidé, kteří pracují v nepravidelných směnách nebo mají zažité neobvyklé či přerušované spánkové vzorce, jsou mnohem náchylnější k projevům spánkové paralýzy. Obecně řečeno, ke spánkové paralýze dochází častěji u lidí, kteří méně spí a trpí tak spánkovou deprivací.[3]
    • Pamatujte, že dospělí by měli každou noc spát alespoň šest až devět hodin, přičemž časté porušování tohoto pravidla se důrazně nedoporučuje.[4]
    • Pravidelná spánková deprivace zvyšuje riziko vzniku vážných zdravotních problémů, jako je cukrovka, srdeční onemocnění či obezita. Navíc se vám zhorší soustředění a ostražitost, což může vést k různým nehodám.[5]
  2. 2
    Narušte svůj spánkový cyklus drobnými šlofíky. Neexistuje žádná garantovaná metoda, jak spánkovou paralýzu vyvolat. Ačkoli se jedná o poměrně běžný jev, přesnou příčinu stále ještě nechápeme.[6] Jednou z cest je narušení spánkového cyklu rozdělením spánku na několik kratších úseků a drobné šlofíky v podvečer. Není to sice jistý způsob, ale jsou zaznamenány případy, které dokladují, že přerušením spánkového cyklu můžete skutečně paralýzu navodit.
    • Vstaňte dřív než jste zvyklí, delší dobu předtím, než se pustíte do každodenních aktivit tak, jako normálně. Obecně byste měli být aktivnější v průběhu dne, i když jste unavení.
    • Večer se potom chvilku prospěte, ale ne více než dvě hodiny, nejlépe někdy mezi sedmou a desátou hodinou.
    • Po tomto krátkém odpočinku zůstaňte vzhůru a buďte aktivní alespoň hodinu, než se opět vrátíte do postele.[7]
  3. 3
    Lehněte si a odpočívejte. Snažíte-li se navodit spánkovou paralýzu, je důležité, abyste leželi v pohodlné pozici. Jako nejvhodnější se pro tyto účely ukazuje ležet na zádech. Není známo, odkud se toto kauzální propojení bere, ale má se za to, že většina lidí, prožívajících spánkovou paralýzu, usíná v pozici na zádech. [8][9] Lehněte si jak nejklidněji můžete a pokuste se v hlavě opakovat neustále jedno slovo, jako mantru. Uklidní vás to a zároveň si tím vyčistíte mysl.
    • Slovo opakujte neustále dokola a začněte si představovat, že vám jej říká někdo jiný.
    • Budete-li vnímat okolní světla a další jevy, nenechte se tím nijak rozptýlit.
    • Soustřeďte se na dané slovo, zůstaňte v klidu a možná začnete pociťovat, jak pomalu upadáte do spánkové paralýzy.[10]
  4. 4
    Probuďte se v noci. Alternativou pro přerušení spánku a potenciální navození spánkové paralýzy je probudit se na krátkou dobu pozdě v noci. Nastavte si budík na dobu zhruba čtyři až šest hodin po usnutí a potom se pokuste zůstat kráce vzhůru - zhruba 15 až 30 minut.[11] Mysl si zaměstnejte například čtením nebo něčím jiným. Potom se vraťte do postele, zavřete oči, ale uchovejte si přitom svou bdělost.
    • Toho docílíte tak, že si budete neustále opakovat nějakou mantru nebo se zaměříte na konkrétní bod ve svých vizualizacích.
    • Jakmile potom začnete usínat, můžete upadnout do spánkové paralýzy a zůstat při vědomí.[12]

2
Pochopte spánkovou paralýzu

  1. 1
    Poznejte, co tento jev vlastně obnáší. V průběhu spánkové paralýzy budete při vědomí, ale nebudete se moct hýbat ani mluvit. Tento jev může trvat pouhých několik sekund či několik minut a ve vzácných případech i déle. Není nijak neobvyklé, že lidé ve spánkové paralýze pociťují tlak na hrudníku nebo mají pocit, že je někdo dusí nebo jim tlačí do prsou. [13]
    • Spánková paralýza nezpůsobuje tělu žádnou škodu, ale může být skutečně děsivá, obzvláště pokud jste nikdy předtím podobný stav nezažili.
    • Někteří lidé si tento stav vyzkouší několikrát za život, jiným se to děje poměrně často a někomu vůbec.
    • Obvykle k němu dochází u dospívajících dětí a adolescentů, ačkoli upadnout do něj může v podstatě kdokoli, bez ohledu na pohlaví či věk.[14]
  2. 2
    Rozpoznejte příznaky. Hlavním příznakem spánkové paralýzy je pocit plného vědomí a současná neschopnost pohnout se. To je často provázeno pocitem omezeného dýchání. Nijak neobvyklé nejsou ani různé děsivé halucinace a silný neodbytný pocit, že je v místnosti někdo další, kdo vám chce ublížit. Tyto halucinace mohou být obzvláště živé, vzhledem k tomu, že jste po celou dobu napůl bdělí.[15]
    • Tyto příznaky mohou vyústit v úzkostné pocity znepokojení, které mohou přetrvat i po vystoupení ze spánkové paralýzy.[16]
    • Spánková paralýza může být sama o sobě příznakem narkolepsie.[17]
  3. 3
    Poznejte, kdy vyhledat lékařskou pomoc. Spánková paralýza sama o sobě nepůsobí žádnou škodu, ale pokud ji prožíváte často, může se pro váš spánkový cyklus jednat o skutečně obtěžující a rušivou věc. Snížení počtu prožitků spánkové paralýzy obvykle přichází po úpravě spánkového cyklu k větší pravidelnosti a po omezení stresových situací v životě dané osoby. Jestliže na vás mají tyto prožitky negativní dopad, navštivte svého lékaře a požádejte ho o radu. V některých případech vám může lékař předepsat krátkodobou léčbu antidepresivy.[18]
    • Pokud vykazujete vážné symptomy, mohou se týkat i jiné spánkové poruchy, jako je například narkolepsie.
    • Jestliže u vás dochází k nadměrné ospalosti v průběhu dne a pozorujete neschopnost soustředit se na každodenní úkoly, obraťte se na lékaře.[19]

Tipy

  • Jestliže po návratu do postele nemůžete usnout, lehněte si do pohodlnější pozice, ve které obvykle usínáte.
  • Zkuste si v duchu počítat a udržte tak svou mysl v bdělosti.

Varování

  • Berte prosím na vědomí, že spánková paralýza může způsobit vizuální nebo sluchové halucinace. Pamatujte ale, že jste v bezpečí a nehrozí vám žádné nebezpečí.
  • Jestliže se pokoušíte spánkovou paralýzu navodit každý večer, pak vás to pravděpodobně vyčerpá. Proto je důležité, aby se z toho pro vás nestala každodenní rutina. Vaše tělo potřebuje alespoň osm hodin zdravého a ničím nerušeného spánku.


Informace o článku

Spoluautorem tohoto článku je Chris M. Matsko, MD. Dr. Matko je lékař v důchodu v Pennsylvánii. Svůj lékařský titul získal na Tempe University School of Medicine v roce 2007.

Kategorie: Zdraví

V jiných jazycích:

English: Induce Sleep Paralysis, Español: provocar una parálisis del sueño, Italiano: Indurre la Paralisi del Sonno, Português: Induzir a Paralisia do Sono, Русский: вызвать сонный паралич, Deutsch: Schlaflähmung herbeiführen, Français: induire la paralysie du sommeil, 한국어: 가위에 눌리는 법, ไทย: เข้าสู่ภาวะผีอำ, العربية: تحفيز شلل النوم (الجاثوم), Bahasa Indonesia: Memunculkan Ketindihan, Tiếng Việt: Tạo ra hiện tượng bóng đè, Nederlands: Slaapverlamming opwekken

Stránka byla zobrazena 5 234 krát.
Byl tento článek přesný?